IS het oneerlijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jakje

IS het oneerlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:44

Hallo
Je ziet steets meer dan mensen de paarden en pony's verkopen van een grote stal waar de pony of paard z of hoger heeft gelopen.
Is het dan niet oneerlijk voor de ruiters die de pony's alles leren
Oke je moet het zelf ook kunnen maar je leert het vaak makelijker dan anders.
Ik vind het namelijk oneerlijk
want ik ken heel veel mensen die alles zelf doen bij de pony's iederdag zelf trainen
en die zijn dan zo goed bezig en dan wint er tog weer iemand die en paard of pony heefd die z of hoger heeft gelopen.
Ik ken zelfs iemand die zen pony heeft 4x z springen gelopen en dan nu nog is in het z rijd
kan er niks afgeschaft worden ofzo als ej pony of paard 2x de klasse z behaald heeft. Dat die niet meer mag starten? met een andere ruiter?
Het is gewoon heel oneerlijk .

krumel

Re: IS het oneerlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:48

ik vind dat je daar zelf voor kiest hoor. Als je daar niet tegen kunt moet je zelf ook maar een ervaren paard kopen.
Ik heb nu voor de 2e keer een 3-jarige gekocht, om zelf op te leiden. Daar wil ik ook ver mee komen, en dat kán ook als je het goed doet.
Ik denk ook soms wel eens 'had ik maar een ervaren paard gekocht' als ik op iemand anders zijn paard stap waar alle knoppen al op zitten en ik er zo mee wegrijd. Maar toch vind ik het juist een uitdaging om zelf het paard op te leiden en als je er dan ook nog eens goed mee presteert geeft dat ook een hoop voldoening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:50

Ik zou zeggen, stel je niet aan en zorg dat je gewoon goed genoeg wordt om ze eruit te rijden. Die andere pony's zijn ook niet geboren met een Z diploma, daar heeft iemand voor moeten werken en jij ook dus net als zoveel andere mensen.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:52

indd, en als je al een z-pony koopt, dan moet je heus zelf ook nog wel rijden hoor! Het is niet zo dat je hem het proefje laat lezen en dat ie daarna op de automatische piloot een foutloos proefje loopt Clown
volgens mij ben je een beetje jaloers?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:54

Ik vind het niet oneerlijk, sterker nog ik denk niet eens dat je gelijk hebt Lachen

Al is een paard nog zo goed, als degene die erop ziet niet of niet correct rijdt komt het er niet uit. De eerste weken lijkt het dan nog heel wat, maar dat ik gauw over hoor! Ik had dat vroeger ook bij de pony's, ik reed met een zelf opgeleide pony in het L of M geloof ik, en op een gegeven moment was er ook een meisje dat een Z pony had gekregen van haar ouders. De eerste maand ging het nog wel, daarna stond ze evengoed onderaan hoor. De pony doet het echt niet alleen.

Zelfde als toen de pony waar ik M mee reed ook nog door iemand anders in het B/L gestart werd. Het enige voordeel wat die daarvan gehad heeft is dat de pony lekker in de spieren zat, maar verder...beestje bleef niet eens aan de teugel lopen als hij daar niet voor bleef rijden hoor. Ponys zijn slim, die snappen heel goed wie erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:14

Ik ben het met Ezter eens, alle knopjes kunnen er wel op zitten, maar de ruiter moet ze wel weten te bedienen! Mijn pony was groen toen ik hem kreeg, ben ik uiteindelijk L2 met wp's geworden voordat ze verkocht werd (ik was 18 geworden). Ik heb nu een 2 jarige in de opfok lopen, ik vind het juist erg leuk en een enorme uitdaging om een paard helemaal zelf op te leiden. Voor alles wat je dan uiteindelijk bereikt, heb je in ieder geval wel helemaal zelf gewerkt.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:16

krumel schreef:
indd, en als je al een z-pony koopt, dan moet je heus zelf ook nog wel rijden hoor! Het is niet zo dat je hem het proefje laat lezen en dat ie daarna op de automatische piloot een foutloos proefje loopt Clown
volgens mij ben je een beetje jaloers?

Hier ben ik helemaal mee eens.
Het is geen machine.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:20

Als je een Z paard koopt, wilt het niet zeggen dat het paard ook op Z niveau bij jou loopt.

De ruiter die Z met de pony of met het paard reed, die rijd waarschijnlijk net weer met andere hulpen als jij rijd, en moet je zelf toch ook echt werken aan het dier om hem ook zo te laten lopen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:20

Ik vind het dus niet oneerlijk. Lachen
maar dat is myn mening.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:53

ik vind het niet oneerlijk moet je zelf maar een ervaren paard kopen. zelf heb ik een paard van 11 die z springen en m dressuurgelopen heeft maar van dressuur kan hij niks want hij heeft alles verkeerdom geleerd dus moet ik hem op een andere manier leren lopen dan is het ook weer moeilijk en dan kan je niet zeggen bijvoorbeeld... je mag niet op hem starten want hij heeft al z gelopen Verdrietig

iedereen moet voor zijn eigen paard werken als je paard Z gelopen heeft betekent toch niet dat jij dat ook al kan Vingers aflikken

sorry maar ik vind dat je erg onredelijk bent

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:17

Ik begrijp je probleem niet??? Je hebt zelf een pony die...makkelijk een Z proef door rijdt, L/m springen is en dan ook nog eens een cross kan lopen?? Misschien eens les nemen zodat je het zelf ook allemaal kan leren??
En als je zoveel dingen "flauw" vind in de paardenwereld zou ik zeggen, zoek een andere hobby??

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:38

Zoals veel al zeggen ben je met een z pony/z paard heus nog niet verzekerd van hoge punten ofzo hoor. Pony die ik rijd is ook ooit eens Z geweest in zn jonge jaren, daarna recreatief bereden en nu start ik hem weer, nou denk ook maar niet dat ik er zo nog mee kan appuyeren ofzo hoor Clown

En ach, ik zou als ik jou was gewoon wedstrijden rijden voor jezelf, en je niet zo druk maken om je concurentie Knipoog

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:42

Ik heb een pony (1.57)
die heeft Z2 dressuur gelopen
en Z springen gedaan

en ik zat nog maar in de B toen ik hem kocht en deed toen nog 50 centimeter springen en dat was gewoon een eitje voor hem
maar nu ga ik naar de L en springen we 80 centimeter maar dit is nog gewoon een eitje voor hem dat merk je ook die pony leerd mij die dingen allemaal.Maar ik ga niet meer met hem in De Z starten want hij is al 19

In mijn profiel staat Harvy wel Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:41

Een Z paard/pony is heus niet altijd een automaatje hoor. Mijn oude pony had 2 keer Z gelopen en nog een keer M2.. Maar daar moest je héél je best voor doen om er een B proef uit te krijgen.

De meeste Z beestjes weten namelijk ook dondersgoed hoe ze ergens onderuit moeten komen.

En als ze iets op een bepaalde manier hebben geleerd en jij doet het nét iets anders, heb je er genoeg die het dan gewoon niet doen.

Ik vind het beide even moeilijk en ja heb met beide ervaring

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:52

MyWishMax schreef:
Een Z paard/pony is heus niet altijd een automaatje hoor. Mijn oude pony had 2 keer Z gelopen en nog een keer M2.. Maar daar moest je héél je best voor doen om er een B proef uit te krijgen.

De meeste Z beestjes weten namelijk ook dondersgoed hoe ze ergens onderuit moeten komen.

En als ze iets op een bepaalde manier hebben geleerd en jij doet het nét iets anders, heb je er genoeg die het dan gewoon niet doen.

Ik vind het beide even moeilijk en ja heb met beide ervaring

hier ben ik het ook mee eens. Ik heb een m2 paard en een pony die maat L1 heeft gelopen dus in feite 'nix' kan. Maar af en toe vind ik de pony haast nog makkelijker als het paard. Zo'n paard die alles goed kent, heeft de knoppen af en toe heel ergens anders zitten als waar jij ze zoekt of doet uit gemakzucht gewoon of hij je niet snapt. De pony reageert vaak veel sneller en beter. Uiteraard als ik paardemans goed aan het werk zet dan komt het er ook wel uit dat veel meer kan maar dat is dan zeker wel werken geblazen om hem bij te houden om zo maar te zeggen.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:07

Ik vind het aan de ene kant wel oneerlijk omdat het paard minder aangeleerd hoeft aan te leren maar mij lijkt het juist een uitdaging om een paard te nemen die dat nog moet leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:08

Sizzle schreef:
Ik zou zeggen, stel je niet aan en zorg dat je gewoon goed genoeg wordt om ze eruit te rijden. Die andere pony's zijn ook niet geboren met een Z diploma, daar heeft iemand voor moeten werken en jij ook dus net als zoveel andere mensen.

maar degene die hem koopt heeft daar niet voor moeten werken.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:02

pharagirlke schreef:
Sizzle schreef:

maar degene die hem koopt heeft daar niet voor moeten werken.

nee dat klopt, maar die gene moet weer aan genoeg andere dingen werken. Een Z paard lijkt makkelijk, maar dat valt nog reuze tegen af en toe

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:57

Maar het is makkelijker om het er uit te rijden (als het paard het fout doet is het je eigen stomme schuld) dan om het er in te steken en er vervolgens nog eens goed uit te rijden. Weet toch dat ik het makkelijjker zou vinden even knopjes te zoeken dan om het paard het aan te leren Scheve mond

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:59

Ik leer het mijn paard júist liever zelf aan. Lachen Ik vind dat dat een bewuste keuze is die je maakt hoor.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:46

Ilzjuh schreef:
Ik leer het mijn paard júist liever zelf aan. Lachen Ik vind dat dat een bewuste keuze is die je maakt hoor.

idd het is toch juist een uitdaging en bovendien als je een z paard heb dan moet je toch laag beginnen en dan gaan die paarden zich snel vervelen en klieren. het is altijd lastig en paardenSPORT heet het. dat betekent misschien wel dat je ervoor moet werken

goed betekent niet altijd makkelijk Vingers aflikken

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:45

Tja, ik had toch mooi met een manegepony tussen de paarden een winstpunt bij een groot concours. Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

In beiden gevallen heb je voor en nadelen en het is ook erg afhankelijk van het paard en natuurlijk de ruiter hoe 'makkelijk' het gaat.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:07

Tsja, ik denk toch dat het voor een ieder hard werken is. Het feit dat de knopjes op een paard/pony zitten betekend niet bij voorbaat dat de ruiter dat er gelijk uit kan rijden. Ons paard was ook M2 niveau toen wij hem kochten, dat was mooi meegenomen, daar konden wij nog een boel van leren. Maar onze dochter (B-niveau) is nu al met al een dik jaar bezig om hem een beetje bij elkaar te kunnen rijden en nu zover dat ze straks eens 'echte' wedstrijden gaat rijden in het najaar. Eerst zal ze niet tegen anderen kunnen opboxen, maar hopelijk komt dat vanzelf. Dan kunnen wij wel een M2 paard hebben, maar die geeft het je ook niet zomaar. Daar moet je zelf wel wat voor doen...

Het zegt niet altijd alles dat als je een paard op niveau koopt dat je dat er gelijk uit kunt rijden, je zult eerst naar elkaar toe moeten groeien. Het hangt ook van het niveau van de ruiter af natuurlijk. En ja, een steengoeie ruiter die een steengoed paard onder de kont krijgt zal eerder in de punten rijden dan iemand met B-niveau die misschien ook een Z-paard kan berijden maar zelf nog veel moet leren. Zo is het nou éénmaal...Ik zie dat niet als oneerlijk. Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:48

ben het helemaal met je eens noppie Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:22

oneerlijk denk het niet..frustrerend dat soms wel ja Knipoog