Waarop letten bij dressuur klasse M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:41

Ik zit er aan te denken om binnenkort de overstap te maken naar de dressuur klasse M1.
Nu heb ik al gezien dat uitgestrekte stap en schouderbinnenwaarts aan de orde komen.
Aangezien dit voor zowel mij als mijn paard ,zelf opgeleid van groen naar nu, de aller allereerste keer is en ik mijn instructrice tijdelijk moeilijk kan raadplegen omdat zij heel erg druk is vraag ik hier aan jullie wat zoal belangrijk is bij de overgang van L2 naar M1.

Suprice

Re: Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:44

goede schouderbinnenwaarts en impuls... Daar haal je echt je punten mee.. Ik in ieder geval.. En je overgangen natuurlijk netjes blijven rijden en goed de middengangen laten zien en netjes terug rijden..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:48

Ik kijk even mee! Ik ben nu L2+9 en ik wil nog even doorgaan tot de 15 - 20 winstpunten, maar dan ga ik ook over.
Volgens velen moet er nogal een gat zitten tussen de L2 en de M1, klopt dat?

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:51

Ik kijk ook even mee...k heb nu pas 6 winstpounten in de L2 ofzo, maar ik ben wel van plan om zo snel mogelijk over te stappen naar t M1 Knipoog

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:53

hai
wat leuk dat je het gaat proberen in de m1.
wat bij mij in t begin vaak als commentaar geschreven stond was idd. de impuls daar scoor je mee..en zorg vooral dat de proef netjes en vloeiend verloopt.je ziet vaak dat de schouder binnenwaarts veel te krampachtig gaat met impulsverlies..das jammer.t gat valt denk ik wel mee van l2 naar m1.de grootste overstap tot nu toe vind ik naar de M2..das ook de klasse waar de meeste wel even in blijven hangen naar mijn mening.
tot slot..zorg ervoor dat je alles correct OP de letters doet..daar scoor je ook mee

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:02

Naast wat al genoemd is merk ik dat ook iets meer oprichting van belang is richting het M.
Ik start L2 nu en mijn paard kan als hij zich strak maakt nog snel wat diep gaan. Spreek daar wel eens met de juries over en hoor vaak dat ze er nu nog een 6 voor geven als het in een oefening gebeurt, maar dat ze aanraden dat voor elkaar te hebben voor ik deze M ga starten (was ik voorlopig ook nog niet van plan, moet achter veel sterker worden) omdat ze dan toch naar de 5 gaan zakken. En dan is het ineens een groot verschil in punten.. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:32

Wordt er ook al een beetje meer verzameling gevraagd dus achter duidelijker ondertredend?
En die impuls is dus echt belangrijk aan het worden.

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:36

ja inderdaad..impuls is het woord in de m1.zonder impuls wordt de verzameling ook moeilijker dacht ik zo..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:37

Je moet schouderbinnewaarts goed beheersen, je paard al wat kunnen verzamelen en alles netjes laten zien natuurlijk. Als je de L2 makkelijk doorloopt valt het M1 reuze mee, de overstap van M1 naar M2 is juist een heel groot gat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:51

rechtgerichtheid, verzameling (maar zonder impulsverlies!) en je paard moet duidelijk meer opgericht lopen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:48

ik ben ook meteen door gegaan naar de M1, maar eigenlijk was mijn paard er nog niet klaar voor, het kwam gewoon zo uit omdat we thuiswedstrijd hadden. Schouderbinnenwaarts was nog niet bevestigd en draf-galop op lange zijde al helemaal niet.
Had die eerste keer wel 4 winstpunten en 2 eerste plaatsen.
Op het protecol stond dat het een genot was om naar te kijken, en dat is puur om dat mijn paard gewoon 'loopt'. met 'ieniemienie' spoortjes en lichte aanleuning. Ze kon ook al een beetje in de oprichting, maar ook nog niet bevestigd.

Naar mijn mening draait het er in de M1 om dat je je paard door de baan kan leiden alsof je niet anders gewend bent. dan maar 'geen' sb, maar wel een paard met constante aanleunig en takt. Toen ik mijn laatste 2 punten in de M1 haalde had ik pas het idee dat mijn paard echt M1 klaar was, en tóen was ze zelf een keer verkeerd aangesprongen in galop.

Dus zorg dat de gangen gewoon 100% voor elkaar zijn en dat je een ontspannen te bewerken paard onder je kont hebt (in de proef)

veel succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:27

Ik heb me maar opgegeven voor de M1 in lonneker. Best wel eng eignelijk.
de oefeningen lukken wel maar of het in een proef ook allemaal lukt. en ik moet leren zelf wel rechtop te blijven zitten dat vergeet ik nogal eens in de proef.

In ieder geval wel bruikzame tips. En ik maak me dan maar niet te druk om die SB de rest levert dus ook punten op.
Op de lange zijde aangalloperen is geen probleem meer. Meer de aanleuning nog wel hij wil nog wel eens zijn koppie zo van effe kijke om me heen eruit gooien.
Waar ik wel blij van ben is dat dat "domme"halsstrekken"in arbeidsdraf er niet meer inzit.
daar had ik gewoon altijd de opmerking hoofd moet op kniehoogte wat ik ook liet zien was daar nooit goed.
Menigeen roept ook dat mijn paardje zich mischien meer gaat tonen in prieven waarbij hij na moet denken. De tijd zal het leren. Ik zal eens eerst dit weekend de bordjes uitzetten en eens deftig gaan oefenen voor de proeven. Ik train nu meestal op het weiland zonder bordjes. Daar lukt het wel nu maar eens kijken of het nauwkeurig kan en tussen de bordjes.

Hoe zit het eigenlijk met de overgangen heb nu meestal de oprmerking overgang moet progressief dus niet van draf pats boem halthouden mag weer niet.
Hoe gaat dat in de M1?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:38

Overgangen vanaf de M1 mogen niet meer progressief zijn!
Suc6!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:48

In de m1 nog wel progessief dus van halthouden naar draf via enkele stappassen. In de m2 mag dit niet meer.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:42

Ja maar hoe zit dat met halthouden. ik kreeg namelijk laatst een vijf voor het halthouden met als kommetnaar wel mooi recht en vierkant maar overgang moet progressief en de jury vertelde ook ik had eerst een pas of twee drie moeten stappen en dan halthouden.
Vandaar mijn vraag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:46

draf-stap-vierkant halthouden-stap-draf. Dat is progessief

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:57

Ik lees ook mee ik ben nu L2 met 14 pnt en wil na 24 aug me eerste M1 wedstrijd gaan rijden.
Nu probeer ik nog even bovenin mee te rijden zodat ik zeker weet dat we er klaar voor zijn,mijn paard heeft gauw de neiging om zich eruit te drukken zodra hij denkt dat er iets te zien valt.
Dus ik wil hem eerst 100% voor elkaar hebben eer ik over ga maar het gaat steeds beter Knipoog

Succes Kafue met de wedstrijd in lonneker Haha!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:05

Sammie schreef:
In de m1 nog wel progessief dus van halthouden naar draf via enkele stappassen. In de m2 mag dit niet meer.

Ja sorry je hebt gelijk

Alanta

Sammie schreef:

Ja sorry je hebt gelijk

Alanta

Sammie schreef:

Ja sorry je hebt gelijk

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:06

Sammie schreef:

Ja sorry je hebt gelijk

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:36

Sammie schreef:

Sorry, je hebt gelijk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:40

Wel 5 keer Haha!

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:53

In het m1 kijken ze het meeste naar oprichting, de impuls en ook wel een beetje verzameling wordt er gevraagd..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:17

Wat raar, heb het maar 1 keer gedaan!!!!! Help hoe krijg ik die anderen weer weg, beetje overdreven! Haha!