wel of niet een vliegennet met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

wel of niet een vliegennet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 15:51

Hallo,

Mijn dochter heeft twee prachtige setjes dekjes met bijpassende vliegennetjes voor haar pony Knipoog
Ze gebruikt ze alleen tijdens wedstrijden.
Haar pony reageert er goed op.

Totdat ikzelf een keer bij de jury moest melden.
Deze mevrouw legde uit dat het gebruik van een netje met dichte oren niet is toegestaan. Wel als de oren ook van dat doorzichtige stof is.
Ze heeft mijn dochter wel laten rijden hoor Knipoog

Ik ben gaan kijken bij de ruitersportzaken, maar die netjes zijn eigenlijk bijna niet te vinden.

Maar nu ben ik es gaan spitten in de regelementen, en kan alleen vinden dat het rijden met een vliegennetje wél is toegestaan.
Er staat niet bij vermeld hoe het netje eruit moet zien.

Wie van jullie weet het fijne ervan??

Alvast bedankt voor de reactie Knipoog

maudy_89

Re: wel of niet een vliegennet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:52

i9k volg dit even ben benieuwd

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:55

ja ben ik ook benieuwd naar..

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:19

Naar mijn idee, als ik de regelementen lees, mag je gewoon met een vliegennetje springen.
Of het nou doorzichtig is of niet... jury kende regelement vast niet goed Haha!
Op springwedstrijden rijdt bijna iedereen met zo'n ding...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:42

Je mag daar gewoon mee rijden hoor, wat een rare jury.... Je mag de oren alleen niet vullen met watten.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:47

jury kent zelf de regelementen nie t dan Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:43

Voor zover ik weet mag je daar gewoon mee rijden.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:43

mag je gewoon mee rijden hoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:44

mag er zover ikw eet ook mee rijdne, maar mag niks in oren : verstoppen"van watten oid

cartoucheL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:44

Maar wat is dan het nut van een vlieggennetje? Moet dat netje wel in wedstrijdkleur zijn, wits ofso?

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:45

ja daar mag je voor zover ik ook weet gewoon mee rijden, op tv zie je ze ook.. en die zijn ook niet met doorzichtig gaas bij de oren.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:45

cartoucheL schreef:
Maar wat is dan het nut van een vlieggennetje? Moet dat netje wel in wedstrijdkleur zijn, wits ofso?

het dempt het geluid erom heen, dus van het publiek enz.? toch? nu ga ik er zelf aan twijfelen nu ik het typ. Mag wel in elke kleur die je wilt. Lachen

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:54

Ja het mag wel je kan niet in de regelementen vinden dat het niet mag! En toch worden ze bij de jury geroepen mijn vriendin een paar weken terug ook nog... dus weten de jury's zeker niet dat het wel mag Tong uitsteken

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:07

Ik heb een email gestuurt naar het KNHS met de vraag of het dragen van een oornetje is toegestaan en kreeg dit antwoord:

Het klopt inderdaad dat hierover niets is opgenomen in de KNHS-wedstrijdreglementen. Wel kan hiervoor dispensatie worden gevraagd. Deze dispensatie moet door de deelnemer overlegd worden tijdens een wedstrijd op verzoek van een official.

Bijgaand treft u informatie over de wijze van aanvragen van dispensatie voor het gebruik van een oornetje.

Head Shaking Syndrome

rijden met een ‘neusnetje’

Het Head Shaking Syndrome is veelal het gevolg van een zogeheten ‘pollenallergie’, waarvan paarden en pony’s gedurende het ‘groene’ seizoen last kunnen hebben. Het Head Shaking Syndrome uit zich onder andere door het schudden van het hoofd, de drang om de neus te schuren of het ontwikkelen van een zenuwtrek waarbij korte schokkende bewegingen met het hoofd worden gemaakt. Wanneer deze paarden en pony’s gereden worden met een zogeheten neusnetje minimaliseert dit de uitwerkingen van het Head Shaking Syndrome.

Tot op heden mocht – wanneer hiervoor dispensatie was verkregen van de KNHS - uitsluitend met een neusnetje worden losgereden. Voor aanvang van de proef moest het neusnetje verwijderd worden. Deze regeling is al sinds enkele jaren van kracht. De hoeveelheid aanvragen en de teleurgestelde reacties wanneer werd gemeld dat niet tijdens de proef mocht worden gereden met het netje, heeft geresulteerd in een herziene regeling, die eerst ter toetsing is voorgelegd een tweetal adviescommissies van de KNHS.

In 2007 kan dispensatie worden verkregen om te mogen rijden met een neusnetje. Wanneer toestemming is verkregen mag zowel op het voorterrein als tijdens de proef met het neusnetje worden gereden. Dit najaar wordt deze regeling geëvalueerd, waarna wordt vastgesteld of hiermee in de toekomst op eenzelfde of op een andere wijze wordt omgegaan.

De regeling in 2007:
De aanvraag moet aan de onderstaande voorwaarden voldoen en kan gericht worden aan de afdeling Reglementaire Zaken:
1. De dispensatieaanvraag moet schriftelijk worden gedaan, waarin duidelijk moet zijn aangegeven waarom dispensatie gevraagd wordt;
2. bij het dispensatieverzoek is een dierenartsverklaring gevoegd;
3. bij het dispensatieverzoek is een kleurenfoto (bij voorkeur digitaal naar rz@knhs.nl) gevoegd, waarop het zwarte neusnetje duidelijk zichtbaar is.

Dispensatie wordt – wanneer aan de bovenstaande voorwaarden is voldaan – verleend als aan de hand van de meegezonden foto kan worden vastgesteld dat het neusnetje uitsluitend de neus van het paard of de pony bedekt en deze niet storend aanwezig is. Het bit (of in de klasse Z en hoger mogelijk de stang en trens) mag niet bedekt zijn. De dispensatie wordt schriftelijk verleend en is geldig tot en met 30 september 2007. Een deelnemer moet een dispensatie op verzoek van een official overleggen. Een official is bevoegd op ieder moment het gebruik van het neusnetje te onderzoeken. Wanneer geen schriftelijke toestemming van de KNHS kan worden overlegd en/of onjuist gebruik wordt gemaakt van het neusnetje (bijvoorbeeld dat het bit niet zichtbaar is of het neusnetje knelt) kan de official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie van de deelnemer en wordt aan de KNHS gerapporteerd.

Oornetje
Voor het rijden met een oornetje geldt tevens de bovenstaande procedure. Bij gebruik van een oornetje mogen de ogen van het paard/pony niet bedekt zijn en het orenspel mag hierdoor niet belemmerd worden.

Algemene voorwaarden voor dispensatieaanvragen op de KNHS-reglementering
Een dispensatie is altijd combinatiegebonden en geldig voor een bepaalde periode. Tijdens wedstrijddeelname moet een dispensatie aan een KNHS official kunnen worden overlegd, met uitzondering van een dispensatie, die verleend is met betrekking tot een klasse-indeling. De controle hierop (startgerechtigdheid) vindt tijdens de verwerking van de wedstrijdresultaten plaats. Kijk voor meer informatie op www.knhs.nl/reglementen, bij Algemeen Wedstrijdreglement (artikel 41 en 42), waarin de voorwaarden met betrekking tot het aanvragen van dispensatie zijn vastgelegd.

Wanneer wordt deelgenomen aan internationale wedstrijden, dan geldt de FEI-reglementering, die geraadpleegd kan worden op www.horsesport.org.

Dus voor iedereen van jullie die dit interessant vinden, het antwoord Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:19

In het algemeen wedstrijdregelement vind ik geen artiekel 41 en 42.
Verder gaat de dispensatieregeling voor dat oornetje over de dressuur. Bij het springen is het dus gewoon toegestaan.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:40

Jezus, wat een moeielijke woorden snap er niks van Tong uitsteken

Dus het komt er eigelijk op neer, dat het wel mag??
maar dat dispensatie aanvragen?? geen idee wat het betekend Bloos Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:18

Dus als ik het goed begrijp moet je dispensatie aanvragen voor iets wat volgens de reglementen gewoon mag?

Mij is ook geleerd oornetje mag, het opvullen met proppen of watten niet
Dit dus bij het springen.

Dat je bij dresuur dispensatie aan moet vragen kan ik begrijpen, omdat het daar niet is toegestaan

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:27

anniek_uc schreef:
cartoucheL schreef:

het dempt het geluid erom heen, dus van het publiek enz.? toch? nu ga ik er zelf aan twijfelen nu ik het typ. Mag wel in elke kleur die je wilt. Lachen

Oornetje tegen vliegjes etc.. dempen van geluid is alleen toegestaan in hogere springsport,, dan doen ze watten in de oren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:15

Citaat:
Bijlage 1 - HARNACHEMENT.
Ook op het voorterrein gelden alle voorschriften betreffende harnachement, optoming, karwats en sporen.
Toegestaan:
- Trenshoofdstel, al dan niet met neusriem.
- In de klasse B, L en M: een enkele dikke, gladde trens (bij voorkeur een bustrens) die goed passend is
(zie bijlage 6).
Vanaf de klasse Z paarden zijn alle bitten toegestaan, mits e.e.a. niet leidt tot wreedheid.
- Toegestaan zijn ook de zachte, rubber tonglepel en de losse, metalen tonglepel, tenminste 5 mm dik,
zonder verdikkingen en/of uitstulpingen.
- Gladde rubber bitschijven.
- De losse martingaal, waarvan de ring niet kan blijven haken en die een zodanige lengte heeft dat de rechte lijn van de teugel bij normale hoofdhouding (van het paard) niet verbroken wordt.
- Voortuig.
- Staartriem.
- Karwats tot een lengte (incl. slag) van 75 cm.
- Kalkoenen of stiften.
- Bandages.
- Hoefschoenen.
- Springschoenen.
- Strijklappen.
- Peesbeschermers.
- Pijpkousen.
- Kniebeschermers.
- Neusblinkers.
- Bontjes aan de bakstukken mits niet dikker dan 3 cm.
- Vliegennet.
Op het oefen- of inspringterrein is het voor deelnemers aan de klassen met een hoogte van 1.30 m en hoger voor paarden toegestaan om hulpteugels te gebruiken.

Dus ik snap het antwoord van de KNHS niet.
Gaar dat niet over dressuur?

Heeft ook niks met de hogere springsport te maken.
Watten of proppen lijkt me niet toegestaan, want dat zit niet aan dat vliegennetje vast, hoort er niet bij