Galop onderdelen 5-en, onderdeel galop een 6?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Galop onderdelen 5-en, onderdeel galop een 6?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 13:39

Afgelopen zaterdag heb ik een wedstrijd gehad en het ging echt super super goed! Pony was lekker voorwaarts, voor mijn doen goed opwaarts gericht en deed perfect wat ik wilde. Heb haar na het groeten ook eens flink uitbundig beloond. De mensen in de kantine klapten nog net niet, maar knikten wel dat het een nette proef was.

Toch had ik een raar gevoel. Op de startlijst had ik gezien dat het meisje voor mij nog meer paarden rijdt. 2 in de Z2, 1 in de Z1 en 1 in het M2 of zo (ze reed voor een bekende stal, volgens mij kwam ze uit voor de organiserende vereniging. Ik heb 1 pony en kwam van een eind weg). Ook reed ze dus in het M1 met een paard. Geweldig mooi beest, nette proef, maar met erg veel fouten erin. Aandraven in middenstap, terugvallen uit contragalop, dat soort dingen. Het enige wat er bij mij fout ging was het achterwaarts, dat had een 4 mogen zijn, dat wist ik van te voren al.

Ondertussen mijn pony afgezadelt (een bonte pony tussen de paarden) en gewacht op de coupons. Had een gemengd gevoel. Mijn vriendin en moeder prezen me helemaal de hemel in en zelfs nog 2 mensen die me hadden zien rijden, gaven me een compliment. Toen ik mijn coupon terug kreeg, kreeg ik echt spontaan een woedeaanval. 171 PUNTEN!! Boos! van mijn moeder moest ik gelijk het puntenaantal vragen van het meisje voor mij. DIE HAD WAAREMPEL 190 PUNTEN! Boos! Boos! Boos! Overduidelijk onmogelijk. Tussen defouten van haar door, was het ook niet al te netjes. De schrijfster zei het nog.

Op mijn coupon was bij ieder onderdeel commentaar bij gezet. Commentaar waar ik niet mee kan! Schouderbinnenwaarts: een 5, ietsje duidelijker. Prima, hoewel het keurig ging. Middendraf, pony strekte geweldig, ik kon het moeilijk uitzitten (en dat zegt heel wat!): een 5; gedragener? Nors opkijken maar het meest domme commentaar stond bij de galoponderdelen (verrassend genoeg overal gedragener en/of meer sprong, allemaal 5en. Zelfs het aanspringen, terwijl ze bijna met 4 benen tegelijk van de grond afsprong) en het laatste onderdeel; effect van de hulpen. Wat was het commentaar daar: EFFECT... Nagelbijten / Gniffelen KAN IK WAT MEE ??

Nou had ik het over mijn galoponderdelen. Dat het allemaal 5en waren, met allemaal hetzelfde commentaar (meer sprong/gedragener). Nou weet ik dat mijn pony weinig sprong heeft, maar dat dan onderaan bij het onderdel galop geen commentaar wordt gegeven en een 6 wordt gegeven, snap ik dan dus echt niet. Maak daar dan een 2 van en de galoponderdelen 6en of zo?

Mijn vraag: wie heeft er gelijk? Jury heeft het verkeerd (ja, ik geef de jury vaak de schuld, maar bedank ze altijd erg vriendelijk als ze het wel bij het juiste eind hebben. In dit geval dus zeker niet) of heb ik het alsnog verkeerd?

Mijn excuus voor het lange verhaal, maar ik ben nog steeds gewoon kwaad om voorval. Overigens: Het meisje voor mij met de 190 punten en de vele fouten werd eerste...

Storm

Re: Galop onderdelen 5-en, onderdeel galop een 6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:22

Moeilijk om hierover mee te praten, jij zegt dat je een keurige proef hebt gereden maar blijkbaar vond de jury dat niet. Dan heb je een ja-nee spelletje en zonder filmpje hierover kan ik ook niet oordelen.

Wat betreft de andere deelnemer, ze maakte een aantal fouten, maar vergeet niet dat ze dus wel een klassepaard onder haar kont had en dat levert ook veel goede punten op. Waar jij misschien 6jes voor je middendraf krijgt, krijgt zij er misschien wel een 9 voor. En waarschijnlijk ook voor de onderdelen onderaan je protocol, een 8 voor de stap, draf en galop, tja dan gaat het hard en kan je erges anders steekjes laten vallen. Het meisje is waarschijnlijk al erg ervaren en ondanks dat ze fouten maakt doet ze ook veel dingen goed. Ik zie persoonlijk ook liever een gedurfde proef met wat fouten dan een braaf proefje.

Waarschijnlijk is dit niet het antwoord waar je hoopt, maar denk ik er wel over.

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:17

nou ik kan hier wel over mee praten. ik heb vandaag wedstrijd gehad in L1. het ging goed hij had iets voorwaartser mogen zijn, maar voor de rest geen echte erge foute gemaakt. ja hij stond niet vierkant bij het groete en had 2 keer impulse verlies. nu reed er na mij een vrouw op en kwpn (ik een haflinger) nou die zat helemaal scheef op haar paard en wiebelde alle kanten op dit heb ik niet zelf gezien, maar mijn vriendin die haar voor heb gelezen zag dit allemaal. zelfs mijn ouders zagen dat het niet goed ging. nu had ik 178 punten 2 keer en zij was 2 keer eerste met 195 punten. dit snap ik dan echt niet. er kwam iemand in de kantine zelfs nog naar me toe om te zeggen dat ik zo goed reed...

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:37

Tsja het is en blijft een jurysport he.
Dus dan kan jij wel gelijk hebben, maar daar heb je toch niks aan, want het veranderd niks aan je punten Knipoog

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:43

Marrepar schreef:
Tsja het is en blijft een jurysport he.
Dus dan kan jij wel gelijk hebben, maar daar heb je toch niks aan, want het veranderd niks aan je punten Knipoog

ja idd
maar het blijft natuurlijk balen Ach gut

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:03

Van het feit dat jij heel vaak de jury de schuld geeft en vind dat ze het vaak fout hebben, gaan mijn haren al van overeind staan...
Dat meisje met de fouten in haar proef kan best mooie stukken hebben laten zien. Ik heb ook eens een proef gereden met een aantal flinke fouten, maar ik had er ook hele goede stukken tussen zitten.

Dat jij er een fijn gevoel over had, wil niet zeggen dat het er ook zo uitzag. Beetje flauw om de jury meteen de schuld te geven. Zij jureren wat ze zien en blijkbaar was dat niet goed genoeg voor een winstpunt.

Gewoon incasseren, verder trainen en volgende keer beter.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:16

Het blijft inderdaad een jurysport.

Op mijn vroegere manege vielen de kinderen van de bestuursleden ook opvallend vaak in de prijzen (en de echte goede ruiters net ernaast)

Ik rij zelf geen wedstrijden (meer), maar snap je frustratie wel. Mijn gevoel kwam wel vaker niet overeen met mijn punten/plaatsing. Had ik lekker gereden werd ik 14e, ging het klote werd ik zo 3e ofzo...

Er zit niks anders op dan incasseren en verder trainen inderdaad. Hopen op een andere jury de volgende keer

Succes

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 23:45

Sizzy schreef:
Van het feit dat jij heel vaak de jury de schuld geeft en vind dat ze het vaak fout hebben, gaan mijn haren al van overeind staan...
Dat meisje met de fouten in haar proef kan best mooie stukken hebben laten zien. Ik heb ook eens een proef gereden met een aantal flinke fouten, maar ik had er ook hele goede stukken tussen zitten.

Dat jij er een fijn gevoel over had, wil niet zeggen dat het er ook zo uitzag. Beetje flauw om de jury meteen de schuld te geven. Zij jureren wat ze zien en blijkbaar was dat niet goed genoeg voor een winstpunt.

Gewoon incasseren, verder trainen en volgende keer beter.

Die fouten heb ik niet gezien, maar mijn groom, moeder, de schrijfster en nog een vrouwtje aan de kant zeiden dat. Ik was druk met inrijden op het stukje voor de bak. Dan kan je misschien zeggen dat deze mensen er geen verstand van hebben, dat heeft mijn moeder ook niet, daar neit van, maar mijn groom heeft dat wel degelijk. Volgens haar viel het paard ook uit elkaar. De dingen die ik zag, waren wel goed (heb alleen de middenstap gezien, moet ik toegeven).

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:43

ik denk dat roxxiejj de vraag anders bedoeldt heeft!
Ik ben haar veste groom en ik heb dus alles gezien... nu ik dit lees snap ik de reactie (ik zou precies hetzelfde zeggen!). Wat ik heel vreemd vond aan het commentaar van de jury, en wat ROXXIEJJ denk ik bedoeld te zeggen is:

Alle galop onderdelen worden beoordeeld met een 5, commentaar is meer bergop. Oké dat kan als de jury dat zo vindt prima!

Dan komt onderaan de coupon het beoordelen van de gangen staat er bij de galop een 6. Commentaar blijft daar uit.

Dat snap ik dus niet... Als alle galop onderdelen worden beoordeeld op hoe het paard galoppeerd en niet op hoe het paard en ruiter de figuren rijden ed. en dan onderdaan ook weer op de gang galop wordt beoordeeld moeten deze cijfers toch hetzelfde zijn?!

Dat is wat ROXXIEJJ bedoelde te vragen... is dat normaal ... kan iemand dat verklaren??

Ik vond het zelf namelijk wel erg vreemd!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:46

Kwaliteit van de galop staat los van de onderdelen in de galop.

Stel je paard heeft een supergalop, maar je rijdt een volte als een ei in de galop. Krijg je voor dat onderdeel, de volte in galop misschien een 4.
Maar de kwaliteit van de galop is prima, dus krijg je daar onderaan je coupun misschien wel een 7 voor.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:29

Nee, de galop zelf had meer bergopwaarts gekunt. De onderdelen zelf waren keurig, volte was netjes rond, links-/rechtsomkeerd was keurig rond gereden en zelfs mijn aller liefste groom Sappho zei daarna (die er toch echt wel verstand van heeft!) dat de contragalop ook super was uitgevoerd. Het enige was dus dat de galop meer bergopwaarts moest, was ik mee eens. Maar dat is geen fout van de onderdelen, toch? Dat is dan een tact fout in de galop, dus aan het einde van de proef voor eht onderdeel galop een onvoldoende.

als de galoponderdelen goed beoordeelt waren, was het wel een winstpunt geweest en had ik deze proef vorige week gereden bij een jury die neit zo achterlijk had gejureerd, dan waren het misschien wel 2 winstpunten geweest... (puur mijn mening, maar zo gevoel had ik wel)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:16

Rozziej, zo werkt het ook niet helemaal, dan zou je een proefje totaal zonder impuls kunnen rijden met hoge punten, alleen maar omdat je dan in je onderste cijfers onvoldoendes hebt. Maar omdat je in je proefje je figuren wél netjes rijd, heb je daarvoor voldoendes.

En dan zou een kreupel paard alleen bij het cijfer voor de draf een onvoldoende krijgen maar de rest van de onderdelen wel goede cijfers rijden.

Dus hoe bergopwaarts je je galop rijd, word ook meegenomen in je cijfer van het figuur. Maar als je paard per ongeluk in draf valt, word dat weer niet meegenomen in je cijfer voor de galop.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:35

Op zich is het raar dat als er in alle onderdelen bij de galop het commentaar 'meer bergop' wordt gegeven en er daar onderin over de galop niets over gezegd wordt. Meer bergop zegt mijns inziens wel iets over de kwaliteit van de galop en zou je dus zeker ook onderin terugverwachten.

Met een slechte galop kun je bij mij geen goede punten voor de galoponderdelen scoren en dus ook niet onderin.

Overigens is het niet zo dat je met een goede galop alleen goede cijfers krijgt voor de galoponderdelen van de proef, daar hoort óók het gereden van de oefeningen bij. Een paard kan een heel goede galop hebben, maar als er geen overgangen getoond worden, toch een onvoldoende voor de middengalop.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:49

Jammer dat het gevoel van je proef en de punten niet overeenkomen, maar dat is helaas zo bij een jurysport. Bloos Wat betreft het onderdeel galop. Op zich kan het zo zijn dat de galop zelf niet verkeerd is, paard heeft geen tactfouten, galopeert door zijn lijf en blijft mooi stil in de aanleuning, dan kan de jury niet anders dan een 6 geven, er gaat immers niets fout. Voor de uitvoering en voor een hoger cijfer ziet deze jury het paard graag wat meer bergopwaarts galoperen. Dus vandaar geen 7 voor het onderdeel galop en geen hoge cijfers voor de oefening in galop. Waarschijnlijk heeft ze bij de oefeningen nog wat meer gezien zodat ze op de 5 is blijven steken.
Ze had wel commentaar mogen zetten bij het onderdeel galop, maar dat zou dan weer zijn geweest, meer bergop.

En wat de jury bedoeld met het commentaar bij effect voor de hulpen> Het effect van de hulpen moet beter. Dit gebruik ik zelf ook wel eens om kort en duidelijk aan te geven wat een aandachtspunt is voor de ruiter.

En meer bergop wil niet zeggen dat je tactfouten hebt in de galop. De jury wil dan een meer gedragen galop zien.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:30

[quote="Roxxiejj"]Nou had ik het over mijn galoponderdelen. Dat het allemaal 5en waren, met allemaal hetzelfde commentaar (meer sprong/gedragener). Nou weet ik dat mijn pony weinig sprong heeft, maar dat dan onderaan bij het onderdel galop geen commentaar wordt gegeven en een 6 wordt gegeven, snap ik dan dus echt niet. Maak daar dan een 2 van en de galoponderdelen 6en of zo?

Hier heb je het over de galop meer sprong/gedragen niet over bergop.
Het kan heel goed dat je een "gemiddelde" galop hebt laten zien maar dat je in de verschillende onderdelen sprongverlies hebt, dus dan is het jury commentaar wat mij betreft terecht.

Als je niet tegen (jury) commentaar kunt dan heb je waarschijnlijk niks te zoeken in de dressuursport want dat is en blijft een jurysport. En je bent altijd afhankelijk van de smaak van een jury en wat zo iemand wil zien.