kan ik vragen of ze officieel willen schrijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:44

Een onderlinge wedstrijd op je eigen vereniging die aangesloten is bij de KNHS valt onder auspicien van de KNHS! Dus dat mag wel ....
H

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:58

Ik wist wel dat die onderlinge wedstrijdjes nooit mee konden tellen voor je winstpunten, maar dat het zelfs verboden is?? waarom organiseren alle maneges&rijverenigingen die ik ken dan steeds onderlinge wedstrijdjes!ook voor officieel startende ruiters!
waarvan ik van zeker de helft vd wedstrijden weet dat ze niet bij de KNHS zijn aangemeld laat staan dat ze goedgekeurd zijn door de KNHS!

en er zijn dan wel officiele juryleden bij! die juryleden snap ik dan dus ook al helemaal niet!!

maar ja 7 november ga ik dus niet starten op de manege in Bergeijk, of de wedstrijd moet goedgekeurd zijn door de KNHS, maar dat ga ik dus eerst navragen!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:10

Okee ik heb dit alles nu zo'n beetje gelezen.
Maar ik dacht dat als het voor de KNHS-leden als oefenwedstrijd werd gezien dat je dan wel mocht rijden. Tenminste dat werd altijd verteld op de manege waar ik vroeg reed...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:49

Mickey schreef:
Okee ik heb dit alles nu zo'n beetje gelezen.
Maar ik dacht dat als het voor de KNHS-leden als oefenwedstrijd werd gezien dat je dan wel mocht rijden. Tenminste dat werd altijd verteld op de manege waar ik vroeg reed...

Verschil is dat een onderlinge op een manege wat anders is dan een wedstrijd op een privéstal.
Een manege is meestal aangesloten bij de KNHS.
Vraag aan de kenners hier: moet de manege dan ook een vraagprogramma sturen naar de KNHS of hoeft dat bij een onderlinge niet?

Bij een privéstal kunnen ook wedstrijden gehouden worden, maar dit zijn dan wilde wedstrijden. Geen officiële toezicht en er kan dus van alles mis gaan.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:59

Een manege is juist vaak aangesloten bij de FNRS, dit is iets anders dan de KNHS. Wel zijn verenigingen die wedstrijden organiseren op maneges aangesloten bij de KNHS. Maar als het dus een echte manegewedstrijd is, heeft het niets met de KNHS te maken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:09

Misschien een domme vraag, maar waarom mag het niet?
Is de KNHS bang dat ze inkomsten ofzo mislopen? Verward

germie

Berichten: 25996
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:19

ach, het mag ook niet bij de KNSB, eigenlijk wilen die zelfs geen wilde tochten, maar de allergrootste wilde schaatstocht is de ELFSTEDENTOCHT.

De knzb wil het ook niet (ik heb het uiteraard ook gedaan).
Kortom volgens mij bang dat ze inkomsten mislopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:21

De reden dat de KNHS zo kien is op wilde wedstrijden is omdat de KNHS van mening is dat het de startkaarthouders bij de officiële wedstrijden vandaan zou houden, waardoor die verenigingen weer inkomsten mis zouden lopen. Hou wel even in het achterhoofd dat de structuur en organisatie van de wedstrijdkalende zodanig is dat alle wedstrijden meestal al ruim van te voren volgeboekt zijn, vooral in de winter. De KNHS zou dus meer ruimte moeten bieden of afdwingen, dan zijn wilde wedstrijden eerder officieel en ben je van al het gezeur af.

Op iedere wilde wedstrijd kan een bondspersoon aanwezig zijn om de startlijst te controleren (die kan later ook opgevraagd worden), zo probeert de KNHS te controleren of bepaalde combinaties meedoen die ook een startkaart hebben. Je mag dus wel rijden met een ander paard of met een paard dat op geen enkele startkaart voorkomt. Iemand die betrapt wordt, wordt voor een tijdje geschorst van KNHS wedstrijden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:31

Als mensen niet meer op de officiele wedstrijden inschrijven zullen daar eerder de organiserende verenigingen de dupe van worden dan de KNHS. Het kost dan die rijvereniging geld, waardoor ze de contributie moeten verhogen en dus kost het de leden geld.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:34

Heeft iemand zich eigenlijk al afgevraagd waarom er op wilde wedstrijden betere prijzen te verdienen zijn dan elders? Dit is namelijk de voornaamste reden dat men meedoet denk ik, zeker als je normaliter voor punten start. Is er niet een kostenplaatje aan een KNHS wedstrijd waardoor het voor een vereniging goedkoper is om een wilde wedstrijd te organiseren? Dat vraag ik me namelijk af en ik kan nu de boekhouding van onze vereniging er even niet bij pakken Haha!.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:57

Zo hoog is de afdracht per wedstrijd aan de KNHS nou ook weer niet Lov. Je kan die bedragen op de site van de KNHS vinden.
Of dat van die prijzen inderdaad zo is weet ik niet, om wat voor bedragen gaat dat dan, en is dat structureel?
Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld springruiters graag op wilde wedstrijden rijden, omdat het nu vaak zo is dat ze veel te gauw moeten promoveren. Daar heb je dan natuurlijk geen last van en kan je lekker in een klasse blijven hangen en prijzen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 15:12

Fabienne, ik zie dubbele bedragen voorbij komen en soms 3-voudig. Er zijn wilde wedstrijden te vinden die van voor naar achter dik gesponsord worden en dat ontbreekt bij de bondswedstrijden soms een beetje.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 15:17

Maar dat zijn dus niet de wedstrijden die ik in gedachten had toen ik op dit topic reageerde... Overigens ken ik dat soort wedstrijden ook helemaal niet, dik gesponsord en wat allemaal nog meer.

Ik bedoel gewoon het bijna knullige 'vrijdagavond-manege-gezelligheidswedstrijdje' met een leuk lintje als prijs. Maar als het zo is dat je daar ook toestemming voor moet hebben, dan hoop ik dat onze stalhouder z'n zaakjes voor elkaar heeft. Zou anders vrij l*llig zijn voor de pensionklanten, 90% heeft een startkaart.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:46

Lov op de site van het KNHS staat een bericht dat er een commissie is aangesteld om dat te gaan onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 17:08

fabienne schreef:
Lov op de site van het KNHS staat een bericht dat er een commissie is aangesteld om dat te gaan onderzoeken.


Ja, dat is helder.

De KNHS zou er goed aan doen om de mogelijkheden voor ruiters en verenigingen te verruimen denk ik.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:05

Heb ook maar ff gekeken:
Jullie hebben de begripsbapalingen een beetje overgeslagen...

Begripsbepalingen schreef:
Onderlinge wedstrijden

Wedstrijd voor leden van ten hoogste 2 verenigingen.
Tijdens onderlinge wedstrijden mogen prijzen beschikbaar gesteld worden, doch deze kunnen niet voor winst- en verliespuntenregistratie in aanmerking komen.

Wedstrijden

Het geheel van paarde- en/of ponysportontmoetingen, vastgelegd in hetzelfde vraagprogramma, onder auspiciën van één van de in de Afdeling Basiswestrijdsport samenwerkende organisaties, die worden gehouden volgens het reglement van de Afdeling Basiswedstrijdsport en/of onder de reglementen van de Vereniging NHS.


Dus op stal een wedstrijd:
Valt niet onder onderling en zolang je het reglement van de Afdeling Basiswedstrijdsport en/of onder de reglementen van de Vereniging NHS niet in acht neemt valt het ook niet onder de definitie wedstrijd.
Als je geen vraagprogramma hebt, mar gewoon een opgavelijst op een prikbord onzo hou je je niet aan het regelement.

Dus mag je gewoon meedoen met zo'n wedstrijd als je een offieële startkaart hebt. Het valt voor de KNHS niet onder definitie wedstrijd.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:26

Ik weet niet waar jij het kopje wedstrijden vandaan haalt Verward In mijn wedstrijdreglement komen alleen de begrippen: "onderlinge", "open" en "wedstrijden voor promotie" in de begripsbepalingen voor. Volgens mij heb ik toch echt de meest actuele versie.

Alleen het begrip wedstrijden staat niet in mijn boekje, dus is niet aan de orde.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:32

http://www.hippix.nl/regelsalg.htm
*bla*
*bla*
*bla*
Promotie-wedstrijden
*bla*
Rubriek
*bla*
Startcoupon
*bla*
Startkaart
*bla*
Vaccinatiebewijs
*bla*
Wedstrijddag
*bla*
Wedstrijden

Het geheel van paarde- en/of ponysportontmoetingen, vastgelegd in hetzelfde vraagprogramma, onder auspiciën van één van de in de Afdeling Basiswestrijdsport samenwerkende organisaties, die worden gehouden volgens het reglement van de Afdeling Basiswedstrijdsport en/of onder de reglementen van de Vereniging NHS.

Wedstrijdklasse
*bla*

Het zou kunnen dat hippix een fout regelement erop heeft staan, dat weet ik niet, geen boekje bij de hand

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:18

Romkabouter je vergeet Artikel 1, lid 6, zie hierboven.
Startkaarthouders mogen dus NIET daaraan meedoen!!!!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:25

Fabienne, het klopt dat je niet aan wedstrijden mee mag doen die onder de definitie van wedstrijden vallen in de begripsbepalingen.
Maar als je geen vraagprogramma hebt of niet het regelement naleeft van de Afdeling Basiswedstrijdsport en/of onder de reglementen van de Vereniging NHS dan val je dus niet onder die definitie.
Dus heb je helemaal nix te maken met de rest van het regelement.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:06

Nee Rom ik denk dat je de zaak aan het omdraaien bent. KNHS startkaarthouders mogen NIET deelnemen aan wedstrijden die NIET onder de auspicien van de KNHS vallen. Ik denk dat je nu de regels verkeerd interpreteert door om te draaien en te zeggen dat dit volgens de KNHS geen wedstrijden zijn........want dat zijn het wel, alleen worden ze niet ERKEND door de KNHS, dat is wat anders.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:13

Ik heb net n.a.v. mijn mailtje zeker 20 minuten met een medewerkster van de KNHS gesproken en zij gaf toe dat als je die definitie echt zo leest (dus zoals Rom het stelt), dat je dan idd dat artikel 1 lid 6 zou kunnen omzeilen. Als reden voor het bestaan van dit artikel gaf ze dat de KNHS controle en overzicht wil houden en dat snap ik ook wel, maar toch vraag ik me af met welk doel dan.

Er is nog veel meer ter sprake gekomen, maar dat bewaar ik nog even totdat ik antwoord heb van het directiebestuurslid aan wie ik mijn vragen mag voorleggen (en dat er vandaag niet was), degene die zich ook bezighoudt met de onderzoekscommissie 'wilde wedstrijden'. Want ik heb nogal wat vragen.

Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag:

* Een stalhouder mag dus voor de gezelligheid en onderlinge band tussen manege- en pensionklanten wèl al zijn klanten (te paard) meenemen op een dagtocht naar het strand, maar als hij met hetzelfde doel een onderlinge wedstrijd houdt op eigen terrein, dan mogen KNHS-leden daaraan niet meedoen (en geldt dat ook voor degenen zonder startkaart die alleen verenigingslessen volgen bij hun club?). Blijkbaar heeft de KNHS dus het alleenrecht op het begrip 'wedstrijd'.

* De KNHS heeft ook een afdeling Recreatiesport, waaornder organisaties vallen (FNRS, NRSV) die buitenritten organiseren. Stel dat wordt ingevoerd dat je als KNHS-lid alleen nog mag meedoen aan ritten die door KNHS-organisaties georganiseerd worden, en niet meer aan ritten die je stalhouder (of je internetforum) organiseert? Dan zijn ritten als de Lunteren-Boktrit ook verleden tijd voor KNHS-leden, want dat zijn immers 'wilde ritten'. Misschien wat ver doorgedacht, maar ik zie de gelijkenis.

Nogmaals, ik trek artikel 1 lid 6 als zodanig niet in twijfel. Ik geloof absoluut dat die regel er is en dat-ie nageleefd moet worden, dus dat is het probleem niet. Mijn invalshoek is het hoe en waarom, en vooral of en hoe het anders zou kunnen. Dat iets is zoals het is, wil namelijk voor mij niet zeggen dat het niet anders kan. Ik zie namelijk tegenstrijdigheden en onduidelijkheden, en daar wil ik een antwoord op.

Het feit alleen al dat er sowieso niet harder wordt opgetreden tegen 'wilde wedstrijden' zegt voor mij al voldoende. Als de KNHS ècht artikel 1 lid 6 zo streng wil naleven, dan zorgen ze ervoor dat tot nader orde alle 'wilde wedstrijden' aan banden worden gelegd en dan stellen ze pas DAARNA onderzoek in naar de redenen waarom er wilde wedstrijden worden gehouden. En niet zoals nu een commissie in het leven roepen en ondertussen op dezelfde voet doorgaan. Want nu is er IMO sprake van een gedoogbeleid, en daar maakt de KNHS zichzelf ook niet geloofwaardig mee. IMO is het bij een artikel uit een reglement 'of allemaal wel, of allemaal niet'.

Overigens vond de betreffende medewerkster het een interessant onderwerp. Zij kon zich wel voorstellen dat ik vraagtekens zette bij bepaalde zaken. We hadden er nog lang over door kunnen praten maar omdat zij mij geen sluitende antwoorden kon geven, verwees zij mij door naar iemand anders binnen de organisatie. Binnenkort dus een vervolg.

Overigens zei de betreffende medewerkster ook dat ik me maar niet zoveel zorgen moest maken over onderling starten op stal, want dan zou de KNHS maar net moeten weten waar en wanneer die wedstrijden worden gehouden. Gedoogbeleid dus, IMO. Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:24

Waarom zijn het volgens jou dan wel wedstrijden Fabienne?
De definitie van de KHNS aanhoudend he, waar daar gaat het dus om:
"Wat is een wedstrijd volgens de regelementen van de KHNS"

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:20

Karin het is natuurlijk voor de KNHS een dilemma. Ze kunnen wedstrijden buiten de KNHS om niet aan banden leggen, want daar hebben ze gewoon niks over te vertellen.
Ook kunnen ze moeilijk hun eigen leden stuk voor stuk royeren als ze eens deze regel overtreden, want ik denk dat er dan best heel veel leden afvallen en dan gooien ze toch ook hun eigen glazen in Haha!

Romkabouter het zijn wedstrijden omdat de organisatoren dat zo noemen, ook de KNHS geeft dat aan: als er een klassement wordt opgemaakt en prijzen te winnen zijn is er sprake van een wedstrijd. Het gaat er niet om wat ik ervan vind.......zal mij een zorg zijn waar iedereen wil starten.
Het is alleen jammer dat verenigingen die een KNHS wedstrijd organiseren minder inschrijvingen krijgen op het moment dat er een andere 'wilde' wedstrijd in de buurt is, waar dan de z.g. prijzenrijders liever naar toe gaan, want dan gaat het ten koste van de verenigingen, en zullen zij er minder zin in hebben de volgende keer een wedstrijd te organiseren. Dat lijkt me een kwalijke zaak.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:07

Je hebt wel gelijk dat het wedstrijden zijn, maar het gaat erom of het wedstrijden zijn volgens de definitie die de KHNS hanteert, niet wat wedstrijden zijn in de klassieke zin van het woord.

fabienne schreef:
Romkabouter het zijn wedstrijden omdat de organisatoren dat zo noemen, ook de KNHS geeft dat aan: als er een klassement wordt opgemaakt en prijzen te winnen zijn is er sprake van een wedstrijd.

Waar geeft de KNHS dat aan? Ik heb hierboven al gepost wat volgens de KHNS een wedstrijd is, daar staat nix in over prijzen of klassement.
Ik heb dit dus van http://www.hippix.nl/regelsalg.htm
Als ik op een verkeerde plek zit te kijken, prima, dan wil ik graag weten waar ik wel moeten kijken.