Dressuurruiters/amazones moeten eigen spelregels kennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Dressuurruiters/amazones moeten eigen spelregels kennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:00

Naar mijn ervaring ontstaat er nogal eens irritatie naar een jury toe simpelweg omdat de deelnemer zijn eigen spelregels niet of slecht kent!
In die spelregels staan nl niet alleen je verplichtingen als ruiter, maar ook je rechten! Doe je mee aan dressuurwedstrijden, zorg dat je het reglement in huis hebt, en de belangrijke zaken WEET!
Voorbeeld: als er een discussiepunt is tussen deelnemer en jury, heeft niemand er verder wat mee te maken. De jury heeft alleen te maken met de ruiter/amazone, dus heeft GEEN boodschap aan ouders, sponsors, eigenaren etc. Jury en deelnemer vallen beiden onder de KNHS reglementen. De anderen zijn geen partij in zo'n situatie.
Het is maar een voorbeeld, er zijn er vele.

Scum

Re: Dressuurruiters/amazones moeten eigen spelregels kennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:18

Laten we het eens omdraaien. Er zijn ook ruiters die het reglement heel goed kennen. En dan bij een jury terecht komen die eigen regels toepast omdat hij/zij het reglement niet kent.
Dit lijkt me toch voor een jury ook een belangrijke zaak.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:24

De 'spelregels' *LOL* ?

Ik ken de reglement zelf aardig goed, maar veel jury's niet.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:50

Scum schreef:
Laten we het eens omdraaien. Er zijn ook ruiters die het reglement heel goed kennen. En dan bij een jury terecht komen die eigen regels toepast omdat hij/zij het reglement niet kent.

Ja

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:51

Ja, ik durf wel te zeggen dat ik de reglementen beter ken als menig jury lid...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:02

TeeGee schreef:
Ja, ik durf wel te zeggen dat ik de reglementen beter ken als menig jury lid...

Ha, had een uitspraak van mij kunnen zijn.....maar nu ben ik dus ook jury en heb je te maken met mensen die er heilig van overtuigd zijn dat zij gelijk hebben en ik dus niet, gelukkig kun je dan in je enorm handige boekje één en ander zo opzoeken en laten zien, maar dan moet de ruiter/amazone het wel willen zien!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:09

Ja, als de jury dat enorm handige boekje bij zich heeft sta ik overal voor op hoor... Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:13

En als ik twijfel aan iets, beslis ik in het voordeel van de ruiter...

Maar inderdaad als amazone erger ik me soms kapot aan jury's die het dus niet weten en ook niet willen weten. Jury's die je verbieden in de ring te rijden omdat je M of Z rijdt terwijl je dus niet OM de ring heen kan rijden....jury's die volhouden dat je verliespunten krijgt als je vrijwillig de proef beëindigd, jury's die echt niet snappen dat cijfers voor de gangen niet altijd standaard een zes zijn etc.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:14

TeeGee schreef:
Ja, als de jury dat enorm handige boekje bij zich heeft sta ik overal voor op hoor... Knipoog

Dat enorm handige boekje gaat tegenwoordig mee in de wedstrijdtas Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:15

Ik heb laatst met een te maken gehad die een eigen boekje had (in zijn hoofd). Kon hij mij niet laten zien helaas... Dat was erg vervelend.

Verder sluit ik me bij Daffofil aan. Ik weet ook weleens iets niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 16:57

Scum schreef:

Nee, laten we het nou eens niet omdraaien!!! Probeer eens als wedstrijdruiter je in te leven in de jury. Want oh oh, wat zijn die toch makkelijke onderwerpen van gemopper, commentaar en ander kinderachtig gedoe.
Realiseren wedstrijdruiters zich wel dat een paar duizend juryleden er voor zorgen dat tienduizenden combinaties elk weekend weer hun wedstrijdjes kunnen rijden. En we praten dan over meer dan 100.000 te beoordelen proeven gedurende een wedstrijdseizoen.
Natuurlijk had ik al ingecalculeerd dat er gelijk reacties konden komen zoals er nu staan Want: juryleden zijn in de minderheid, en oh zo makkelijk om tegen aan te trappen. Maar ik blijf bij mijn stelling dat er meer aan reglementenkennis gedaan moet worden! En dat is een eigen verantwoordelijkheid van de wedstrijd rijdende ruiter.
Dat er juryleden rondlopen die zo ongeveer een eigen reglement hanteren zal zeker waar zijn. EN JUIST DAAROM MOET JE ALS WEDSTRIJDRUITER JE REGLEMENT WEL KENNEN. Alleen dan kun je zelf bedachte regels tegen spreken, en desnoods officieel protest in dienen, gesteund door het reglement.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:03

CharleyT schreef:
Naar mijn ervaring ontstaat er nogal eens irritatie naar een jury toe simpelweg omdat de deelnemer zijn eigen spelregels niet of slecht kent!
In die spelregels staan nl niet alleen je verplichtingen als ruiter, maar ook je rechten! Doe je mee aan dressuurwedstrijden, zorg dat je het reglement in huis hebt, en de belangrijke zaken WEET!
Voorbeeld: als er een discussiepunt is tussen deelnemer en jury, heeft niemand er verder wat mee te maken. De jury heeft alleen te maken met de ruiter/amazone, dus heeft GEEN boodschap aan ouders, sponsors, eigenaren etc. Jury en deelnemer vallen beiden onder de KNHS reglementen. De anderen zijn geen partij in zo'n situatie.
Het is maar een voorbeeld, er zijn er vele.

Zowel juryleden als ruiters behoren het reglement te kennen. Is er een discussiepunt dan wordt het reglement erbij gepakt en kan aangetoond worden in welk artikel en lid het vermeld wordt en wat dus juist is. Ik ben alleen wel van mening dat bij minderjarige kinderen je ook te maken hebt met de ouders. Van kinderen kun je niet verwachten dat zij het reglement kennen, van de ouders wel.

Mag ik vragen CharleyT wat je laatste 'slechte' ervaring is vwb dit punt en de reden voor dit topic?

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:33

CharleyT schreef:
Scum schreef:

Nee, laten we het nou eens niet omdraaien!!! Probeer eens als wedstrijdruiter je in te leven in de jury. Want oh oh, wat zijn die toch makkelijke onderwerpen van gemopper, commentaar en ander kinderachtig gedoe.
Realiseren wedstrijdruiters zich wel dat een paar duizend juryleden er voor zorgen dat tienduizenden combinaties elk weekend weer hun wedstrijdjes kunnen rijden. En we praten dan over meer dan 100.000 te beoordelen proeven gedurende een wedstrijdseizoen.
Natuurlijk had ik al ingecalculeerd dat er gelijk reacties konden komen zoals er nu staan Want: juryleden zijn in de minderheid, en oh zo makkelijk om tegen aan te trappen. Maar ik blijf bij mijn stelling dat er meer aan reglementenkennis gedaan moet worden! En dat is een eigen verantwoordelijkheid van de wedstrijd rijdende ruiter.
Dat er juryleden rondlopen die zo ongeveer een eigen reglement hanteren zal zeker waar zijn. EN JUIST DAAROM MOET JE ALS WEDSTRIJDRUITER JE REGLEMENT WEL KENNEN. Alleen dan kun je zelf bedachte regels tegen spreken, en desnoods officieel protest in dienen, gesteund door het reglement.

Heb je nog wel lol in het jureren?
Ik begrijp best je standpunt als jury dat je je aangevallen kunt voelen als er ouders, sponsors, vrienden en weet ik wat nog meer bij komt kijken. Maar andersom gebeurt dit ook helaas.
Een jury die eigen regels bedenkt en daar een ruiter op aanspreekt ten overstaan van een aardig publiek, weg concentratie, en rij dan maar lekker je proefje door
Daarom gaat bij mij inderdaad het wedstrijdreglement mee, geen discussie meer mogelijk, gewoon direct opzoeken.
Want je kan als ruiter het reglement wel kennen, maar tref je een jury die dit niet kent (en helaas: ze bestaan! in meervoud Ja )dan trek je als ruiter gewoon domweg aan het kortste eind als je het niet zwart op wit aan kunt tonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:27

Wat is je doel met dit topic?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:30

CharleyT schreef:

Ik ben zelf jurylid. En ik heb nog nooit iets vervelends meegemaakt met een deelnemer. Wel als aanwezige op een wedstrijd met een jurylid die niet op de hoogte was. En op dat moment kun je hoog en laag springen. Ik ben tot bij de KNHS geweest. Er wordt niks aan gedaan Knipoog

Maar net als alle anderen ben ik nu wel heel benieuwd naar je motivatie achter dit topic. Er moet toch wel iets heel ergs gebeurd zijn dat je je hier zo druk over maakt... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:59

Ik ken een groot deel van de reglementen uit mijn hoofd
En dat vind ik idd nodig, maar ook dat de jury dat weet.

Verder is de jury heel vaak al naar huis bij de prijsuitreiking, samen overleggen is er dan ook niet meer bij

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:32

Ik heb nog nooit zo'n situatie gehad. De reglementen die voor mij van toepassing zijn ken ik wel, ja. Lachen