extreme spanning met wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

extreme spanning met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:12

doordat mijn vorige paard mij nogal vaak liet zitten met wedstrijden, bijv niet willen aangaloperen. niet aan het been zijn, heel zwaar in de hand zijn. dit heb ik gevormd door een bepaalde spanning.

ik wil nogal graag presteren, heb nu een nieuw paard, ze is pas 4. heb laatst de preof geoefend en ik blokeerde totaal. terwijl ze super loopt. maar door mijn eigen spanning en druk verknal ik de proef. ik heb aanstaande vrijdag mijn wedstrijd debuut, en ik ben bang dat IK de proef verknal door mijn eigen spanning. terwijl ik en mijn paard het makkelijk kunnen.

heeft iemand tips om hier beter mee om te gaan? mijn instructise zei dat ik gewoon heel veel wedstrijden moest gaan rijden om over 'faalangst' heen te komen.

daniella74

Re: extreme spanning met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:17

Probeer rationeel te blijven denken op het moment dat je in de stress schiet. Dus als je denkt ze gaat er vandoor dan denk je meteen als ze wegschiet ga ik achterover zitten en vang ik haar op en rij verder maar ze loopt braaf dus waarom zou ze wegschieten. Of als je denkt ze gaat bokken dan denk je meteen dan geef ik been en trek haar hoofd omhoog maar waarom zou ze bokken ze loopt heel ontspannen. Op deze manier houd je het denken van doemscenarios binnen de perken en blijf je uiteindelijk veel ontspannener.
Ik heb dit geleerd van een psychologe die toevallig ook reed, er zijn ook leuke boekjes over.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:22

met het algemene rijde nehb ik geen spanning, ik ben nooit bang. dat maakt mij allemaal niet uit, maar nu ik weer begin met de wedstrijden. merk ik dat als ik geowon rijd dat ik ontspannen ben, maar zodra een proef begin ik haar vast zet. verbeten kijk, en dat mijn houding gewoon veel minder is!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:26

Probeer je eigen angsten toch te weerleggen met rationele gedachten en idd veel starten.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:30

probeer een proef niet als een geheel te zien,
maar als losse onderdelen.
wat ik bedoel te zeggen, bij veel ruiters zie je dat als een onderdeel, als b.v een volte of een overgang niet goed gaat, de moed in de tenen zakken, en de verdere proef eignlijk een beetje afraffelen.
gaat de volte niet lekker, zet die volte uit je kop, en concentreer je op het volgende onderdeel..
probeer je daarop te concentreren, probeer relaxt te blijven, zal best heel moeilijk zijn.en idd oefening baart kunst..
en believe me, zodra je de 1ste punt binne hebt, ga je je volgende wedstrijd een stuk relaxter in

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:33

ik hoop het, vind het wel; heel lastig. want het gaat eigenlijk heel lekker het rijden. en voor haar leeftijd pakt ze het super op, de galop is nog niet heel sterk. maargoed dan zit ik al voor de proef, als ze maar aanspringt! terwijl ze dat eigenlijk altijd wel doet.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:35

guts ik starte in febr met Valeur peerd was ook zo groen als gras, zelfde verhaal als bij jouw, galop was nog niet echt bevestigd.maar ik wist dat we op andere onderdelen de punten wel omhoog konden schroeven..
dan is je galop het min punt, ga je daar niet blind op starten.
jammer dan.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:38

je hebt gelijk, en het is echt gewoon stom. als ik lekker train zit ik gewoon goed. maar zodra er spanning in zit, ga ik voorover hangen. rijd ik verbeten. ben ik veel harder in de hand. ook met de hulpen. terwijl normaal een zachte hulp genoeg is. het hele plaatje is gewoon in een keer weg!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:54

Hallo, Ik heb laatst ook een topic hier over geplaatst, heb precies hetzelfde probleem als jou!
Dit is de topic: viewtopic.php?f=8&t=802595&hilit=
Ik hoop dat je hier misschien wat tips weg kunt halen ik heb er in elk geval veel baat bij Knipoog!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:08

KiMmK schreef:
Hallo, Ik heb laatst ook een topic hier over geplaatst, heb precies hetzelfde probleem als jou!
Dit is de topic: viewtopic.php?f=8&t=802595&hilit=
Ik hoop dat je hier misschien wat tips weg kunt halen ik heb er in elk geval veel baat bij Knipoog!

hmm, inderdaad zeker nuttig. bepaalde tips gebruik ik al haha, maarja het heeft ook te maken met faalangst!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:58

Een paar mensen die k ken hebben hier ook enorme last van, en die kopen bij de drogist een flesje resceu. Dit werkt echt ontspannend... En iedereen waarvan k het heb gehoord werkt het super, maar heb er zelf geen ervaring mee, dus lijkt me gewoon even uitproberen Knipoog

Succes Haha!