Hoe houden jullie het hoofd koel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Hoe houden jullie het hoofd koel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 22:23

De mensen die vandaag wedstrijd gereden hebben, hebben al kunnen proeven van wat ons te wachten staat; de ongelooflijk hete zomerwedstrijden!

De paarden worden goed verzorgt, na en soms zelfs tijdens het rijden fijn koelen, rustig aan doen etc etc. Iedereen weet wel ongeveer hoe dat ze het paard het best koel houden Knipoog Dat is wel het minste wat onze vierbenige topatleten verdienen!

Maar hoe houden jullie de ruiter koel? Ook de tweebeners zien aardig af met dit weer. En wij kunnen geen emmer koel water over ons heen gieten Knipoog
Veel drinken...maar daarmee koelt je lichaamstemperatuur niet echt af! Vooral dressuurruiters (bij ons mogen springruiters hun jas uit doen vanaf 26°C maar dressuurruiters dus niet. Heb vernomen dat alleen de regionale dat niet mogen, landelijke mogen dat wel)
Dus hoe houden jullie eigen lichaamstemperatuur op pijl?

vuurneon

Re: Hoe houden jullie het hoofd koel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:29

Natte doek om het hoofd doen, laarzen tussendoor uit en even met de voeten onder koud water Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:38

Paard even longeren voordien of ergens achteraf illegaal zonder cap losrijden. Ben al eens bevangen geweest door de hitte door die klotecap dat ik dat graag wil vermijden want dat was geen pretje.

M.a.w. Ik rijd kort los, de laarzen gaan aan net voor de proef, jasje blijft uit als de springruiters ook "bloot" gaan en de cap zo kort mogelijk op. Verder drink ik liters water op een warme dag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 22:52

bij ons mag je dus niet zonder jasje starten...Wat ik onzin vind! Er zijn al een aantal ruiters bevangen geraakt door de hitte en nog mag het niet. Terwijl het regelement het wél toelaat mits toestemming van de rechter!
Zonder cap en kort inrijden gaathelaas niet met mijn paard... Die heeft lang nodig om warm te draaien en durft nog wel eens gekke kuren uit te halen (jong dier)
Veel drinken doe ik idd ook!

welshcobfan; das nog es een goede tip Haha! (natte doek om het hoofd) Nooit aan gedacht...En voeten in koud water ook!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 06:42

Wij mochten vorig jaar in juli ergens wel zonder jasje starten in de WVUR Lachen
En anders, een doek met ijs in, of van die coldpacks en af en toe je hoofd erin deppen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:29

Tijdens het rijden niks. Wel neem ik op warme dagen drinken mee dat die nacht in de vriezer heeft gelegen. Als ik dan mijn proef heb gereden is het ontdooid maar wel koelkastkoud Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:17

Ik rijd altijd in zonder jasje met warm weer, veder doe ik geen dikke sokken aan. Water drinken uit een flesje. Paard maak ik ook zeiknat met water en als ze wilt mag ze drinken. Verder hoef ik nooit echt lang in te rijden en kan ik het rustig aan doen. Dus veel stappen en tjah als het kan in de schaduw stappen......niet echt alleen voor de ruiter maar ja Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:24

idd zonder jasje losrijden en zo snel mogelijk weer uit.
van de cap heb ik nooit geen last gehad, dus die zet ik echt niet af.
ik drink veel en kleed me lekker gelijk om. start toch eigenlijk alleen maar thuis en als ik al uit start is het om de hoek.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:34

Ik heb altijd water bij me, zorg er ook voor dat ik na de proef gelijk kan drinken..... Verder heb ik altijd een pet op.
En idd laarzen (maar ook de andere wedstrijd kleding die na de proef warm en zweterig zijn geworden) direct uit.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:58

we nemen altijd erg veel flessen water mee als het erg warm is,zo kun je het paard makkelijk schoon spoelen.
verder rijdt ik los zonder jasje maar de proef altijd met.
ik heb nog maar 1 keer zonder gereden omdat het toen bijna 35 graden was en ik al duizelig werd!
ook halveer ik de tijd voor het losrijden.
en tijdens het rijden rustig blijven en goed adem halen is ook wel belangrijk!
en na het rijden snel de laarzen uit en ook je natte kleding om wisselen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:08

Inrijden zonder jasje en liters water drinken Ja
Laarzen en cap gaan ook pas zo laat mogelijk op.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:12

Zonder jasje inrijden idd. Lachen En meteen na de proef weer uit. Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:18

Jasje uit, ook direct na de proef weer.
en bij springen vooraluitlaten Haha!,

probeer alles voor ik het aandoe, dus cap etc, in de schaduw te leggen dat de zon niks nog opwarmt.

en voor de rest liters koud water drinken, voor dat ik er op stap en net vordat ik me proef binnerijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 17:31

yulan schreef:
Wij mochten vorig jaar in juli ergens wel zonder jasje starten in de WVUR Lachen
En anders, een doek met ijs in, of van die coldpacks en af en toe je hoofd erin deppen?

Wij hebben de hele zomer geen toestemming gekregen om zonder jas te starten Maar de jury etc zaten wél met T shirt Rolleyes Heel fijn als je dan half flauw valt van de warmte. Dat ze het op beker van Limburg etc niet toelaten akkoord...Dat is toch een heus kampioenschap wb regionaal niveau. Maar op gewone wedstrijden? Scheve mond

Drinken hebben wij ook altijd bij en dat van dat ijs is idd een goed ide!

switch; klopt ik ook, het paard word áltijd ruim gekoelt, tijdens én na het rijden Lachen

Er is ook vaak zo lang tussen de proeven, 2 uur ofzo, te lang om die kleding aan te houden maar ook te kort om em uit te doen Rolleyes
Laarzen gooi ik wel uit maar de rest pff... Nagelbijten / Gniffelen

just bassie; goede tip Haha! Blijven ademen...Dat zegt mijn lesgever ook altijd...

Hoop dat ik haar ooit zo betrouwbaar krijg dat ik zonder cap kan losrijden Schijnheilig

Mijn jasje is vaak al uit nog voor ik de ring uit ga! Na het groeten gaan die knopen meteen los.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:15

Vlak voor de proef pas de jas aan. na de proef direct uit en nadat het paard verzorgd is kleding uit en de korte kleren aan. Lekker wat koel water over mijn benen en armen en de schadus op zoeken, En vooral niet te actief losrijden