Wedstrijd stress !!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaprice

Wedstrijd stress !!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 10:18

hee Bokkers
ik heb ontzetende last van wedstrijd stress!
Thuis begint het al spullen pakken Ohw jeah vast weer eens wat vergeten, niet kunnen slapen.
onderweg: hebben we wel genoeg tijd ? rijden we niet verkeerd je kent het wel !
eemaal op het paard wil nix natuurlijk alles blokeerd !
Dan tog de proef maar in je probeerd goed op te letten maar hoort gewoon de voorlezer niet,of je rijd verkeerd.
altijd met een negatief gevoel de ring uit komen enz .
HELUPP heb jij ook zo'n last van wedstrijd stress en beperkt dat de leuke kanten van wedstrijden rijden ?
Of ben ik de enige ?
& wat doen julliie eraan, zelf ben ik al naar de KNHS avond over ; "wat doe ik tegen wedstrijd stress?" geweest.
daar had ik eigenlijk best veel aan (dacht ik) eemaal weer op wedstrijd was het weer het zelfde liedje !

am13

Re: Wedstrijd stress !!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:25

hoi, wat voor wedstrijden rijd je en op welk niveau?
Ik zie het altijd zo: zolang je er je brood niet mee hoeft te verdienen is het het echt niet waard om je zo druk te maken want jullie doen neem ik aan mee voor de lol! Je eet er geen boterham minder om als je niet wint dus maak er gewoon een leuk dagje uit van! Dat is ook leuker voor je paard want voor hem/haar is het pas echt stress: vreemd terrein/trailer etc. Als je baas dan ook nog eens helemaal zit te flippen wordt zo'n beest daar pas echt onzeker van!
Dus billen los en lekker doorademen: het is je hobby en je doet het voor je plezier!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:29

Ik heb het ook hoor, tril 2 dagen van te voren al. Slapen slaan we de hele week maar over. Dag zelf: mijn vader komt te laat op stal met de trailer (stal is 15 kilometer van ons huis), waardoor we te laat vertrekken, waar door we overal later zijn, waardoor ik minder tijd heb om in te rijden. Nog meer stresss komt erbij als ik op stal kom en me koe is weer helemaal vies (ik heb een bonte). Gistere was dat ook weer het geval en ik was al zo laat. Gelukkig kan me groom goed overweg met babypoeder, maar sommige stukken moesten tog egt gewassen worden.

Aangekomen op concour, ik me melden, me vader gaat roken (die doet tog niets), me groom ging zadelen. Kom ik eraan, word me paard druk door een trailer of zo, valt me zadel van der rug (singel was nog los). HELEMAAL IN PANIEK. Groom me weer gekalmeerd, maar daar wordt ik alleen maar drukker van Bloos Stap ik erop, KALKOENEN vergeten! Nou.. Ik had het helemaal gehad. Begon zo te janken. Bah bah bah... Concour is tog nog goed afgelope, 2de in de eerste proef en 7de in de 2de.

Bekijk het maar zo. Hoe zou het gaan als je die spanning niet hebt? Als ik geen spanning heb, loopt me paardje voor geen meter. Gezonde spanning doet wonderen bij haar (paard is zelf nog meer gestresst, maakt mij eigenlijk niet veel uit)...

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 10:30

bedankt.
niveau ?: ik ben L1 startgerechtig dus aant begin .
en natuurlijk doe ihet voor de lol, nu nog lol beleven Knipoog
kga best doen en er echt aan werken , maar zoiets zit van binnen.
Weet ook werkelijk waarom en waarover ik me druk maak maarja !

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:17

Sowieso van te voren een lijst opstellen met wat je mee moet nemen, routebeschrijving mee en ruim van te voren weggaan. Lachen

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:09

bij mij begind het de nacht ervoor, niet kunnen slapen onrustig en s'morgens heel vaak naar het toilet.
Meestal als ik dan bij mijn pony ben dan word het al wat minder, en als ik er eenmaal opzit dan is het bijna over!
gewoon lekker veel wedstrijden rijden, zodat je veel ervaring opdoet.
zorgen dat alles klaarstaat net wat hierboven gezegd word dat scheeld ook een hoop Knipoog

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:53

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:54

idd een heeeeele goede planning maken en een afvinklijst zodat je echt weet dat je niets vergeten bent.
probeer anders eens de druppels van Bach Bloesems, deze gebruiken mensen ook vaak voor examenstress. zou heel goed kunnen werken!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:56

ik gebruik inderdaad altijd bach rescue spray (gewoon bij de drogist te koop.) volgens het flesje moet je 2 spraytjes gebruiken, maar bij heule erge stress gebruik ik er wel eens 10!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:00

Ik heb het echt nooit Tong uitsteken

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:07

ik bij FNRS (rij dat alleen heb geen eigen paard) is echt een ramp. vorige avond alles alvast inpakken enzo anders vergeet ik echt 3/4 van de spullen. echt een ramp
en dan zit je op je paard. en dan rij je verkeerd ofzo Schijnheilig en dan ben ik klaar. staan me vriendinnen klaar. en t eerste wat er uitme mond komt: ging zooo bagger slecht Schijnheilig en dan de prijsuitreiking. die is meestal van ik ga wel vooraan staaan. meot hem toch meteen ophalen, ben echt al tevaak gezakt maarja doet er niet toe Vork maar heb dr echt last van. en dan vooral dat ik vergeet ofzo weetje. maar omdat ik al zooo vaak gezakt ben heb ik ook nog is de stress van wil t nu wel is keer halen eiglijk. maarjaa je leert er wel mee leven

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:03

benangelique schreef:
ik gebruik inderdaad altijd bach rescue spray (gewoon bij de drogist te koop.) volgens het flesje moet je 2 spraytjes gebruiken, maar bij heule erge stress gebruik ik er wel eens 10!

Nagelbijten / Gniffelen half dronken te paard Knipoog

Ik denk inderdaad dat een goede tijdsplanning en een afvink lijstje veel aan je stress van tevoren kunnen doen. ikzelf zorg er altijd voor dat ik minimaal 2 uur voor mijn proef aanwezig ben op het terrein,waardoor eventuele missers ( verkeerd rijden in het donker in the middle of nowhere bijvoorbeeld, of wit paard die zichzelf compleet onder poept in de trailer Clown ) nog verholpen kunnen worden.
Op concours zelf even zitten, kop thee of water nemen, even de proef doornemen en extra uit je hoofd leren en even een momentje met je paard doorbrengen alleen.
Allemaal hele kleine dingen,maar het zorgt echt voor rust en regelmaat waardoor je minder stress krijgt, of in ieder geval het onder controle kan houden.
En werkt alles niet.. gewoon pillen slikken inderdaad, high de proef door kan zijn voordelen hebben Knipoog

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:02

Ik ben ook zo'n zenuwpees.

Ik ben vorige week zaterdag voor het eerst M2 gestart maar ik had toch 2 weken last van verschrikkelijke zenuwen.
tegenwoordig pak ik er valdispare voor en dat gaat best goed.
end an kan ik ook tenminste goed slapen

ik ken ook iemand die gaat naar een sportpsycholoog en dat werkt ook

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:46

Ik heb er gelukkig niet zo last van Bloos

Af en toe heb ik zoiets... ohhh ik wil winnen.... Knipoog
Maar dan denk ik weer bij mezelf lekker boeiend Clown en ben ik weer relaxt... en heb zoiets van ik zie wel hoe het gaat.. gaat het niet is het jammer.. gaat het wel is het leuk Haha!

Ben eigenlijk ook altijd heel erg op mn gemakkie met vlechten enzo... als ik aankom is iedereen al klaar met vlechten etc en moet ik nog beginnen Clown

Heb besloten om me nergens meer druk om te maken.... als ik later ben nou ja dan heeft het zo moeten zijn... vorige keer was mn tijd ook ingelopen was er eigenlijk nog niet klaar voor was er niet blij mee maar maakte me ook niet druk... toch nog goed gekomen Knipoog

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 18:12

echt super bedankt voor de tips ga er echt wat me doen Knipoog !

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:51

ik heb vandaag eindelijk weer eens lekker gereden in aanloop voor de wedstrijd van zaterdag! dat scheelt ook een hoop zenuwen! Haha!

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 11:07

"goedso en succes zaterdag !

kuzzie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:03

heb er ook niet zoveel last van!
denk maar zo: je rijdt voor jezelf! omdat het leuk is! toch Knipoog
succes!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:16

Zoals aangegeven is er al een ander topic over dit onderwerp. Daarom hier een slotje.