Snap bepaald onderdeel van proef niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Snap bepaald onderdeel van proef niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:27

ik was voor de komende onderlinge wedstrijd op onze manege wat proefjes aan het overtypen. En in een proef kwam ik het volgende tegen: 6. C-X halve grote volte
7. Van X tot X grote volte links (en na enkele drafpassen paard de hals laten strekken)
8. X en C halve grote volte links en teugels op maat maken.
Het gaat om proef 3 klasse b.
ik snap dus onderdeel 7 niet. Hoe rij je nu een grote volte van X tot X? Je start dus met die halve grote volte bij de c en dan kom je op de X en dan moet je een grote volte rijden van X tot X?????? Kan iemand mij uitleggen hoe je dit rijdt, of is het een typfout? (Kan ook nog). Er staat dus echt een grote volte en niet een volte van 15 of 10 meter. Rijd je dan die volte X-A-X??? Volgens mij mag het wel wat duidelijker worden uitgelegd in het proevenboekje hoor.

M_i_R

Re: Snap bepaald onderdeel van proef niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:30

Je rijdt dan gewoon een hele volte van X (via C) weer naar X om vervolgens de laatste helft van de 2e volte af te maken in onderdeel 8. Ik hoop dat je hier wat aan hebt Lachen

Edit: anders typ ik even de essentiele letter fout... Koe De proeven waarin ik hem heb gezien moest er niet op de grote volte van hand veranderd worden, wat wel zou gebeuren als je via A rijdt en niet als hem gewoon via C rijdt.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 12-11-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:30

Je doet precies zoals er staat, je rijd als het ware 2 voltes achter elkaar, maar omdat je in het middegedeelte iets moet doen omschrijft men het zo lastig. Gewoon 2 voltes rijden op x laten halsstrekken en vervolgens bij x tot c weer teugels op maat

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:31

het is geen typfout, ik zal het proberen uit te leggen Knipoog

je begint met een halve volte (C-X)
dan maak je een hele volte van X-X, waarbij je de hals laat strekken
en daarna rij je weer een halve volte van X-C

eigenlijk rij je dus 2 voltes achter elkaar, en vanaf X laat je de hals strekken.

ik hoop dat je het zo een beetje snapt, ben namelijk niet zo'n ster in uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:31

ja eerst een halve grote volte dan een hele grote volte en dan weer een halve

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:33

Rijd je dan die volte X-A-X??? Ja

Als je het even uittekent voor jezelf wordt het meestal een stuk duidelijker. Met deze drie onderdelen rij je in feite een grote 8.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:33

In principe is een grote volte van X tot X gewoon een volte X A X om het iets makkelijker te maken.

[edit] Bromfiets was me voor Haha!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:34

bromfiets schreef:

Als je het even uittekent voor jezelf wordt het meestal een stuk duidelijker. Met deze drie onderdelen rij je in feite een grote 8.

Je rijd geen grote acht, het is allemaal dezelfde volte, Gewoon X-C

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:36

Er staat bij linksom, en je begint ook linksom ( k ken de proef Tong uitsteken ) dus dan rij je gewoon 2 hele voltes en op de helft van de eerste doe je halsstrekken, en dan op 1,5 volte pak je de teugels weer op

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:37

Klopt allemaal. Gewoon twee voltes achter elkaar. En niet over A hoor! Gewoon over C, zoals het er staat. Enne...... proeven overtypen hoeft niet hoor, die kun je allemaal vinden op http://www.dressuurproeven.nl en dan uitprinten incl. ruimte voor de punten. Succes.

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:38

c-x halve grote volte
x-c-x grote volte links (en na enkele drafpassen paard de hals laten strekken)
x-c halve grote volte links en teugels op maat maken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:39

Mensen!
Als je het antwoord niet weet, zet hier dan niks neer!!
Dadelijk rijdt ze nog verkeerd ook!
M_i_R schreef:
Je rijdt dan gewoon een hele volte van X (via C) weer naar X om vervolgens de laatste helft van de 2e volte af te maken in onderdeel 8. Ik hoop dat je hier wat aan hebt
bromfiets schreef:

Niet dus..

Gewoon twee grote volte achter elkaar aan plakken, en gewoon op dezelfde hand blijven.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:40

chill Lachen Had zelf ook al gezien dat ik per ongeluk de verkeerde letter had getypt. Als je het nog even had nagelezen dan had je gezien dat ik dit dus ook al ge-edit heb...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:47

Dank jullie wel voor de uitleg. Het is me nu helemaal duidelijk. Ik heb het ook even voor mezelf uitgetekend op een blaadje en JAAAA nu snap ik het.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:48

... En dat is het belangrijkste Lachen

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 23:01

Goldith: bedankt voor de tip. Ik typ al een aantal jaren die proefjes uit. Heb er niet bij stil gestaan dat je dat wel eens op het internet kon vinden... Zit ik me daar eindeloos te typen.... Zo leer ik wel al die proefjes uit mijn hoofd. Knipoog

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:43

Graag gedaan! Succes met de wedstrijd

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:13

dank je wel. Ik hoef gelukkig zelf niet te rijden, ben "slechts" manusje van alles, oa. de typmiep die de proefjes uittypt. Knipoog ook typ ik de lijst uit wie er wanneer moet rijden op welk paard/pony. en ik loop de hele dag op stal om vanalles te regelen. Dus ook welk kind wanneer moet klaarstaan,op tijd bij de goede pony/paard. Ik heb eigenlijk gewoon geen tijd om mee te doen. Dat laat ik aan mijn dochters over. Knipoog Maar dit proefje hoefde niet gereden te worden. Ik was alleen benieuwd hoe dat onderdeel nou liep. Zo snapte ik er weinig van. Twee meisjes met een eigen pony rijden proefje 1, de manegeruiters rijden proefje 5 en de mensen met een eigen paard rijden proefje 6. En twee anderen rijden een L proef, nl. 10 en 14.