Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vera_pino schreef:De bedoeling van het halsstrekken staat voorin het proevenboekje op blz 26.
Het teugels op maat maken moet je met je linkerhand de teugels pakken en de teugels met je rechterhand door je linkerhand laten "glijden". Dit is wel zoals het hoort maar wat scum zegt lastig. Maar ik doe het altijd wel zo.
Tijdens het op maat maken moet je ook been geven. Dus je hebt tijdens het halsstrekken contact, drijft neemt ze op maat en drijft. Want zonder been komen ze vaak omhoog.
zoiets hoort het.
MoonenL schreef:Hallo,
weet iemand wat precies de bedoeling is van het hals strekken en het teugels op maat maken in de B/L (ik ben nu B+8) Ik krijg namelijk iedere keer voor die twee onderdelen een 5.
Als ik ga hals strekken verleng ik mijn teugels en dan gaat mijn paard met haar hals naar beneden ze blijft als het ware wel aan de teugel lopen en houd goed contact met mijn handen, Ze loopt dan dus heel laag. Een volte blijft een volte gewoon rond (soms valt ze iets naar binnen maar meestal niet) en ze blijft de gehele volte laag lopen.
Dit is dus duidelijk niet goed want ik krijg er iedere keer een vijf voor en ook iedere keer staat er niks bij geschreven, dus weet gewoon niet wat hier fout aan is...
verder krijg ik voor teugels op maat maken ook een vijf iedere keer. Ik heb gehoor dat je eerst de teugels in je linker hand moet nemen en ze dan weer kort moet maken, weet iemand of dit zo is? ik heb het geoefend maar dat lukt me dus echt niet netjes zonder dat mijn paard haar hoofd om hoog doe. Als ik eerst rustig de ene teugel op maat pak en dan de andere doet ze het wel netjes, maar dan krijg ik dus weer een vijf
heeft iemand wat tips??
Scum schreef:vera_pino schreef:De bedoeling van het halsstrekken staat voorin het proevenboekje op blz 26.
Het teugels op maat maken moet je met je linkerhand de teugels pakken en de teugels met je rechterhand door je linkerhand laten "glijden". Dit is wel zoals het hoort maar wat scum zegt lastig. Maar ik doe het altijd wel zo.
Tijdens het op maat maken moet je ook been geven. Dus je hebt tijdens het halsstrekken contact, drijft neemt ze op maat en drijft. Want zonder been komen ze vaak omhoog.
zoiets hoort het.
Dat klopt vera. Maar op de bijscholingen wordt elk jaar aangegeven dat het voor een ruiter beter is om de teugels gewoon stukje bij beetje aan beide kanten tegelijk op te pakken. En dat jury's daarop niet mogen afstraffen.
Eigenlijk is het wel raar dat het dan nog steeds zo in dit proevenboekje beschreven staat.
)