Wat doen jullie de week voor de wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Wat doen jullie de week voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:19

Nu bedoel ik niet degene die elke week op wedstrijd gaan Bloos Maar wat doen jullie zoal de week voor de wedstrijd?
Gewoon rijden en verder oefenen? of wat nog?

OemmiejO

Re: Wat doen jullie de week voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:35

Hetzelfde rijden als normaal. Vork Ik doe niks bijzonders voor een wedstrijd. Tong uitsteken

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:48

Misschien een keer het proefje rijden, maar verder niks anders..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:49

Misschien ook even. Wat doen jullie de week voor de wedstrijd en je merkt dat het niet echt lukt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:10

Stel dat ik zonder wedstrijd heb.

Maandag lessen; beetje losrijden enzovoorts, klein beetje de simpele oefeningen mee pakken (keerte appuyement, schakelen, hh, beetje SB)

Dinsdag heeft hij vrij, dus lekker los of wandelen en grazen aan de hand.

Woensdag lessen, weer losmaken en goed werken aan verzameling, moeilijkere oefeningen meepakken. (travers eenvoudige wissels enzovoorts)

Donderdag lessen of vrij, ligt eraan hoe hij was die week

Vrijdag lessen, vooral losmaken en verzameling + uitgestrekte gangen, heel veel tempowisselingen..

Zaterdag lessen, losmaken, zodra hij los is stoppen.

Maar dit doe ik ook als ik geen wedstrijd heb, alleen heb ik dan donderdag ipv zaterdag les Knipoog

Proefjes oefenen doe ik minimaal 2 weken van te voren, dan kan je de moeilijke dingen nog genoeg mee nemen in de training. Als iets niet gaat in de week voor de wedstrijd, dan is het jammer, dan ben ik te laat om het te corrigeren, want als ik eraan ga sleutelen, wil hij met de wedstrijd niks emer. Terwijl 9 van de 10 als ik het gewoon maar zo laat, hij eht op de wedstrijd wel redelijk tot goed doet Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:08

Een keer de proef rijden, verder gewoon wat ik anders ook doe.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:10

Het zelfde als normaal.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:12

Gwn rijden.. en nog een paar keer de proefjes doornemen.. En de dag voor de wedstrijd wil ik altijd gewoon ff naar buiten voor de ontspanning

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:05

gewoon lekker rijden. wel iets meer oefenen, dus een keer of 3 in de bak zelf trainen ( niet te zwaar) 2X lessen ( prive en clubles) en een dag van tevoren ga ik altijd het bos in, lekker crossen en gek doen. Komen we altijd heerlijk fris aan op concours

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:10

Eigenlijk weinig anders dan de andere weken. Wel ga ik dan op zaterdag (uitgaande van wedstrijd op zondag) op het eind van de middag of begin van de avond even het bos in en was ik haar na het rijden. Dan even dekentje op en de volgende ochtend maar zien hoe schoon of dat ze nog is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:52

Hetzelfde als normaal, alleen de dag voor wedstrijd rijd ik nooit intensief. Vaak rijd dan maar minuut of 10-15, helemaal loswerken en dan rustig terug naar stal/wei.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:53

Maandag: mama rijden
Dinsdag mama rijden
Woensdag mama intensief longeren
Donderdag ik rijden (dus oefenen voor de wedstrijd
vrijdag zelfde als donderdag
Zaterdag los/longeren(maar niet intensief)/park/over straat
Zondag wedstrijd

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:06

Soms heb ik wel elke week wedstrijd, maar soms ook maar 1x in de maand Clown Maar ik train gewoon zo vaak mogelijk, als het kan elke dag, niets anders dan normaal Knipoog

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 19:38

maandag gewoon dressuren dus ong. 20 min, dinsdag vrij/ of aan de longe woensdag les (1 uur met zn tweeen veel stappen enzo) donderdag in de stapmolen en vrij vrijdag gewoon dressuren( 20 min ) en zaterdag les half uur.. houd er wel rekening dat hij pas 4 is Knipoog en de dag erna meestal rondje buiten als het normaal weer is... Vork Bloos

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:24

mijn schema voor een wedstrijd is altijd:
4 dagen voor de wedstrijd flink trainen dat je aan de top van zijn kunnen zit
3 dagen daarvoor een rustig dagje even op adem komen
2 dagen voor de wedstrijd normale training misschien iets rustiger
1 dag voor de wedstrijd heel rustig of alleen longeren
op deze manier kan je met de flinke training vlak voor de wedstrijd zijn grens van kunnen even verhogen en als het goed is is je paard daar net goed aan gewend op de wedstrijd zelf waardoor hij op de wedstrijd een hoogtepuntje heeft

Elisegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:32

Ik berijd de proef dan wat vaker, en voor de rest eigenlijk hetzelfde...

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:23

een week voor de wedstrijd meestal 1 of 2 keer het proefje oefenen en de moeilijke onderdelen bekijken en nog een keer oefenen.
op de wedstrijd zelf besteed ik met los rijden niet zo heel veel aandacht aan de hele moeilijke onderdelen. Wat thuis niet gaat ga ik op wedstrijd niet met extra spanning er alsnog uit proberen te halen. De goede dingen bevestig ik nog een keer dubbel en dan hup rijden!
succes

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:47

Ik doe minder dan normaal. Ik geloof namelijk niet dat ik in die paar dagen nog wat verbetering kan doorvoeren. Kan alleen maar dingen overhoop gaan gooien.

dinsdag zet ik hem nog eens stevig aan het werk, neem de oefeningen nog even door.
woensdag bosritje
donderdag longeren
vrijdag loswerken onder de man
zaterdag niets (alleen, zoals dagelijks, de wei in)
zondag wedstrijd
De volgorde varieert maar de onderdelen blijven vrijwel hetzelfde.

Normaal train ik
2 x dressuurmatig
1x loswerken onder de man in de bak
2 x buitenrijden (galopwerk/ dressuur/ recreatief)
1x longe of springen

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:35

pol013 schreef:
Ik doe minder dan normaal. Ik geloof namelijk niet dat ik in die paar dagen nog wat verbetering kan doorvoeren. Kan alleen maar dingen overhoop gaan gooien.

dinsdag zet ik hem nog eens stevig aan het werk, neem de oefeningen nog even door.
woensdag bosritje
donderdag longeren
zondag wedstrijd

Normaal train ik
2 x dressuurmatig
1x longe of springen

Volgens mij kan je in een paar dagen wel verbeteren, stel je wil je leert je paard iets {de flinke training} maar dan is hij er nog neit aan gewend, daarom doe je daarna een paar dagen rustig aan zodat hij eraan kan wennen en op de wedstrijd zelf ongeveer is hij eraan gewend en is het resultaat net iets beter, het zal niet veel schelen natuurlijk, maar misschien net een beetje.
maar voor mij is dat misschien anders want ik rijdt meestal ijslanderwedstrijden en daarbij moet je ook sneltempotölt laten zien en dat grensverleggen betekend voor mij voor net iets sneller...

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:57

Glaesir schreef:
pol013 schreef:

woensdag bosritje
donderdag longeren
zondag wedstrijd

Normaal train ik
2 x dressuurmatig
1x longe of springen

Volgens mij kan je in een paar dagen wel verbeteren, stel je wil je leert je paard iets {de flinke training} maar dan is hij er nog neit aan gewend, daarom doe je daarna een paar dagen rustig aan zodat hij eraan kan wennen en op de wedstrijd zelf ongeveer is hij eraan gewend en is het resultaat net iets beter, het zal niet veel schelen natuurlijk, maar misschien net een beetje.
maar voor mij is dat misschien anders want ik rijdt meestal ijslanderwedstrijden en daarbij moet je ook sneltempotölt laten zien en dat grensverleggen betekend voor mij voor net iets sneller...

daar heb je wel gedeeltelijk gelijk in je moet alleen waken dat je niet vlak voor de wedstrijd nog weer te veel spanning opbouwd in de nieuwe oefening door het te vaakt te herhalen en blijven oefenen
als je dan in je proef die oefening in zet bestaat de kans dat je paard dan juist te veel spanning vertoond!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:13

Hmz, als ik de week van tevoren geen wedstrijd heb gehad is het ongeveer zo:
Zondag: Loswerken, overgangen, goed aan het been en in de hand en lekker los.
Maandag: Les, wat meer oefeningen meepakken (sb, wijken, achterw) en ook wat meer oprichting. Werken aan de overgangen en de oprichting.
Dinsdag: Pap rijdt hem lekker rustig of even longeren met pessoa.
Woensdag: Rustig rijden, vooral loswerken.
Donderdag: Rijden, nog wat dingetjes meepakken die in de les minder goed gingen, weer wat harder aan het werk zetten.
Vrijdag: Rijden, doorgaan op hetgeen donderdag wel en niet goed ging.
Zaterdag: Rijden, vooral loswerken, niet teveel vragen van de spieren maar wel lekker laten lopen en flink laten galopperen.
Zondag: wedstrijd.

Verder 1 a 2 keer per week losgooien.
Dagelijks weidegang
Ongeveer eenmaal per week wordt de dressuurtraining vervangen door balkjes lopen/sprongetje maken.
Soms een keertje vaker longeren ipv rijden als hij hard gewerkt heeft.

Paard krijgt zelden een dag echt vrij, meestal wel minimaal even longeren. Hij blijft er makkelijker los bij en kan zijn energie even kwijt.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:26

Veel ontspanning en in het begin van de week doen we het proefje oefenen. één dag van te voren doe ik springen of doet mijn moeder hem longeren aan de bijzet of touwtjes. Ze zorgt dan dattie helemaal ontspannen en rond over de rug gaat lopen.

ook in die week pak ik ze laag en rond en niet te veel opgehoogd. Ook de verzameling oefen ik minder. ik maak hem dus eigenlijk helemaal soepel met veel voltes en tempowisselingen!

Bij ons hebben ze op dinsdag eigenlijk altijd vrij...

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:39

het zelfde als normaal en een beetje oefenen wat je nog niet zo goed lukt dat gewoon wat exstra doen

kristel0305

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:10

ik doe meestal gewoon het zelfde soms een keer extra les want kan altijd beter Knipoog

rode_aardbei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:12

kwa rijden gewoon hetzelfde als anders misschien eens een keer je proef met je pony/paard doornemen maar niet heel bijzonder
wel maak ik mijn zadel enzo ong. 4 a 5 dagen voor de wedstrijd schoon en vet ik die in! (invetten niet de dag voor de wedstrijd doen, want dan is je witte rijbroek zwart/bruin) ik rij nog geen oficieel maar dit doe ik vaak met onderlinge wedstrijden!