starten met bodyprotector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

starten met bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:03

Ik wil binnenkort gaan starten met mijn paard in de dressuur. Maar nu kan ze ontzettend over de rooie zijn in een vreemde omgeving en daarom zou ik het zelf fijn vinden om de eerste paar keren met een bodyprotector te rijden.
Nu las ik in het dressuurregelement in artikel 143 dat een bodyprotector is toegestaan onder of boven je wedtrijdtenue.
maar ik vroeg me eigenlijk af of er meerdere waren die dit doen? en zo ja of er niet al is jury's naar hun zijn toegekomen.. (ik zie zelf nooit iemand dressuur rijden met een bodyprotector..)

Phant0m

Re: starten met bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:05

het is gewoon toegestaan hoor, ik denk dat het het lekkerste zit over je rijjasje..
en je moet niet kijken naar wat de rest doet, je eigen veiligheid gaat voor hoor Knipoog

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:06

met springen heb ik hem altijd op Ja

maar een paar maanden terug was ik er met het losrijden van de dressuur afgevallen. Ik heb daarna toen meteen mijn bodyprotector aangedaan en heb zo mijn dressuur proef gereden Lachen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:09

Ik heb ook verschillende proefen met BP gereden omdat ik de pony toen nog niet lang reedt en het op ander terrein was, het ziet er misschien niet zo mooi uit maar de jury zegt er niks van en als jij je er zelf beter mee voelt moet je hem gewoon aan doen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:11

Ik heb hem alleen met het springen om, dressuur heb ik ook weleens gezien. Als jij je daar veiliger bij voelt zou ik dat gewoon doen hoor! Ja Veiligheid boven alles!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:12

gelukkig maar, want laatst gingen we even uitproberen hoe ze buiten was, maar dat was niet zo'n succes dus als ze dat altijd doet wanneer ze ergens vreemd is heb ik hem toch liever aan..
(toen ik haar net had was ze overigens ook zo hoor en toen heb ik die BP aangeschaft)
als ze eenmaal gewend is aan wedstrijden kan die ms wel uit, maar de eerste paar keer in een vreemde omgeving heb ik voor mn eigen veiligheid liever zo'n ding even aan..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:32

Ik zie het ook weleens bij de dressuur. Het is gewoon toegestaan, dus waarom zou een jury er iets van zeggen? Haha!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:42

Zo te lezen is het toegestaan, dus gewoon aandoen en lekker wedstrijd rijden!
Jou veiligheid én eigen gevoel voor alles.

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:59

Denk aan je eigen veiligheid, dus gewoon aan doen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:08

het mag inderdaad Vork Mijn eerste wedstrijden heb ik dat ding ook omgehad Ja Gewoon over het jasje en niemand die er wat van zei.Hoogstens dat je iets meer opvalt, omdat bijna niemand ermee rijdt Bloos

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:38

gewoon doen als je paard zo schrikkerig is

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:41

Een jaar of 3 geleden heb ik een paar wedstrijden met BP gereden in het M1. Ik had in de zomer een lelijke val gemaakt (storing in geluidsinstallatie waardoor er tijdens mijn proef een gigantisch gebrom en geknal over de boxen langs de ring kwam, daardoor schrok het paard en twijfelde bij het hekje van de ring: links of rechts, uiteindelijk ging hij links en ik rechts en landde op het hekje van de ring) en 5 ribben gebroken. Na 6 weken mocht ik weer rijden, als het geen pijn zou doen en als ik niet zou vallen... Nu kun je dat laatste natuurlijk niet garanderen, maar ik heb wel uitgekeken op welk paard ik stapte (alleen m'n eigen vertrouwde paarden) en ik reed het eerste half jaar dus alleen maar met BP. En na een maand of 3 had ik de training weer op de rit dat ik wilde starten en dat heb ik ook met BP gedaan. Eerste wedstrijd was op de vereniging waar ik de val gemaakt had en daar was iedereen heel enthousiast dat ik weer mee kwam starten, en heb ik geen rare opmerkingen gehad.
Op andere wedstrijden keken mensen wel, maar ook daar kwam ik toch wel dezelfde mensen tegen (ik rijd alleen wedstrijden redelijk dicht in de buurt van stal, kom dus ook vaak dezelfde mensen tegen).
En voor de rest: lekker belangrijk als mensen er iets raars van vinden, het is jouw lijf, daar heb je er maar 1 van en als jij dat wil beschermen, is dat jouw goed recht.

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:31

wat maakt het uit of meerder het doen.Het gaat om je eigen veiligheid en ik heb genoeg blessures gezien die met een bodyprotector hadden kunnen worden voorkomen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:44

marouschka02 schreef:
wat maakt het uit of meerder het doen.Het gaat om je eigen veiligheid en ik heb genoeg blessures gezien die met een bodyprotector hadden kunnen worden voorkomen

Precies.
Zelf ben ik op mijn 18e (nu 4 jaar geleden!) ook van mijn toen trainingsmerrie afgevallen: mooi met mn rug op een stroompaaltje gekletterd en met mn borst op de grond geklapt, nou, ik kan je vertellen: sindsdien is mijn rug nooit meer hetzelfde geweest en ik voel nog steeds dat ik extra op moet letten en ook erg op mn houding moet letten om er geen last van te hebben en eerder lette ik NOOIT op mijn houding als ik niet op het paard zat, nu ben ik wel verplicht! Dus ik ga er ook 1 aanschaffen en als ik met mijn jonge paard begin doe ik die zeker in het begin ELKE keer om en zeker in het begin ook op wedstrijden.

En inderdaad, wat al gezegd is: het is JOUW lijf en je hebt er maar 1 van waar je het de rest van je leven mee moet doen...

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 20:14

oké. ik ben blij dat dit wel mag.
maar eigenlijk stom dat ze dan veiligheid voor de mens niet gelijk trekken met veiligheid voor het paard(hiermee doel ik op peesbeschermers, die je niet mag dragen, maar in een zware bak toch vaak wel nodig zijn..)

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:27

Het zou heel goed zijn als je zou starten met BP. Je beschermt je lichaam, misschien voel je je er ook zekerder door en gaat je proef misschien zelfs beter doordat je je zekerder voelt. Ik zou zeggen: ga lekker met BP starten!
Ik rijd zelf vanwege een zwakke rug altijd met BP in de lessen. Voorheen met (onderlinge) wedstrijden niet, maar dat ga ik nu zeker doen.
Niets is kostbaarder dan je eigen lijf. Groetjes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:00

geen probleem hoor, een vriendin van mij start M1 met BP, veiligheid voor alles.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:01

Dat mag.. onder en over je jasje.. Knipoog

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:26

Ik zou het wel doen, zeker als je paard een beetje een heet hoofd is. Ik heb het zelf met een bijrijpaard ook gedaan en maar goed ook want ik ben 1 keer heel erg hard gevallen maar had nu gelukkig niets.

xtessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:18

er zijn genoeg mensen die dat doen, dus als jij je ermee veilig voelt moet jet het zekr gewoon aan doen!

Bonfiralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:28

Inderdaad! gewoon lekker doen! Stel dat je zonder rijd en er afvalt en je bezeerd je... dan heb je spijt dat je dat ding niet aanhad. Ik heb nog nooit iemand in de dressuur ermee zien starten, maar ik zou me er ook niet aan storen.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:29

Ik vind dat het wel mag en volgens mij mag het ook
eigenlijk moeten ze het verplichen Tong uitsteken
het is 100x zo veilig