pony staat NIET stil met knotjes maken, voorpluk een ramp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

pony staat NIET stil met knotjes maken, voorpluk een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 11:56

Hallo allemaal,

Mijn pony staat absoluut niet stil met knotten.
Vooral als ik haar voorpluk wil doe zit ze contstant met haar hoofd
te schudden.

Heeft iemand handige tips?

Hier word je echt gek van!

Groetjes Kim

Twiggy2008

Re: pony staat NIET stil met knotjes maken, vooral niet met voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:01

Ik denk dat je eerst vertrouwen bij haar moet opbouwen, zodat je in alle rust haar hoofd en maantop kan aanraken. Pas als dat goed gaat, kun je wat meer gaan doen, dus bijvoorbeeld het invlechten. En zelf rustig blijven, want jij brengt je ongeduld over op je paard. Gewoon elke dag oefenen en na een tijdje lukt het wel, lijkt mij.

Toen ik mijn paard kreeg, kon ik zijn hoofd amper rustig borstelen/aanraken. Ik ben gewoon begonnen met dagelijks rustige aanrakingsoefeningen doen. Binnen 1 week verbeterde het al en na 2 weken stond 'ie in rust te genieten van het 'getut' aan zijn hoofd. Hij moest gewoon even het vertrouwen hebben, dat iemand hem zo aanraakte. Belangrijk is wel dat jijzelf rust overbrengt. Sta jij te stressen van de ergernis, dan kan je je paard niet kwalijk nemen dat hij zich gaat verzetten. Succes! Lachen

KarinvdM

Re: pony staat NIET stil met knotjes maken, voorpluk een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:32

Mijn paard staat ook slecht stil, daarom begin ik met vlechten met de voorpluk, dan hebben we het lastigste vast gehad. Lachen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:34

ik lees dit even mee Clown ik heb het zelfde probleem..

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:37

Je kunt eens proberen een voerbak (zo'n losse die je aan de stal kunt hangen) aan je riem hangen. Zo blijft hij misschien beter staan. Trucje heb ik eens gezien en werkte erg goed. Vork
Verder zou ik naar een rustig plekje gaan, waar hij weinig afleiding heeft en inderdaad met hem oefenen. En goed belonen als hij wel stil blijft staan.

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:38

Je paard moet je vertrouwen. Gewoon elke keer oefenen en als je zijn/haar hoofd zonder al te veel moeite aangeraakt hebt. Moet je hem ook belonen. En als het echt niet gaat gewoon even vragen of iemand wil helpen, door zn hand (met snoepje) onder de mond van je pony te houden.
En als het niet lukt, moet je niet boos worden. Je pony wordt dan nog gestresster.
Veel succes ermee!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:44

x_Staceyy schreef:
Je paard moet je vertrouwen. Gewoon elke keer oefenen en als je zijn/haar hoofd zonder al te veel moeite aangeraakt hebt. Moet je hem ook belonen. En als het echt niet gaat gewoon even vragen of iemand wil helpen, door zn hand (met snoepje) onder de mond van je pony te houden.
En als het niet lukt, moet je niet boos worden. Je pony wordt dan nog gestresster.
Veel succes ermee!

het vertrouwen is er bij mij wel.. het is alleen dat hij zich verveeld ofzo Slapen
nouja ik heb de laatste keer een voerbakje erbij gehangen en toen stond hij goed stil Knipoog ik druk bezig met knotjes en hij met zijn brokjes eten.
kiimmiie meschien kun je het eens proberen? bij mij hielp het iig Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:51

Duvel stond ook vaak niet lekker stil met het vlechten van de maantop.
Ik heb gewoon steeds volgehouden, ik stond op een krukje voor zijn neus, 'klemde' zijn hoofd tussen mijn ellebogen (niet dat ik hem heel stevig vast had, maar dan bewoog ik iets meer mee als hij begon te bewegen met zijn hoofd).
En als hij ging schudden/bewegen, gewoon mee bewegen. En als ik klaar was, dan werd hij beloond (met stem de hemel in prijzen en aaien/knuffelen), ik ben niet zo heel erg voor het belonen met snoep/eten).
Ook merkte ik dat hij het vooral vervelend vond als ik de pluk had natgemaakt en er druppels op zijn hoofd vielen, of als de eindjes van het pektouw op zijn hoofd kriebelden. Sinds ik erop let dat er niets meer kriebelt op zijn hoofd, is hij het steeds minder vervelend gaan vinden, hij staat bij wijze van spreke netjes stil te wachten op de knuffel die hij krijgt als ik klaar ben.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:06

Mijn pony doet dat ook altijd. Als ik haar aan twee kanten vastzet, scheelt het al wel een hoop. Ja

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:16

Ik laat die van mij op stal staan en zet hem vast aan de tralies en leg een berg hooi neer en vul zijn voerbak. No problem maar op de poetsplaats is het een regelrechte ramp

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:24

Ruben houdt zijn hoofd ook niet stil, ik doe de bovendeur van de stal los, hang een voerbak aan met slobber, kuilgras o.i.d. aan de buitenkant en ga zelf ook aan de buitenkant staan. Ik laat hem dan met zijn hoofd door de bovendeur eten en hou het touw tussen mijn knieen kort vast. Dan blijft hij netjes stil staan.
Als ik gewoon zijn manen vlecht geef ik hem ook wat te eten. Het helpt goed.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:19

Mijn pony heeft dat ook..
Ik doe soms zijn touw los, weet niet waarom maar word hij rusiger van.
En vooral geduld.. mijn pony begon eerst al te schudden als je je hand op zijn nek legde..
Dus toen heb ik elke keer mijn hand op zijn nek gelegd, net zolang tot hij stopte. en dat zo door en door en door.
Succes Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:21

Ken een manegepaard die dat ook doet, regelrecht ramp.
Wat hielp: iets geven om mee bezig te zijn.
Op touwtjes of andere dingen laten knagen.
Hij vertrouwd het wel, alleen tjah, soms denk ik dat hij het expres doet. Als je met m wacht voor je de bak inmag, en je staat ernaast, zit je binnen no-time onder de paardenkwijl, en wil hij z'n knotjes aan jou kapot schuren. Het is werkelijk een ramp. Een lief beest, maar stilstaant heeft ie nooit geleerd.