En hoe gaat het nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lissetje

En hoe gaat het nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:44

Hoi bokkers,

Ik schaam me diep dat ik dit moet vragen,maar eigenlijk weet ik niets van wedstrijden en hoe alles in z'n werk gaat af. Bloos
Dus,stel nu,je hebt je eigen paard en wil graag wedstrijden rijden.
Maar hoe ga je nu van niets naar iets?
Het hele gedoe van een startkaart,wedstrijdcoupons,winstpunten,.....
Ziet iemand dit zitten om even uit te leggen,of niet? Haha!

Mvg

okkie80

Re: En hoe gaat het nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:53

dan moet je je aanmelden bij een rijvereniging,deze sturen je dan een formulier toe dat je in moet vullen. (gegevens van jou en van je paard)
Dan duurt het een aantal weken voordat je je startkaart toegestuurd krijgt en je coupons, dan kun je je gaan opgeven voor wedstrijden en deze zijn te vinden op knhs.nl of startlijsten.nl.
Wanneer je een wedstrijd rijdt en je een gemiddelde van 6 hebt over 30 onderdelen heb je 180 punten en dat is 1 winstpunt.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:57

Ik zie dat je in belgie woont, ik weet niet hoe de gang van zaken daar is, maar in nederland gaat het als volgd.

je moet er voor zorgen dat jepaard netjes z'n basis enting heeft gehad en minstens elk jaar een vervolg enting. Ook moet je paard een chip en een bijbehorend paspoort hebben.
(pony's moeten tot hun 8e jaar elk jaar gemeten worden, het bewijs van dit meten (meetbriefje) is verplicht op wedstrijden)

Dan zoek je een leuke rijvereniging bij jou in de buurt en hier schrijf je je in, zo word je automatisch ook lid van de KNHS en bij je rijvereniging moet je je startkaart en startcoupons aanvragen.

Als je je startkaart binnen hebt krijg je ook het blad paard en sport (hierin vind ja alle ins en outs van het wedstrijdrijden en bovendien is het een leuk/leerzaam tijdschrift)

Nu kun je wedstrijden opgeven, die kun je vinden op de wedtsrijd kalender (vraag aan je rijvereniging waar ze deze hebben) bij de meeste rijverenigingen moet je de wedstrijden minstens 8 weken van te voren opgeven.

Een winstpunt verdien je als je gemiddeld op alle onderdelen een 6 hebt gescoord dan heb je 180 punten, bij 195 punten heb je 2 winstpunten.

Heb je je eerste winstpunt in de dressuur behaald dan mag je je inschrijven voor springwedstrijden.

het promoveren naar een hogere klasse mag als je 10 winstpunten hebt verdient en moet bij ongeveer 30 winstpunten, dus als je 10 winstpunten hebt behaald mag je zelf bepalen wanneer je klaar bent voor een hogere klasse

ik hoop je zo eerst voldoende te hebben geinformeerd

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:06

Heel duidelijk zo Ja
Laatst bijgewerkt door Chupa op 21-08-07 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:08

Als je een wedstrijd gereden habt,hoe weet je dan hoeveel winstpunten enzo je hebt?
Wordt dat gemeld of hoe kom je daarachter?

Super bedankt Perla voor je uitleg,het helpt enorm (ik begrijp het nu al een beetje beter)
Ik weet dat het misschien allemaal heel makkelijk klinkt maar als je er niets van afweet is het erg ingewikkeld Haha!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:11

Dan krijg je een coupon met bij elk onderdeel je cijfers en eventueel commentaar. Onderaan staat hoeveel punten je hebt. Met 180 1 wp, met 195 2 wp en met 210 3 wp.

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:21

Dus je kan max. 3 winstpunten hebben per wedstrijd?
Maar hoe geraak je dan aan die 10 (of meer) die je nodig hebt om een hogere klasse te bekomen?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:43

om meer winstpunten te halen zul je meerdere wedstrijden moeten rijden Knipoog tegenwoordig hangen op veel wedstrijden wel lijsten met tussenstanden daar kun je op aflezen hoeveelste je staat en hoeveel punten je hebt.

wat ik nog niet beschreven had is dat je ja paard dient getoileteerd te hebben, dat betekend dat je je paard netjes moet poetsen, de manen (en eventueel de staart) gevlochten, de benen gewassen en opgeschoren (het toileteren is voor elk ras weer anders maar ik geef de kenmerken van het rijpaard bv.KWPN) de oortjes netjes bijgewerkt etc.

zelf dient een wit, creme of beige rijbroek te dragen
een zwarte of blauwe cap
witte handschoenen
een zwart of blauw rijjasje
zwarte rijlaarzen
en je haren netjes (knot vlecht etc.)

mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!