Pony griepvirus gehad, dit weekend wel Bixie starten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony griepvirus gehad, dit weekend wel Bixie starten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:11

Mijn stoere sterke shetlander Bas, die nooit wat heeft, was afgelopen weekend behoorlijk ziek. Hij begon donderdag met niet willen rijden, een korte onregelmatige ademhaling en hoesten.
Hij was sufjes, sloom, een hele andere pony dan de Bas die we kennen, een vrolijk en brutaal ding.
Vrijdag bleef hij hoesten en snotterig, ik heb hem op rust gezet met Foenegriek en Feelgood 30 Luchtwegen, zijn temperatuur was toen 38,5. Ik wilde het nog even aankijken.
Zaterdag was het hoesten en de ademhaling beter ( door de supplementen) maar zijn temperatuur opgelopen naar 39,5 , waarop ik de veearts heb gebeld.
Zij constateerde het griepvirus, daardoor had hij hoge koorts. Hij kreeg antibiotica en koortsremmers, mocht geen inspanning hebben en moest zonder vriendje Tom staan.
Zondag was hij alweer aardig opgeknapt, hij had nog wel koorts, 40,5 's morgens zelfs, maar zn ademhaling was beter en hij keek alweer kwiek uit zn oogjes. Zn oren stonden fel vooruit en hij werd alweer brutaal door mij mee te sleuren naar de biksbak. Na de AB en koortsremmer ging de temperatuur weer netjes terug naar 37,8.
Gister was hij weer erg vrolijk, temperatuur was constant en toen ik even een wandelingetje ging maken bruiste hij van de energie. Hij was superalert, keek overal vrolijk naar en begon te dribbelen. Hij leek aardig op te knappen. Hoestte niet meer, geen snot meer en geen gekke ademhaling.
Vanmorgen vond ik hem eigenlijk weer Bas zoals Bas hoort te zijn; vrolijk, brutaal, alert en volop energie.
Ik zette hem na temperaturen ( 37,5) en Antibiotica even alleen buiten om te kijken hoe hij was. De vonken spatten er vanaf, hij bokte en maakte gekke sprongen, galoppeerde in het rond, hinnikte naar zn vrienden en dat alles met opgeheven hoofd met oortjes er fel op en zonder hoest ( donderdag hoestte hij al van een drafje )
Toen ik hem weer pakte om op stal te zetten was zn ademhaling natuurlijk even snel, maar al gauw was deze weer normaal en rustig.

Dit even de ziektegeschiedenis van afgelopen weekend.

Nou zou Bas aankomend weekend weer op Bixie wedstrijd met Annelies. Zowel zaterdag als zondag 2 B1 proefjes (stap draf en galop) Gezien het punt dat hij ziek was, zei ik dat het niet door kon gaan. Erg sneu voor Annelies want zoveel Bixiewedstrijden zijn hier niet en die ze afgelopen zomer zouden rijden gingen niet door vanwege de regen. Annelies vond het jammer, maar was meer verdrietig over het feit dat Bas ziek was. Ik had de organisatie gemaild met het voorval, en zou afmelden als het niet door kon gaan. Ik heb nog niet afgemeld en de startlijsten staan nu online.
Nu begint het bij mij toch te kriebelen.

Mijn vraag, kan Bas dit weekend alweer op wedstrijd ?
Het zijn 2 simpele kinderproefjes die gereden moeten worden. Is het te snel na het ziek-zijn of zou hij het weer aankunnen ?
Wedstrijden gaan bij ons zeker niet voor de gezondheid van de pony, maar als ik zie hoe hij nu weer rondrent, dan is Bas volgens mij wel weer aan een ritje toe. Qua conditie heeft hij geloof ik niks opgelopen, als ik zie hoe snel hij were netjes op adem was na zn boksessie van vanmorgen. Hij kan genieten van het rijden met zn verzorgstertje en ik heb het idee dat hij niet ziek meer is.
Ze hebben donderdag voor het laatst gereden, een buitenritje die we halverwege gestaakt hebben vanwege zijn gehoest. Hij is na een week niet-rijden nooit moeilijk op te pakken, ze hobbelen zo weer verder waar ze gebleven zijn.

Zou hij dit weekend Bixieproefjes kunnen lopen of zouden jullie het nog niet doen ?
Ik bel zowiezo vanavond even de veearts maar wil jullie mening ook even weten.

Roadracer

Re: Pony griepvirus gehad, dit weekend wel Bixie starten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:16

Hmm, ik weet niet hoe besmettelijk griep in deze fase nog is, maar los van het feit of je pony het wel of niet aankan, vind ik dat je rekening hoort te houden met de overige pony's op het wedstrijdterrein. Om die reden zou ik de gok dus niet nemen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:17

Volgens mij mag je dan niet op wedstrijd. Ik weet dit niet zeker, maar ik zou het niet doen. Ook al heeft hij nu geen koorts meer. Het vergt toch een aanslag op de conditie. Ik zou het gewoon rustig aandoen. Er komen nog genoeg wedstrijden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:21

Vanwege de besmettelijkheid wil ik idd ook even met de veearts overleggen hoelang dat blijft. Wil idd niet op mn geweten hebben dat andere pony's ziek worden

FriesWytske schreef:
Er komen nog genoeg wedstrijden.

Dat is dus in dit geval niet zo omdat ze Bixie rijdt. Was het nou een gewone wedstrijd dan zei ik : Dit keer niet, we gaan over een paar weken wel ergens anders, maar juist omdat de Bixie's hier ongeveer maar 4 keer per jaar in de buurt zijn is het zo zonde als ze ook deze niet mee kan doen.

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:54

Ik vind dat het eigenlijk best zou kunnen als je pony het aankan.
Als je die dag van te voren Annelies even laat rijden en kijkt hoe het gaat zie je het vanzelf als hij het kan ofniet Knipoog lijkt mij niet zon probleem Knipoog
Groetjes

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:00

de bacterien blijven altijd nog wel tijdje hangen, ik zou het niet doen !!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:02

Niet doen.
Dat er niet veel wedstrijden zijn is dan jammer, maar ik neem aan dat het welzijn van de pony, en anderen, daar wel boven staat Lachen

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:05

Is het zo besmettelij dan?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:21

HorsesPower schreef:
Is het zo besmettelij dan?

Griep is een ander woord voor Influenza, en er is een reden dat er bij wedstrijden een inentingsverplichting is Knipoog

@TS: In vind het in ieder geval goed dat je de DA erover gaat bellen. Op basis van wat je vertelt denk ik echt wel dat de pony het aan kan. Maar nogmaals, gezien potentieel besmettingsgevaar naar andere pony's zou ik zelf niet starten. Jammer maar helaas.
Draai het eens om: hoe zou jij het vinden als een andere pony op het wedstrijdterrein jouw pony met griep/droes/rhino/... zou besmetten?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:27

even dierenarts bellen kijken wat die zegt. eweet niet of er ook op dopingwordt gecontroleerd bij dixie maar sommige ab vallen ondr doping wet.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:12

De AB is morgen de laatste keer, dus neem aan dat die zaterdag wel weer is uitgewerkt.
Welzijn van mn pony gaat me absoluut voor, en die van andere pony's ook. Daarom vraag ik me idd af hoe het zit met het besmettingsgevaar en dat ga ik straks vragen aan de DA.
Hij is ingeënt op juiste tijden.

Met Bas gaat het weer helemaal goed, we zijn vanmiddag met Bas en Tom wezen wandelen dat ging super, daarna samen in de bak gedaan, ze stoeiden en renden om het hardst. Hij heeft niet gehoest en de temperatuur bleef voor en na het wandelen en na het spelen haast gelijk. Ademhaling is weer helemaal oke, ik kan er niks meer aan zien dat hij ziek is geweest. Normaal gezien hebben paarden naar mijn ervaring er nog wel een nasleepje van en duurt het even voor ze weer op conditie zijn, maar Bas zn conditie heeft volgens mij geen enkele knal gehad als ik hem zo zie.

Ik laat weten wat de DA vanavond zegt

Famke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:33

Als paarden geen koorts hebben (bij griep en virussen) treedt er geen besmetting op heb ik gehoord van mijn dierenarts.
Maar ik zou voor de zekerheid toch maar even een dierenarts vragen.
Ik hoop voor je dat Bas zaterdag mee kan doen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:59

Late reactie van mij, ik ben meteen na het belletje naar de veearts naar mn nieuwe huisje gegaan om te verven en nu pas terug.

Het kan geen kwaad om mee te doen. Zolang de temperatuur en ademhaling vrij constant en regelmatig blijft bij inspanning mag hij weer aan het werk. En dat is weer normaal dus hij mag weer onder het zadel.

Wat besmetting betreft, zolang hij idd geen koorts meer heeft, en geen hoest of snotter is de besmettingskans nihil. Hij is netjes ingeënt, en weer helemaal beter, dus er is nu net zoveel besmettingskans als bij elk ander paard.
Het is geen droes wat ze nog een hele tijd meedragen. En het komt niet door een bacterie, dus ook die kan hij niet overdragen.

Wij gaan dus gewoon lekker starten zaterdag en zondag. Morgen krijgt meneer zn laatste AB nog, morgenavond longeren en donderdag en vrijdag nog onder het zadel oefenen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:56

Fijn voor je SANEX OK dan!
En bedankt voor je update, erg leerzaam!

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:46

He gelukkig, Bas weer helemaal beter, moest er de hele tijd aan denken. Veel succes zaterdag!!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:10

Blijkbaar was Bas weer volledig in goede conditie, want Annelies heeft met hem in beide proeven vandaag de 1e prijs gehaald!
Had ik niet verwacht nadat hij ziek was en ze een week niet gereden heeft, maar toch fikten ze het weer

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:58

Dat is goed gegaan dus Haha!. Gefeliciteerd Haha!.

xtessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:13

als jij denkt dat hij het aaan kan, moet je het proberen maar ik zou het niet doen..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 22:22

xtessaa schreef:
als jij denkt dat hij het aaan kan, moet je het proberen maar ik zou het niet doen..

Lees even 2 berichtjes hierboven, we zijn al gestart en ook nog eens dik in de prijzen Knipoog