Ademhaling ruiter niet onder controle

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Ademhaling ruiter niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:11

Hallo iedereen,

ik heb een, voormezelf, vervelend probleem op wedstrijden. In de ring kan ik mijn ademhaling niet fatsoenlijk onder controle houden. Iets waar ik thuis totaal geen last van heb en tijdens het los rijden voor een wedstrijd en tussen twee proeven door ook niet. Alleen in de ring ga ik heel onregelmatig ademhalen. Vaak moet ik hierdoor gelijk na mijn laatste proef van mijn paard af omdat ik niet meer normaal kan ademen en duizelig word. Ik denk zelf dat het van de spanning komt (van doe ik het allemaal wel goed) Maarja ik ga nu L1 starten en wil hier toch echt vanaf. Dus heeft iemand tips voor mij om mijn ademhaling onder controle te houden...
Of is er iemand die dit herkend, ik vraag me af ben ik de enige??

Scum

Re: Ademhaling ruiter niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:30

Heel herkenbaar. Met mijn vorige paard had ik vaak zo de pijp leeg halverwege een proef dat ik er misselijk van werd. Vooral in het M1. Ik ben toen voor mijn conditie 2x per week gaan zwemmen en dat heeft wel geholpen.
Tegenwoordig ga ik vaak naar wedstrijden waar ik zelfs 2 proeven achter mekaar moet rijden. Ligt er ook wel een beetje aan welk paard ik bij me heb of ik het goed volhoudt.

2 weken geleden heb ik voor het eerst een SGW gereden. En ik heb tijdens de cross constant aan mijn ademhaling gedacht. Adem in, adem uit.... dat heeft wel geholpen. Ik kan me voorstellen dat dat tijdens een dressuurproef moeilijker is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:58

Probeer dan eens adem te halen in het ritme van de gang.
In draf in-in-uit-uit zeg maar.
Het scheelt ook als je je ademhaling gebruikt voor de overgangen: als je terug moet naar stap of vanuit de galop naar de draf lang en diep uitademen pffffffffff. Je zult merken dat je paard er ook op reageert.
Zo wordt je ademhaling een deel van je training.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:26

héél herkenbaar!
Het kan erger: Ik hyperventileer zelfs.
Als ik met de proef begin zijn er geen problemen, maar op het moment dat ik richting een oefening rijd waar ik problemen mee heb, sla ik helemaal dicht. Mijn paard word dan ook gespannen. Mijn moeder staat dan voor te lezen,en elk rondje dat ik langs kom zegt ze: blijven ademen! Doet ze dat niet, kom ik lijkbleek de ring uit.

Thuis werk ik hier heel veel aan samen met m'n trainster, omdat ik daarbij óók faalangst heb.

Maar ik heb het niet alleen met rijden, ook bij pijn en spanning.

Zo kan ik het onder controle houden:
-vóór dat je aan een oefening begint, diep inademen, dan uitademen met het gevoel dat iemand zijn handen op je schouders legt en je in het zadel drukt.

- de eerst opvolgende oefening in je hoofd al rijden zoals je hem het liefst zou willen hebben, dan is (bij mij) de spanning meer weg op het moment dat we de oefening inrijden.

- aan de longe doorzitten met je ogen dicht, zo kan je heel goed naar je lichaam luisteren, je voelt tevens je zit en houding goed aan.

Als ik een zware/vermoeiende/emotionele dag heb gehad, rijd ik helemaal niet, omdat de spanning dan op mijn paard slaat.
Op deze manier sluit ik de moeilijke momenten af, en kan ik beter blijven doorademen,en denken.
En het gaat echt al veel beter met me! Haha!

Hoop dat je er iets aan hebt!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:50

dank je wel voor de berichten, ik zal proberen aandacht aan de tips van jullie te besteden.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:01

doe ik soms ook vooral als de oefening wat moeilijker gaat, ik word dan knalrood omdat ik niet meer adem, mijn instructrice gilt dan af en toe: Ademen! haha naarmate het rijden makkelijker gaat gaat het ademen vanzelf weer beter, vooral niet druk om gaan maken, want dan ga je hyperventileren

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:19

ik heb er ook erg veel last van. ik hyperventileer ook regelmatig tijdens mijn proeven.
heb wel eens de vraag gekregen of ik een astmaaanval kreeg omdat ik flink ga piepen.
heb ook wel eens midden in de proef stilgestaan omdat ik zo duizelde dat ik haast flauw viel.

maar het helpt bij mij wel om goed op mijn ademhaling te letten. goed door mijn neus in ademen(3 tellen) en dan door de mond uitademen(6 tellen) en vooral buikademhalen en niet op die borst gaan zitten.

1 keer was het zo erg dat ik tijdens mijn proef in huilen uitbarste.. was eenbeetje in paniek omdat ik het zo benauwd had.. heb meplastronl osgerukt en op de grond gegooit. maar ik moest en zou mijn proef uit rijden Haha! ach ja.. waren maar 166 punten.. de 2e kreeg ik 180.. toen was ik weer op adem Haha!

maar goed, ik krijg het dus overal en nergens en niet alleen tijdens spanning bij de wedstrijden. kan ook zo maar gebeuren tijdensmijn werk of als ik in de auto zit.