wanneer is je paard klaar voor een b proef??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

wanneer is je paard klaar voor een b proef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:27

Nou ja, de vraag lijkt me duidelijk. Wanneer is je paard er klaar voor om een b proef te rijden??
Wat word er gevraagd, wat moet je kunnen ??

Liselot

Re: wanneer is je paard klaar voor een b proef??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:30

kijk eens in een proevenboekje een B proef door, daar zie je wat je moet kunnen.
er wordt ook veel gezegd: als je paard thuis L klaar is kan je op wedstrijden B starten en goed meerijden in de punten en het klassement

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:53

In het proevenboekje geven ze aan dat je in de B kan starten als je paard netjes stap en draf kan inclusief overgangen, en bijna altijd in de juiste galop aanspringt je klaar bent voor de klasse B. Maar wat Lissy zegt is waar het staat allemaal beschreven in het proevenboekje.
Ik zeg ook altijd lees alles voor in het proevenboekje eens door voor je op wedstrijd gaat, dan weet je wat er van je verwacht wordt

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:41

LiSSy schreef:
kijk eens in een proevenboekje een B proef door, daar zie je wat je moet kunnen.
er wordt ook veel gezegd: als je paard thuis L klaar is kan je op wedstrijden B starten en goed meerijden in de punten en het klassement

Ja klopt, daar hou ik me ook altijd aan.
En dat je inderdaad de juiste overgangen moet laten zien, en je paard ontspannen loopt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:04

Waar ik in de B op let is een constante aanleuning (je paard hoeft in de B nog niet geheel aan de teugel), goede impuls en het netjes op de letter rijden. Verder een goede stelling in wendingen, hoeken en voltes.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:51

Ik geloof dat op de site van de KNHS hier ook een heel stuk informatie op staat. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 06:55

Ik heb mijn paard nog niet helemaal klaar voor de B, maar ga toch volgende week starten.
Gewoon voor de ervaring, zo kan het paard eerst een beetje rondkijken zonder dat ik MOET presteren.
Punten komen later wel.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:48

Wanneer je er echt klaar voor bent? Als je met de training een niveau verder bent, in jou geval dus L1. Maar dat hoeft natuurlijk niet, je kan gewoon starten wanneer jij denkt dat je je paard fatsoenlijk tussen de bordjes kan houden en de oefeningen kan uitvoeren. Gewoon een keer proberen, ik vind het altijd fijn om even tijdens een onderling of oefenwedstrijd even 'droog' te oefenen Knipoog

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:15

veel mensen gaan op wedstrijd (B) zodra het paard gewoon een beetje doorloopt zonder al te veel te schrikken enzo. En als het paard alle oefeningen (zoals een volte, gebroken lijn enz.) kan rijden. Vaak duurt het dan wel even voor je echt in de prijzen valt. Je MAG starten wanneer je het wil, maar het is verstandig om ervoor te zorgen dat je oefeningen al goed gaan voor je wedstrijd gaat rijden.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:02

En je moet goede overgangen kunnen maken. En gebroken lijn 5 meter Lachen Bij de B zijn ze niet al te streng. Vork

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:09

ik ben het er niet mee eens dat ze niet al te streng zijn in de B. bij de paarden jureren ze vrij vaak ergggg streng hoor...als jou paardje niet netjes loopt enzov. ken je fluiten naar je punten.

jumpoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:56

Idd ik zou ervoor zorgen dat hij lekker voorwaarts en nageeflijk te rijden is
Als dat goed voelt
Moet je er gewoon voor gaan

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:23

idd lees het proevenboekje even door,
als je paard stap-draf en galop goed onder de knie heeft kom je al een heel stuk. ik vind persoonlijk dat je de b snel door moet kunnen komen aangezien er niet meer dan de basis gevraagd word. vraag is aan je instructie wat die ervan vindt, en ga daarvanuit
als hij/zij vind dat je er klaar voor bent moet je daar maar op vertrouwen Knipoog

HENIEEJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:50

Vraag het anders aan je instructrice..Lachen

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:52

Zoiezo zul je veel ervaring op concours zelf moeten op doen, als je paard thuis SUPER loopt, kan hij (en jij ook) zo gespannen zijn dat het toch niet helemaal lekker gaat. Zodra je pony lekker bij je blijft, de stap, draf en gallop goed beheerst zou ik de eerste wedstrijdjes al meepakken. Daar leert hij immers alleen maar van, en jij ook. Knipoog

( bepaalde oefeningen : voltes, gebroken lijn, van hand veranderen middendraf, C-X halve volte, X-A halve volte etc)... hetgeen waar het vooral om draait is netjes op de bordjes rijden en een ontspannen beeld, dat hoeft niet perse aan de teugel, maar kan ook door gewoon geen spanning te hebben en alles netjes zonder verzet te rijden. Succes!

Bella_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:11

ik dacht je in een B proef alleen stap, draf en galop moest kunnen, of is dat niet zo??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:13

als er een rem, stuur op zit Lachen dier op eigen benen in een constant tempo loopt. mooi recht is

en das alles Lachen

Bella_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:52

oh ja nou kijk ik rijd M2 en heb nooit B gereden dus dat wist ik niet

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:16

Bella_lover schreef:
oh ja nou kijk ik rijd M2 en heb nooit B gereden dus dat wist ik niet

je begint altijd in de B en ik las ergens anders dat je nu een paard start in de B.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:23

Als je paard netjes op je hulpen reageert, ontspannen is en je eenvoudige figuren (Voltes, afwenden, simpel gebroken lijntje) kunt rijden kun je volgens mij zonder problemen B starten. Officieel hoeft een B paard nog niet super in aanleuning te lopen, maar wél ontspannen, voorwaarts en ongedwongen gaan.
Het verschilt natuurlijk wel of je met een 3-jarige of een 13-jarige in de B start, bij een jong paard is het logisch als ie nog niet de perfecte balans heeft en soms wat aanleuningsproblemen heeft.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:52

ze is 4...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:18

Als jij je paard een beetje netjes voor elkaar hebt, goede stap, draf, galop, reageert goed op hulpen e.d. zou hij/zij Bproef klaar moeten zijn. Al zou ik als ik zelf wedstrijden rijd er altijd voor zorgen dat ik thuis een klassa hoger kán rijden dan op wedstrijd. Lachen

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:20

Als die alle gangen netjes loopt en naar je luisterd is die er wel klaar voor.
In de B zjin ze nog niet zo streng!

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:38

in het proevenboekje staat alles daarvoor netjes uitgelegt maar ik denk als je paard een goede stap draf en galop heeft dat het lukt, en het sturen etc moet voor elkaar zijn, nagevelijk zou fijn zijn maar is niet echt nodig in de B.

_ESMEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:43

Mijn eerste B proef reed ik toen hij ongeveer 4 jaar was en dat vond ik een mooie leeftijd om te beginnen Haha!