starten met veulenpaspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rianne6

starten met veulenpaspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:36

Ik wil gaan starten maar mijn paard staat nog ingeschreven in het veulenboek van het stamboek. Ook staat er in zijn paspoort dat hij nog hengst is (niet aangegeven dat hij is gecastreerd) en zijn stokmaat staat er ook niet in vermeld. Kan ik hem met dit paspoort wel gaan starten?
Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vragen.

Daisies

Re: starten met veulenpaspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:50

Je moet zowiezo eerst de stokmaat laten opmaten volgens mij, en er moet in vermeld staan dat hij ruin is. En als je nog geen L2 hebt gereden kan je er problemen mee krijgen want dan mag je zowiezo niet starten met een hengst

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:32

Helemaal geen probleem hoor

Je bent 19 dus je moet hoe dan ook bij de paarden starten. Op de startkaartaanvraag mag je zelf een schatting van de stokmaat invullen.
En als je op je aanvraagformulier voor de startkaart bij geslacht ruin invult moet dat verder helemaal goedkomen.

Het al dan niet opgenomen zijn in een stamboek is voor de sport niet van belang.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 06:55

De stokmaat en het veulenpaspoort maken niet uit.
Er moet WEL ingetekend zijn dat hij ruin is, dus even de DA lief aankijken bij het volgende bezoekje voor een datum en een stempel Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:56

Dan hebben ze dat bij mij denk ik nooit gezien Clown Even langs de kliniek rijden en dan is dat ook opgelost.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:42

de mijne is ook pas een jaar na dato met de stempel ontmand Clown

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 02:01

In het paspoort van die van mij staat mannelijk. Moet ik dat ook naar ruin laten omzetten? (KNHS vond dat geen probleem trouwens.)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:12

ruinen zijn toch mannelijk? Dus dat is geen probleem.

Overigens worden ruinen en niet goedgekeurde hengsten nooit ingeschreven in het stamboek, dit is alleen voor fokdieren. De rest blijft gewoon het veulenpapier behouden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:41

Aangezien ik ook wil gaan starten volgend jaar heb ik even het paspoort van mijn ruintje erbij gepakt en ook ik kon nergens de benaming hengst vinden en wel mannelijk (kwpn-papier, Gelderse). Dus dat lijkt me geen probleem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:43

Jawel, ik heb het negevraagd en je kunt uitgesloten worden als je met een ruin start die nog als hengst op papier staat.
In je paspoort staat een vakje waar de DA in kan vullen dat ie geruind is, bladzijde.... ff kijken... 4, bij de aftekeningen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:49

Ooohja, nou zie ik het jah. Thnx. Ik kon die benaming voor hengst al niet vinden, maar nou zie ik dus hoe of wat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:19

insun schreef:
In het paspoort van die van mij staat mannelijk. Moet ik dat ook naar ruin laten omzetten? (KNHS vond dat geen probleem trouwens.)

Je haalt nu het een en ander door elkaar.
Het veulenboek (geen veulenpaspoort) papier is van het stamboek. Enkel fokdieren kunnen worden opgenomen in het stamboek. (merries en ggk hengsten) Ruinen blijven ten allen tijden in het vb staan. Het KNHS heeft hier niks mee te maken, want paarden zonder papieren staan in geen enkel boek.
Het paspoort hoort bij het paard, het kan wel door een stamboek zijn uitgegeven, maar het heeft feitelijk niks met dat betreffende stamboek te maken. In het paspoort staat mannelijk, dat zijn dus ruinen en hengsten, vrouwelijk zijn enkel merries.
Het enige waar je een probleem mee KAN krijgen is dat hij bij het knhs aangemeld wordt als hengst. Je moet dus duidelijk aangegeven (dit kan ook naar het stamboek toe) dat hij z'n ballen kwijt is.

rianne6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:02

Thanks voor de reacties Haha!