enten: na hoeveel dagen mogen starten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

enten: na hoeveel dagen mogen starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:54

Ik had een vraagje. Ik kreeg van een vriendin van mij te horen dat er een bepaald aantal dagen tussen de enting en de eerste volgende wedstrijd moet zitten. Zij zei 7 dagen.

Klopt dit?

Zo ja dan zit ik met een probleem: Paard moet voor donderdag 12 april geënt worden. Ze wordt de dag ervoor (woensdag dus) geënt. De zaterdag (14 april) heb ik wedstrijd. Zal dit voor problemen zorgen?

daantjuhhh

Re: enten: na hoeveel dagen mogen starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:56

Ik heb wel eens de dag voor wedstrijd geent en nooit commentaar opgehad terwijl ze wel in mijn paspoort keken!

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:56

voorismij moet je paard minimaal 7 dagen van te voren geent worden Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:58

De enting is toch nog geldig, dit geld alleen als je paard nog niet geënt is. Maar je moet wel minimaal 1 dag niet rijden, omdat je kans hebt op koorts door de inenting.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:59

Ddees schreef:
De enting is toch nog geldig, dit geld alleen als je paard nog niet geënt is. Maar je moet wel minimaal 1 dag niet rijden, omdat je kans hebt op koorts door de inenting.

ja je moet zoiezo (is mij iig verteld) 24 uur rustig aan doen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:01

ja ik ga dan woensdag is eerst rijden, daarna wordt ze geënt. Ze gaat dan lekker het land op. De dag erna eventjes longeren aan een halster (als ik al iets meer doe gaat ze al zweten) en die dag erna weer aan het werk.

Maar jullie denken dat het niet erg is als ik 3 dagen van te voren me paard laat enten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:04

Ik heb even op de site gekeken en ik zit dus met een probleem:

2. Vaccinatiegegevens
Tijdens wedstrijden worden de meeste combinaties uitgesloten omdat niet is voldaan aan de vaccinatiebepalingen. Hieronder de verplichtingen op een rij.

In het paspoort moet een geldig overzicht zijn geregistreerd van de aan het paard of de pony toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influenza.

De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen kan niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven.

Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts.

Wanneer de basisenting en de vervolgentingen vroeger in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, moet de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "The vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: DATUM". Deze Engelse regels gelden voor paarden of pony's met een FEI paspoort. Voor paarden of pony's met een ander paspoort dan een FEI paspoort, volstaat de regel in het Nederlands ook. De Engelse of Nederlandse regel moet wel zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts.
Voor sporters en officials is het van belang te weten dat per 1 april 2007 een sticker met het batchnummer van de entstof (van de vaccinatie) ook in het paspoort geplakt moet worden door de dierenarts (zie foto). Belangrijk om te weten: Vaccinaties die op of na 1 april 2007 zijn gegeven moeten dus zijn voorzien van deze sticker. Voor vaccinaties die voor 1 april 2007 zijn gegeven geldt dit niet.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:07

ja ik dacht inderdaad al zoiets. Ik denk dat je zelf moet weten of je gaat maar als ze controleren Nagelbijten / Gniffelen

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:17

Je moet inderdaad een kleine week wachten. Ook als je enting nog geldig is.
Je laat je paard verzwakte ziekte kiemen in spuiten. Een ander paard kun je hier alsnog mee besmetten.
De kans is vaak klein dat ze gaan controleren maar het is verstandig om de enting uit te laten stellen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:19

@ Saden: maar als ik de enting uitstel dan ben ik weer te laat met me enting. (of mag je er een aantal dagen overheen zitten?)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:21

Nope.

Kun je niet eerder laten enten?

Of de wedstrijd laten zitten?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 07:01

Cardy schreef:
@ Saden: maar als ik de enting uitstel dan ben ik weer te laat met me enting. (of mag je er een aantal dagen overheen zitten?)

Sorry hoor, maar wat is nu belangrijker? De gezondheid van je paard en andere paarden of een wedstrijd!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:09

Nee je mag er absoluut niet overheen zitten, dan moet je basisenting weer op nieuw!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:45

Nee Zoals je al gelezen hebt mag je de enting niet uitstellen.
Dan je wedstrijd maar afzeggen.
Jammer maar het is niet anders. Volgende keer iets eerder er aan denken dat ze geent moet worden.
Als je de basis enting over moet doen mag je veel langer niet starten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:12

sas_dancer schreef:
ja ik dacht inderdaad al zoiets. Ik denk dat je zelf moet weten of je gaat maar als ze controleren Nagelbijten / Gniffelen

maar al controleren ze niet, het gaat wel om de gezondheid van zowel je eigen paard, als de dieren die die dag op het concours komen. Ik zou het gewoon van mijzelf onverantwoord vinden om dan te gaan alleen omdat ik perse dat concours wil rijden.
de regels bestaan niet voor niets, en ik denk dat als je zelf je paard altijd goed geeent hebt, maar een ander besluit om ongeeent te komen en jou paard word daardoor ziek, dat je dat ook niet leuk vind.
Ik rij ook concours en heb bv een schimmelinfectie die al 3 jaar op mijn stal zit en niet weg te krijgen is. Dus dit jaar ingegrepen en al preventief geeent zodat ik zeker wee dat als ik dadelijk op concours verschijn, ik niet per ongeluk anderen besmet.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:17

Cardy schreef:

Uitstellen kan...mits je, je paard 2x per jaar ent.
Paarden moeten 1x per jaar geent worden voor de wedstrijden, ik ent zelf altijd standaard 2x per jaar, dan zou het dus geen probleem zijn het een weekje later te doen.

Ent je 1x per jaar dan mag je niet starten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:38

Alanta schreef:
Cardy schreef:

Sorry hoor, maar wat is nu belangrijker? De gezondheid van je paard en andere paarden of een wedstrijd!!

Dit heeft toch niks met belangrijker te maken? Saden had het over uitstellen en ik vroeg alleen of dat wel kon...
Heb ik ergens gezet dat ik MOET starten?

judithh schreef:
Cardy schreef:

Uitstellen kan...mits je, je paard 2x per jaar ent.
Paarden moeten 1x per jaar geent worden voor de wedstrijden, ik ent zelf altijd standaard 2x per jaar, dan zou het dus geen probleem zijn het een weekje later te doen.

Ent je 1x per jaar dan mag je niet starten.

Ik ent me paard altijd 2x per jaar, eigenlijk geen idee waarom (dacht dat het altijd al moest, iedereen bij mij op stal doet het)

Maar ik ga even bespreken met mijn dierenarts, zal wel helaas pas dinsdag zijn vanwege de paasdagen.

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:47

De dierenarts heeft bij mij ook wel eens een andere datum op t paspoort gezet ivm wedstrijd. Ik ent ook 2x per jaar, is verplicht bij ons op stal.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:55

Mijn fout, Ik heb er overheen gelezen dat je echt moest enten.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:02

als je echt moet enten zou ik de wedstrijd afzeggen er komen er vast meer Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:14

Cardy, als je toch twee keer per jaar ent dan zou ik gewoon een afspraak maken met de DA voor na de wedstrijd.

Voor de KNHS moet je namelijk minimaal 1 keer per jaar enten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:25

Ja ik ga gewoon dinsdag even bespreken met me dierenarts. En waarschijnlijk ga ik idd gewoon even een andere afspraak maken net zoals jij zei Apple

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:36

Aangezien dit in de reglementen van de KNHS staat plaats ik hier een slotje.