Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

doerakje schreef:gister wedstrijd gereden was zelf wel tevreden maar mn punten vielen weer erg tegen.. stond er op mn protocol dat mn paard ronder moet om hoger punten te halen,
een hoop paarden waar ik tegen reed deden dat al wel en wij zijn daar gewoon nog erg mee bezig.
ligt het nou aan mij of rij ik niet voor niets in de B en loopt ze nog niet als een Z paard?

Citaat:Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung)
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden,
wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’.
Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
– Takt (zuiverheid van de beweging)
– Souplesse/ontspanning/losheid
– Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
– Impuls
– Recht gerichtheid
– Verzameling
Disciplinereglement Dressuur
versie 2007-1
Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen met
elkaar samen en beïnvloeden elkaar. De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing
op de B- en L-klasse. De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing van
het paard vordert. Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het
paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor
alle hulpen van de ruiter. Dit noemen we Durchlässigkeit.
Dit scala geeft de bedoelingen van het FEI-reglement volledig weer en hier zijn onze
dressuurproeven op afgestemd. Het beeld van het goed gaande paard wordt tot uitdrukking
gebracht door de zes principes van het ‘scala’. Dit scala geldt voor juryleden
ook als leidraad voor de beoordeling. Geen van deze criteria mag ontbreken in een volledig
geslaagde dressuurproef op hoger niveau.

alleen als hij vlotter door loopt, pakt hij het verruimen niet op. soms vraag ik me af, of hij zich "van de domme houd" om zo onder het werk uit te komen