4 jarigen springrubriek, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

4 jarigen springrubriek, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:01

Hoi bokkers!

Begin april heb ik een 4 jarig paard in de 4 jarigen rubriek gestart in Indoor Tolbert. Hiervoor had ik nog niet met haar gesprongen op wedstrijd, omdat ze pas per april gestart mocht worden. Aangezien ik nog niet meerdere paarden Z heb gereden, moet ik altijd in de B beginnen. Ik dacht destijds dat 4 jarigen rubrieken voor alle 4 jarige paarden waren opengesteld.

Nu kreeg ik een week geleden een brief van de KNHS dat ik foutief gestart was, ik had volgens KNHS in L gestart(dit stond gelijk aan 4 jarigen rubrieken volgens KNHS) en aangezien ik dus in de B moet beginnnen, had ik daar niet aan mee mogen doen. Ik had B+10(L startgerechtigd) moeten zijn. Per april mag je pas een 4 jarige springen, dus ik had dat nooit kunnen zijn. Komt er dus op neer dat zulke rubrieken alleen voor professionals zijn, die direct in de L mogen starten? Ik heb nu een waarschuwing gekregen van KNHS(m'n eerste), maar ik twijfel of het terecht is. Ik kan niets over dit regelement vinden op het vraagprogramm van het concours waar ik gestart ben en wist niet dat deze regel uberhaupt bestond.

Ik denk dat ik niet de enige ben die niets van deze regel weet, aangezien er heel veel meer ruiters in die rubriek gestart zijn en zij rijden normaliter ook eerst in de B.

Wie heeft zoiets ook meegemaakt of weet hoe het precies allemaal zit? Ik denk namelijk dat ik ten onrechte een waarschuwing heb gekregen, aangezien die regel wel heel raar zou zijn. Daar komt bij dat voor hét 4 jarigen concours van Nederland, de rubriek in Ermelo, je maar B+5 ofzo te zijn!

kusfleurtje

Re: 4 jarigen springrubriek, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:54

als je over nieuw beging moet je B dresuur met 2 winspunten zijn of l2 ligt er aan waneer jij wil beginnen maar dna moet ej wel eerst 2 winspunten hebben

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:57

Volgens mij heb jij de vraag totaal niet begrepen kusfleurtje en het is bovendien ook nog complete onzin wat je neerzet Clown

Het zou heel goed kunnen dat die 4-jarige rubriek als L-niveau uitgeschreven is, ze mogen dan tenslotte ook tot 1.10 bouwen.
Ermelo heeft een compleet eigen reglement, daar loopt het allemaal net even anders.

Je zou eens moeten kijken of het vraagprogramma er iets over zegt, dan weet je meteen of de waarschuwing terecht is. Anders zou ik er even over bellen als ik jou was.

Je hoeft trouwens niet meerdere paarden in het Z gereden te hebben om meteen L te mogen starten hoor. Als je een keer M met punten bent geweest mag je al kiezen. Maar ik neem aan dat je ook geen M geweest bent, want anders had je die brief niet gehad Clown

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 13:55

gomir schreef:
Volgens mij heb jij de vraag totaal niet begrepen kusfleurtje en het is bovendien ook nog complete onzin wat je neerzet Clown

Het zou heel goed kunnen dat die 4-jarige rubriek als L-niveau uitgeschreven is, ze mogen dan tenslotte ook tot 1.10 bouwen.
Ermelo heeft een compleet eigen reglement, daar loopt het allemaal net even anders.

Je zou eens moeten kijken of het vraagprogramma er iets over zegt, dan weet je meteen of de waarschuwing terecht is. Anders zou ik er even over bellen als ik jou was.

Je hoeft trouwens niet meerdere paarden in het Z gereden te hebben om meteen L te mogen starten hoor. Als je een keer M met punten bent geweest mag je al kiezen. Maar ik neem aan dat je ook geen M geweest bent, want anders had je die brief niet gehad Clown

Bedankt voor je reactie gomir! Lachen

Ik ben wel Z met m'n E pony geweest, staat dat niet gelijk aan M springen paarden? Clown Qua hoogte iig wel!

In het vraagprogramma stond niets over deze regeling vermeld, dus ik blijf het raar vinden! Het stond namelijk iets van 80cm, dus veel lager dan L en B, en dat is al jaren zo heb ik al gehoord. Heb al iemand anders gevonden op Bokt die daar ook gestart was, maar ook niets van de regeling wist en dus ook een brief kreeg..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:44

Volgens mij gelden de ponyklasseringen in dit verband niet, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet uit mijn hoofd. Je zou met een geklasseerd paard wel mogen kiezen tussen L en B, maar daar heb je in dit geval ook weinig aan natuurlijk.

Ik zou de organisatie en/of de KNHS even bellen, ben nu ook wel benieuwd hoe het zit. Zeker als het zo laag staat(en eigenlijk wist ik dat ook wel van tolbert) dan is het wel een beetje gek dat het als L gezien wordt.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 08:26

Heb net even gebeld met KNHS. Mijn ponyklassering geldt niet voor deze regel, maar het is wel zo dat ik hierdoor een Z geklasseerd paard direct L of M moet starten.

KNHS beweert dat de regel 'L startgerechtigd'echt van toepassing is en dat ik B+10 had moeten zijn. Ik had deze 10 punten natuurlijk nooit voor deze 4 jarigen rubriek op 2 april kunnen halen, wat dus betekent dat ik niet mee had mogen doen.

Ze zien het als L omdat de maximum hoogte 1.10m mag zijn. KNHS vond het ook wel logisch dat het wat lager stond, omdat het zo vroeg in het seizoen was, maar zei dat concoursen de hoogte later in het jaar wel gingen opbouwen, dus dat het dan wel klopte.

Ze bevestigden ook dat Indoor Tolbert dit niet in het vraagprogramma had staan en dat er al vele mensen hadden gebeld die deze brief hadden gekregen. Maar het algemene regelement 'overrulede' het vraagprogramma.

Ik ga er maar voor zorgen dat ik deze zomer M springen +(min)1 wp wordt met mijn paard die ik nu in de L heb, dan kan ik volgend jaar wel gewoon weer een 4 jarige daar starten. Wat een gedoe zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:29

klopt
4 jarige parcoursen is gelijk aan L
5 jarige aan M
6 jarige aan Z
Tenminste, is mij ooit wijs gemaakt
Maar heb er nooit aan mee gedaan Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:54

marije1987 schreef:
Ik ga er maar voor zorgen dat ik deze zomer M springen +(min)1 wp wordt met mijn paard die ik nu in de L heb, dan kan ik volgend jaar wel gewoon weer een 4 jarige daar starten. Wat een gedoe zeg!

Hou je er dan wel rekening mee dat je dan daarna direct in het L moet blijven en alleen HC in het B mag starten?
Anders krijg je daar weer een brief over Clown

Ik zou de organisatie het probleem even laten weten, dan kunnen ze dat volgend jaar in het vraagprogramma erbij zetten Ja

Over die regels met betrekking tot de pony's zat ik dus wel goed Ja Daar is dan dus weinig aan veranderd sinds ik de pony's ontgroeit ben Clown

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:32

gomir schreef:
marije1987 schreef:

Hou je er dan wel rekening mee dat je dan daarna direct in het L moet blijven en alleen HC in het B mag starten?
Anders krijg je daar weer een brief over Clown

Ik zou de organisatie het probleem even laten weten, dan kunnen ze dat volgend jaar in het vraagprogramma erbij zetten Ja

Over die regels met betrekking tot de pony's zat ik dus wel goed Ja Daar is dan dus weinig aan veranderd sinds ik de pony's ontgroeit ben Clown

Hmm, dat wil ik helemaal niet, altijd HC in de B starten! Want ik heb al veel in de B op stijl gewonnen Knipoog Ga er dus nog maar even over nadenken..

Ik zal inderdaad de organisatie even bellen of mailen binnenkort, dan voorkomen ze volgend jaar dit probleem misschien.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:06

Mijn 3-jarige loopt om die reden dus niet mee in Tolbert volgend jaar. Laat mij maar mooi een paar keer B rijden zolang ik dat nog mag Haha!
Als dat heel goed gaat mag ik altijd versneld promoveren naar het L dus waarom zou ik niet eerst lekker een paar keer B starten. Ik wil voor een rondje van 80-90 cm in Tolbert aan het begin van het seizoen mezelf niet meteen verplichten L te starten met zo'n jong ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:30

gomir schreef:
Mijn 3-jarige loopt om die reden dus niet mee in Tolbert volgend jaar. Laat mij maar mooi een paar keer B rijden zolang ik dat nog mag Haha!
Als dat heel goed gaat mag ik altijd versneld promoveren naar het L dus waarom zou ik niet eerst lekker een paar keer B starten. Ik wil voor een rondje van 80-90 cm in Tolbert aan het begin van het seizoen mezelf niet meteen verplichten L te starten met zo'n jong ding.

als je dus in de 4 jarige comp. hebt gestart moet je in het L blijven rijden?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:05

Als de KNHS het als L aanmerkt lijkt me dat wel.
Je kan niet zeggen dat je niet deel mag nemen als amateur(die niet direct L mag starten), omdat het L is en daarna de combinaties weer vrolijk B laten starten.

Dus als ze consequent aanhouden dat een 4-jarigenrubriek gelijk staat aan een L-parcours dan zou je daarna idd geen B meer mogen starten.

Vraag me alleen wel af hoe dat dan zit als je meedoet aan de KNHS/KWPN kampioenschappen jonge springpaarden(IAN was toch makkelijker Tong uitsteken ) met een stand van B+5 ipv L+2. Denk niet dat dat veel voorkomt, maar zou je daarna dan ook verplicht verder moeten in het L of gewoon in het B mogen blijven?