Gediskwalificeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje106

Gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:45

Een tijdje terug starte ik in Kootwijk en bij de bak was de kantienen en boven op de kantiene was het jury hok daar moest je komen door de trap op te lopen wat best wel herrie maakte als je op de tap rent mijn paard vond het dood eng dat iedereen daar maar omhoog liep en wilde dus niet de hoek ik aleen maar heel hard achter uit. Ik heb toen de bak afgesneden en verder mijn proef gereden toen ik de ring uitging zei de ringmeester tegenmij ja je bent Gediskwalificeerd dus mijn vriendin zij hoezo ja het duurde langer als 30 sec. Nou oke dat was wel zo maar nou behoord de jury je coupon als nog afschrijven en die aan je te geven dan word het wel niet naar de KNHS opgestuurd maar dan weet je wel hoe de rest van de proef ging of ze had mij de bak uit moeten sturen toch??? de tweede proef had ik twee winspunten???

Klopt het wat ik zeg moet de jury je wel verder jureren of moet dat niet en had ze me dan niet gewoon de ring uit moeten sturen? en het is B lager kan toch niet doe niet zo moeilijk met 30sec.

Storm

Re: Gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:49

Hoi,
je bent niet gediskwalificeerd maar uitgesloten. Bij uitsluiting mag je je 2e proef nog wel rijden, bij diskwalificatie niet. Als de jury de startcoupon niet opgestuurd had met vermelding dat je uitgesloten was, mocht je ook je 2e proef niet rijden omdat de eerste proef de verplichte proef is.
Het was van de jury wel netter geweest om even te melden dat je uitgesloten bent maar dat je je proefje verder uit mocht rijden. En het is ook niet zo leuk van de jury dat ze je niet wat meer tijd heeft gegunt omdat je slechts B rijd.
Gelukkig heb je het in de 2e proef goed gemaakt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:52

Je hebt het over diskwalificatie, maar je bedoeld neem ik aan uitsluiting? Diskwalificatie is alleen in geval van wreedheid en je mag dan geen andere proeven meer rijden. (veel juryleden gebruiken de term diskwalificatie verkeerd).

De jury moet je direct uitsluiten op het moment dat hij te lang in verzet is. Dit moet ze op dat moment tegen je zeggen. Je mag dan de proef alsnog verder rijden, maar je punten tellen niet. Uitsluiting kan niet achteraf.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:54

de jury had in moeten grijpen en de uitsluiting kenbaar moeten maken in overleg had dan besloten kunnen worden om je de proef verder uit te laten rijden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:57

Juryleden gebruiken de term vaak wel goed, de ruiters en omstanders zeggen het vaak fout. (in de TS haar verhaal was het de ringmeester)
Als een jurylid het verkeerd zou zeggen, mag je je 2e proef niet starten en als je al wel gestart zou zijn, moet je je prijzen weer inleveren en winstpunten tellen niet. Dat zou wel een heel domme fout van de jury zijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:54

Storm76
Ik ben zelf jurylid en kom toch echt regelmatig juryleden tegen die de term niet goed gebruiken... Gelukkig zetten ze er de reden dan wel bij en zien ze bij de KNHS vanzelf dat het om uitsluiting gaat.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:27

Ik ben ook jurylid, al jaren.

Gelukkig leren we op de bijscholing dat het verkeerd is om diskwalificatie neer te zetten ipv uitsluiting.
Ik heb zelf gelukkig nog niet meegemaakt dat een jurylid een fout als deze maakte, maar ik ontken ook zeker niet dat het wel eens zal gebeuren, alleen niet zo vaak als jij doet voorkomen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 06:39

Dan moet je eens in mijn regio komen jureren. Bijscholingen worden al jaren gebruikt om bij te kleppen en niet om op te letten.

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 07:26

bedankt voor deze info!! Maar toch wel raar hoe sommige jury leden het dan gewoon maar lekker doen zoals zij het willen
Beetje Jammer.

Maar bedankt Allemaal

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:44

meisje106 schreef:
bedankt voor deze info!! Maar toch wel raar hoe sommige jury leden het dan gewoon maar lekker doen zoals zij het willen
Beetje Jammer.

Maar bedankt Allemaal

Beetje jammer dat je het hier nu op gooit. Jij kiest er zelf voor om met je paard te starten en schijnbaar heb je hem nog niet zo voor elkaar dat je hem netjes door de ring heen krijgt. De jury neemt na 30 seconden dus de beslissing om je uit te sluiten, maar laat je voor de ervaring netjes je proef afmaken. Schijnbaar heb je niet opgevangen dat je uitgesloten was, want de ringmeester wist het je wel te vertellen.
Daarbij is de jury al erg coulant geweest, want volgens de reglementen mag ze je al bij na 20 seconden verzet uitsluiten.
Ik heb het daarnaast al eens meer verteld , "If you can't stand the heat, stay out of the fire".
Je start namelijk volgens de regels van de KNHS die voor iedereen hetzelfde tellen, ga dan achteraf niet zeuren dat de jury zo streng was omdat het maar B was.
(En doe ook niet zo flauw om de jury de schuld te geven omdat jij het schijnbaar niet snapt hoe het spelletje in elkaar steekt)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:48

Sluit met helemaal bij femiaans aan, misschien had TS gewoon even naar de jury toe moeten gaan om het uit eigen mond van de jury te vernemen, dit had misschien de zaak wat duidelijker gemaakt. Mijn ervaring zegt ook dat juryleden met name in de B niet zo nauw kijken naar de duur van het verzet, maar als het echt te gek wordt, dus echt langer dan 20 sec pas uitsluiting volgt.

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:28

Oh maar voor mij tweede proef had ik wel een winstpunt. femiaans ik snap het eigenlijk wel wat je bedoeld was ook niet een slimme opmerking maar ik vind het wel jammer dat het zo gelopen is nu. maar de jury hoeft je dus niet zelf te vertellen dat je uit de ring moet en dat je uitgesloten bent?
Ik heb mij protecol erbij gepakt erstaat idd op uitgesloten.
Nou je bent recht voor zijn raap maar daar leer je ook weer van!
Nog een vraagje van is te veel progresief?? dat stond op het protecol van mijn zus vorige week ze rijd in de Z1

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:16

meisje106 schreef:
Oh maar voor mij tweede proef had ik wel een winstpunt. femiaans ik snap het eigenlijk wel wat je bedoeld was ook niet een slimme opmerking maar ik vind het wel jammer dat het zo gelopen is nu. maar de jury hoeft je dus niet zelf te vertellen dat je uit de ring moet en dat je uitgesloten bent?
Ik heb mij protecol erbij gepakt erstaat idd op uitgesloten.
Nou je bent recht voor zijn raap maar daar leer je ook weer van!
Nog een vraagje van is te veel progresief?? dat stond op het protecol van mijn zus vorige week ze rijd in de Z1

De jury dient in het geval van een beslissing tot uitsluiting of diskwalificatie tijdens de proef deze terstond dmv een (bel) signaal te onderbrekenen de deelnemer mede te delen dat hij is uitgesloten respectievelijk gediskwalificeerd.
Maar misschien was je zo druk met je paard dat je dat volledig is ontgaan.

Een te progressieve betekent dat de overgang van bv galop naar stap een onderbreking had met een paar drafpassen.
Voor de duidelijkheid:

Progressieve overgang
Dit is een overgang naar een snellere of tragere gang. Voorbeelden zijn: van stap naar draf, van galop naar draf, van stap naar halt. Bij deze overgangen slaat men geen tussenliggende gang over. Wanneer men dus een progressieve overgang van de draf naar de halt vraagt, is het de bedoeling enkele passen stap tussendoor te laten zien.

Niet-progressieve overgang
Dit is een overgang naar een snellere of tragere gang waarbij men één of meerdere tussenliggende gangen niet toont. Voorbeelden zijn de overgang halt-draf, stap-galop, galop-halt.

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:33

Oje Thanks nu is het een stuk duidelijker! Nog 1 keer terug komend op dat gedoen met die wedstrijd ik heb toen geen bel gehoord of iets wat er op lijkt mijn zus ook niet maar goed doet er ook niet meer toe! ik hoop niet dat ik ooit weer word uitgesloten.
Ik heb verder ook nog een andere vraag gesteld op het forum over bitten op wedstrijd en 1 iemand gaf mij de reactei da ik op knhs site moest kijken maar heb niks gevonden of je met een correctie stang of rollerbit mag rijden op wedstrijd ik denk vraag het nog ff aan jou want jij bent toch een jury lid? Ik dacht namelijk dat dat niet mocht!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:06

Correctiestang wel , rollenbit niet.

Ik wil je trouwens graag antwoorden hoor, maar uhhh, wat zegt je instructie hier eigenlijk van? Normaal zijn dit namelijk vragen die je instructie toch echt hoort te weten?

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:41

Zij zegt ook dat een correctie stang niet mag en rollerbit ook niet. maar omdat mijn vriedin zegt dat haar instructriesse zegt dat het wel mag ik aan het twijfelen was. Maar mijn instructries is zelf ook jury lid dus had het wel kunnen weten misschien maar wou het ff zeker weten. Ik spring namelijk wel met een rollerbit Dressuur doe ik weer gewoon met een dubel gebroken bitje. maar mijn instructriese zegt wel dat hij makkelijker loopt op mijn roller bit want hij is erg sterk en parkt heel vaak het bit vast zelf als hij met stang en trens word gereden pakt hij ze allebei vast of gooit zijn tong erover kan ik hier wat aan doen??
Inmiddels heb ik geen les meer van haar maar nu van mijn zus.

Bedabkt dat je mijn vragen wil beantwoorden als ik verevelnd word moet je het maar zeggen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:49

Hoi meisje106,
hier een linkje naar de regelementen van de KNHS, als je doorklikt naar blz 49 zie je daar een plaatje (afb A) van alle toegestane bitsoorten. Daar zie je ook dat een correctiestang niet mag (scholingsbit wel) en een rollerbit ook niet (of je moet een bit bedoelen met een roterend mondstuk)
http://www.knhs.nl//objects/00000035.pdf

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:03

Storm76 schreef:
Hoi meisje106,
hier een linkje naar de regelementen van de KNHS, als je doorklikt naar blz 49 zie je daar een plaatje (afb A) van alle toegestane bitsoorten. Daar zie je ook dat een correctiestang niet mag (scholingsbit wel) en een rollerbit ook niet (of je moet een bit bedoelen met een roterend mondstuk)
http://www.knhs.nl//objects/00000035.pdf

Idd, ik ging er even vanuit dat het correctiebit ook vast verbonden was met de ringen, want dan mag het dus wel. Kleine naamsverwarring dus.Evengoed blijf ik het persoonlijk een onding vinden.

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:10

Storm76 het bit op het plaatje scholingsbit die bedoel ik dus die mag wel! bedankt voor de link

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:32

meisje106,
weet wel dat een scholingsbit en een correctiebit heel erg op elkaar lijken maar een totaal andere inwerking hebben.
Bij een correctiebit zijn de ringen los (als bij een watertrens) en bij een scholingsbit zitten de ringen vast (als bij een bustrens). Ook de vorm van de bitten is anders.
Hier een linkje waar je het een beetje beter kan zien. Je kunt hier niet zien dat de vorm anders is, het verschil is nl bij de uiteinden van het bit (waar de ringen aan vast zitten)
http://divoza.com/shop/a.visit/46bb17fa ... a8c06406ab

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:38

linkje werkt niet goed, hier wat foto's

correctiebit
Afbeelding
speciaal voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken, de zogenaamde pullers, of paarden die regelmatig de tong over het bit brengen

scholingsbit
Afbeelding
bij normale teugeldruk blijft het bit rustig in de mond liggen en werkt het zacht in. Bij meer teugeldruk kantelt het bit iets in de mond en geeft het dunnere middenstuk meer druk op de tong.
werkt prima als correctie tegen het voor of achter de teugel lopen

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:40

O nee dan heb ik een correctie bit dat mag dus niet oke gelijk eruit halen dus!!
Bedankt voor de plaatjes erbij