Ruiters/amazones die rijden voor de wp, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naambordje

Ruiters/amazones die rijden voor de wp, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 14:39

Hallo,

wat ik eigenlijk al sinds ik wedstrijden rijd (en dat is al heel lang) niet begrijp, is het volgende:

Waarom rijden mensen nou toch altijd zo voor de winstpunten? Ik zie bij vele bokkers hier in hun naam staan dat ze nog één winstpuntje moeten voordat ze bijv. Z1 mogen starten of iets dergelijks. Ook op concoursen hoor ik vaak genoeg: 'Ja, nog 2 wp en dan mag ik eindelijk M2 starten!' Ik kan echt niet begrijpen waar dit goed voor is, want je rijdt toch concoursen met het doel dat jij en je paard zich gelukkig en fijn op dat niveau voelen? Wanneer je elke keer nog maar net 1 wp haalt, dan neem ik aan dat je nog niet klaar bent voor de volgende klasse volgens de jury en het dus geen zin heeft om bij de 10 wp over te gaan naar de volgende klasse.

Ikzelf rijd, nu ik een jong paard bezit wat ik zelf ingereden heb, net zolang in een klasse tot we beide op ons gemakje de proef door kunnen komen en dit ook met dikke winst afsluiten. Ik voel aan of mijn paard klaar is voor de volgende klasse, maar ga écht niet zitten wachten tot ik elke keer nog maar net een wp rijd en ga staan roepen dat ik over twee wedstrijden bijv. Z1 mag rijden!

Zit ik nou helemaal verkeerd of zijn het er wel meer met mij eens? Ben benieuwd!!

ullaatje

Re: Ruiters/amazones die rijden voor de wp, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:48

Ik snap je wel.
Ik rijd vaak heel lang door voor ik overstap, maar ik vind het wel heel leuk om goed te presteren en hoge punten te halen.
Ik hoor ook heel vaak, nou je hebt er al lang al 10 dus nu ga je zeker over?
Nou ik niet want ik wil me paard er goed op voorbereiden.
Maar het is nou eenmaal de mentaliteit van een hoop mensen en eerlijk gezegd kan ik me er niet zo druk om maken.
Hun promoveren vaak eerder dan ik, maar ik kom ze altijd weer tegen in de hogere klasse.
Ik heb een 6-jarige en kreeg vorige week te horen dat ze eigenlijk al Z hoorden te starten, belachelijk toch. ik rijd M1 met 17 winstpunten in 7 wedstrijden tijd dat vind ik hard zat.

Je moet gewoon op je gevoel afgaan en promoveren als jij daar aantoe bent en niet omdat men dat vind.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:52

Ik rijd voor de winstpunt hoor... met minder neem ik geen genoegen... Die winstpunt laat mij zien dat ik een proef heb laten zien waarin ik heb gereden zoals wordt gevraagd op dit niveau. het is voor mij bevestiging dat ik op de goede weg zit als ik (dik) winst rijd. Ik ben niet blij als ik geen winstpunt heb, dan moet er kennelijk nog een en ander verbeterd worden.

En dan heb ik het even niet over de proeven waar je het heel fijn vond gaan, en geen winst heb gereden, of de proeven die minder of slecht gingen waarbij je wel winst rijd.
Of toch wel.. De fijne proef die niet met winst wordt beoordeeld geeft toch aan dat de jury nog een hoop verbeterpunten ziet. En andersom ook.

De 10 om te promoveren kijk ik minder naar. Ben blij als ik ze alle tien heb. Maar mij is geleerd om over te stappen als je constant goed winst kan rijden in de klasse waar je nu zit. Is dat zo kan je door, zo niet, nog wachten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:58

Iedereen wil graag goed zijn in wat ie doet denk ik, de winstpunten en klasses gebruikt iedereen als graadmeter en beloning. Als je de B netjes rondgestuurd hebt en je bent bijna bij je volgende stap L, terecht iets om trots op te kunnen zijn lijkt me toch Lachen Zo zit het bij elke klasse.

De hele sport hoort niet alleen maar op de winstpunten te leunen, maar trots zijn op je behaalde punten is niets mis mee. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:20

Snap hem wel een beetje. Ik rijd ook voor de winst maar als ik de winst een keer niet heb is er geen man over boord.
Ik rijd voor het plezier en wil graag met gemak de proef door. Meestal werk je thuis toch al een niveau of wat hoger dan dat je in de wedstrijden rijd. En dan nog het is een jurysport waarin de mening van de jury beslist en dan kun je naar je eigen idee nog zo goed zijn als de jury het niet mooi vind ben je ook weg. En soms vind de jury het prachtig terwijl je zelf denkt tja dat liep helemaal niet.

Sommige paarden komen gewoon beter uit in de hogere klasses en die mensen willen dan ook snel door.

Maar ik zeg altijd maar zo je moet dat doen waarbij je je happy voelt.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:07

Ik rijd ook voor mijn winstpunten, en promoveer dus ook niet eerder naar een volgende klasse voordat ik daar ook mijn punten kan rijden.
Ik ga voor winst en als ik denk dat dat niet haalbaar is start ik dus ook niet, weer even doortrainen dus.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:52

IK snap beide kanten wel eingelijk. Tuurlijk is het zo dat je paard en ij beide op niveau moeten kunnen rijden voor je overstapt. Maar ik zie het zelf wel als grote motivatie om winstpunten te halen (dus goed op niveau presteren) dus te bewijzen dat je dit niveau kunt en dan overstappen. Maar als iker straks 10 heb, maar het gaat nog neit helemaal lekker, zal ik niet direct overstappen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:19

Ik denk dat er ook wel verschil zit tussen de dressuur en het springen en crossen.
Met dressuur houdje je paard makkelijker thuis om hem door te trainen dan met springen o crossen.
Bij die laatste 2 moet je echt km maken om ervaring op te doen en zeker met sgw is dat in een training niet na te bootsen.

Met springen rijd ik tot ik het nivo hoger aandurf. Met cross rijdt ik de klasse uit, dit jaar heb ik voor het eerst 2 minpunten behaald, maar in het L moest ik na 10 crossen over (max 20 wp). Als je dan met het minimale aantal wp overgaat mis je wel een hoop ervaring + dat sgw's altijd erg gezellig zijn Clown .

Met de dressuur start ik pas als er een reële kans is op een winstpunt, anders vind ik het zonde van mijn tijd Bloos

Ik ben het dus gedeeltelijk met je eens, alleen bedoel jij wsl dressuurruiters en daarvan kan ik dan wel weer goed begrijpen dat ze de paarden thuis houden tot het gewenste nivo is bereikt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:39

Ik ben het volledig eens met Kelly_ann.
Ook ik rij voor de puntjes en ga er dan bij voorbaat vanuit dat ik elke proef minimaal 1 wp zal weten te behalen.
Zoniet blijf ik liever iets langer thuis zodat ik zeker weet dat ik er klaar voor ben Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:42

Natuurlijk rijd ik graag een wp, maar als het niet zo is vind ik het jammer, maar denk ik, de volgende keer beter. En met het overgaan van klasse naar klasse, het ligt eraan hoe het gaat. Meestal rijd ik vrij lang door, zeker tot aan de 20, maar als het lekker gaat natuurlijk eerder.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:27

Ik rijd ook voor winstpunten hoor.. Anders zie ik het nut van wedstrijden niet zo goed in. Door het halen van winstpunten kan ik zien hoever mijn paard en ik samen geschoold zijn en welke punten bevestigd zijn, en welke niet (met dressuur dan) Als ik geen winstpunten haal kan ik beter thuis blijven oefenen, jammer van je tijd en geld Haha!

Met springen voel ik meestal zelf wel aan wat goed gaat en wat niet. Je oefent thuis en als het goed gaat ga je steeds moeilijker lijntjes of iets hoger. Als dat goed gaat en op de wesdtrijd ook dan ga ik een klasse hoger. Zo niet dat oefen ik thuis nog even door voordat ik een klasse hoger ga...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:51

Ik rijd weinig wedstrijden, in het groenseizoen (mei-september) gaan we meestal een keer of tien weg en in de winter meestal maar 2 a 3 keer (die wedstrijden zijn dan meer bedoeld als stok achter de deur voor het trainen in die koude, natte wintermaanden). Dus als ik rijd, dan wil ik ook graag goed rijden en goed rijden komt meestal wel overeen met een winstpunt.

Tot nu toe ben ik wel steeds overgegaan met 10 winstpunten, maar qua tijd is daar wel 3,5 jaar mee gemoeid geweest. Mijn streven bij elke proef is om lekker te rijden, goed te rijden en een winstpunt te rijden, het komt niet als eerste, maar het is voor mij zeker niet onbelangrijk! En de eerste keren in een nieuwe klasse verwacht ik ook niet meteen van mijn paard dat alles tiptop is, we trainen hard en als het lukt is dat ontzettend leuk, lukt het niet, dan trainen we nog even door!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:42

Ik vind de B gewoon stomvervelend dus ik ben blij als hij over kan naar het L (en zeker als we naar de M gaan, dan begint er iets aan te worden Clown ) Hij heeft al 2 winstpunten in 1 proef gelopen, we zien wel weer als we weer beginnen hoe het ermee staat maar de B zal ik vast niet helemaal uitrijden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:45

ik reed et B echt voor mn punten,
reed ook altijd mn punten en alles ging makkelijk.
beetje te makkelijk, dus wou graag mn punten voor het L.
die had ik ook snel bij elkaar.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:24

Ik ga over als de oefeningen er met training voor de hogere klasse goed in zitten. Vaak ga ik met 10 wp de proefjes van de volgende klasse oefenen, zit er een stijgende lijn in de punten + gevoel, dan ga ik pas over.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:27

je hebt helemaal gelijk
bij mij gaat het erom als ik wedstrijd rijd dat ik een lekker proefje heb gereden en dat mn pony zich er fijn bij voelt
ik ben dan ook minder blij met een volgensmij niet verdiende winstpunt dan een wel verdiende winstpunt

en het blijft altijd voor de gezelligheid en niet voor de WP

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:01

Ik vind dat als je je wp's redelijk makkelijk en constant binnenhaalt betekent dat dat de jury vindt dat je naar de volgende klasse mag. Dus dan kun je best bij 10 punten over stappen. Als het met hangen en wurgen af en toe een puntje oplevert ben je misschien nog niet helemaal klaar voor de volgende klasse en moet je waarschijnlijk wat langer in je huidige klasse blijven.
Maar zelf rijd ik wel voor die wp. Dat is toch een teken dat je goed bezig bent en dat je op weg bent naar de volgende klasse. Ik neem aan dat niemand wedstrijden rijdt om voor altijd in de B te blijven....

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:15

Ik rijd voor een goede prestatie. Om te mogen laten zien wat we kunnen. En als mijn paardje haar dag een keer niet heeft is het jammer.
Zelf rijd ik ook in het 4-tal maar dat vind ik niet zo leuk, mede doordat je in het viertal niet alles kunt laten zien. En verplicht bent om op bepaalde datums te kunnen.
Individueel rijd ik maar 1x in de maand een concour. Ivm mijn werk red ik het niet vaker. Maar ik merk wel dat doordat ik nu veel oefen en maar 1x in de maand een concoursje rijd ik veel beter voorbereid bent. Doordat ik er zelf meer zin in heb! Haha!
Nu maar hopen dat het zo door gaat. Maar ik verheug me nu al om naar het M2 te mogen. Al zit ik nog maar op de 3 winstp. Maar dat komt meer omdat ik graag hogerop wil komen om nog meer doel te hebben om te rijden.
Lijkt me gewoon tof om te kunnen zeggen van "Ik rijd nu M2" òf helemaal gaaf "Ik rijd nu Z" Duivel

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:56

Zie je dan liever mensen die tot 30 winstpuntewn doorrijden om 3 keer in een klasse naar de kampioenschappen te gaan en elke week 1e worden?
Tuurlijk het is leuk om 1e te worden, maar na een tijdje wil je ook meer uitdaging, door een hoger niveau.
Ik ben telkens met 10 wintpunten overgegaan. Je doel is toch ook om hogerop te komen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:04

ik rijd absoluut voor de punten! als combinatie wil je natuurlijk graag verder komen, en als dat dan lukt mag je daar erg trots op zijn.Als mensen ook vragen hoe het gaat, geeft het een stimulerend gevoel om te mogen zeggen dat je een bepaald niveau rijd. Merk persoonlijk wel dat ik de lat steeds hoger leg voor mezelf, heb een paar keer 4wp gereden, en ben dan niet meer tevreden met een 1e plaats en 1wp, dan moet ik mezelf wel even terugroepen om weer te beseffen hoe tevreden ik weer met dit concour kan zijn!

en mijn nummer 1 regel is: Blijf genieten!! Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:34

Kaitlin, het is wel leuk om te zeggen, daar ben ik het volkomen mee eens Haha! Maar je hebt ook mensen die met pijn en moeite in de M2 (bijv.) zijn gekomen en melden aan iedereen dat ze 'al' daar rijden, vervolgens zie je ze rijden en ziet het er uit om te huilen Huilen Dan zou ik echt mn ogen uit mijn kop schamen Haha!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:06

Mosh schreef:
ksb, het is wel leuk om te zeggen, daar ben ik het volkomen mee eens Haha! Maar je hebt ook mensen die met pijn en moeite in de M2 (bijv.) zijn gekomen en melden aan iedereen dat ze 'al' daar rijden, vervolgens zie je ze rijden en ziet het er uit om te huilen Huilen Dan zou ik echt mn ogen uit mijn kop schamen Haha!

helemaal mee eens!! Haha!

maar de telleurstelling ligt bij mij dan vaak tegen de jury.. hoe kán dan zo'n combinatie op dat niveau rijden en punten halen?! Kom het ook vaak tegen, sommigen kunnen bijvoorbeeld nieteens de zijgangen rijden, en rijden dan gewoon rechtuit, belachelijk! en het haalt het niveau ook erg naar beneden!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:28

Tja ik ben blij met elk winstpuntje dat ik rijd. Ik heb niet een gemakkelijk paard en daarbij komt dat het zeker geen dressuurpaard is met ruimte in de gangen. Ik kan in het L1 nog zo'n brave proef rijden maar als ik mijn coupons terug krijg dan baal ik elke keer als een stekker als ik weer 178 punten heb gehaald en als enige het commentaar staat dat het ruimer moet bij alle onderdelen waar een middengang gevraagd wordt.
Als ik naar wedstrijd ga dan ga ik voor de punten, anders kan je net zo goed thuis blijven. Dan is het dus ook goed balen als je altijd halverwege de uitslagenlijst beland.
Ik ben er bijvoorbeeld heilig van overtuigd (en met mij ook anderen) dat mijn paard al 10 keer beter loopt dan vorig jaar, toch krijg ik nagenoeg altijd hetzelfde aantal punten toebedeeld.
Ik weet dat als ik snel hogerop wil komen in de dressuur dat ik gewoon een ander paard zou moeten gaan rijden maar dat zit er niet in. Ik zou ook wel eens willen zeggen dat ik M dressuur ben.
Ik heb nu na veel trainen 11 winstpunten in de L1. Ookal rijd ik niet elke proef een winstpunt ik ga nu toch echt over naar het L2. Ze presteerd op de moeilijke oefeningen een stuk beter en doorzittend gaat het me een stuk beter af. Ik ben zo langzamerhand ook uitgekeken op de L1 proeven, niet omdat ik zo vaak op wedstrijd ga maar gewoon omdat ze slecht in elkaar zitten. Ik durf ook bijna te wedden dat ik in de L2 de zelfde scores haal als in de L1.

Ik zie wel. Het belangrijkste is dat het in de trainingen goed gaat en dat ik progressie blijf boeken, en dat heeft dan weer niets te maken met winstpunten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:33

toch valt er in de L1 goed te scoren ook met een paard dat moeilijk verruitm..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:39

Ik las de titel..en dacht..

Tuurlijk rijd ik voor de wp!
Ik rijd toch niet voor de 'sier' wedstrijden?

Ik doe het om te testen 'hoe we staan'... Tevens geeft het een doel aan mijn training..
Om samen met mijn paard beter te worden.

En wat is na flink trainen nou leuker dan die (1e) prijs en wp?
Toont toch aan dat je het een en ander goed hebt gedaan.

Ik ga overigens niet direct met 10 over..maar rijd ook niet door tot de 20/30.
als je de hele tijd dikke winst+prijzen rijd, is het voor mij toch een teken om naar de volgende klasse te kijken..
en je grenzen te verleggen.

en als je te vroeg overgaat..merk je het gauw genoeg..dan blijf je (tijdelijk) steken, imo.

EDIT: ik kan me soms wel irriteren aan mensen die per se in een bep. klasse blijven zodat ze meer winnen Bloos