Vraagje regelementen springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_IngaJarig

Vraagje regelementen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:39

Ik had een vraag over het spring regelement.

Ik dacht altijd dat het zo zat, dat als je met een bepaald paard/pony wilde gaan springen, je eerst met deze B+1 moest zijn.

Laatst hadden wij een discussie op de manege en werd er verteld dat je bijv. bij de pony's B+1 was ooit, en dat je nu een nieuwe pony hebt en daar zonder dus die B+1 dressuurklassering, mee kon gaan springen.
Heb net de regelementen van het KNHS opgezocht, maar de woordkeuze is mij daar net even iets te vergaand, en ik hoopte dat bokt mij hierbij kan helpen

Citaat:
Deelname aan springwedstrijden
a. Een deelnemer, die voor het eerst aan een springrubriek in de klasse B (beginners)
wenst te gaan deelnemen, dient in enige combinatie een dressuurklassering
– minimaal B + 1 – te hebben behaald.

Anieke89

Re: Vraagje regelementen springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:40

Volgens mij is het zo dat als je ooit 1 wp in de B dressuur hebt gehaald, je met elk paard mag gaan springen.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:42

Idd, bij de pony's ooit 1 winstpunt behalen is voldoende om daarna met elke pony te springen!
Bij de paarden moet je datzelfde dan weer doen, voordat je bij de paarden mag springen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:06

Ilse, dat laatste klopt niet. Ooit 1 * een wp gehaald in de dressuur, mag je altijd gaan springen. Dus op je 8e met een shetlander is voor de rest van je leven genoeg.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:03

Idd Lielle.
Staat imo ook duidelijk in het reglement trouwens. Je moet voor je in het springen mag starten in enige combinatie ooit een winstpunt in de dressuur gehaald hebben. En daarna hoef je je er dus nooit meer druk om te maken Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:53

Lielle schreef:
Ilse, dat laatste klopt niet. Ooit 1 * een wp gehaald in de dressuur, mag je altijd gaan springen. Dus op je 8e met een shetlander is voor de rest van je leven genoeg.

En dit vind ik dus belachelijk! Ik rijd nu al meer als 10 jaar, maar altijd paarden ingereden, doorgereden voor anderen. Nooit lang een vast paard gehad om echt mee te starten. En nu heb ik een joekel van een springpaard tot mijn beschikking, eentje die in het parcours een súperbeest is, maar tussen de dressuurbordjes gewoon een ongeleid projectiel. En dan moet ik eerst met een ander paard gaan starten om die winstpunt te halen, terwijl elke kleuter hobbelend op een shetlandertje wel een winstpuntje voor de moeite krijgt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:20

Ik heb ook niet gezegd dat ik dit een goede regeling vind Knipoog Persoonlijk kan ik me wel vinden in iets als met sgw. Altijd eerst met het paard dat je wil starten een wp halen in de dressuur, totdat je zelf L geklasseerd bent. Als je een al geklasseerd paard wil starten in het B, mag dat zonder een wp te halen als je zelf ook al B spr geklasseerd bent.

Dus
ruiter ongeklasseerd in springen => altijd een wp in de dressuur halen
ruiter B geklasseerd, paard ongeklasseerd => een wp in de dressuur halen
ruiter B geklasseerd, paard B geklasseerd => direct starten in het B
ruiter L geklasseerd => altijd direct starten in het springen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:43

Dat vind ik idd ook wel een prima regeling Ja

Moet er toch niet aan denken dat ik met al mijn paarden eerst dressuur had moeten rijden Bloos
Ontario liep al L-springen toen ik een keer een punt haalde(start ook niet zo vaak hoor) en Ot heb ik zelfs nooit uitgebracht.
Nu met Urby dan toevallig wel tweede keer al een punt in het L1, maar die heeft toch ook al wat parcoursen gelopen.

Ik vind trouwens dat winstpunt in de B ook weinig zeggen over je rijvaardigheid en al helemaal niet over of het verantwoord is om je een parcours in te laten rijden Clown
Voor onervaren ruiters verplicht een keer ter beoordeling rijden bij een springinstructeur(van te voren aangewezen door de KNHS) lijkt me eigenlijk zinvoller dan een punt in het B-springen Clown (en ook nog goedkoper dan dressuurcoupons aanvragen en een paar keer starten Knipoog )

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:07

Excusses voor de verkeerde informatie, denk dat ik dan in de war ben geweest met de sgw!
Er zijn ook zoveel regeltjes, soms haal je weleens wat door elkaar heen! Bloos