Vraag over dispensatie, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Vraag over dispensatie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 18:31

Heeft iemand hier ervaring met (woeste) dispensatie? Tong uitsteken

Ik rijd nu namelijk een paard (Mellow, zie profiel)
En hij heeft een jaar of 4 geleden Z1 gelopen,
en 2 jaar later nog weer van B tot L1.
Nou ik ben zelf met King Kadanz Z2+1, en met mn vorige pony Bobby M1+wp, en nog een pony L1+wp.

In principe zou ik dus volgens mij Z1 mogen, en minimaal M2 moeten starten!
Alleen nu is het een ontzettend stijf paard,
en kan naar mijn mening nu misschien een leuk L2 proefje lopen op zn hoogst...

Hij beheerst alle oefeningen tot de Z1 wel,
maar is hier gewoonweg niet los genoeg voor,
en lichamelijk nog uit conditie.
Hij kan dat niet volhouden.

En verder is het voor mij gewoon ontzettend wennen om die overgang naar de paarden te maken
M2 wil ik dan sowieso niet in beginnen, want dat vind ik zo'n rotklasse!
Naja alternatief is dan Z1, maar dat kan ik never nooit nog uitzitten nu,
en Mellow kan dat ook niet aan op het moment.

Kan ik dispensatie krijgen met dit paard?
En wat is dan de laagst mogelijke klasse wat ik voor mekaar zou kunnen krijgen?

Ik wil namelijk wel weer snel wedstrijden gaan rijden,
want ik mis het!
Maar als ik geen dispensatie kan krijgen wachten we nog maar even Nagelbijten / Gniffelen

Wie kan me helpen?

Bienotje

Re: Vraag over dispensatie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:42

Dispensatie vragen lijkt me niet op zijn plaats, maar aan de andere kant. Je kunt het altijd proberen natuurlijk Knipoog

Alhoewel ik eigenlijk denk dat je opties eerder zijn om HC in lagere klasses te starten en door te trainen en rijden, om als het paard verder in de training is dan pas echt te starten.

De regels zijn niet voor niets ingesteld en bij het verlenen van dispensatie krijg je nog al snel scheve gezichten. Je bent denk ik niet de enige in soort gelijke situaties en waarom jij wel en anderen niet? Dan zouden er veel meer dispensaties verleend moeten worden en de regel is juist niet voor niets ingesteld. Aangezien je als ruiter al op hoger niveau bent gestart, gaan ze er vanuit dat je zelf al genoeg basis hebt om het paard te trainen en dan pas in de klasse uit te brengen. Ik zie persoonlijk weinig reden tot dispensatie, maar ik ben de KNHS niet. Knipoog

Alhoewel het wel erg veel van het goede is om direct M2 te moeten starten, maar om lager te starten heb je altijd nog opties om HC te starten volgens mij.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:45

Volgens mij is er wel zo`n regeltje dat als het paard een paar jaar niet gestart is dat je dan lager mag, maar ik weet het niet helemaal zeker...
Ik zou de regelementen er even bijpakken als ik jou was, op www.knhs.nl

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:46

Gaat niet lukken denk ik..
Zelf heb ik dispensatie aangevraagd voor de L2 werd afgewezen toen M1 werd afgewezen..

Ik ben namelijk M2 met vele winstpunten en heb dus Z ingeschreven staan maar niet gestart wegens omstandigheden.
Pony is nu oud en heeft al een tijdje niet meer gestart.

L2-M1 werden afgewezen omdat ik veels te veel punten heb.
M2 daar moest ik maar dispensatie aanvragen maar de kans was dat dat ook niet doorging ivm met goede prestaties

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:34

dispensatie krijg je echt niet zomaar. je zult waarscheilijk in jou geval het andwoord krijgen dat je eerst langer moet trainen voordat je gaat starten. ik heb zelf ook eens met mijn pony dispensatie aan proberen te vragen in het M1 omdat mijn pony niet meer liep zonder zweep. geen idee waarom mijn pony dat niet deed! maar met zweep ging het super! ik kreeg hiervoor geen dispensatie. zonder zweep ging mijn pony alleen maar achteruit lopen in de proef het was een ramp.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:18

Ik ken wel iemand die dispensatie gekregen heeft. Ze moest eigenlijk M1 starten ( zij was met vorig paard Z2 geweest en paard (nu mijn paard Haha! ) had wp in de M1. Zij durfde dat nog niet aan omdat paard nog niet goed bevestigd was in zijn oefeningen voor de M1 en is toen door de KNHS op L2 + 20 wp gezet zodat ze nog een paar keer L2 kon rijden. Ze is toen een paar keer L2 gestart maar met soms wel 3 wp per proef zit je dan zo op 30 hoor Tong uitsteken . Ze zou nu M1 gestart zijn afgelopen weekend maar zoals gezegd, paard is aan mij verkocht en ik ga hem in september gewoon M1 starten. Heb geen zin om dispensatie aan te vragen. Ik ga gewoon kijken hoe het gaat, en als het nog bij lange na niet goed genoeg is hou ik hem wel een tijdje thuis tot het beter gaat.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:22

Ik denk ook niet dat je dispensatie krijgt. Dan is het hek van de dam.

Ik snap overigens ook niet zo goed waarom je wedstrijden zou WILLEN rijden met een paard dat niet goed in conditie is. Je geeft aan dat je het mist. Tja, dat doe ik ook. Maar juist omdat mijn paard niet goed in conditie is wil ik niet met hem op concours. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:47

Bedankt voor jullie reacties!