Moeilijk in te schatten proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Moeilijk in te schatten proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:53

Ik rij nu al een tijdje wedstrijden. Soms gaat het goed en dan zie ik mijn punten
en dan vallen ze tegen en soms vallen ze juist weer erg mee.
Ik vind het moeilijk te zien wat er fout gaat als ik lagere punten heb (meestal in de 170)
De ene keer heeft de jury het over de aanleuning en word ik daarop afgestraft.
De andere keer geven ze me daar wel goede punten voor maar is het weer een ander probleem.
Ik probeer deze punten te verbeteren maar er lijkt steeds iets anders te zijn.
Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

Evelyne79

Re: Moeilijk in te schatten proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:00

Misschien kun je eventueel direct na je proef (mits er niet meteen iemand na je aan de beurt is)
even naar de jury toestappen en vragen of ze tips voor je hebben waar je aan kunt werken.
dit zonder te gaan azen op je punten.
meiske bij ons in de buurt deed dat laatst ook en kreeg er bruikbare tips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:04

Neem de proeven eens op op video, dan kun je achteraf met de coupons ernaast - en evt. met je instructeur erbij - nakijken wat er gebeurde.
En soms moet je ook bekijken of het iets is waar je aan _wilt_ werken. Soms is iets voor de proef niet in orde, wat voor de training nog nodig is, zoals bij een jong paard dat het wat dieper loopt dan in de proef gewenst is oid. Daar krijg je commentaar op maar dat zijn dingen die zich later wel oplossen Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:51

Tip van Urielle is een goede en verder moet je er gewoon rekening mee houden dan je niet bij elk jurylid dezelfde punten zal krijgen.
De ene vind iets anders belangrijk dan de andere. En bij sommige paarden heb je ook meer verschil in de waardering dan bij anderen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:53

Idd filmen en bekijken! Ik snapte ergens ook een keer niet waarom ik in vredesnaam 1e was met 192 in een ring van tegen de 20 terwijl 't beste beest echt voor geen meter liep en ik het gevoel had alsof hij aan het sterrekijken was en in galop alles in rengalop deed... toen ik het filmpje bekeek zag het er gewoon heel keurig en lekker fris uit, koppie er mooi op en de galop leek gewoon heel mooi energiek en doorgesprongen en mooi bergop. Blijkbaar kon ik de spanning van het paard heel goed verbergen en leek het alsof hij de sterren van de hemel liep Clown Terwijl het soms ook een keer ontzettend goed gaat en ik dan een coupon terug krijg en me afvraag of de coupons niet verwisseld zijn Clown
Maar filmen is altijd handig!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:47

Juist, soms is het gevoel gewoon wat anders dan het beeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens het idee dat ik er heel erg hard aan moet werken, steeds moet drijven en dat hij eigenlijk nogal lui is, maar dan blijkt het beeld toch nog wel rustig te zijn en vallen de punten vaak wel mee. Regelmatig filmen is echt een aanrader, geeft je een beetje een beeld bij je gevoel.
Ik heb trouwens niet vaak meegemaakt dat de punten, positief dan wel negatief, echt super afwijkend waren van mijn gevoel over de proef hoor. Geloof niet dat ik ooit echt eerste heb gestaan met een naar mijn gevoel hele slechte proef of laatste met een hele goede. Ben wel ooit verrast door de punten, maar meer dat ik denk van ach wordt vast geen winstpuntje en dan is het net wel...of andersom.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:20

Idd een filmpje maken Ja

Niets is confronterender dan dat Bloos

Aan de hand van het filmpje kun je heel goed zien wat er goed en fout ging Lachen Je kunt ook nadat je je coupon hebt gekregen wachten op de jury en daarna de punten vragen die je niet begrijpt, hij/zij kan je dan vast wel bruikbare tips geven en heeft op dat moment ook meer tijd voor je Lachen

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:46

Oke. Bedankt voor de tips. Zondag heb ik wedstrijd. Ik zal dan eens vragen of iemand me wil gaan filmen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:14

en vergeet niet, elke jury wil wat anders zien. kijk eens op startlijsten naar bv de gallopade van overijssel ( Ambt-Delden) daar had je 2 jury's per dressuurproef en soms lagen de punten wel 15 punten uit elkaar bij 1 identieke proef! ( waarbij er ruiters van de ene jury 190 en de nadere 175 kregen)
Hier hangt het dus ook vanaf soms Ja

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:02

Jammer dat het allemaal zo ingewikkeld ligt. Ik rijd gewoon lekker de proefjes voor mijn plezier en de punten zie ik wel.