Moet een arabier in gevlochten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Moet een arabier in gevlochten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:47

Moet een arabier in gevlochten zijn met een wedstrijd?

Flew

Re: Moet een arabier in gevlochten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:48

Volgens mij niet, ik weet dat er een bokker (Brenda, weet dr boktnaam zo niet) is die ook met oningevlochten arabieren start. Vind het wel mooi zo, hou niet van knotjes.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:49

Nee, hoeft niet, heb ook een paar keer zonder gestart en is niets van gezegd.
Gelukkig maar, want die manen willen gewoon niet blijven zitten.
Knotjes, hengstenvlecht, het maakt niet uit, alles ligt er na 5 stappen gewoon weer uit Verward

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:50

Okee Knipoog

Ik heb namelijk morgen wedstijd en bedenk me nu pas of ze wel of niet in gevolecht moet zijn. Ik doe het los namelijk..

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:51

AndreaB schreef:
Nee, hoeft niet, heb ook een paar keer zonder gestart en is niets van gezegd.
Gelukkig maar, want die manen willen gewoon niet blijven zitten.
Knotjes, hengstenvlecht, het maakt niet uit, alles ligt er na 5 stappen gewoon weer uit Verward

HAHA

Ik vind het ook mooier hoor lange losse manen! Haha!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:59

Het hoeft niet:

Artikel 119 - De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers
is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Arabisch Volbloeds vallen onder de rassen waarbij loshangende manen gebruikelijk is. Persoonlijk raad ik je aan om in ieder geval het eerste gedeelte van de manen in een hengstenvlecht te doen. Dat blijft wel zitten en is nog geen 5 minuten werk.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:43

Hoeft niet nee, maar ik vind een hengstenvlecht altijd wel zo netjes staan.. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:58

Ik houd het bij mijn arabier gewoon los, de eerste 10 cm achter het oor is weggeschoren dus dat maakt het extra rastypisch. En om nou achter die 10 cm knotjes te zetten; nee dankje. Huilen van het lachen

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:37

vlechten is niet verplicht, voor geen enkel paard MITS
je manen netjes aan 1 kant hangen...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:01

ayhno schreef:
vlechten is niet verplicht, voor geen enkel paard MITS
je manen netjes aan 1 kant hangen...

Maar het kost je wel punten, dus wees wijs........
Mijn andalusier vind ik vele malen mooier zonder gefrutsel, maar helaas wordt ik er op afgerekend, meestal een 6je, zelfs een 5,maar ook 7ens en een 8, heel verschillend dus, maar vaak wel commentaar erop.
Heb dus nu besloten om te vlechten, hengstenvlecht of het eerste stuk hengstenvlecht en de rest los,heb ik i.i.g een 7....

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:24

Flew je bedoelde mij zeker Clown
Een AV mag je zelf weten wat je doet los, hengstenvlecht, of knotjes Knipoog

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat ik erop werd afgerekent.

Met Remezida deed ik vaak een hengstenvlecht of los(nu rijdt ik met haar in de M, dus heb je geen punten meer op verzorging), maar bij haar ga ik ook binnenkort eens proberen knotjes te doen, ben laatst een topic tegengekomen, van iemand die dat ook had gedaan met lange manen.

Bij Sirel had ik het eigenlijk altijd los, omdat hij zón mega dikke bos manen heeft dat 1 enkele hengstenvlecht niet blijft zitten, en knotjes zal ik ook niet bij hem gaan proberen, maar bij hem heb ik laatst 2 hengstenvlechten gemaakt, bleef goed zitten en zag er ook erg netjes uit Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:35

Ik bedoelde jou ja, wist dat je eerder remsy heette, maar hoe je je naam had veranderd wist ik niet. Lachen

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:33

Je kan de manen los doen maar ook invlechten. Ik doe zelf knotjes bij mijn arabje maar ik heb ook wel eens een matje en een hengstenvlecht gemaakt. Ik heb vaak arabjes met losse manen gezien en dat vond ik ook gewoon netjes staan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:37

vast vind ik het zelf bij een arabier niet zo mooi staan, maar als je het 1e stukje hengstevlecht in doet, staat het ook erg netjes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:27

Flew schreef:
Volgens mij niet, ik weet dat er een bokker (Brenda, weet dr boktnaam zo niet) is die ook met oningevlochten arabieren start. Vind het wel mooi zo, hou niet van knotjes.

Dit is Bren79 idd , die start idd ook zo. *zie dat ze al gereageerd heeft

dus mijn mening :
Ik vind het er mooier uitzien, en ik neem aan dat het dus ook mag, mits het er verzorgd uitziet Ja

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:38

een haflinger, arabier, fries, tinker en fjord hoeven niet want deze hebben volgens hun rassen kenmerk altijd langere manen en behoren tot een ander ras dus deze hoeven niet gevlochten te worden. Wel vind ik het altijd mooier en doe dit bij mij haflinger altijd. met uitzondering van een haflingerwedstrijd dan laat ik ze los

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:46

Draflinger schreef:
een haflinger, arabier, fries, tinker en fjord hoeven niet want deze hebben volgens hun rassen kenmerk altijd langere manen en behoren tot een ander ras dus deze hoeven niet gevlochten te worden. Wel vind ik het altijd mooier en doe dit bij mij haflinger altijd. met uitzondering van een haflingerwedstrijd dan laat ik ze los

Ik heb daar es een discussie over gehad met een jury, die schreef bij verzorging ook het commentaar, waarom niet gevlochten en een 6, ik gelijk erop af, hele verhaal over rastypisch gedaan etc, maar dat ging er niet in bij deze juf......
Het enige wat relevant was bij haar opmerking, is dat het een onrustig beeld geeft dat gewapper en er aan 1 kant geen goede aanleuning te zien is, nu kan ik dat goed begrijpen, dus vlecht mijn andalusier vanaf die tijd in, maar half, 1e stukje voor de juiste buiging vd hals en de rest los, vind het zonde van die 1 of 2 punten die een ander wel extra krijgt, maar als ik ooit in de M start, weet ik het nog net zo niet, laat maar wapperen waarschijnlijk.......

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:33

Wat vinden jullie dan van een fries op de wedstrijd?? moet zij ingevlochten worden?? een hengstenvlecht of los haar?? wie kan mij hier wat meer over vertellen?? Het lijkt me dat hij ingevlochten moet worden maar met dat lange haar is dat wel een karwei.. wat vinden jullie.. of wat doen jullie op de wedstrijd??

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:26

Waarom niet?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:31

xLoes_ schreef:
Waarom niet?

omdat het niet verplicht is.
je mag kiezen of je je arabier vlecht, hetzelfde geld voor oa. een fries, fjord, ijslander, haflinger en shet.