wedstrijdkleding: traditie of ouderwets?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieterr

wedstrijdkleding: traditie of ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:44

Hoi

Wat vinden jullie van het klassieke dressuuruniform? Is dit verouderd of is het net mooi omdat het geschiedenis uitstraalt?
Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen? Moet het uniform afgeschaft worden?

Zijn er merken die modernere alternatieven of nieuwe details? Welke dan?

Is er al ooit wat verschenen over dit topic in een paardentijdschrift?

blacklight

Re: wedstrijdkleding: traditie of ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:45

Weet niet precies wat je bedoelt met het klassieke dressuuruniform? Bedoel je jasjes? truien? slipjassen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:46

ik vind de wedstrijd outfits ronduit lachwekkend. natuurlijk ben ik er inmiddels na 14 jaar in de paardenwereld heus wel aan gewend, maar ik vind het inderdaad wel stom.
de engelsen hebben het ooit eens bedacht en nu vind iedereen dat het zo dus hoort . ik vind dat het ook anders zou moeten kunnen.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:46

Ik bedoel het verplichte uniform, d.w.z. een witte broek, witte blouse, witte chambon, zwarte laarzen en een donkerblauw of zwart rijjasje of een frack met lange slippen in de hogere proeven Lachen

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:47

Komt het van de Engelsen? Waar heb je dat gevonden?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:50

Ik vind het wel wat ouderwets. Zou liever een mooi trui zien, het zit lekkerder en staat ook netjes.
Meeste mensen hebben een hekel aan hun jasje(ik wel)
En voor de zomer een mooie blouse met bodywarmer.

Zaina

geen idee waar ik dat van weet, maar volgens mij heb ik wel gelijk hoor Vork

Zaina

de jasjes vind ik inderdaad ook het lelijkst. en de plastron ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:51

Ik vind het wel mooi
Het straalt wat sjieks uit Ja

Een trui ofzo is al vlug wat wijd ofzo en gaat het sjieke aspect eraf Lachen
En door het strakke kan de jury natuurlijk de zit goed bekijken en beoordelen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:54

runningkawa schreef:
Ik vind het wel mooi
Het straalt wat sjieks uit Ja

Ik ook, het hoort er gewoon bij... Met een (wijde) trui o.i.d. kun je iemands houding ook veel moeilijker beoordelen...

Alleen de witte rijbroek en handschoentjes zijn wel lastig... Zo snel vies Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:55

witte handschoentjes is niet verplicht Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:58

O dacht van wel... ik kreeg er namelijk wel eens een opmerking over toen ik met zwarte handschoentjes startte omdat ik mijn witte vergeten was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:00

Die opmerking heb ik ook eens gehad, maar toen kende ik het reglement nog niet.
Maar in het reglement staat "een paar handschoenen" je zou dan in principe zelfs paarse aan mogen trekken Tong uitsteken

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:55

Ik vind dat het zo hoort! het is altijd al zo geweest, en ik vind het dicipline uitstralen, en vind het zonde als mensen op concour daar van afwijken, vind het persoonlijk ook erg mooi staan! Pling

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:00

Ik vind een jasje ook wel chique ja Lachen
Mijn club waar ik rijd hebben de ponys een ponyclub tenue, die starten met blouse en bodywarmer Lachen
Afbeelding

Ik ken ook ponyclubs die met trui starten Ja dan krijg je al snel een lompe houding vind ik...

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:00

Ik vind een jasje mooier als een trui hoor, ik vindt mijn jasje ook gewoon lekker zitten, bij heet weer is het wel erg warm maar dat is nou eenmaal zo. Ik lach me soms kapot om die truien, ik heb zelfs al een club met knalgele truien gezien. Dat vind ik echt afschuwelijk lelijk maar dat is mijn smaak Clown

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:05

Opzich is het wel netjes. Als iedereen in een andere kleur zou starten ziet het er denk ik zo rommelig uit.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:16

Het ziet er erg verzorgd en netjes uit en ik vind het daarom ook eigenlijk wel goed dat er zo'n uniform is. Bovendien verdeel je de deelnemers dan gelijk in fanatieke mensen en mensen die het minder graag rijden. Als je geen zin hebt om dat jasje 5 minuutjes (nog niet eens) aan te trekken, dan kun je misschien maar beter geen wedstrijden rijden, als je er toch niet zo veel zin in hebt.
Ik vind het ook vervelend zitten, maar daarom kleed ik me na de wedstrijd dan ook snel om (en voor de prijsuitreiking weer terug naar mijn wedstrijdtenue).

Bij ons op de manege hoef je niet persé in wedstrijdtenue rijden, je mag ook in clubtenue. Dit houdt in een clubtrui (met logo er dus op), daarboven moet wel een wit kraagje te zien zijn van bijvoorbeeld een polo, met een rijbroek (maakt niet uit welke kleur) en rijlaarzen. Voor mensen die dus geen geld/zin hebben om een wedstrijdjas en witte broek aan te schaffen, is dit ook een goede oplossing. Het ziet er minder netjes uit, dat wel, maar het zit wel wat lekkerder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:50

Kaitlin schreef:
Ik vind dat het zo hoort! het is altijd al zo geweest, en ik vind het dicipline uitstralen, en vind het zonde als mensen op concour daar van afwijken, vind het persoonlijk ook erg mooi staan! Pling

Dat vind ik ook!
Voor de ponyruiters vind ik een clubtenue met nette getailleerde bodywarmer ook nog wel kunnen want die kinderen groeien snoeihard en jasjes zijn vrij duur. Bij de paarden moet zeker het officiele tenue blijven!
Ik heb zelfs als een van de weinigen blijkbaar (ruitershop moest hem bestellen) speciaal weer een nieuwe scheerwollen rijjas gekocht omdat ik die wasbare kunststoffen dingen veel minder netjes vind. Dan maar iets vaker naar de stomerij Vork

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:53

bodywarmers of truien vind iki echt niks... truien staan ookal heel snel zo vormloos bij volwassenen Nagelbijten / Gniffelen

Sowieso gewoon netjes zwart jasje, zwarte laarzen, leren vind ik ook nog net wat netter, mooie witte broek, plastron en dan zo'n donutknot. Dat vind ik het netste Ja

En ja, zo'n slipjas is natuurlijk helemaal prachtig! vind ik ook wel iets voor de Z in de basissport, helemaal af met hoedje dan. En het kan me niet schelen dat dat in de zomer warm is. Ik rijd ook nooit in zomertenue. Als het 's zomers te heet is om met jasje te rijden dat kwartiertje dan is het überhaupt te heet om te starten en start ik gewoon niet. Ik kan m'n paard ook niet uitkleden om zo tot een zomertenue te komen Clown

Dat moderne jasje van harry's horse kan er ook nog wel mee door vind ik... dat kan ook nog wel netjes zijn.
Maar deze ganimedes *KLIK* vind ik ook wel erg mooi! Mocht ik nog eens een nieuw jasje moeten dan vind ik dat wel een gave Ja

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:45

Ik vind het best wel mooi staan. Als iedereen met truien gaat rijden wordt het zo'n rommelpot. Meestal is het ook nog zo'n slobbertrui:S Dan zou je met het zomertenue zeker ook in een t-shirt mogen rijden. Een jasje heeft wel een sjieke uitstraling.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 07:29

Het afschaffen van het wedstrijdtenue bij de paarden is mi hetzelfde als judoka's die geen judopak aanhebben.
Het hoort erbij, en je kiest ervoor om wedstrijden te gaan rijden en daarmee ook de regels te accepteren.

De oorsprong, is de cavalerie, afgeleid van het dagelijkse tenue en aangepast voor de burger. Tenminste zo heb ik het ooit eens geleerd/gelezen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 07:40

Urielle schreef:
Ik heb zelfs als een van de weinigen blijkbaar (ruitershop moest hem bestellen) speciaal weer een nieuwe scheerwollen rijjas gekocht omdat ik die wasbare kunststoffen dingen veel minder netjes vind. Dan maar iets vaker naar de stomerij Vork

Ik heb vorig jaar ook nog een nieuwe wollen gekocht, hadden ze niet overal in mijn maat op voorraad en ik wilde hem perse dat weekend aanhebben, dus heel wat winkels gehad.
En overal probeerde ze me zo`n uitwasbare aan te smeren!!
Ze snapte maar niet dat ik die niet wilde. Was toch makkelijk, en veel goedkoper????
Maar na hoeveel keer wassen is zo`n jasje nog mooi?
Van deze wollen weet ik iig zeker dat ie over 10 jaar er nog super uitziet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:18

Ha! Dan was ik toch niet de enige gek! Ik had precies hetzelfde aan de hand: ja, maar dat kun je gemakkelijk wassen en is goedkoper en zit zoveel comfortabeler... wat interesseert mij dat nou? Als ik toch een kapitaal uitgeef aan een jasje: dan een net jasje! Ik zie het verschil als een ruiter op me af komt rijden gelijk en ik wil netjes voor de dag komen. In zo'n ouderwets, duur stomerijding dus Clown

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:10

ik vind het jasje wel netjes maar vind dat de kleuren ouderwets zijn. Kijk naar de spring sport daar worden zulke leuke jasjes gedragen. zoals grijs en een jasje met een streepje. verder vind ik de plastron overbodig.