oneerlijke jury's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

oneerlijke jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 23:08

het valt mij op dat bij de wedstrijden de jury's heel erg verschillend zijn,
soms heb je zelf het gevoel dat je heel slecht hebt gereden, maar de uitslag heel positief is, en soms heb je er een heel goed gevoel over en eindig je toch ergens onderaan?
verder zijn de jury's soms iets té verschillend, laatst had van de hele B-categorie (25 mensen), alleen de 1e en 2e prijs een winstpunt en notabene met dezelfde pony..
hoe zijn jullie ervaringen met de (on)eerlijkheid van de jury?

StalNollie

Re: oneerlijke jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:13

een spel,hobby,sport met jury is en blijft oneerlijk, iedereen heeft een eigen mening.

en de 1 vind dit en de ander dat.

maar ik had dit laatst ook met dresuurwedstrijd, alles ging super ze reed lekker liep lekker, iedereen zei ook dat het super ging maar van de 7 werd ik ook 7.. en andere zeiden dat die andere veel slechter reden.
maar het is een jurysport en hun bepalen het.

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:19

vind ik inderdaad ook het enige nadeel van het wedstrijd rijden. iedere jury vind iets anders belangrijker of mooier (is mijn ervaring). zou het ook moeilijk vinden hoor als jury om "neutraal" te blijven.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:55

Als je je paard goed voor elkaar hebt, kan de jury niet om je heen.

Mis je wat, dan kom je onderaan te staan en moet je echt nog hard werken om bovenaan te komen.
Ik heb het zelf ook wel eens.

Vaak kijk ik zelf naar het laatste cijfer.
Is dit geen 8,9 of 10? Dan neem ik de punten ook niet echt serieus.

En de 5/6jes proeven.
Hier heb ik ook een hekel aan.
Als ik iets fout doe geef dan een 1 en doe ik iets perfect, durf dan een 10 te geven. Haha!
Maar goed, het is een enkele jury die zoiets durft, ik neem mijn petje(cap) daar wel voor af.
Respect hoor.

Ach, daarom is de dressuur niet voor niks een jurysport.

Ik blijf gewoon lachen en als ik zelf een goed gevoel heb, vind ik dat belangrijk en hecht ik zelf meer waarde aan dan de punten die gegeven zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:58

Hoe vaak rijd je perfect?? Ik heb toch wel een paar keer een 10 gekregen maar dan doe je wel iets uitzonderlijk goed.

Wel is het zo dat de kwaliteit van de juryleden meestal toeneemt naarmate je hoger gaat rijden. In de B zitten vaak toch wat minder ervaren mensen waardoor ze ook minder hoog durven te punten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:38

TS,
Zo oneerlijk waren de juryleden blijkbaar niet als ze beide dezelfde pony op de eerste en tweede plek hadden staan. Ze waren het juist prima eens met elkaar, en ook met het feit dat de andere deelnemers geen winst verdienden.

Dat de rest geen winst reed is jammer, maar helaas gebeurt dat nou eenmaal. Ik krijg soms mensen in de B die allemaal winst rijden, en soms kan ik helemaal geen punten kwijt.
Denken er echt mensen dat wij juryleden er zitten om deelnemers eens lekker de grond in te trappen? Om deelnemers met een K-gevoel naar huis te sturen? Geloof me, er is niks fijner dan een mooie combinatie in de ring te hebben die je wel 3 winstpunten kan geven!

Dat je soms hogere of lagere punten rijd dan je zelf denkt te verdienen, soms ziet iets er lelijker uit dan dat je denkt, voorbeeldje, je pony loopt (redelijk) nageeflijk, maar je middendraf is niet ruim genoeg, je rijd je voltes niet rond, de middenstap verknoei je omdat je paard wegdribbelt, tijdens het van hand veranderen rij je de hoek niet in, galopovergangen zijn net iets te laat. Al die puntjes die je dan verliest kan je best je wp schelen, ook al heb je een goed gevoel.

Het was al geschreven, maar als je je paard echt goed voor elkaar hebt, kan de jury niet om je heen.

Tipje om alles beter te krijgen;
1. Vraag een jurylid om je een (paar) keer een proefgerichte les te geven.
2. Stap eens naar de jury toe als je niet snapt waarom je lage punten hebt.
3. Neem je proef eens op video op en kijk ernaar met je protocol erbij (plus eventueel je instructeur).

En als je het echt niet meer weet, staat ook mijn pb open.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:11

kaatje77 schreef:
En de 5/6jes proeven.

Weet je waar ik een hekel aan heb? Ruiters die proeven zonder hoogte- en dieptepunten rijden. Dan kan je alleen maar de 5/6 kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:16

Ik heb persoonlijk maar 1 echte ervaring waarin ik zeg, dat klopt echt helemaal niet.
Voor de rest kan ik eigenlijk niet echt klagen over de jury's
Over de hele lijn gezien klopte wat ik zelf dacht aan punten ook wel aan wat ik kreeg.
Natuurlijk ook wel eens hoger an lager, maar niet schrikbarend.
Ik was zelf een middenmoot rijder.
Dus geen 2-en rijder, maar ook niet voor een 8 of een 9.
Maar kreeg naar mijn idee wel een 5 voor een minder fijn uitgevoerd punt, maar ook een 7 voor iets wat gewoon netjes ging.

Ik denk dat het in het algemeen zo is dat de klagende ruiters maar eens echt heel goed naar zichzelf moeten durven kijken. En niet met het blik hij doet het al beter als 4 maanden terug...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:16

TJa , dressuur is en blijft een jurysport. Dat weet je van te voren. Als je daar niet mee om kunt gaan, kun je er beter niet aan beginnen. Zorg gewoon dat je voor jezelf tevreden bent. Die punten komen dan vanzelf wel eens.

n0nnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:22

Ik had dit weekend mijn eerste L1 gestart(paard was 4 weken kreupel) had weinig geoefend en was echt super tevreden er waren een paar kleine dingen...Mijn paard dr favoriete gang is de middendraf dan zweeft ze stond op mijn coupon meer strekken..achja t is en blijft een jury sport en de volgende keer zal het wel weer beter gaan kwas uiteindelijk 19e en had 172 punte heb nog een vraagje als je paard wel wijkt maar volgens de jury niet ver genoeg wat voorn punt zou jij dat geven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:26

Ik heb tot dusver maar een keer gehad dat ik het idee had dat dit echt mijn protocol niet was. Ik had een vrij egale nette proef gereden en het protocol stond vol met 'verzet' Scheve mond Er waren daar ruiters uitgevallen en ik denk nog steeds dat ik de spullen van iemand anders kreeg.
Verder is het bijna altijd eerder meegevallen dan tegengevallen. Soms heb ik zelf een beter gevoel gehad over een oefening dan er gepunt is, maar dan zal er wel iets zijn geweest wat niet goed oogde. Ik krijg ook wel eens zevens en achten op onderdelen waarvan ik zelf denk: nou, dat voelde echt zo goed niet aan Bloos Thuis ga ik dan zoeken naar de dingen die mijn score op de mindere oefeningen kunnen verbeteren.

Ik heb zelf alleen onderlinge wedstrijdjes gejureerd. Daar reed ook een keer een meisje dat altijd vooraan stond omdat ze alles precies op de letter reed. Haar paard had echter geen enkele impuls, slofte maar wat achter de teugel rond, bijna teugelkreupel van het rondtrekken en niet bijdrijven. Tja, die stond bij mij onderaan, met een 4 bij de impuls. Dat meisje heeft mij ongetwijfeld ook een rotjury gevonden, maar ja, ik zag liever dat paard correct door de baan gaan in een slordige proef dan een preciese proef met zo'n in elkaar getrokken bok.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:03

Ik kijk ook wel eens anders tegen mijn proeven aan dan de jury, maar ik ben het er zelden helemaal niet mee eens.
De ene keer krijg je wat teveel en de andere keer wat te weinig punten.
Als de plaatsing van de combinaties maar wél in de juiste volgorde is. Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:28

KarinvdM schreef:
kaatje77 schreef:
En de 5/6jes proeven.

Weet je waar ik een hekel aan heb? Ruiters die proeven zonder hoogte- en dieptepunten rijden. Dan kan je alleen maar de 5/6 kwijt.

Ik bedoel van onderdaal 1 t/m 26 5 of 6-jes, ook voor de verzorging.
IK had het misschien beter moeten omschrijven.
Daar heb ik een hekel aan.
Maar goed.
Dressuur is en blijft een jurysport daar kan je niet omheen.

Ik laat mij altijd als het kan opnemen op video en thuis ga ik alles nog een keer doornemen met het boekje erbij en de puntenlijst en later de video erbij.
Zo weet ik waar de jury op let en wat ik kan verbeteren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:42

Blijkbaar is de jury dus oneerlijk als je zelf vind dat je geweldig gereden hebt en de jury heeft daar een andere mening over?
Dat vind ik een aparte stelling.

En laten we het eens omdraaien: ik heb ook een hekel aan jury's die mij zomaar drieen en negens geven (gewoon omdat ruiters variatie in de punten wel leuk vinden), terwijl ik eigenlijk allemaal vijven en zessen reed................

Nee sorry. Ik ben het zelf absoluut niet altijd eens met mijn punten. Maar dit vind ik allemaal zo flauw

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:50

Ach ja, een beetje zelfkennis is voor de meeste ruiters hetgeen ze het hardst missen. Ik snap nooit zo goed dat mensen de ring uit kunnen komen met de opmerking 'hij liep echt heel fijn', vervolgens zo een stuk of 3 essentiële dingen opnoemen die dan niet zo geweldig gingen en achteraf boos zijn omdat ze geen winst hebben. Ben eens wat kritischer op je eigen rijden, de meeste mensen rijden ook voor 5jes en 6jes, klaag dan toch niet zo als je ze ook krijgt.
Tuurlijk zijn er ook 'mindere' juryleden, die het misschien allemaal (niet meer) zo goed zien, maar daar zitten ook de 'sinterklazen' bij, die zowat iedereen winst geven en dan hoor je bijna niemand klagen. Nou, ik baal net zo hard van (in mijn ogen!) onterecht winst als van te lage punten hoor.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:47

@Scum.
Je begrijpt mij niet.
Dus ook onderdeel 26 een 5 of 6?
Tja, dat vind ik erg laag.
Ik heb een vos met 4 witte benen, zie er altijd super netjes uit.
Paard ingevlochten, staart ingevlochten.
Zelf helemaal op en top verzorgt en witte handschoenen en een plastron met speld en sommigen durven dan een 6 te geven.
Ja daaaag!
Dat vind ik een slechte jury.
Heb het ooit met een jury erover gehad en die was van mening dat als iemand matig reed, die ook eenmatig zijfer voor de verzorging kreeg en iemand die goed reed een hoog cijfer.
Ik heb hem toen mijn idee erover verteld en de volgende keer had ik een 9 te pakken voor de verzorging.
Ik heb nu zoiets van voor een 6 of 7 ga ik de benen van het paard niet meer wassen.
Laatst had ik het ook niet gedaan en had een 7 te pakken.

Ik bedoel er niet mee te zeggen dat je met hjet laatste cijfer alsnog een wp moet krijgen, maar er moet eerlijk gejureerd worden.
De meesten kijken naar het totaal van de proef, vragen aan de tekller of ze wel of geen wp te pakken hebben en geven daar na een cijfer.
Dus net geen wp, doe maar een 6-je en wel een wp, doe dan maar een 9.
Dit vind ik oneerlijk.
Maar goed, dat is mijn mening.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:55

Ik geef standaard een 7 voor verzorging, hier wijk ik vanaf als het paard en duidelijk niet goed verzorgd uit ziet dan ga ik lager of wanneer een witte super wit is dan ga ik hoger, als je op dit punt beoordeeld of een jury wel of neit serieus genomen moet worden, vraag ik me af wat je denkt over juryleden die jou een dikke onvoldoende geven voor het onderdeel rijvaardigheid en effect van de hulpen. Verder ga ik helemaal mee in de reactie van KarinvdM

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:02

ik heb gister een mijn eerste binnenproef gereden, tijdens het inrijden waren zowel paard als ik erg relaxt. ze liep fijn in aanleuning kwam goed van achter.
Ik zelf was tevreden over de proef zo voor het eerst binnen etc..
Ik had een paar dingen waar ik aan gewerkt heb de afgelopen tijd en daar had ik gister ook 7ens voor helaas hier en daar een 5 en een keer op verkeerde been lichtrijden (-1) maakt het totaal op 178... dan kun je denken he k*t net geen winstpunt strenge jury etc.. (zo dacht mijn voorlezer)
Ikzelf heb dan zoiets volgende week weer een kans, dan geen 5en op de lijst maar minimaal een 6 en van de 7ens 8ten maken.

Ik kan me voorstellen dat je er soms van kan balen maar 9 van de 10 keer is het toch je eigen schuld (hoe ververlend soms ook om toe te geven) beter trainen, moet ik ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:18

miep1979 schreef:
of wanneer een witte super wit is dan ga ik hoger,

Omdat je het bij een witte kunt zien en bij een bruine of een vos niet? Nors opkijken
Mijn zwarte staat elke dag onder de spuit, denk dat ik volgende keer een briefje bij mijn coupon doe: paard is zeer zorgvuldig gewassen! Clown

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:18

Ik denk dat het probleem vooral zit in het verwerken van het commentaar. Je kunt kritiekpunten ook omzetten in verbeterpunten. Vaak wordt het toch als een persoonlijk falen gezien als er geen winstpunt wordt behaald. Je doet er heel erg je best voor en als het resultaat dan niet is waar je op hoopt dan kan dit leiden tot de welbekende "oneerlijke" of zelfs "rot"jury. Helemaal als meerdere mensen niet tevreden zijn dan wordt er gelijk aangenomen dat het desbetreffende jurylid niet deugt. (sla de topics op wedstrijden en verslagen er maar eens op na) Zoals al eerder is gezegd zitten juryleden er niet om iedereen af te kraken. Ik denk dat er dikwijls een aantal op het puntje van hun stoel gaan zitten als er een hele fijne combinatie binnenkomt. Gewoon doortrainen en proberen te verbeteren. Dat de mening van de jury niet altijd overeenkomen met jouw mening (die van omstanders) vindt ik niet gek. Iedereen kijkt er anders tegenaan. Verder ben ik het ook eens met de punten die KarinvdM aangaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:20

Toch is een witte echt wit houden moeilijker dan een bruine zuiver.
Dat red je niet door alleen maar de spuit erop te zetten Lachen
Dus kan daar dat ene puntje meer wel verwachten.
Maar als het van dat puntje af moet hangen is het niet zo geweldig gesteld met de rijkusten Haha!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:22

Ik vind het vooral belangrijk dat jury's erbij zetten waarom ze een laag of een hoog cijfer geven. Zo kreeg ik onlangs een hele hoop 4en. Terwijl ik een goed gevoel had bij die onderdelen. Gelukkig stond m'n proef ook op video. Die heb ik daarna terug bekeken en ik snapte die 4en nog altijd niet, het beeld was naar mijn zien ook goed. En aangezien ze niets van commentaar hadden geschreven had ik er maar het raden naar. Dus met de video naar mijn lesgever gestapt en gevraagd wat hij ervan vond. Super drafwerk (was in het drafwerk dat ik die 4en had gekregen), zag er echt goed uit. Hij zei dat ik die wedstrijdcoupon wel mocht verscheuren. Haha! En uiteindelijk leer je alles wel relativeren. Ik vond het niet plezant maar uiteindelijk, mijn gevoel was goed, op de video gaf het ook een fijn beeld. Mijn lesgever vond het ook een goede proef, dan heb ik zo iets, die jury kan de boom in en volgende keer hopelijk weer beter.
Dressuur is en blijft jammer genoeg een jurysport waarin vaak subjectief beoordeeld wordt.
Als ik jureer staat ieder protocol vol met commentaar (zowel positief als negatief, opbouwend bedoeld dan)
En ik merk wel dat veel ruiters dat appreciëren. Dan leggen de meesten hun er makkelijker bij neer dat ze wat minder punten hebben gehad omdat ze over het algemeen het dan wel inzien waar hun fouten zaten en hoe ze dat kunnen verbeteren. Daarom ga ik ook op wedstrijd, om eens te horen van een buitenstaander wat je kan verbeteren aan je proef of wat goed is aan je proef. Maar enkel een cijfer zegt soms zo weinig.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:26

Wat betreft een punt hoger voor een schimmel; daar begin ik niet aan. Ik heb zelf een schimmel gehad waarbij ik altijd binnen 10 minuten klaar was. Met de vos had ik 1 uur nodig. Netjes eruit zien is een 8, zo wordt het op de bijscholingen elk jaar besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:28

Toch geven heel veel jury's een 7 voor een net paard.
Persoonlijk vind ik een 8 ook vrij hoog Ja

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:33

Ik geef ook een 8 als de manen van het paard ingevlochten zijn en het paard er proper uit ziet. Natuurlijk is het ook belangrijk dat zowel hoofdstel als zadel er ook proper verzorgd uitzien. Als dit alles in orde is dan krijgt die ruiter/amazone van mij een 8. Is het wat minder dan gaat er wat van dat cijfer af, maar ik kan wel zeggen dat ik over het algemeen vaak een 8 mag geven.