steeds weer fijn inrijden, en dan in de proef tegen de hand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

steeds weer fijn inrijden, en dan in de proef tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 15:57

elke keer weer ben ik aan t losrijden op concours en loopt ze owh zo fijn. dan komt de proef en dan wordt ze sterk en wordt ze tegen de hand.

Eerst was t nog erger, kon ik niet eens normaal figuren rijden, maar dat wordt elke keer beter.

we begonnen op 156 en inmiddels al weer op 165. Natuurlijk nog niet goed, maar stijgende lijn.

Ik ga volgende week al naa rhet oefendressuur om eventuele spanningen bij mij zelf en bij het paard proberen weg te nemen enzow. Maar zijn er mensen die hier iets tegen weten te doen.

M.vr.gr.

__PSM__

Re: steeds weer fijn inrijden, en dan in de proef tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:50

Weet niemand hier iets op te verzinnen. Ik heb niet het idee dat ik spanningen heb, maar om dit niet uit te sluiten gaan we expres extra oefenen. Maar tja.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:30

Let er eens op of je niet (onbewust) je handen stijf houdt, maar voldoende ontspanning houd (hand op tijd openen) zodat je paard niet tegen de hand komt, maar juist je hand wil volgen en dus gaat zakken.
Onbewust zou je toch te veel bezig kunnen zijn met het "in de krul houden" want zodra je je proef in gaat "moet het toch gebeuren". Ontspan jij, ontspant 9 van de 10 keer ook je paard.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:37

Eens met Simmie. Laat anders eens iemand anders kritisch naar je proef kijken, misschien doe jij wel iets waardoor je paardje tegen de hand wordt. Of vindt je paardje het te spannend om alleen in de bak te zijn? Dat is op zich ook te oefenen. Lachen

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:06

hmm ik volg dit even mee.. want dit gebeurt mij ook elke keer!! zo ook afgelopen zaterdag, met inrijden liep mijn pony echt super!! ging zoo goed.. maar toen we de ring in kwamen was alles weg en ging het heel slecht..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:52

Heb je je proef wel eens laten filmen?
Hier leer je ontzettend van, je ziet dan ook wat je anders doet dan tijdens je training.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:53

hoofdoorzaak is dat JIJ anders gaat rijden Lachen Lachen

ga de volgende keer eens een proef in met het idee dat het echt niks wordt, dat er niks vanaf hangt en dat als het helemaal slecht gaat dat er dan niks verloren in

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:18

ik heb precies hetzelfde probleem als jij!
een keer is dit bij mij niet gebeurd, en dat was toen ik zelf helemaal ontspannen was.
Normaal gesproken ben ik altijd heel zenuwachtig, maar op die ene wedstrijd was ik zo ontspannen omdat het me op dat moment allemaal helemaal niets meer kon schelen..
is natuurlijk niet het gevoel wat je altijd moet hebben op een wedstrijd Knipoog maar het had wel degelijk effect! (onbewust dan wel, maarja).
probeer een manier te vinden waardoor je compleet ontspannen bent en denkt: jeetje, ik ga het toch even laten zien in die ring!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:22

hahah daar ben ik al hard op aan t oefenen vandaar dat we naar t oefen dressuur gaan.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:29

I kvind het goed dat je ook het probleen eventueel bij jezelf zoekt en daar mee bezig wilt. Ik denk dat het een combinatie is van jullie beide.. Ik ken het wel een beetje, maar dan met voorwaarts.. Inrijden oke, maar in de ring niet vooruit te branden. Geloof best wel dat ruiter en paard dan op elkaar inwerken.
En filmen lijkt me ook een goede optie ja..
Succes ermee

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:48

Ik had dat ook heel vaak maar ik heb me de laatste maanden voorgenomen om me niet meer druk te maken en te blijven rijden in de proef. Ontspannen en concentreren op elke oefening zonder geforceerd te gaan rijden. Je paard (de een meer dan de andere) merkt toch die onbewuste spanning.
Zeker als je een fijn gevoel hebt bij het losrijden alleen maar denken: dit gevoel wil ik vast blijven houden in de proef. Verder niet bezig zijn met het feit dat er een jury zit.
Is me afgelopen zondag heel goed gelukt en ik heb nog nooit zo ontspannen een proef gereden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 08:50

Fijn joh, hjoop dat dit mij ook gaat lukken.
Gaat erop oefenen, iemand nog tips over hoe ik dat dan het beste kan doen??

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:13

Je zou een keertje HC kunnen starten en kijken hoe het dan gaat. Als het goed is heb jij minder spanning en zou je paardje dan lekker moeten lopen maar als hij toch tegen de hand wordt kan je hem best een keer doorsluiten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:18

Veel oefenen alsof je thuis je wedstrijd rijdt, met voorlezer.
Dan kun je soms nog tijdens de proef een oefening over doen en verbeteren. Dan leer je hoe en waar je aan moet werken.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:58

Ookee.. hier heb ik echt veel aan!! Haha!. Ik ga echt proberen om gewoon rustig en ontspannen te rijden tijdens me proef en me concentreren op de oefeningen..

Lobke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:30

Hoi, ik had dit probleem ook vaak maar dan kwam het omdat mijn paard 'alleen' in een bak erg kijkerig is. Nu is mijn paard 12 en is zijn hele leven al wedstrijdpaard (hij is nog alleen niet zo lang van mij) dus het is ook een beetje aanstellen. Nu zei mijn instructeur rijd desnoods een wedstrijd buiten mededinging zodat je hem echt kan rijden terwijl je de wedstrijd hebt. Ik ging de ring in met het idee dat elke keer dat ie omhoog kwam om te kijken hem op een volte zou sturen. Maar door dat idee in mijn hoofd liep mijn paard super en haalde ik 4 winstpunten (ik deed gelukkig wel met mededinging). Het zat dus ook tussen mijn oren!!!!! Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:56

Dat is een idee!! Daarom ga ik ook naar het oefendressuur, daar kan ik haar wel op de volte zetten wanneer er iets gebeurd. En ik leer vooral ook zelf ontspannen. Want ben er ook zeker wel van overtuigd dat het grotendeels ook aan mezelf ligt

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:12

Ik heb het probleem ook een beetje, ik heb helemaal niet het idee dat ik zenuwachtig ben, maar toch breng ik onbewust spanning over op mijn paard. Ook vergeet ik hoe hij aan moet voelen, niet erg handig Cool en daardoor wil het nog wel eens voorkomen dat ik net iets te snel ga, mijn paard net niet mooi rond is of dat ik heel slordig rij.
Ik hou dit topic ook nog even in de gaten Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:52

jah dat heb ik ook, wat jij nu omschrijft is precies hetgene waar ik ook last van heb.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:53

Jaah ik heb inderdaad het idee dat het bij mij ook komt door de Spanning!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 13:13

jah, alleen voel ik de spanning zelf niet.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:20

Inderdaad Tong uitsteken

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:07

Oh en ik kan mezelf altijd wel voor de kop slaan als ik klaar ben met de proef. Tijdens het rijden ben ik gewoon alles kwijt, en dan ziet het er bij mij nog wel aardig uit allemaal omdat ik zo'n braaf paard heb Knipoog maar ik heb voor mijn gevoel altijd zo slecht gereden.
En ik ben nooit zenuwachtig, tenminste zo voelt het niet Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:55

Hmm ik zou wel een beetje van jou willen hebben. Ruilen van paard, die van mij is gelijk zelf ook de weg kwijt als ik zenuwachtig ben/doe.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:37

Je moet vooral niet bang zijn om fouten te maken. Ook al gaat er iets mis, so what!