Zenuwachtig en dan bak ik er niets meer van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Zenuwachtig en dan bak ik er niets meer van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:42

Ik ga nu ongeveer een jaartje op wedstrijd,maar ik ben erg zenuwachtig als ik de ring in moet.
Tijdens het inrijden ben ik heel erg rustig,maar van zodra ik de ring in moet beginnen de zenuwen en jaag ik me erg op.Maar eigenlijk is dat voor niets nodig.
Als ik zenuwen heb maak ik stomme fouten die ik anders nooit maak en dat kost natuurlijk punten.
Wie heeft hier nog meer last van of heeft iemand tips om er wat aan te doen?

Rowna

Re: Zenuwachtig en dan bak ik er niets meer van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:47

Vervelend
Ik heb er zelf geen last van maar heb wel is mentale begleiding gehad vanuit het talentencentrum waarvoor ik ben geselecteerd die gaf het advies om in de auto (als je zelf niet rijd) voor een wedstrijd je ogen dicht te doen en je spieren aan te spannen en weer te ontspannen door hard met je voeten op de grond te drukken en flink uit te blazen hij zei dat het na een aantal keer erg goed werkt om te ontspannen.
Ook kan je de proef uit je hoofd leren dat is dan al weer 1 ding waar je je dan niet druk over hoeft te maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:32

Daarom rij ik dus geen wedstrijden. Al dat zenuwachtige gedoe Haha!
Waarom rij je wedstrijden? Omdat je het leuk vindt? Om de punten? Om jezelf te bewijzen?
Het lijkt me het handigst om dat eerst eens na te gaan. Paardrijden, en ook wedstrijden, moet leuk zijn en blijven. Waarom wedstrijden rijden als je er zo zenuwachtig van wordt? Waarom zijn die punten zo belangrijk? Ga lekker rijden met je paard. Start af en toe, voor het leuke, dan zie je dat het veel beter gaat en dat je vanzelf routine krijgt.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:41

Amanda schreef:
Daarom rij ik dus geen wedstrijden. Al dat zenuwachtige gedoe Haha!
Waarom rij je wedstrijden? Omdat je het leuk vindt? Om de punten? Om jezelf te bewijzen?
Het lijkt me het handigst om dat eerst eens na te gaan. Paardrijden, en ook wedstrijden, moet leuk zijn en blijven. Waarom wedstrijden rijden als je er zo zenuwachtig van wordt? Waarom zijn die punten zo belangrijk? Ga lekker rijden met je paard. Start af en toe, voor het leuke, dan zie je dat het veel beter gaat en dat je vanzelf routine krijgt.

Dit is echt helemaal niet mijn bedoeling om zo maar even te stoppen met wedstrijden.
Ik vind wedstrijden heel erg leuk,ik doe niets liever ik heb gewoon last van zenuwen aventoe en ik vraag hier om tips.
Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind,mezelf te bewijzen,verder te geraken met mijn paard,naar een hoger niveau dus.
Ik ben niet constant zenuwachtig hoor,als je dat denkt,alleen als ik men proefje rijd.Soms heb ik heel erge zenuwen en soms helemaal niet en ik ben naar een oplossing aan het zoeken.
Stoppen met wedstrijden is dus zeker niet de juiste oplossing
Ik heb een paard gekocht met de bedoeling op wedstrijd te gaan,te presteren en punten te halen.
Het moet idd leuk blijven,daar heb je gelijk in,maar ik vind wedstrijden heel erg leuk,wedstrijdstress komt er altijd bij kijken,maar soms heb ik gewoon last van hele erge zenuwen en daar zou ik graag iets aandoen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:45

Volgens mij zie je mij nergens schrijven dat je moet stoppen.
Als je je wedstrijden leuk vindt dan moet je gewoon lekker blijven starten. Ik ken zat mensen die westrijden rijden om te presteren, maar er eigenlijk zo opgefokt van raken dat ze het niet leuk meer vinden.
Vandaar. Het was maar een goedbedoeld berichtje hoor... Verward

Je hebt bij de drogist anti-stresspilletjes. Deze kan je ook slikken bij bijvoorbeeld examenvrees. Die hebben geen invloed op je prestatie, maar maken je wel wat rustiger.
Daarnaast is het belangrijk dat je je ademhaling laag houdt. Des te zenuwachtiger je wordt des te hoger en sneller je adem gaat halen. Hou je je ademhaling laag kan je niet te snel ademen en zal je rustiger blijven.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:53

Ik vind wedstrijden leuk en natuurlijk ga je voor te presteren,wat kom je anders doen op wedstrijd?
Als je wedstrijden niet leuk vind,ga je volgens mij niet presteren.
Mijn moeder heeft me al als tip geven diep in en uitademen,met mijn instructeur heb ik het er ook al over gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:59

Je kan ook gewoon op wedstrijd zonder te móeten presteren hoor. Gewoon omdat je het leuk vindt, om af en toe eens een proefje te rijden, om eens te kijken of je goed mee kan komen op niveau of om ervaring op te doen.
Je hoeft niet gelijk zo aanvallend te doen. Het zijn enkel vragen en adviezen die ik hier neerzet.
Je hoeft er niks mee te doen, maar zo reageren is een beetje overdreven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:11

Had het vroeger wel, maar rij nu al zo lang, maar hier de tip:

Houd even halt net voor je de wedstrijdbak in gaat, neem de lotishouding aan en .... nee grapje

Haal gewoon even goed adem, adem rustig weer uit,
en: als je niet wint, jammer dan, iedereen weet tog al wat voor fantastische ruiter jij bent, win je wel, nou, mooi meegenomen toch?

p.s. ik snap dat het om het winnen gaat maar als je zo denkt ben je veel relaxter en DAN win je....
Ik haalde vroeger mijn fnrs proefjes nooit omdat ik altijd de wisselbeker wou winnen, toen ben ik ff gaan denken, en nu doe ik gewoon voor de lol mee, op een moeilijk paardje (want dat vind ik echt leuk) en op zo'n beest rij ik puur voor de lol omdat ik weet dat er weinig kans is dat ik het haal, en juist dan haal ik het.....

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:15

juist let op je ademhaling..voordat je de baan inmoet/ingaat even een paar maal diep ademhalen, en misschien jezelf even toespreken( zie je sporters vaak doen), ik deed dit ook vaak nog even bij het groeten..even een diepe zucht en gaan!!!!
gewoon vaak rijden op concours dan eb je ook kans dat het afneemt..veel plezier!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:18

Wat valeriaan proberen en vaak op wedstrijd gaan

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:20

Hier kan ik ook best wel last van hebben..

Het beste is om zelf te leren ontspannen. Denk hierbij aan:

Je schouders ontspannen, bovenbenen ontspannen.. Meestal is de rest van je lichaam dan al makkelijker om te ontspannen.

En overleg het met je instructrice hoe je hiermee het beste om kan gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:59

--->WD-V

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:51

Misschien van te voren iets ontspannends doen? Even je aandacht ergens anders oprichten..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:59

Eerder was ik ook altijd MEGA zenuwachtig voor wedstrijden. Vanaf 2 uur voor het starten moest je al bijna niks meer tegen mij zeggen.
Van de 1 op de andere wedstrijd was het ineens over. Hoe dat komt? Omdat ik toen een heel lastig paardje onder mn kont had en zoiets dacht van: we zien wel wat we ervan kunnen maken.
En ondanks dat het haar 1e wedstrijd was, buiten had ik op 2 punten na ee wp! (als ik knhs-lid was geweest, dit was de Apeldoornse en daar mag je ook zonder startkaart aan mee doen)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:31

Ik was ook altijd super zenuwachtig, ik ben toen voor de wedstrijden Valdispert gaan slikken. Na 2 of 3 keer daarmee gereden te hebben heb ik het niet meer geslikt, maar de zenuwen waren ook verdwenen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:40

Kilometers maken moet je, gewoon heel vaak doen.
Wedstrijden rijden is een vak apart en heel anders dan thuis trainen.
Ik ga voordat ik de ring in ga ook altijd even paar keer diep in en uitademen dan effe paardje toespreken kom op jongen we gaan beginnen zet hem op ik klop hem op de hals en zeg sucses en dan rijden we zelfverzekerd bij A de baan binnen.
En gewoon gaan met die banaan nergens bij nadenken je kunt het thuis dus hier ook.
>Blijven rijden eraan oefening voor oefening afwerken. Niet stilstaan bij wat mislukt is maar gewoon doorgaan. En blijven rijden eraan vooral niet nadenken.

Heej heel veel sucses lukt je gewoon vertrouw jezelf je paard ga ervoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:14

Ik ken het helemaal, het is een enorme prestatiedrang die je eigenlijk in de weg zit. Zodra de wedstrijddag is blijf ik naar het toilet lopen en voel ik mijn darmen gewoon kolken van de spanning. Bij het opstappen voel ik soms mijn knieen gewoon trillen! Voor mij scheelt het als ik de aandacht naar mijn paard verleg ipv naar de jury of het publiek of wie dan ook. Mijn paard moet daar op zijn gemak zijn (zeker bij een jong paard krijg je dan het gevoel dat je wilt geruststellen), ik wil hem tonen zoals hij verdiend. Daar word ik kalmer van. Ik krijg vooral de kriebels van veel mensen aan de kant. Bach Rescue Remedy haalt ook de scherpe kantjes van de stress af.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:19

Zelf heb ik zaterdag NK Lachen

Ik neem met zulke wedstrijden altijd valeriaan !
Dat is een soort kalmeringsmiddel en helpt bij mij echt super!

Zal het zeker proberen!

Edit;; mijn moeder heeft het zelfde als jou!
en die heeft dit ook vaak ingenomen en dan reed ze heel rustig der proef Lachen

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:02

ga van tevoren even kijken om vertrouwd teraken