Na een week waarin ik weinig slaapuurtjes heb gemaakt, voelde dat niet fijn......
Maar ja, er toch maar uit gegaan, want we hadden vandaag onze eerste SGW-wedstrijd van dit seizoen. Het was in Gorssel, bij Deventer.
Had sinds mei niet meer gecrosst, dus zag het eigenlijk als een opwarmertje voor de komende SGW's.
Om 7 uur waren mijn groom

Daarna Ameretto ingevlochten en dat vond ie niet zo grappig

Hij was me een potje sjacherijnig, niet normaal meer! Hij keek echt op zo'n manier van: Ik ben STOER, dus dan hoor ik niet van die stomme knotten in mijn manen te hebben!

Maar goed, na een kwartiertje zaten de vlechten er toch in (sorry Retje) en kon de reis richting Gorssel beginnen.
Eenmaal op het terrein aangekomen mijn startnummer gehaald en Ameretto opgezadeld, want om half 10 moest ik dressuren.
Hij voelde in het begin niet fijn, beetje stijfjes in zijn lichaam, maar na een half uurtje liep ie fijn. De combinatie voor ons was uitgevallen, dus mochten we iets eerder de ring in. Toch maar gewoon op mijn eigen tijd gestart, kon ik hem mooi nog een beetje beter rijden.
Toen de proef in. Hij liep erg netjes. Zag het net terug op video en ik kan niet ontvreden zijn. Alleen verruimde hij niet genoeg in de middendraf, maar voor de rest was hij heel mooi constant.
Dit zagen we een half uur later ook terug in de tussenstand: We stonden derde met 163 punten, nadat de helft van mijn ring was geweest. Dat was dus een mooie uitgangspostitie om de cross mee in te gaan!

Om 10 uur waren we klaar met dressuren, toen meteen maar die 'stomme' vlechtjes eruit gehaald (Ret was me dankbaar) en afgezadeld. Daarna geprobeerd of meneer iets wilde drinken, maar nee hoor. Hij had geen zin.
Om half 3 zou ik pas weer hoeven te springen, dus tussendoor zijn Ka en ik de cross gaan verkennen. We hebben er dus weer aardig wat kilometers opzitten voor vandaag!

De cross zag er erg mooi uit. Niet heel veel technische sprongen, maar gewoon een leuk en mooi parcours. En de bodem was super!
Dit zag ik wel zitten.
Daarna wat gegeten en weer Ret vriendelijk gevraagd of ie wat wilde drinken, maar meneer weigerde nog steeds. (en het was me toch warm vanmiddag!!)
Toen nog even het springparcours verkend, zag er ook niet al te ingewikkeld uit en daarna maar langzaam aan begonnen met opzadelen en klaarmaken voor het springen en meteen voor de cross, want tussen het springen en de cross zat 30 minuten.
Ret stond heel moe te zijn tijdens het opzadelen, er was niet veel pit te bespeuren bij 'm. Liep ook heel relaxt naar de keuring.
Keuring ging goed, hartslag van 40 en goed voorgedraven.
Pas toen ik weer opsteeg kreeg ie in de gaten dat het vandaag 'Cross-dag' was! Het was net of er ineens een knop omging van: Heeee, ik mag straks hard en ik mag weer springen!!
Dus vanaf dat moment was ie wakker en met losspringen voor het springparcours was ie ook lekker voorwaarts, hij wilde heel graag. Trok lekker op de sprongen en was goed aan het been.
We mochten de ring in en hij liep heel fijn. Lekker weer voorwaarts en we waren foutloos!!!
Nou, dat ging dus goed tot nu toe, dacht ik. Nu alleen de cross nog. Maar vanaf dat moment zag ik het zonnig in, omdat ik er alle vertrouwen in had dat de cross goed zou gaan!
Nou, 30 minuten later mochten we starten voor de cross. Tijdens de warming-up nog even wat sprintjes getrokken en hij wilde maar wat graag! Ons renpaard

Eindelijk was het 14.58 en mochten we starten. Hij ging echt als een speer, mooi zijn oortjes erop en gaan met die banaan! Ik kon hem echt super schakelen tijdens de rit. Hij kwam een aantal meters voor de sprong weer mooi terug op mijn zit en daarna kon ik hem weer goed voorwaarts rijden. Er zaten ook nog best wat lange stukken tussen in het parcours en op die stukken ben ik ook echt voluit gegaan.
Halverwege het parcours was de waterpartij. Deze bestond uit hindernis 13 - een boomstam, daarna een waterbak, onder een ophaalbrug door en daarna uit het water- en hindernis 14 - een grote waterbak met aan het einde een boomstam.
Heel erg veel paarden keken op deze combinatie. Ze durfden helemaal niet, of gingen pas als er een ander paard gepasseerd was.
Nou, Ret niet hoor! Die had z'n oortjes erop en dacht: Jippie, water!!!!!
Hij ging er netjes in galop doorheen en had er echt plezier in!
Er waren 17 hindernissen en voor we het wisten waren we alweer gefinisht. Met een hele snelle tijd! De toegestane tijd was 5.47 min. En wij hebben er ook ongeveer zo snel over gedaan. Goed aangevoeld dus tijdens de rit!
10 minuten na de finish nog een keuring en toen zat zijn pols op 72 en zijn hartslag netjes op 64. Echt super!!!!
Mijn dag kon niet meer stuk! We zaten nu zeker bij de eerste 10, dachten we.

De prijsuitreiking was pas om kwart over 6 en aangezien ik al om 4 uur klaar was met alles, hebben we Retje eerst naar stal gebracht. Daar heb ik hem lekker helemaal gewassen onder de slang (die hij zowat helemaal in zijn mond nam, omdat meneer nu ineens WEL wilde drinken......)
Daarna lekker z'n wollen deken opgelegd en als een gek terug gegaan naar Gorssel om nog net op tijd te zijn voor de uitslag.
Eenmaal aangekomen in Gorssel was het precies kwart over 6 en hoorden we toen we buiten liepen nog net de laatste prijzen omgeroepen worden. Helaaaaas, te laat!

Maar er hing wel een uitslagenlijst dus ben ik daar maar even op gaan kijken. Zag een aantal namen met daaronder een dikke vette streep. Dit waren dus de mensen die in de prijzen zaten. Ik dus gekeken of ik daar bij stond, kon me niet onderin vinden. Dus ik iets naar boven keken, stond ik daar gewoon als derde geplaatst!!!! Ret en ik waren derde geworden! Haha, ik kon mijn ogen niet geloven!! Nou ja, ben toen maar naar het secretariaat gegaan. Kwam ik daar aan. Ik zo: 'ik ben net aangekomen en was dus te laat voor de prijsuitreiking, maar ik zag dus net dat ik derde ben geworden!'. Heb gewoon nog 34 euro gewonnen en een heel mooi wit lintje.
Wow, mijn lieve stoere ponytje was gewoon 3e tussen al die grote paarden!!
Ben echt trots op mijn schatje dat ie dit presteert!

Ik zie de SGW van Neede (28/29 sept) helemaal zitten!
En ik heb Ret natuurlijk ff een extra dikke knuffel gegeven!!
ps. Ka, heeeeel erg bedankt voor het groomen!!!