Galop overkruist op wedstrijd, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Galop overkruist op wedstrijd, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:03

Afgelopen zondag, L2, aanspringen in linkergalop, doet hij ook, maar zit achter overkruist, ik neem hem razendsnel terug, spring opnieuw aan en maak volte bij B.
Staat er op mijn protecol, paard valt uit galop, wat niet zo is, ze hebben dus niet gezien dat hij overkruist zat, wat is nu beter, het zo laten, hij springt vanzelf wel terug, hoop ik, of corrigeren, wat ik dus deed?
Lijkt mij dat overkruist niet de juiste manier is, dus heb ik voor coorigeren gekozen, welke jury kan me vertellen wat te doe, mocht het ooit nog es gebeuren?

Gelukkig gebeurd het zelden of nooit, maar midden in je proef is toch vervelend.......
Kreeg er gewoon een 5 voor, dus klaag niet, maar wil het wel graag weten!

Santosww

Re: Galop overkruist op wedstrijd, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:06

Ikz al hoe dan ook altijd corrigeren, dan weet jouw paard ook dat hij fout zit.

Als jij hem thuis altijd corrigeerd en op wedstrijd nooit dan weet hij op een gegeven moment Dat hij het op concours wel kan doen en thuis niet. Paarden zijn slim..

Bij mij is het ook wel eens voorgekomen en corrigeer het altijd en meestal krijg ik nog een 7 omdat ik het netjes afmaak

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:08

Corrigeren. Sowieso kan het zijn dat het de volgende jury natuurlijk wel opvalt. Dan kan je voor je volgende onderdeel alsnog een netjes cijfer krijgen.
En inderdaad zoals hierboven gezegd wordt, het is voor het paard duidelijker consequent te blijven.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:13

Corrigeren, je zit per slot van rekening niet in de juiste galop.
Daarbij neemt de jury dit ook nog mee in het punt rijvaardigheid onderaan protocol, dus altijd corrigeren! Je hebt dus het juiste gedaan, alleen de jury heeft niet gezien dat je niet in de onjuiste galop zat.

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:16

bij mij een keer ook hetzelfde commentaar van jury. ik sprong aan in galop paard zit in de verkeerde galop neem terug een pas draf springt hierna om. ik weet ook niet waar je goed aan doet. ik heb het ook zo opgeost.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:30

Ik denk dat het ook maar 1 pas overkruist was, ik voelde het en nam hem gelijk terug, ik had i.d.d wel liever gezien dat de jury het had opgemerkt, maar wrs ging het zo snel.

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:44

het is inderdaad jammer dat de jury het inderdaad waarschijnlijk niet heeft gezien, want volgensmij is het inderdaad ook de bedoeling, dat je bij zoiets hem terug moet nemen en opnieuw 'proberen'

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:46

jammer dat de jury niet gezien had, maar idd terugpakken en weer opnieuw laten aanspringen, zo zou ik t ook doen.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:49

Ik zou hem ook terugnemen en opnieuw aan laten springen.

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:53

Dit heb ik 2 x meegemaakt(maar niet dezelfde wedstrijd hoor), de eerste keer heb ik gecorrigeerd, en kreeg als commentaar idd: 'paard valt uit galop'
De 2e keer niet, ben dus zo verder gegaloppeerd aangezien ik nog maar een klein stukje hoefde, er stond toen niks! Ik had gewoon een 6??
Maar in het vervolg ga ik wel corrigeren hoor!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:53

Terugnemen en opnieuw aanspringen. Een overkruiste galop is een niet correcte gang, bovendien kan je dan ook geen net figuur rijden. Het is jammer dat de jury het niet gezien heeft, maar corrigeren vind ik altijd beter dan fout doorrijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:34

Als je kunt: in de galop zelf corrigeren. Kun je dat niet, dan terugnemen en opnieuw aanspringen. Door overkruist verder te galloperen is het misschien zo dat de jury het niet ziet, maar hoe dan ook leert je paard er niets goeds van, maar leert misschien wel een slechte gewoonte bij...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:26

Ik zou hem corrigeren in galop, als dat niet lukt, hem gewoon terugnemen naar draf en weer netjes in galop aanspringen.

Als de Jury het niet ziet? jammer dan, zolang jij je paard maar wel corrigeert zodat hij de volgende keer niet in verwarring komt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:59

Corrigeren. Ja Dat doe ik altijd.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:40

Corrigeren Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:30

Zeker corrigeren!
Als ik een ruiter in de ring krijgt die overkruist zit en er niets aan doet kan die echt een dikke onvoldoende verwachten.
Je zit dan n.m. ten eerste niet in de gevraagde galop, maar daarbij laat je ook nog eens zien/denken dat de ruiter het niet gemerkt heeft!

Dus mijn advies, altijd corrigeren Ja

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:56

Corrigeren in galop zoals hier gesuggereerd wordt, wordt meestal niet op prijs gesteld.
Gewoon net als jij gedaan hebt terug nemen naar draf en dan opnieuw aanspringen.

lientje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:45

henriekeee schreef:
het is inderdaad jammer dat de jury het inderdaad waarschijnlijk niet heeft gezien, want volgensmij is het inderdaad ook de bedoeling, dat je bij zoiets hem terug moet nemen en opnieuw 'proberen'

Ja ze moeten natuurlijk wel zien dat je weet dat ie verkeerd zit en dan weer in de goeie galop rijdt !! Haha!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:17

Gewoon blijven doen zoals je deed.
De jury ziet ook wel eens wat verkeerd...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:00

idd corrigeren Ja zoals al gezegd wordt je moet laten zien dat je het gemerkt hebt en kunt herstellen Knipoog

Bij mij had pas de jury ook niet gezien dat mijn paard verkeerd zat Knipoog ik nam haar meteen terug en sprong weer aan --> op coupon in 2x aangegallopeerd Nagelbijten / Gniffelen het was dat de rest flut was Bloos anders had ik de jury denk ik nog wel even aangesproken.

Maar jury ziet dus idd ook wel eens wat over het hoofd, maar dat neemt niet weg dat je het dan ineens niet meer zou moeten corrigeren een volgende keer Knipoog

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:14

Altijd corrigeren. Je moet voor je paard consequent blijven. Of je nu thuis rijdt of in de proef, altijd op dezelfde manier blijven rijden zodat je paard het snappen kan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:54

Corrigeren. Ja Overigens kan het zijn dat je jury het wel heeft gezien, maar dat je hem niet netjes hebt gecorrigeert. Bij terugnemen kun je ook uit de galop vallen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:30

Neonlight schreef:
Corrigeren. Ja Overigens kan het zijn dat je jury het wel heeft gezien, maar dat je hem niet netjes hebt gecorrigeert. Bij terugnemen kun je ook uit de galop vallen.

Op het moment supreme had ik hem razendsnel terug, of dat mooi was is een 2e, maar ik moest direct de volte op, je moet dan toch wat........

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:40

Idd, corrigeren. Terug naar draf en opnieuw.

Ik heb het vorig jaar ook met een 3 jarige op onderlinge wedstrijd gehad. Sprong verkeerd aan, ik voelde het al binnen 2 passen, dus neem terug en spring opnieuw aan. Stond ook 'valt terug' terwijl de overgang terug imo best aardig gereden was (ook volgens omstanders, en zeker voor een 3 jarige). Ach, ik had lol en m'n pony een goede ervaring Knipoog.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:12

Altijd corrigeren!
Jury's zien niet altijd alles..