geen ruim lopend paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CookieXL

geen ruim lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:31

Hoi
Ik heb een paard dat geen super gangen heeft ( dus niet ruim lopend en geen swung of wat dan ook)
Meestal als ik een wedstrijd heb krijg ik maar een 6 voor m'n middendraf.. het commentaar is dan dat mijn paard niet veruimt... Mijn lerares zegt dat ik de middendraf aan mijn paard kan leren.
Iemand die ik ken zegt dat ik niet ver kom met mijn paard wat vinden jullie?
Ik heb mijn paard nog maar 4 maanden en ik vind het wel heel jammer dat ze niet dat x-traatje heeft..
Kennen jullie een paard dat niet ruim loopt en toch al hoog zit in de dressuur?
Gr. Ashley

Ytjuuuh

Re: geen ruim lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:36

Aan de draf kun je meestal nog veel verbeteren. Je kunt de galop en stap vaak minder makkelijk verbeteren. Dus je kunt altijd nog kijken hoe het gaat, maar het is natuurlijk wel moeilijker om een paard ruim te laten lopen terwijl hij er zelf niet veel aanleg voor heeft. Maar je kunt een paard dus wel een stuk verbeteren met rijden. Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:19

Mijn pony liep ook niet ruim, dus dat was meestal ook een 5 of 6 voor de middendraf.
Die pony had idd ook niet dat wauw- effect als je de ring in kwam, maar gelukkig bestaat een proef nog uit meer onderdelen dan alleen verruimen. Pling Haha!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:23

Ik ga even mee lezen.
Mijn paard veruimt ook niet, en gaat ook alleen maar harder lopen, terwijl hij het wel doet als hij "los" is, dus ik denk dat je het wel degelijk aan kan leren.

Hoe oud is je paardje?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:34

Een draf kun je heel veel aan veranderen. Als je paard meer op het achterbeen komt wordt een uitgestrekte draf waarschijnlijk een stuk makkelijker. Zijn achterhand zakt dan, waardoor je voor meer schoudervrijheid krijgt. Voor de galop geld met verruimingen eigenlijk hetzelfde. Hoe meer je paard op het achterbeen komt hoe makkelijker je kan verruimen. Dat duurt natuurlijk wel een tijdje paard moet eerst sterker worden en zijn balans beter vinden. Dit kan o.a. door veel te schakelen.
Toen ik mijn paard begon te rijden was hij M2 en had hij (als de verhalen kloppen) altijd 5-en voor midden-en uitgestrekte draf. Door hem losser in de bovenlijn te rijden en meer door zijn lijf te laten lopen haalt hij nu vaak 7-ens en soms ook wel 8-en voor zijn midden/uitgestrekte draf.
Ik moest er 3 jaar terug in de B mee beginnen en hij kon niet halsstrekken. Alleen al doordat we dat toen veel hebben geoefend werd hij losser, en daar werd hij al ruimer van. En nu hij meer op het achterbeen komt én los door zijn lijf blijft kan hij echt best redelijk strekken.
Paard met 3 normale basisgangen heeft kan de Z echt wel halen hoor! Met een nette foutloze proef kom je er uiteindelijk ook.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:21

inderdaad, de proef bestaat uit meer punten en elk dier en ruiter heeft zijn sterke punten die de zwakke weer compenseert.
Mijn paard heeft ook doodnormale gangen en strekken in draf, daar heeft ze werkelijk geen kas van gegeten. het is al sterk verbeterd, maar hoger dan een 6 zal ik er niet voor krijgen omdat ze gewoon wat suf ermee is en bouwkundig erg moeilijk te rijden is op dat onderdeel.
Maar goed, we kunnen wel netjes figuren rijden en haar gebroken lijnen zijn regelmatig goed voor een 7 of een 8, dus ik maak mij geen zorgen erover. als ik het er uiteindelijk uit kan rijden mooi, verbetering ben ik altijd voor. maar als ik merk dat zelfs met trainen het niet lukt,dan ga ik niet dag in dag uit dat trainen en pushen alleen omdat ik dat wil. het is moeilijk, vooral omdat juist die onderdelen waar je steeds lage punten voor krijgt redelijk frustrerend zijn,maar focus je echt op je sterke punten en ontwikkel die extra om de boel te compenseren. ( natuurlijk wel altijd gewoon de moeiljke punten doortrainen Knipoog )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:25

aan de draf is het meeste te verbeteren dus ruimer kan je trainen, alleen echte schwung is meestal wel aanleg en bouw, maar gelukkig bestaat de proef niet alleen uit de uitgesterkte draf, als je alles netjes doet, kom je er ookwel, spetterend of niet Lachen

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:33

Ik ben M1 dressuur geworden, de laatste wedstrijd met hem werd ik zelfs eerste, met een springgefokt paard, die overbouwd was, 1.75m, en geen mooie draf. In de vier jaar dat ik wedstrijden met reed, heb ik altijd de oefeningen supergoed gereden, om zo te compenseren met de drafonderdelen. En naarmate hij sterker werd, werd de draf ook iets beter, niet zo goed als mijn dressuurpaard die dit van nature al heeft, maar ik haalde in de B een 5 op de middendraf, in de L een 6 en in de M ook een 6. Dus als je de oefeningen gewoon goed laat zien, zoals het wijken bijvoorbeeld, kun je echt wel hoog komen hoor, ik had misschien ook nog wel hoger gekomen met hem, maar hij is verkocht door tijdgebrek. Dus gewoon oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:24

Verruimen is zeker wel te leren Knipoog

Mijn paard heeft wel die ruimte in zijn gangen, maar er lopen er ook genoeg in het M2/Z1 die geen ruime draf hebben hoor!

Als je voor je middendraf bv een 5 haalt, kun je dit compenseren met een ander onderdeel waar je paard juist wél heel erg goed in is! En gwoon heel secuur je proefje rijden helpt ook vaak Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:28

Ja hoor zeker te leren Ja

Mijn paard kan ook niet ruim lopen
Als ik dat dan toch vroeg ging hij alleen maar sneller.
Ik had meestal maar een 4 of een 5 voor de middendraf.

Ik heb er veel op geoefend, maar later haalde hij in de Z op 60 meter lengte een 7 voor de uitgestrekte draf Lachen

Dus het is zeker te verbeteren Lachen

CookieXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:00

Suusje: M'n paard is 8 jaar
Dus waar het op neer komt is dat ik gewoon moet oefenen, oefenen en oefenen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 07:45

Jep. en je kunt veel gaan balkjes draven, daar wordt de achterhand vaak wat steviger van, wat weer helpt om een middendraf te rijden. Door de balkjes iets verder uit elkaar te leggen, moedig je je paard aan om ruimere passen te gaan nemen. Door de balkjes iets omhoog te leggen (bijv. aan 1 kant) wordt de coordinatie van de achterhand van je paard ook beter en sterker, wat ook weer helpt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:48

Balkjes draven werkt goed. En mijn instructrice tikte met een zweepje steeds de voorbenen aan in draf om het paard te leren z'n benen meer uit de schouder te laten komen (=haflinger, dus alles behalve ruime gangen). Inmiddels kan ik een redelijke middendraf laten zien (in het L2), maar ondanks dat willen ze toch altijd nog meer zien. Het heeft ook alles te maken met het sterker worden van de achterhand, als ze wat meer dalen van achter, kunnen ze ook makkelijker strekken van voren.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:46

Mijn vorige paard had ook geen supergangen, maar naarmate we hoger kwamen werd de middendraf steeds beter! Vooral met doorzitten kon ik het er beter uitrijden..Ze is uiteindelijk m1 geworden.
(al had ik niet echt altijd 5en oid) Het was geen mega beweger, ook geen superslechte, maar een 'gemiddeld' zeg maar..

Al denk ik wel dat een 'gemiddeld paard' (dus geen spectaculaire beweging) wel in de z kan komen, maar dit gewoon (veel) langer duurt en je nooit echt 1e zal worden (bij sterke concurrentie van 'goede
bewegers'). Het kost gewoon meer moeite en tijd, maar is zeker niet onmogelijk! Geen aanval op iemand persoonlijk, maar is gewoon een mening. Bloos Dus geen bombardementen graag Nagelbijten / Gniffelen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:21

Mijn pony is van nature ook een hele eenvoudige beweger, niet veel extra's. In de L1, toen ik hem net had, was de middendraf altijd voor 5'en. Nu na veel training is hij veel beter verzameld en strekt ie uit voor 7'ens en 8'en in de Z1.
Hij is helemaal geen natuurtalentje, maar door veel met hem te werken en door in hem te geloven is hij toch in vrij korte tijd Z1+winst geworden. Doordat hij wel makkelijk is in de zijgangen, scoor je altijd wat compensatiepuntjes. Misschien wordt hij nooit een 'kampioenspony' die alles van nature doet en het eigenlijk veel makkelijker heeft. Maar hij is met zijn niet ideale bouw en gangenwerk toch Z geworden.

Probeer vooral lekker te werken aan de activiteit van het achterbeen. Controleer je eigen houding nog eens, misschien stoor je je paard wel een beetje.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:27

Een paard dat dit van nature meeheeft, heeft het natuurlijk gemakkelijker. Maar met een correct lopend paard kun je toch een heel eind komen. De lagere punten voor het verruimen kun je dan toch compenseren.
Ik denk wel dat je gangen kunt verbeteren, maar als een paard het van nature niet meeheeft zal het nooit een ster worden bij het verruimen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:54

Scum schreef:
Een paard dat dit van nature meeheeft, heeft het natuurlijk gemakkelijker. Maar met een correct lopend paard kun je toch een heel eind komen. De lagere punten voor het verruimen kun je dan toch compenseren.
Ik denk wel dat je gangen kunt verbeteren, maar als een paard het van nature niet meeheeft zal het nooit een ster worden bij het verruimen.

Dat bedoelde ik ook een beetje Knipoog Bloos

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:11

Ik had met de eerste wedstrijden van mij en mijn paard in de B altijd een 5 voor de middendraf.
De laatste wedstrijden in NL, in de L2 had ik meestal een 7. Dus er zat bij ons zeker vooruitgang in. Zeker als je kijkt dat in de hoogere klassen, toch ook strenger gekeken wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:23

IK weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Raimaer heeft van zichzelf een echte tuigersdraf, flink heffend knietje en weinig ruimte pakken. Maar nu ze weer lekker aan de gang is, en achter veel sterker wordt, begint ze toch heel apart uit te strekken. Grappig genoeg doet ze dat echt alleen onder de man, los en aan de longe komt haar tuigpaardaanleg weer boven.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:50

Verruimen in draf kan je zeker leren.

Toen ik heb net een maandje had (september) en ik wou verruimen, ging hij keihard, maar zonder verruimen.

Nu na veel oefening, gaat hij niet meer harder, maar verruimt, en soms behoorlijk veel! (Zie je zijn hoeven, als je even naar beneden kijkt)

Gelukkig heeft mijn paard een hele ruime stap (3 a 4 passen stapt hij over), en zijn galop ziet er aardig uit. Alleen de draf was echt een ramp!

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:54

Mijn paard is ook echt geen spectaculaire beweger. In de lagere klasses haalde ik ook vaak een 5 voor de middendraf maar compenseerde dat met de andere onderdelen. Mijn paard heeft weer veel tact, dus in de zijgangen blijft hij mooi doorsjouwen. Daar scoorde ik dan weer extra op. Inmiddels zijn we net ZZ-zwaar gestart en nu zit ik nog steeds rond de 6 met mijn uitgestrekte draf, maar we hadden wel meteen twee winstpunten de eerste twee proeven die ik tot nu toe gereden heb. En we waren ook twee keer eerste terwijl er echt vele betere bewegers in mijn ring zaten!
Dus niet opgeven, veel tempowisselingen rijden en ook niet meteen een hele lange lijn middendraf willen. Begin met het vertrekken en dan meteen weer terug. En zo steeds wat verder uitbouwen. Als de inzet eenmaal goed is komt de rest vanzelf, een slechte inzet kan haast geen goede middendraf worden. Succes met oefenen!

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:51

Een trucje is om je paard voor de middendraf goed te laten verzamelen en op zijn achterhand te zetten, als je paard niet op zijn achterhand is kan ze nooit een ruim voorbeen krijgen, zeker als je paard er veel moeite mee heeft. En zorg dat je paard recht is als je diagonaal op rijdt, een paar passen verruimen dus het hoeft niet de hele diagonaal en dan weer proberen sterk terug te rijden

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:13

Mijn paard liep toen ik hem kocht behoorlijk simpel (draafde bijna als een pony), zie mijn profiel hoe hij nu draven kan. Het klopt dus inderdaad dat er aan de draf veeeeeeeeeeeel te verbeteren is.
Veel schakelen, scherp aan het been maken. Let wel, het gaan niet van vandaag op morgen. In het begin moet je tevreden zijn met een enkel pasje, dan dit langzaam, opbouwen, je pony moet t ook kunnen volhouden!

Succes!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:23

CookieXL schreef:
Hoi
Ik heb een paard dat geen super gangen heeft ( dus niet ruim lopend en geen swung of wat dan ook)
Meestal als ik een wedstrijd heb krijg ik maar een 6 voor m'n middendraf.. het commentaar is dan dat mijn paard niet veruimt... Mijn lerares zegt dat ik de middendraf aan mijn paard kan leren.
Iemand die ik ken zegt dat ik niet ver kom met mijn paard wat vinden jullie?
Ik heb mijn paard nog maar 4 maanden en ik vind het wel heel jammer dat ze niet dat x-traatje heeft..
Kennen jullie een paard dat niet ruim loopt en toch al hoog zit in de dressuur?
Gr. Ashley

Ik heb altijd zo iets van eerst zien dan geloven dat een paard het niet kan. Als jij er voor gaat, en je paard wilt begleiden daarin, waarom zou het paard het dan niet kunnen? Ik ken paarden waarvan gedacht werd dat ze niets waard waren, en nu de sterren van de hemel lopen. Zo lang jij er in gelooft en er voor gaat, kun je best een eind komen!

Wees niet bang dat je paard het niet kan, want de draf is prima te verbeteren. Ga eerst na of jou zit en hulpen correct zijn. Daarna of je paard goed los is. Met balkjes en tempowisselingen kun je ook al een eind komen.

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:10

een ruimere draf is er zeker wel in te krijgen.. maar gewoon veel oefenen en het paard de tijd geven om ruimer te worden Ja