Gevaarlijke fout in Bixie proef A 4???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Gevaarlijke fout in Bixie proef A 4???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 20:23

Mijn nichtje rijdt sinds kort bixie proeven. Nu kreeg zij laatst een 2 van een jury omdat zij in dressuurproef 4 bij het M-X-K van hand veranderen geen rechte lijn kon maken doordat de balken weggelegd waren zoals in het bixie proevenboekje getekend staat. De balken liggen dan precies op de M-X-K lijn en daar valt gewoon niet overheen te rijden vanuit die kant, ik vind het gewoon gevaarlijk zelfs aangezien ze zo heel makkelijk op de balk zouden stappen en stel dat er 1 struikelt met zo'n kleintje op zijn rug!
Ik heb een tekening bijgevoegd, het plaatje komt uit het proevenboekje en staat ook op de knhs site, ik heb alleen de rode lijn erop getekend, de van hand verander lijn dus die ze moeten rijden maar eigenlijk niet mogelijk is zo.
Wat vinden jullie hiervan???

Helaas niet scherp door mijn album maar er is duidelijk te zien dat het niet kan, meestal legt de organisatie de balken zo dat het wel gewoon kan maar als ze het precies zoals hierop te zien is leggen dan gaat het dus mis.
Afbeelding

nikia

Re: Gevaarlijke fout in Bixie proef A 4???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:26

is inderdaad voor die kleintjes niet geweldig gemaakt
nog nooit gezien zo, maar vind wel dat je gelijk hebt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:31

inderdaad! daarom leggen ze het vaak ook zodanig neer dat het wel kan Ja

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:35

Als het zo is als jij omschrijft, dan is dat inderdaad niet te doen...
Rechte lijn is dan alleen mogelijks als je pony/paard op de balk gaat staan of een rare pas moet zetten om deze te ontwijken..
wat kan uitlopen in struikelen, maar vraag me af of dan de lijn nog wel recht blijft. Nee, tog!? lijkt me anders mooi knap om half struikelend nog een rechte lijn te rijden.
Onlogisch dat ze dat zo hebben gemaakt. Jammer dat ze het daar ter plekke niet even heeft na gevraagt, vaak is hier wel een gelegenheid voor na de proef.
succes ermee

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:07

De jury was al weg toen ze die 2 terug kreeg en de organisatie zei dat ze het gewoon precies hadden neergelegd zoals de KNHS het in het boekje en op de site als voorbeeld heeft getekend. Die kunnen er dus ook weinig aan doen jammer genoeg. (die 2 vind ik dan nog erg hard voor zo'n ukkie van 6 in een bixie proef die het gewoon netjes op probeert te lossen, is een 4 dan niet diep onvoldoende genoeg! Maar goed daar gaat het nu niet om)

Ik heb het net ook maar even naar de KNHS gestuurd, ik ben toch benieuwd wat ze erop te zeggen hebben.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:09

Het ziet er inderdaad naar uit dat het niet mogelijk is om daar over de diagonaal te komen. De balken moeten zodanig neergelegd worden dat je er precies tussendoor kan.

Jammer dat daar dan gelijk een 2 voor gegeven wordt, over welk niveau hebben we het nou... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:10

Als de mensen van de organisatie een beetje slim zijn leggen ze de balken wat meer richting D, dan kan het ruitertje er net voor langs.
Want zo is het idd gevaarlijk. Raar in elkaar gezette proef dus.
En een jury die niet snapt waarom er van de rechte lijn afgeweken wordt vind ik om eerlijk te zijn ook wel een oelewapper Bloos

edit
rare typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:14

Ja helemaal mee eens! En zeker als het dan meteen nog een 2 is ook!
Gelukkig hebben de meeste organisaties er rekening mee gehouden maar ik kan me goed voorstellen dat organisaties die het voor het eerst doen niet eerst die proef gaan doorlezen of die wel in overeenstemming is met de door de knhs gemaakte tekening! Die denken het goed te doen door gewoon mooi de tekening na te maken.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:16

Desire schreef:
...maar ik kan me goed voorstellen dat organisaties die het voor het eerst doen niet eerst die proef gaan doorlezen of die wel in overeenstemming is met de door de knhs gemaakte tekening! Die denken het goed te doen door gewoon mooi de tekening na te maken.

De KNHS bevestigt weer eens dat ze dringend nieuw personeel nodig hebben. Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:18

Ja de organisatie treft geen blaam, die volgt gewoon de tekening.
Maar ik geloof dat ik ruitertje 1 opnieuw zou laten rijden en de balken "goed" zou leggen.
Of dat als jury als opdracht geven en de eerste daar een voldoende geven ondanks een slinger.

En een 2 daarvoor geven vind ik echt raar.
Je ziet toch gewoon waarom dat gedaan wordt?
Eerder een hoger punt voor correct slalommen Tong uitsteken

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:21

Haha ja dat vind ik ook! Ik vind het goed van zo'n kleine smurf dat die niet gewoon toch over die balken heen gaat struikelen maar nadenkt en er mooi omheen gaat en vervolgens krijgt ze een 2 terug. Ze was gewoon helemaal van slag daardoor, die kleintjes kunnen dat gewoon niet zo makkelijk verwerken.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:25

Wij leggen de balken altijd zo neer zodat ze er tussendoor kunnen draven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:25

belachelijke jury
de bixie werkt niet met winstpunten en elk ruitertje krijgt een prijsje.
waarom zou je dan in hemelsnaam een 2 geven
sorry maar dat vind ik echt belachelijk , echt belachelijk van die jury
ik zou de knhs eens mailen over dit euvel, of had je dit nu al gedaan (lezen is een kunst)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:23

Zijn de bixieproeven veranderd dan? Ik heb die zo'n 2 jaar geleden voor het laatst gejureerd en toen werkten we niet met cijfers, maar met letters. V = voldoende, G = goed, etc.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 06:38

Maar een 2 is helemaal geen onvoldoende bij de Bixie! Je kunt namelijk alleen maar punten halen van 0 tot 4!
0= OnVoldoende (ov)
1= Bijna Voldoende (bv)
2= Voldoende (v)
3= Goed (g)
4= Zeer Goed (zg)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:51

kijk dat zou de zaak veranderen
dat wist ik niet, heb geen ervaring met bixie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:53

Dan zou het idd heel anders zijn
Maar neem aan dat TS dat toch wel weet?
Dan zou de rest van de punten ook nooit hoger zijn dan een 4. Dan heb je dat toch snel door lijkt me Lachen

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:35

Ik weet verder niet hoe het met die punten zit hoor, ik was er zelf ook niet bij, ik kreeg van een boos nichtje en boze moeder te horen dat ze een 2 kreeg daarvoor met het commentaar dat de lijn niet recht was. Ik heb nooit geen bixie proef gezien dus ik weet niet beter dan dat dat gewoon van schaal 1-10 is. In het geval van 0-4 scheelt dat nogal ja!
Dan is het al een stuk minder belachelijk van de jury haha, maar het ging hier in eerst instantie om de tekening die de knhs zelf gemaakt heeft en die niet kloppend is en ik blijf erbij dat ik dat niet vind kunnen. Die fout ligt bij de knhs en niet bij de organisatie en de jury's (al kunnen ze natuurlijk zo slim zijn om het even anders te laten leggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:37

Maar die moeder is niet gevallen over de 3 en 4's die ze maar gekregen heeft?
Neem aan dat je dan zegt, jeee wat laag gepunt, als je denkt dat het tot 10 gaat. en je hebt nergens een 6 of een 7 Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:42

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=226& ... le=11&men=

ik kan de proeven niet openen.
dus kan niet zien hoeveel onderdelen er zijn
er staat elders dat je met 34 punten in de a of aa klasse een wp hebt.
maar daar kan ik niks mee, want met gemiddeld een 6 kom je dan niet op een heel aantal uit.
met 4 evenmin...
dus daar kan ik niks uithalen verder.
misschien wel als een onderdeel 1,5 keer meeteld Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:01

van het A4 protocol
0 = Onvoldoende
1 = Bijna voldoende
2 = voldoende
3 = Goed
4 = zeer goed

en 17 onderdelen. Oftewel, die moeder moet zich eens wat meer verdiepen in de bixie proeven Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:57

Ik wou net zeggen, een 2 is wel voldoende bij de bixie. Clown Wel raar dat die balken zo liggen trouwens.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:02

runningkawa schreef:
Maar die moeder is niet gevallen over de 3 en 4's die ze maar gekregen heeft?
Neem aan dat je dan zegt, jeee wat laag gepunt, als je denkt dat het tot 10 gaat. en je hebt nergens een 6 of een 7 Lachen

Lielle schreef:
van het A4 protocol
0 = Onvoldoende
1 = Bijna voldoende
2 = voldoende
3 = Goed
4 = zeer goed

en 17 onderdelen. Oftewel, die moeder moet zich eens wat meer verdiepen in de bixie proeven Haha!

Ik neem aan dat die vast wel weet hoe het zit met die punten, mijn oudere nichtje heeft een tijd terug ook bixie gereden. Ik weet alleen niet hoe het zit met die punten, maar ze was dus boos over die 2 en het commentaar en dat kreeg ik dus te horen met de tekening van het boekje erbij. Of ze zelf door had dat het wel voldoende was of niet dat weet ik dus niet, maar ik denk wel dat ze weet dat het een andere puntenschaal was, anders zou ze inderdaad wel gezeurd hebben dat het hoogste maar een 4 was! Maar schijnbaar vond ze die 2 en het commentaar dus slecht en dan komen we dus weer terug bij het eigenlijk onderwerp van dit topic (het ging er namelijk niet over of die 2 wel of niet goed of slecht was en of de moeder wel of niet de puntenschaal kent) dat de lijn gewoon niet uitgevoerd kon worden dus dat de jury daar ook eigenlijk geen commentaar op kon hebben dat ze er geen rechte lijn van kon maken. En die jury is ook niet onderwerp van gesprek maar ik wilde gewoon even horen of iemand hier ook gezien had dat die tekening niet klopt en er meer van weet. Wie weet is er ooit al wel een nieuwe tekening naar verenigingen gestuurd ofzo omdat ze de fout zelf al ontdekt hadden?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:40

Nou ik heb een reactie terug gehad van de knhs en het klopt inderdaad dat de tekening fout is. Ze gaan proberen het te wijzigen en zullen er een publicatie over schrijven.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:09

Mijn dochter reed die lijn altijd als een rechte lijn maar kwam dan altijd wel iets te vroeg op de hoefslag. Misschien bedoelt de jury dat? Dat je er een rechte lijn van moet maken en niet eerst de MXK lijn moet volgen om daarna een vreemde slinger om de balken heen te maken. Ik heb even de protocollen erbij gepakt, en ik zie bij haar geen commentaar hierover staan.
Ik heb het idd altijd als een rare tekening gezien, maar de meeste verenigingen legden ze zó dat je er vrij gemakkelijk langs kon.