Wanneer B gaan starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bindi

Wanneer B gaan starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 07:42

Vraagje, wanneer vonden jullie dat jullie klaar waren om te gaan starten in de B?

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft ons opgegeven voor een onderlinge wedstrijd in juni, maar ik vind dat we daar echt nog lang niet klaar voor zijn (lees: kunnen amper een volte galloperen). Daarna wil ze dat we gaan starten in de B, maar ik sta daar nog niet echt achter. Ik hou er niet zo van om mezelf voor schut te zetten Clown

Wanneer zijn jullie gaan starten, en hoe ging dat de eerste paar keer? Welke oefeningen waren wel/niet bevestigd?

Esperanza
Blogger

Re: Wanneer B gaan starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:45

Het is toch wel fijn als je een beetje goed uit de verf kunt komen. Knipoog Ik zou ook niet willen als het nog niet gaat hoor...

De drie basisgangen moet je toch wel beheersen. Redelijk netjes stilstaan en wat middendraf. Ach, het is niet moeilijk, maar als je jezelf er nog niet klaar voor acht.... wacht je toch een paar maandjes? Zo´n onderlinge zou ik wel doen, mooie oeffening, kun je direct even kijken hoelang je nog thuis moet blijven Haha!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:48

Ach, bij een onderlinge wedstrijd kan het gauw, daar hoef je je niet al te veel zorgen over te maken en het is een goede graadmeter om te kijken hoe het gaat. Maar als je er voorlopig nog niet achter staat om wedstrijden te gaan rijden dan zou ik er de eigenaresse er over aanspreken.

Zij vindt het misschien wel leuk, maar jij moet ook plezier hebben in wat je doet en als je liever even wilt wachten totdat je alles wat beter onder de knie hebt of liever geen wedstrijden rijdt moet dat toch kunnen. Dat is toch zeker niet verplicht? Dus praat erover met haar, ze zal je vast begrijpen....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:52

De knopjes voor de basisgangen moeten erop zitten, halthouden en middendraf moet ook gecontroleerd kunnen gebeuren en als je dat kan en ook nog eens figuren netjes rijden ben je er klaar voor.

Ik zou gewoon de onderlinge wedstrijd gaan rijden, bekijken hoe het gaat en als het nog niet naar je zin was, dan nog even wachten met landelijk starten.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 07:58

Bedankt Cool

Op dit moment zijn we zover dat hij al wat meer in 1 tempo blijft lopen, zonder telkens te versnellen, en dat ik een klein beetje kan gaan schakelen...Maar klaar voor een proefje, ook al is het maar B, dat is hij echt nog niet. Ik wil dan wel het gevoel hebben dattie een beetje braaf zal zijn. Hij is een ontzettende 'show-off' en dat zal tijdens een wedstrijdje niet ten goede komen (nek erop, rug wegdrukken en gaaaaaaaaan)...
Op dit moment gaat de stap al netjes, draven is een drama (in 1 tempo blijven), en galop vind hij ook nog moeilijk (in middelgalop gaan we de baan door, al wordt het elke keer beter).

Misschien zal ik wel starten dan, maar alleen voor de ervaring Clown

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:00

het duurt nog wel een tijdje..
tot die tijd lekker trainen.. het is ''maar'' onderling, dus dan kun je kijken hoe dat gaat, als dat niet goed gaat start je voorlopig maar niet voor de KNHS.. lijkt me Lachen

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:00

Ik ken het :Van wie ik les krijg die zij ook al nou je kan nu wel wedstrijden gaan rijden .
Ik vind zelf dat ik er ook nog niet klaar voor ben idd de galop gaat al wel goed maar toch nog niet zo netjes wat wat ik wil.
En de middendraf maar dat blijft voorlopig wel een probleem .
Zij zegt dat , dat niet uit maakt want ze rijd met haar ené paard in de M en die kan ook nog steeds geen middendraf.
Maar ze zegt dat ik/wij daardoor ulona en ik samen ervaring op doen en misschien gaat het bij de wedstrijden wel goed!.
Maar voordat je de startkaart krijg ben je ook al weer zo een maand verder en in die tussen tijd kan je ook gewoon blijven oefenen.
Het stilstaan en halthouden stap draf en de figuren die zitten er allemaal ook wel in en dat gaat ook wel gewoon netjes.

Wij hebben dan nu ook een startkaart aangevraagd en we proberen het gewoon wie weet gaat het op de wedstrijden wel gewoon goed.
En als het niet goed gaat dan wachten we nog even want we gaan dan ook in die tussen tijd nog op vakantie.
Dan beginnen we gewoon weer in het binnenseizoen.
Maar dan hebben wij beide al ervaring en weten we hoe het is zodat we allebei niet zenuwachtig hoeven te zijn.
Altans ik niet dan Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:04

Kijk eens hoe het op een onderlinge gaat, maar kijk dan echt naar de proef zelf en niet naar de punten. Bij een onderlinge wordt namelijk vaak hoger gepunt dan op een gewone wedstrijd.

Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat je nog niet klaar bent voor gewone wedstrijden. Met een paard dat de nek erop zet, de rug wegdrukt en gaaaaaat + in middengalop de baan doorgaat en nog maar moelijk een volte kan maken zul je waarschijnlijk onderaan eindigen. Als je dat niet uitmaakt omdat je de ervaring op dit moment belangrijker vindt is dat natuurlijk helemaal niet erg, maar hou er rekening mee dat het gemiddelde niveau in de B een stuk hoger zal zijn als waar jullie nu zitten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:11

Honey79 schreef:
Bedankt Cool
Ik wil dan wel het gevoel hebben dattie een beetje braaf zal zijn. Hij is een ontzettende 'show-off' en dat zal tijdens een wedstrijdje niet ten goede komen (nek erop, rug wegdrukken en gaaaaaaaaan)...

Misschien zal ik wel starten dan, maar alleen voor de ervaring Clown

Ik zou starten, dat show off gedeelte heeft een paar keer nodig, voordat het weg is Clown dus de ervaring die je opdoet met zo´n onderlinge is wel fijn.

Ik ben ook eerst onderling gestart, mijn paard stond van de spanning recht omhoog toen we de ring in gingen Haha! Blij dat ik dat toen had en niet op een officieele! Dus voor de spanning ook bij het paard is het fijn om even droog te oeffenen. En dan kun je idd eens kijken hoe het proefje gaat.

Die officiele kun je dan gaan doen als je je daar klaar voor voelt. FF de rem op de eigenaresse. Des te beter zijn straks de resultaten toch?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:11

Ik ben gewoon gestart, Mister was lekker los door zn lijf, liep netjes nagevelijk, en de figuren netjes afgewerkt en op de letter gereden.

Je bent klaar voor de B (in mijn ogen) als je netjes nagevelijk, de proef doorkomt en netjes de figuren kan afwerken. Lachen

Ik ben direct officieel gestart, en nooit spijt van gehad Haha!
Ik wist ook niet zeker of ik er klaar voor was, maar ik heb het gewoon geprobeerd, en met het commentaar dat je op je coupon krijgt kun je heel veel Ja
Maar als je heel erg twijfelt, gewoon lekker onderling starten, is super voor de ervaring Lachen

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:52

Het is onderling en het is pas in juni, dus nog 2 maanden om te trainen. Gewoon lekker starten al is het maar voor de ervaring.
Met mijn paard heb ik 15 wp in 8 wedstrijden in het L1 en die kan ook amper een rondje galoperen. Bloos
Gewoon doen dus

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:54

Wel leuk dat ze zo trots is en dat zij dus duidelijk wel vindt dat het goed gaat.

Maar ga niet iets doen waar je zelf niet achter staat. Stel het gewoon nog eventjes uit. Met een half jaartje begeleiding ben je er vast beter klaar voor !!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:35

Ik ging starten toen ik het wedstrijdrijden had ontdekt. Huilen van het lachen Mensen bij ons op stal reden wedstrijden en ik vond dat allemaal helemaal geweldig, dus toen heb ik ook maar een startkaart aangevraagd. En het ging goed, dus toen ben ik doorgegaan! Haha!

als je er zelf niet achterstaat, zou ik niet op wedstrijd gaan. Zeg het eerlijk tegen de eigenaresse van dat paard. Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:38

Persoonlijk zou ik ook wachten tot de basis er goed in zit.. Ik vind dat je een paard beter goed voor elkaar kan hebben, er zijn al genoeg externe factoren die een rol spelen..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:30

de wedstrijd is in juni dus je hebt nog wel even de tijd om te trainen. nee niet leuk als de eigenaar je opgeeft en je staat er zelf niet achter maar goed gezien de tijd en al vind je het leuk toch leuk om naar toe te werken. Indien je echt geen wedstrijden zou willen rijden zou ik dit tegen de eigenaar zeggen. Als je de wedstrijd toch rij succes.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:35

Je bent er pas klaar voor als je er klaar voor voelt Knipoog
Oefen de proeven met je instructrice, ze kan dan gelijk helpen en aanraden of het wel of niet verstandig is om te gaan starten.

Ik ben pas in de B gestart nadat ik een aantal onderlinge wedstrijden gereden had en toen opeens 205 punten reed, bovendien werd mij vaak verteld dat ik is moest gaan starten met Romeo omdat het rijden er erg goed uit zag. En nu ben ik 3 keer gestart en heb ondertussen 6 wp, dus ik denk dat we er goed klaar voor waren Lachen

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:38

ik ging starten om ervaring op te doen, dus eigenlijk al vrij snel, en op het begin ging het ook voor geen meter, want toen klikte het nog niet zo tussen ons maar nu rijden we steeds winstpunten

LauraEden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:29

Ik was 9 toen ik mijn eerste wedstrijd reed Lachen
Het ging eigenlijk best wel goed 2 x vierde
herinner me er niks meer van Bloos

magblon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:11

Ik ga 6 mei voor het eerst starten en ik rijd nu 2 jaar op mijn paard. Ze is nu net 6 jaar. Ik heb eerst bij ons op de manege onderlinge wedstrijden gereden van de fnrs en we zijn nu F13 (dat zit tussen de L1 en de L2 in) En na een keer een recreanten wedstrijd gereden te hebben en daar werden we 2 x eerste in de B vind ik dat we klaar zijn voor de officele wedstrijden.

Het is gewoon gebelangrijk dat je lekker zo'n proefje kan rijden. Als jij denkt tijdens zo'n proef van ohjee een volte in galop hopen dat we een soort van rondje maken. Dan zal ik lekker onderlinge wedstrijden en recreanten wedstrijden gaan rijden voor de ervaring. En als dat goed gaat kun je rustig officeel starten.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:46

ik dagt ook dat ik en me pony er wel klaar voor zouden zijn.. maar de eerste wedstrijden hebben we het hele terijn gezien.. Bloos
als je er zelf niet achter staat zou ik het niet doen.. als jij denkt dat het kan, dan ga je een keer beginnen..
en je kunt altijd nog stoppen.(als het egt niet gaat..)
eerst een paar keer thuis/in de les goed proefje oefenen, en dan kijken hoe het gaat..
(maar als de baas van je paard je opgeeft zou het wel niet zo slegt gaan, die wil je tog ook niet voor schut zetten..)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:49

Ik ga B startten als de L er een beetje op zit.
De basisgangen moeten goed lukken en figuren moet ik goed kunnen rijden en afwerken. Begin van wijken er op, dan ga ik startten in de B. Ben met die van mij ook pas begonnen, maar die is nu wel op L1/L2 niveau thuis, oke als ik een L proef zou rijden zou het nog niet echt winstpunt waardig zijn, maar het begin is er.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:21

Gewoon eerst een paar keer onderling starten, misschien pakt dat show-off op een ander terrein wel heel anders uit! en het is fijn om wat ervaring op te doen! en ondertussen gewoon lekker blijven oefenen en trainen Lachen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:38

Onderling starten zou ik gewoon al doen in jouw geval denk ik. Dan kun je gelijk kijken op welke puntjes je nog verbetering nodig hebt voor je eventueel officieel gaat starten.

Wat het officieel starten betreft, dat zou ik dus alleen maar doen als mijn eigen gevoel zegt dat het wel kan. Anders ga je tegen je zin/wil in starten (omdat iemand anders het zegt) en kom je veel minder zeker over als je je proeven start.