In training beter rijden dan op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

In training beter rijden dan op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 09:53

n.a.v. de hoefslag van deze week, met het stuk over mental coaching enzo, ben ik benieuwd hoe jullie proberen dit verschil kleiner proberen te maken.
(dus dat je steeds meer net zo op concours rijd, als thuis)

De oorzaak zal toch onbewust liggen bij de spanning.
Maar tenminste bij mij, zit dat toch meer onbewust..en kan ik daar voor mijn gevoel niet zo goed 'bij'.

Ik weet dat er veel topics zijn over zenuwachtig enzo...Maar dat bedoel ik hier niet..Het is nl maar een fractie hiervan.

Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik heen wil:
Hoe presteer je beter op concours, door net zo te rijden als je in training rijd?

Gimli_

Re: In training beter rijden dan op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:40

Pff da's een goeie hoor!
Veel op vreemd terrein oefenen, ik een drukke bak/terrein rijden, allemaal zaken die minder 'vreemd' moeten worden.
Als deze in de training al voorkomen is 't op wedstrijd minder 'anders'.

Hmm dit is meer 'thuis rijden zoals op concours' ipv andersom.
Andersom is dat natuurlijk moeilijk, want iedereen probeert te rijden zoals 't thuis ook gebeurt, alleen door alle uitwendige factoren lukt dat meestal niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:48

Ik ga idd veel op ander terrein trainen, ik wil het gevoel hebben dat mijn paard winst kan lopen zodat ik geen spanning hoef te hebben maar probeer er voor mezelf geen druk op te leggen (dat lukt iets minder) en ik ga idealiter regelmatig weg om wedstrijdritme te houden (het gevoel: over 2 weken weer een kans).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:50

Die van mij is thuis juist moeilijker, lastiger!
Op concour loopt ze veel fijner.
Het halthouden wat thuis bijvoorbeeld veel problemen opleverd gaat op concours juist heel goed.
Mijn houding is beter.
Mijn paard is opwaardser!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:58

Ik kan me goed in het stukje tekst van daantjuhhh vinden,herken er veel in.

Als ik op wedstrijd ben voelt mijn paard meestal lekkerder aan,ze vindt het verschrikkelijk leuk om mee te mogen op wedstrijd of les...heb zelfs het idee dat ze hierdoor nog meer haar best doet en helemaal als ik haar dan ook beloon via een stemhulp of klopje op de hals.
Ze is op wedstrijd ook minder kijkeriger.
Als ik thuis rij is 1 van de 2 bakken altijd wel iest wat eng is,terwijl ze dagelijks door de bak heen loppt naar het land Haha! ...als ik haar dan goed aan het werk heb is het wel beter dan als ik net begin.

Ik heb wel zenuwen opzich maar op de goede manier het is niet zo dat ik niks meer kan beginnen als ik op het paard zit,het is meer dat ik er zin in heb om weer lekker te kunnen rijden...dus "positiefe"zenuwen,.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:59

daantjuhhh schreef:
Het halthouden wat thuis bijvoorbeeld veel problemen opleverd gaat op concours juist heel goed.
Mijn houding is beter.

Dat heb ik ook, maar het ging om het management rond wedstrijden toch?

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:05

Ps..vergeet wat Haha!

Ik denk juist dat ik thuis minder goed rij dan op een wedstrijd,dus ik denk dat ik niet op dezelfde manier rij Haha!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:08

Oeh...t enige wat ik op wedstrijd doe is heeeel stil zitten en lief zijn en hem op zijn gemak proberen te stellen. Terwijl ik er thuis veel meer aan kan en moet rijden. ALS ik hem zover krijg dat hij zich ontspant op de wedstrijd loopt hij wel heel fijn meestal, en blijft veel beter bovenin als thuis. Krijg ik hem echter niet volledig ontspannen, wat op het moment vaker voorkomt, dan gaan we vooral hard. Ik denk dat het enige wat er voor ons opzit heel veel oefenen is, veel weggaan, veel concoursen en hem vertrouwen geven. Ik merk de laatste wedstrijden gelukkig dat ik er een heel klein beetje meer aan mag beginnen te rijden, maar t valt niet mee.

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:12

Die van mij is op concour ook heel anders te rijden, ik probeer het een beetje te trainen door thuis veel af te wisselen in de training, dan in de binnenbak dan op de wei, buitenbak ect.! daarnaast puur meters maken op (oefen) concoursen, ik denk dat dat het meest mee helpt om de spanning te onderdrukken en het "vreemde" er vanaf te halen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:16

Urielle schreef:
daantjuhhh schreef:
Mijn houding is beter.

Dat heb ik ook, maar het ging om het management rond wedstrijden toch?

ooh, ja ik heb de hoefslag niet gelezen dus weet niet waar dat artikel over gaat!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:22

Ik rijd op concours vaak geconcenteerder, enige nadeel is dat paard erg bang kan zijn, waardoor de prestatie wel minder wordt, maar dat is een kwestie van vaak doen.

Verder doe ik een erg leuke cursus sportpsychologie, waar die hele mentale training dus naar voren komt, behandeld en geoefend wordt Lachen Daar blijkt dat ik veel "technieken" eigenlijk al van mezelf doe, zoals (bijvoorbeeld) letten op positieve zelfspraak, visualiseren en ervoor te zorgen in de voor jou bruikbare spanninsboog terecht te komen...
Wat (denk ik) voor veel mensen op concours een probleem is, is de concentratie om hetzelfde te rijden als thuis. Niet altijd vanwege zenuwen, maar bijvoorbeeld door drukte tijdens losrijden, of juist gezelligheid waardoor je minder gefocussed bent..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 13:51

Urielle schreef:
probeer er voor mezelf geen druk op te leggen (dat lukt iets minder) en ik ga idealiter regelmatig weg om wedstrijdritme te houden (het gevoel: over 2 weken weer een kans).

dat doe ik ook.. Ja
maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie dit (mentaal) voor elkaar krijgen..

Mijn houding is juist thuis beter!
en het is ook niet dat het niet wil op concours ofzo..
maar bedenk me gewoon, als ik op concours nog meer zou kunnen rijden zoals in de training, dan zou ik gewoon beter kunnen presteren..of anders gezegd, optimaler kunnen presteren.

Het is ook niet dat ik stijf sta van de spanning..dat ik niet kan presteren..En paard is ook verder niet schrikachtig.
maar nét dat laatste stukje. Ik rijd thuis net iets verfijnder, preciezer, gedurfder, ontspannen..waardoor het paard er thuis beter 'aan staat'.

Wat ik al doe:
goed in het wedstrijdritme blijven (dus regelmatig op concours), mezelf geen druk op leggen qua wp, prijzen oid, mezelf te focussen tijdens inrijden..dus niet laten afleiden/beinvloeden door andere amazones, rare omstandigheden oid.

Maar zou gewoon nét dat laatste (onbewuste) deeltje spanning of wat het dan ook is, wegnemen zodat het nog net wat beter gaat.
zal zo eens even de hoefslag erbij pakken Knipoog

Snap ook wel dat je niet altijd kunt pieken en dat je veel afhankelijk bent van externe factoren..maar zou dan alle factoren waar je wél wat aan kunt doen, toch in een bep. mate onder controle willen hebben/houden..

Kunnen jullie mij nog volgen? Blond

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:55

Mijn paard loopt op concours ook veel beter als thuis.
Ze vindt de wedstrijden helemaal geweldig.
Als er dan wat mis gaat komt dat ook door mezelf.
Gewoon omdat ik niet geconcenteerd genoeg ben.
Als ik ga inrijden sluit ik me dan ook helemaal af van iedereen en na de proef is het
tijd om gezellig te gaan doen.
Thuis moet ik ook altijd goed m'n hoofdje erbij houden maar daar rij ik vaak alleen in de bak/weiland.
Dan is het veel makkelijker om me te concetreren.
Heb wel last van spanning maar op en positieve manier.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:09

Ik heb inderdaad wel het gevoel volgende keer weer een kans.
Ik ben altijd erg positief.
Ik doe altijd alles met veel rust, ik heb een stressig paard dus als ik dan ook stressig doe breng ik dat alleen maar meer over.
Ik rij ook wel redelijk het zelfde als thuis, maar dan net iets beter, beheerst!
Ik ga niet op concours terrein nog extra het wijken oefenen omdat dat moeilijker gaat.
Ik focus mij daar niet echt op.
Ik doe het een keer zodat ze weet wat er komt, maar niet extra vaak om het te perfectioneren.. dat moet je thuis doen, op concours kan je dat toch niet helemaal rechtzetten.

Ook heb ik een beetje een scheit aan iedereen mentaliteit..
Ik kijk tegen niemand op en ik rij lekker voor mezelf.
Als iemand het niet leuk vind kijkt ie maar lekker de andere kant uit.
En als een jury niet te tevreden is?? nou ja dan niet... als ik zelf maar een fijn gevoel heb!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 14:20

Ja

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:30

[quote="daantjuhhh"]
En als een jury niet te tevreden is?? nou ja dan niet... als ik zelf maar een fijn gevoel heb![/quote]

Precies!!! Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als je zelf maar tevreden bent! Haha!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:55

daantjuhhh schreef:
Ik heb inderdaad wel het gevoel volgende keer weer een kans.
Ook heb ik een beetje een scheit aan iedereen mentaliteit..
Ik kijk tegen niemand op en ik rij lekker voor mezelf.
Als iemand het niet leuk vind kijkt ie maar lekker de andere kant uit.
En als een jury niet te tevreden is?? nou ja dan niet... als ik zelf maar een fijn gevoel heb!

helemaal mee eens,ben appetrots als ik een lekkere proef heb gereden met een lekker gevoel,en rij idd voor me zelf,ook het plezier staatr bij mij voorop

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:04

Ik ben daar wel jaloers op. Ik voel me nl. heel snel bekeken tijdens het rijden en daar word ik onzeker van. Ook kan ik erg geintimideerd raken van zo'n ruiter die even langs gepassageerd komt met zijn dekhengst en dan natuurlijk precies voor mij de ring in moet. Ik laat me dus makkelijk afleiden en dat is een psychisch probleempje dat ik wel zou willen leren oplossen.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:10

Urielle schreef:
Ik ben daar wel jaloers op. Ik voel me nl. heel snel bekeken tijdens het rijden en daar word ik onzeker van. Ook kan ik erg geintimideerd raken van zo'n ruiter die even langs gepassageerd komt met zijn dekhengst en dan natuurlijk precies voor mij de ring in moet. Ik laat me dus makkelijk afleiden en dat is een psychisch probleempje dat ik wel zou willen leren oplossen.

heb net foto's van je paard bekeken en ik denk juist dat anderen jarloers op jou zouden moeten zijn,je hebt een verschrikkelijk mooi paard en rijdt netjes,niks mis mee.....dressuur blijft altijd een jury sport maar er gaat niks boven je eigen gevoel wat jehebt na het rijden

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:28

dat stond toevallig ook in de hoefslag.
"de dressuurwereld is een wereldje van 'kijk mij'. Daar moet je meer leren omgaan"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:18

Bedankt Jojo Lachen Met dit paard heb ik idd iets meer zelfvertrouwen, omdat ik standaard te horen krijg dat het zo'n geweldig paard is met capaciteiten voor meer en blablabla, ook op de coupons als jurycommentaar. Maar dan heb ikzelf weer het gevoel dat het zonde is dat zo'n fijn paard bij mij terecht is gekomen Koe en als mensen aan de kant kijken, kijken ze waarschijnlijk omdat ze het een mooi paard vinden en ik plak er het etiket op: 'Moet je eens kijken. Zo'n mooi paard en dan zo'n dikke kluns erop!' Echt onverbeterlijk dus, daar mag wel een cursus sportpsychologie tegenaan Vork
Thuis heb ik daar uiteraard een stuk minder last van Knipoog

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:08

Urielle schreef:
Bedankt Jojo Lachen Met dit paard heb ik idd iets meer zelfvertrouwen, omdat ik standaard te horen krijg dat het zo'n geweldig paard is met capaciteiten voor meer en blablabla, ook op de coupons als jurycommentaar. Maar dan heb ikzelf weer het gevoel dat het zonde is dat zo'n fijn paard bij mij terecht is gekomen Koe en als mensen aan de kant kijken, kijken ze waarschijnlijk omdat ze het een mooi paard vinden en ik plak er het etiket op: 'Moet je eens kijken. Zo'n mooi paard en dan zo'n dikke kluns erop!' Echt onverbeterlijk dus, daar mag wel een cursus sportpsychologie tegenaan Vork
Thuis heb ik daar uiteraard een stuk minder last van Knipoog

Volgens mij valt die dike kont wel wat mee,zo wat als het el zo is,je kunt vast goed genooeg rijden met of zonder dikke kont...je moet pronken man met zo'n paard mensen aan de kant denken juist "zo wat een gaaf paard die zou ik ook wel willen hebben"maar jJIj hebt hem....ik weet zeg dit omdat ik het vroeger ook heb mee gemaakt,(niet van mijn kont maar gewoon had wat een handelstalhouding enz,bij de vorige mensen waar ik toen voor reed werd ik steeds ook afgekraakt behalve als ik een winstpunt had,rij nu bij andere mensen en die doen dat niet en hebben het "plezier"voorop staan)maar heb me er over heen gezet en heb nu nergens meer last van...zit nu trouwens vet rechtop,in mijn proefiel staan de laatste 2 foto's waar ik trots op ben....Dus "lekker "genieten van je topper??? Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 10:15

Da's wel een mooi motto, jojo! Haha!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:40

Born2BCrazy schreef:
Da's wel een mooi motto, jojo! Haha!

Thanks Haha! ...zo zie ik het nou eenmaal Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 11:06

nu nog doen Knipoog