Jenbuc schreef:hmm oke mijn pony loopt aan de hand niet zo snel mee hoe kan ik dit makkelijker maken? aan het halster moet ik hem soms echt mee trekken.
oke dus gewoon net alsop wedstrijd doen ik zelf in witte kleren me wedstrijd jasje mee voor bestgaand.
in het land ga ik oefenen samen met een stalgenootje die me ook gaat helpen/.
iemand nog meer tips?
Wij hebben ook eens een pony gehad die geleerd had om achter je aan te lopen ipv. netjes naast je en die dan gewoon stopte als je ernaast liep. Hebben we opgelost als volgt:
Als je ermee gaat lopen ernaast lopen, en er iemand achter laten lopen, evt. met zweepje voor een corrigerend tikje als dat nodig is. Als hij netjes meeloopt beloon je hem door tegen hem te praten en evt. af en toe iets lekkers te geven, als hij stopt of het niet netjes doet reageer jij niet o zn gedrag: Degene die achter hem aanloopt is daarvoor (een paard is een vluchtdier dus zal vooruit gaan als iemand achter hem op een bestraffende manier praat (bijv. met een lage, harde stem 'nee' oid. zeggen) of een corrigerend tikje geeft). Je paard zal vanzelf goed en fout gaan onderscheiden.
Je kunt ook zelf als je ernaast loopt in je buitenhand een lange dressuurzweep houden zodat het uiteinde net ACHTER je paard komt, en je hem zelf een corrigerend tikje kunt geven, maar dit is lastiger (misschien beter om pas te doen als je paard heeft geleerd te begrijpen wat goed en wat fout is).
(btw. voor degenen die het mochten denken: Met een corrigerend tikje bedoel ik dus wat ik zeg en geen slaan of dierenmishandeling ofzo
)