Overstap M1 naar M2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

Overstap M1 naar M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 12:51

Hallo,

hoe is bij jullie de overstap bevallen?
Ik heb nu 12 M1 proeven gereden en 10 winstpunten gereden, de andere 2 waren net geen winst (177 en 178)

Op zich hebben we ook nooit echt grote onvoldoendes. Men paard is alleen niet altijd even fijn aan de voorkant en word na de galop een beetje haastig en komt ze te diep. Nu zou dit in t M2 niet zon probleem zijn voor ons omdat je na de galop gelijk moet stappen en dan laat ze zich gelijk weer rijden. Op de contragalop scorren we of heel goed of wanneer ze weer iets te heet word hangt ze weer wat en komt ze op de voorhand. Schouderbinnenwaarts is meestal wel voldoende net zoals middendraf uitgestrekte stap en de overige galop onderdelen. halthouden niet altijd vierkant en achterwaarts gaat gelukkig ook al weer beter.
In t M2 komt de travers keertwendingen uitgestrekte draf lang stuk contra en van stap naar galop en galop naar stap erbij.
de overgangen van stap naar galop en terug gaan goed. keertwendingen niet zo, naar links al wel redelijk maar naar rechts ben ik al blij als een kwart lukt in de traver mag nog wat meer impuls blijven

Het is dus wel van belang dat we nog f oefenen, maar hoe zijn jullie t m2 in gegaan? en hebben jullie verder nog tips met nadruk op de nieuwe onderdelen?

Ik zat voor de keertwendingen al wel te denken aan een wat scherper spoortje omdat ze in de keertwending traag op men been word.

ik hoor graag wat van jullie!

_10_

Re: Overstap M1 naar M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:44

Met Cinzano vond ik de overstap naar de M2 best zwaar.
Dat is een lang paard wat destijds veel moeite had met de verzameling, contra en travers.

Met Unbelievable sinds afgelopen weekend gestart in de M2.
Is een heel ander paard, veel korter in het lijf en heeft eigenlijk weinig moeite met die 'moeilijke' oefeningen.
Met haar denk ik er dan ook zo doorheen te vliegen.

Maar je weet toch wat ze zeggen, de M2 is lastiger dan het Z1 en daar ben ik het wel mee eens Ja

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:35

Mij is het wel tegengevallen.
Ik vond de oefeningen die erbij komen niet zo erg. Die zitten er bij ons wel goed in. Het is alleen dat de jury veel strenger gaat jureren (dat idee heb ik) op de precisiepunten. Een beetje rommelige overgang wordt onvoldoende, te weinig buiging wordt onvoldoende, paar passen naast ac-lijn wordt onvoldoende en van dat soort dingen. Het is ook wel logisch maar het scheelt naar mijn mening ontzettend veel van het M1, in het M1 werden dingen nog wel eens door de vingers gezien en dat is in het M2 dus absoluut niet! Als er wat slordigheidjes inzitten en 2x een 4 voor je keertwending (bv) dan is het moeilijk op te halen naar winst. Ik heb het idee dat de jury iemand de ring in wil zien komen die klaar is voor het Z1 (werd laatst bij ons ook gezegd door een jury; hij wou combinaties in het M2 zien die klaar waren voor het Z1, zoniet dan was het bij hem ook onmogelijk om een wp te rijden)
Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik wel overgegaan ben (bij 11 wp). De winstpunten beginnen nu, na een tijdje, wel te komen en het gaat vanzelf beter.
Maar ikzelf zie het nut er niet van in om door te rijden in het M1 als je pony/paard de oefeningen van het M2 beheerst. dan kun je net zo goed M2 starten en leren van je fouten in je proeven.

In ieder geval succes!

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:21

Ik volg dit ook even Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:00

Ik vond het geen probleem hoor, ben er binnen 3 maanden doorheen gevlogen. Maar je moet je paard rijtechnisch echt wel voor elkaar hebben en goed aan de diagonale hulpen anders redt je het niet. De oefeningen volgen elkaar snel op en tijd om te corrigeren is er niet of nauwelijks. Je moet de proef vlotjes kunnen rijden zonder strubbelingen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:14

Ik zit er ook tegenaan te hikken, heb al lang voldoende wp's maar mijn paard is er nog niet voor klaar. Ben een beetje omgeschakeld qua rijden en hij begint nu een beetje lekker te lopen, alleen zitten de oefeningen er nog lang niet in... Maar aan de andere kant, als ik zie wat hier in de omgeving een wp kan rijden (of bijna) heb ik eerder het idee dat de M2 soepeler gejureerd wordt, omdat het anders wel hele lage punten worden Lachen
Heb ook al lang geen wedstrijden meer gereden en ga nu eerst ff kijken hoe het weer bevalt Lachen

King8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:26

ik zou nog even door rijden in de m1. De M2 is een moeilijke klasse, vind ik. Er wordt veel meer verzameling gevraagd en dat levert voor veel paarden soms een probleem op. Met m'n pony heb ik ook best wel lang over de m2 gedaan. Als de oefeningen al goed bevestigd zijn kan het best, maar de onderdelen in de proef volgen elkaar wel heel snel op. Succes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:50

Mijn vriend heeft de overstap begin dit jaar gemaakt, maar nog niet veel wedstrijden gereden. Hij heeft nu 8 winstpunten. Op de travers na heeft hij het aardig onder de knie. Maar waar ik het meeste moeite mee heb zijn de punten.
De ene keer rijdt hij de sterren van de hemel, dan verwacht je 195 of meer, en dan krijg je gewoon 164 punten terug.
Een andere keer gaat het maar lala, en dan krijg je er 187 of 194 terug. Ik kan er echt geen peil op trekken. Dat maakt het M2 erg moeilijk.
Verder vind ik dat er veel meer verzameling wordt gevraagd en de puntjes moeten echt op de i staan. De uitgestrekte gangen zijn ook best lastig.
Hoop dus ook in het Z1 duidelijkere juryleden tegen te komen Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:40

De oefeningen appart waren bij mij ook geen probleem meer toen ik naar de M2 ging. Het is vooral de verzamelijng, snelheid waarin de oefeningen elkaar opvolgen en het strengere jureren (ik zeg niet oneerlijk) wat me zwaar gevallen zijn.

Je moet je hele paar veel beter voor elkaar hebben in de M2.
Ach ja, ik ga er maar van uit dat het dan in de X weer relatief gezien makkelijker is.....

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:21

Ik heb de overstap onlangs gemaakt, en ik vind m moeilijk!!
Ik had net geen winst, maar ik vond de proef echt een stuk zwaarder dan het M1.
In de M1 reed ik 2 wp per proef, maar nu is dat écht wel anders.. Knipoog
Niet vierkant is gewoon een 4, mijn paard bleef staan in de keertwendingen; ook een 4..
en dat is zonde om daar je punten op te verliezen..

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:42

ellen82 schreef:
Ik zit er ook tegenaan te hikken, heb al lang voldoende wp's maar mijn paard is er nog niet voor klaar. Ben een beetje omgeschakeld qua rijden en hij begint nu een beetje lekker te lopen, alleen zitten de oefeningen er nog lang niet in...

Ja dit heb ik ook Tong uitsteken
hij begint nu wel meer op de achterhand te lopen en ook opgerichter.. maar travers blijft heel moeilijk..
Ik heb besloten om maar gewoon selecties te gaan rijden deze winter en dan hierna over te gaan (februari dus)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:32

In M2 is goed bij elkaar rijden, beetje kunnen verzamelen erg belangrijk. Galop onderdelen is ook vooral heel belangrijk dat je goed onder knie hebt vanwege verzameling.
Ik ben te snel overgegaan naar M2 en hierdoor heb ik heel wat wedstrijden zonder winst gereden. Nu heb ik 10 wp in M2, maar ik ga nog niet over omdat mijn paard eerst M2 goed kunnen uitlopen en dan pas naar Z1. Lachen

succes!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:13

ik heb in mei? mn 1e m2 wedstrijd gereden en mag nu al naar het Z met 12/13 winstpunten.
Bij mij is het veel sneller gegaan dan de m2, komt mischien ook omdat je dan meer ervaring hebt op het gebied van wedstrijd rijden
Verzameling is eigenlijk nog niet ZO belangrijk, je moet je paard natuurlijk wel netjes op de loodlijn hebben lopen, eronder wordt afgestraft op alle onderdelen want het totaalbeeld klopt dan gewoon niet.
Tuurlijk is de buiging heel belangrijk voor travers en keertwendingen etc. duidelijke overgangen en niet op de voorhand laten keukelen.
Heel veel succes meid

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:31

Ik hoor ook van velen dat de overgang pittig is.
Ik moet zelf nog 5puntjes maar ik volg dit ook even Haha!.

sparkle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:55

De overgang van M1 naar M2 is best pittig. Niet alleen de oefeningen zijn anders, maar je wordt ook veel pittiger beoordeeld door de jury wat logisch is, want je moet je klaarmaken voor het Z1, dus wordt er ook meer van je verlangd. Ik zou als ik jou was eerst zorgen dat de puntjes op de i staan, want het heeft geen zin om over te gaan als je je paard nog niet voldoende onder controle hebt. Een goede timing om over te gaan is als je steeds vaker winst rijdt in de M1. Zit je net tegen een winstpunt aan, dan weet je dat je nog niet moet overgaan naar de M2. Kan je in ieder geval wel vertellen dat ik blij ben nog maar 2 wedstrijden te rijden in de M2, want die proeven zijn zeker niet makkelijk en helemaal niet als je een groot paard hebt! Ik ben blij volgende maand te rijden in een 20x60 rijbak. Zal ook pittig zijn, maar ik heb in ieder geval de ruimte! Er zitten namelijk oefeningen in de M2 die echt gecontroleerd uitgevoerd moeten worden!

In ieder geval succes!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:59

nou ik heb gister mijn M2 debuut gehad, en ik was erg tevreden.. De onderdelen en de snelheid dat ze elkaar opvolgen vind ik reuze meevallen.
Alleen de overgang galop-stap en de keerwendingen gaan niet zo lekker onder spanning Clown.

Ik had dan ook 164 en 172. Punten waren meer dan terecht, maar er was ook erg streng gejureerd. Die hele dag was er maar 1 jury, en de hele dag heeft deze jury in totaal van alle niveau's maar 2x een winst uitgedeeld.
Ook was ik 2x 3e en scheelde niet veel van nr 1 en 2.

Ondanks dat de jury streng was, was deze jury wel echt eerlijk en bijna bij elk onderdeel staat commentaar.
Ook zijn me proeven gefilmd.

Nu weet ik "precies" waar mij zwakke punten in de proef zitten, waar ik dus aan moet werken en wat ik fout doe.

Als ik die paar 4en ophaal en verder voldoendes haal, dan verdien ik zo mijn eerste winst Haha!..

Oftewel: bij mij viel het reuze mee de eerste keer M2.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:17

Ik vond de stap best groot!
Ik heb nu pas 1 wedstrijd gereden
Hoe meer ik oefen hoe beter het word en hoe meer ik niet meer denk van het lukt niet!