Paard dat andere paarden niet zo leuk vindt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Paard dat andere paarden niet zo leuk vindt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:26

Nu het binnenseizoen weer is begonnen ergert mijn paard zich aan andere paarden die vlak langs haar heen rijden. Vooral als zij tussen het andere paard en de bakrand in komt. Ze wordt boos, legt haar oren in de nek en dreigt. Ze heeft echter nog nooit geslagen naar andere paarden. Ik denk dat ze eigenlijk bang is voor andere paarden en uit voorzorg maar heel boos doet, zodat ze hoopt dat ze aan de kant gaan. Op de wei past ze ook deze tactiek toe Vork
Hoe gaan jullie zulke paarden om? Straffen heeft geen zin en wil ik ook niet. Moet ik een rood strikje in haar staart hangen? Ik vindt dat persoonlijk altijd een beetje onzin, veel ruiters doen het omdat ze dan rustig kunnen rijden. En bovendien, mijn paard slaat niet.

Carantona

Re: Paard dat andere paarden niet zo leuk vindt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:30

Ze is gewoon dominant denk ik en houdt niet van close contact,
gewoon normaal paardentaal maar wel lastig natuurlijk.
Straffen heeft geen zin ,
andere paarden een beetje uit haar ruimte houden ,wel

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:32

zou wel om je in te dekken idd een rood strikje in haar staart hangen, kans is er dan dat andere ruiters een beetje meer opletten en misschien zo je paard er zich minder aan stoort

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:33

Mijn merrie doet dit soms ook. Gewoon negeren en doorrijden. Laat haar tijdens het rijden weer op jou letten en zet haar lekker aan het werk. Je kan er verder weinig aan doen. Mijn merrie is ook dominant en ze willen zich dan gewoon even laten gelden tegenover de andere paarden. Dit is natuurlijk paarden gedrag, waar we weinig aan kunnen doen. Ik vind dat je alleen een rood strikje in een staart moet doen van een paard dat ook daadwerkelijk slaat. Wanneer veel mensen die gaan doen, om bijvoorbeeld rustig te rijden, dan wordt straks het rode strikje ook niet echt meer serieus genomen en heb je vroeg of laat wel een klap te pakken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:37

paintedblack schreef:
Ze is gewoon dominant denk ik en houdt niet van close contact,
gewoon normaal paardentaal maar wel lastig natuurlijk.
Straffen heeft geen zin ,
andere paarden een beetje uit haar ruimte houden ,wel

lastige is dat als je met 8 combinaties in een 20x40 bak los moet rijden, die ruimte erg beperkt wordt.

Even in het algemeen. Ik denk niet dat ze dominant is. Toen ze in de koppel kwam waar ze nu in staat, wilde ze het liefst alleen staan. Toen andere paarden bij haar kwamen, gilde en dreigde ze al als ze nog geen meter van haar vandaan waren. Een dominant paard zoekt toch zelf de confrontatie op?
Overigens staat ze met 3 andere ruintjes
Laatst bijgewerkt door marquez1 op 21-11-07 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:38

Hmmm, interressant... Mijn merrie is nu ruim 5 maanden drachtig en veranderd langzaamaan in een tijger. Sowieso vond ze het niet leuk gapasseerd te worden, nu voel ik zelfs haar achterhand draaien naar een passerend paard. Ik denk dat het inderdaad door de dracht komt.
Straffen heeft zeker geen zin, maar wat soms helpt is als ik haar tot orde 'grom'. Zware stem en dan haar naam grommen "RRRRoxssss"... Ik merk dat ze zich dan wel inhoudt, in elk geval geen achterhand opzij Vork

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:41

Ik bestraf haar niet, zeg wel eens, doe eens een beetje lief Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:44

Negeren. Dat is wat ik doe.
Positief aandacht heeft geen nut, want het is niet positief. Negatief ook niet, want het is niet heel erg wat ze doet Lachen

Maar mocht hij eens wel trappen, ook al is het maar een mini trapje, wel op zijn donder geven.
Hij moet maar leren dat hij best mag laten weten dat hij het niet eens is door zuur te zijn, maar dat dat ook de grens is en dat daarover heen niet mag. Lachen

Ik ken mensen die een trap niet straffen, ja dan wordt het leuk, dan leren ze dat dat ook mag Lachen

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:45

Een dominant paard zoekt juist NIET de confrontatie op , dat doen degene die lager in rang staan om te proberen hoe ver ze kunnen gaan, maar het gaat in een rijbak natuurlijk niet zoals in de natuur dat weten we allemaal
tja en die bak met 8 combinaties ik zou zeggen probeer een tijdstip te vinden dat minder druk is Plingen wat RK al zei : gewoon negeren en dreigen te trappen niet toestaan
Als je in die drukke groep blijft rijden dan zal er waarschijnlijk een keer een trap uitgedeeld gaan worden
Laatst bijgewerkt door Carantona op 21-11-07 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:49

O nouja weer wat geleerd. Dan is ze vanaf nu leading mare Knipoog.

Ik negeer het nu ook zoveel mogelijk, maar vindt het wel irritant. En ook wel een beetje eng soms, ik kan haar namelijk niet altijd inschatten of het nu om zou slaan in echt trappen of niet. Het is nogal een drama queen Clown

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:53

Juist een reden om een minder drukke tijd op te zoeken en heerlijk te gaan trainen met je paard , dat is toch veel leuker ? Knipoog Voordeel van jou merrie is dat ze waarschijnlijk heel dapper is en graag voorop loopt , betekend dat je op haar kunt rekekenen áls het moet

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:54

Mijn ruin doet dat dus ook.
En ook als hij op het land staat. Hij is dominant van karakter en de meeste paarden weten dat.
als het toch gebeurd dat er een ander paard te dicht langs komt doet hij ook zijn oren in zijn nek en maakt een dreigende indruk. Hij heeft ook nog nooit geslagen. Ik accepteer zijn gedrag tot op zekere hoogte. Hij "mag" van mijn wel zijn oren in zijn nek doen maar zodra hij aanstalte maakt toch echt toenadering te zoeken naar dat andere paard "straf" ik hem door hem juist op dat moment extra naar voren te rijden.
Maar als hij dat niet doet blijf ik vriendelijk naar hem en hou ik mijn benen en handen stil.
soms wil hij dan wel eens zijn oren naar voren doen ipv naar achteren, dan beloon ik hem wel door een klopje op zijn hals.

Op het land doet hij dat ook, maar ja dan kan je hem moeilijk straffen he.
Inmiddels weet elk paard op het land (hij staat met alleen maar ruinen) dat ze niet bij hem in de buurt moeten komen of de confrontatie met hem aan moeten gaan. Het gekke is hij slaat niet maar dreigt en doet soms een poging tot aanvallen maar daar komt slaan dus niet in voor.

Toch het karakter denk ik. Wat soms erg vervelend kan zijn.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:58

Mijn paard doet dat ook, maar veel minder als ie aan het werk gehouden wordt.

Dus ik zorg er gewoon voor dat als ik met een lange teugel rijdt dat ik een beetje zelf uit de buurt blijf. Ik wil em gewoon niet de kans geven om een keer wel uit te halen.

Mss kan je als je paard dit doet, em iets laten doen wat ie moeilijk vindt waardoor ie gedwongen wordt zijn aandacht meer bij jou te houden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:58

Die van mij doet dit ook.
En die word echt heel erg als anderen haar afsnijden. Na 2 tot 3 keer afsnijden veranderd ze bij ieder voorbij komend paard in een soort Pitbull. Trappen zal ze nooit doen, de voorkant is gevaarlijker Clown
Het is ook vaak zo dat ik haar vlak voor het afsnijden opeens langzamer moet laten gaan, omdat ik de ander al op mij af zie komen en weet wat mijn paard ga doen.
Ik straf haar er niet voor, dat zou oneerlijk zijn. Dat andere paard komt nu eenmaal in haar "vrije" ruimte.

Ik merk ook dat ze het van het ene paard wel kan hebben en van het andere paard niet.
Vreemde paarden die kunnen beter bij haar uit de buurt blijven, daarbij doet ze het ook sneller.
Maar hoe leg je iemand uit dat ze beter enkele meters afstand van je kunnen bewaren Clown (behalve dan dat dit in de ruiteretiquete vrij normaal is, maar sommige daar gewoon keihard maling aan hebben Boos! )

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:03

Misschien een bordje om je nek, mijn paad is asociaal Clown .

Mijn paard heeft trouwens een voorliefde voor friezen, tinkers, haflingers en ponny's, die vindt ze dan weer wel leuk Clown

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:39

marquez1 schreef:
Misschien een bordje om je nek, mijn paad is asociaal Clown .

Mijn paard heeft trouwens een voorliefde voor friezen, tinkers, haflingers en ponny's, die vindt ze dan weer wel leuk Clown

Mijn paard eet Haflingers en Fjorden juist liever als ontbijt Clown

Zo'n bordje is zo verkeed nog niet, want als Sharonne haar Chaggo pitbull bui heeft, heeft ze geen zin meer in voorrang verlenen en krijg ik haar de hoefslag bijna niet af. (Ja, met veel moeilijk doenerij Clown)
Ze wil gewoon dat er een regel geld "Sharonne heeft altijd voorrang, heeft Sharonne geen voorrang, gaat onmiddelijk regel 1 in werking)