paard moet ronder voor hoger punten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

paard moet ronder voor hoger punten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 11:01

gister wedstrijd gereden was zelf wel tevreden maar mn punten vielen weer erg tegen.. stond er op mn protocol dat mn paard ronder moet om hoger punten te halen,
een hoop paarden waar ik tegen reed deden dat al wel en wij zijn daar gewoon nog erg mee bezig.

ligt het nou aan mij of rij ik niet voor niets in de B en loopt ze nog niet als een Z paard?

Anoniem

Re: paard moet ronder voor hoger punten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:05

Zonder de proef gezien te hebben kunnen we er natuurlijk weinig van zeggen
Maar ff overdreven, een paard dat loopt alsof er een bezemsteel in de nek zit en zo de nek naar voren houd en bij de kaak nergens buigt (ff overdreven gesteld) dan kan ik me dergelijk opmerking voorstellen Ja
Of een sterre kijker met onderhals, ook die moet ronder. Ja ook in de B Ja

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:07

doerakje schreef:
gister wedstrijd gereden was zelf wel tevreden maar mn punten vielen weer erg tegen.. stond er op mn protocol dat mn paard ronder moet om hoger punten te halen,
een hoop paarden waar ik tegen reed deden dat al wel en wij zijn daar gewoon nog erg mee bezig.

ligt het nou aan mij of rij ik niet voor niets in de B en loopt ze nog niet als een Z paard?

Ja een oordeel kan ik natuurlijk nooit geven.........
Ik heb je proefje niet gezien.
De jury zal niet van je verwachten dat je op z-nivo rijdt in de B.
Maar het is en blijft een jury sport, zoveel mensen (juryleden) zoveel meningen.
En discuseren over een proef die ik ( lees mensen op bokt) niet gezien heb heeft ook niet veel zin.

edit: Ik zie dat runningkawa me al voor was met een soortgelijk antwoord......... terwijl ik aan het typen was

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:32

zoals de andere zeiden kan ik er ook niet over oordelen,
al komt het mij bekend voor. aan het begin dat ik ging starten stond het ook wel eens op mijn protecool.
Mijn ervaringen zijn, als het paard "te hoog" met ze hoofd loopt, dat je lagere punten krijgt. zakt het paard een beetje dan worden de punten wel al wat hoger.
Alsnog vind ik dat het maar de B is en dat er niet te streng gejureerd mag worden op het rond lopen/nagevelijk en de aanleuning. ik vind dat er te vaak op een Bprotecool staat dat het paard geen aanleuning heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:33

Dat staat er niet te vaak
In het B moet een paard nageeflijk lopen Ja

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:42

oke, maar B is niet voor niks voor "beginners", hoe kan het zijn dat een kleine pony met n klein meisje wat met z'n neus naar voren loopt makkelijk winst rijd en nergens staat van aanleuning/nageeflijk. en bij de paarden wel.

nu interesseert het me niet meer aangezien in de laatste maanden dat commentaar niet meer op mijn protecolen heb staan, maar ik vond het altijd wel raar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:45

Wil jij je gaan vergelijken met een meisje van 6 met een a pony en iemand van 18 jaar of ouder met een paard?....mag hopen dat je dat verschil ziet Lachen

Maar bij de D en E ponys is het verschil al weer een stuk minder in vergelijk met de paarden Lachen

Bij de paarden hebben de meeste mensen gewoon al rijervaring.
En ja sommige al heel erg veel, lijkt me logisch dat dat het nivo gewoon wat hoger ligt Lachen

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:48

het verschil zie ik wel, mijn mening mag toch wel blijven dat het apart is.. en dan heb ik het niet zo zeer over een meisje van 6 met een a pony. maar iemand van 16 met n pony van ongeveer 1.30, meisje zelf is niet zo groot.

dat mensen met paarden rijervaring hebben e.d. is ook waar, maar omdat er sommige zijn die heel veel ervaring hebben hoeft het toch niet zo te zijn dat het hele nivo wat omhoog gaat.
Laatst bijgewerkt door Hamster op 19-11-07 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:48

Zo staat het zelfs in de reglementen

Citaat:
Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung)
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden,
wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’.
Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
– Takt (zuiverheid van de beweging)
– Souplesse/ontspanning/losheid
– Aanleuning

Ontwikkeling draagkracht:
– Impuls
– Recht gerichtheid
– Verzameling
Disciplinereglement Dressuur
versie 2007-1

Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen met
elkaar samen en beïnvloeden elkaar. De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing
op de B- en L-klasse. De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing van
het paard vordert. Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het
paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor
alle hulpen van de ruiter. Dit noemen we Durchlässigkeit.
Dit scala geeft de bedoelingen van het FEI-reglement volledig weer en hier zijn onze
dressuurproeven op afgestemd. Het beeld van het goed gaande paard wordt tot uitdrukking
gebracht door de zes principes van het ‘scala’. Dit scala geldt voor juryleden
ook als leidraad voor de beoordeling. Geen van deze criteria mag ontbreken in een volledig
geslaagde dressuurproef op hoger niveau.

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:51

oke mee eens Lachen

dan heb ik nog even een vraag (wel iets anders hoor) hoe verbeter je het impuls van je paard. mijn paard is voorwaarts genoeg, rij hem achter me hand aan, en regelmatig heb ik een 5 of een 6 op mijn protecool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:54

Misschien een net wat vlotter proefje rijden? Net wat meer tempo?

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:57

daar zit nou net het probleem, als ik hem nog vlotter wil gaan rijden, gaat hij te veel gooien met z'n hoofd > dus een onrustige aanleuning< maar als hij vlotter loopt, kom ik in de knoop met de middendraf, op 1 of andere manier pakt hij hem dan niet op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:00

Oefenen Lachen
Zijn aanleuning is dan nog niet goed.
Vlotter lopen heeft dan ook weer niets met verruiemen te maken Lachen

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:02

jep mee eens, ben er ook hard mee bezig.
ik weet ook dat vlotter lopen niks met verruimen te maken heeft Lachen alleen als hij vlotter door loopt, pakt hij het verruimen niet op. soms vraag ik me af, of hij zich "van de domme houd" om zo onder het werk uit te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:04

Een paard houd zich niet van de domme Lachen
Die doet wat je aangeeft en op dat moment in zijn kunnen ligt lichamelijk Lachen

Gewoon lekker oefenen, het komt wel Ja
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 14:34

nu zijn er mensen die zeggen dat sommige paarden het gewoon niet kunnen, ze is namelijk 16 en is net pas begonnen met rijden.. ik zelf vind dat onzin, volgens mij kan ze het best leren.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:55

op mijn coupon stond ook vaak meer impuls dus heb ik overlegt met mijn instructeur en die zei tegen mij dat ik veel overgangen moest gaan rijden dus bv. bij c draf dan vervolgens bij de volgende letter weer stap en dan weer eens middendraf enz bij elke letter overgangen gaan rijden daar zijn mijn beide paarden vlotter van geworden en ze houden het bit dan ook niet zo vast want dat deden mijn paarden eerst ook en nu niet meer. ik hoop dat je er wat aan hebt succes ermee Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:52

Impuls heeft niks met tempo te maken. Veel schijnovergangen maken dat hij actiever in de achterhand wordt. Actiever is niet sneller.

Beste is om voor dit soort dingen les te nemen. Er kunnen veel dingen zijn wat er mist in de impuls. Een instructeur kan je precies vertellen wat er precies fout gaat en hoe je dat in je training kan verbeteren. Impuls is geen oefening, maar iets wat altijd aanwezig hoort te zijn. In meer of mindere mate.

Dus actiever en niet vlotter of sneller. Wat bij mijn paard goed werkt, is korte overgangen maken. 3 passen stap en 3 passen draf en weer terug. dat kan je na een rondje wat langer doorpakken, maar zorg dat je iig geen heel rondje in het zelfe tempo doorjakkert, Neem hem terug of rijdt weg. Maak een overgang naar halt en draaf weer aan. Maak een schijnovergang naar bijna de stap en draaf weer actief weg richting de middendraf, van alles een paar passen is meer dan voldoende. Beter 3 passen goed en weer terug dan dat je hem door drukt en je impuls verliest. Dat wat je hebt kan je uitbreiden, alles wat je kwijtraakt, moet je weer opnieuw opbouwen.

Als je zo traint, heb je aan 20 min training genoeg. Wel stap ik een kwartier los. en stap een kwartiet uit. Hier buig ik hem veel in. Rechtsom links enz enz. Zo laat hij al wat los en kan je in de draf gelijk aan de slag.