B ruiter iedere week op Z2 paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein8

B ruiter iedere week op Z2 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 16:38

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volende:

Ik rij Z2 dressuur met mijn paard. Ik rij 5 dagen per week op hem.

Op de dagen dat ik niet rij rijdt er een meisje van 13 op hem. Ze heeft voorheen een verzorg pony gehad.
Ze stapt, draaft en galoppeerd met hem, 2 keer in de week een uur lang. Ze zet hem dus niet echt aan het werk en hij hoeft ook niet echt aan de teugel.

Wel probeert ze af en toe eens wat te wijken. Zelf kan ze niet veel meer dan de 3 basisgangen.

Denken jullie dat dit consequenties heeft. En wat vinden met name de M-Z en hogere dressuurmensen hier van??

Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen!

Gr marjolein

joske_vuran

Re: B ruiter iedere week op Z2 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:45

Tja..

Bij mij persoonlijk zou het er heel erg aan liggen hóe ze rijdt. Als het echt nog veel teugelgetrek en schoppen is, dan zou ik het liever niet hebben denk ik. Als ze gewoon netjes rijdt en geen rare dingen doet, zou ik het wel vertrouwen. Ik zou zowieso zelf af en toe even kijken en wat tips geven, ik zou dus wel graag willen dat ze dan op 'mijn manier' rijdt.. En ik als ik zou merken dat mijn paard er minder door zou lopen zou ik er denk ik wel mee stoppen..

Maar merk je zelf verschil dan, qua rijden, nadat zij heeft gereden?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:48

ik rijd niet dressuur maar mennen wel, M nu Knipoog
ik heb ook een meisje op mijn pony rijden en zij rijdt bixie.
wat hier boven ook al gezegt is, als er teveel getrek was geweest had ze er niet op mogen rijden maar zij rijdt echt heel leuk. lekker los teugeltje. voor mijn paard is het mooi wat aandacht en een beetje beweging, en zij leert er veel van.

ik denk dat het op zich zelfs wel goed is voor je paard, want je kunt toch niet altijd op hoog niveau trainen? dus zo'n meisje die er leuk mee rond hobbelt en aandacht geeft vind ik dan zeer geschikt Ja

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:49

Jij rijdt al 5 x per week en dan ook nog iemand anders 2x? Elke dag rijden? Vind ik best wel veel eigenlijk.

Over de bijrijdster, tja merk jezelf verschil? Ben je er zelf bij? Misschien kun je haar wat tips geven. Zelf heb ik als onervaren B amazone ook een tijdlang op een M/Z paard gereden en heel veel van geleerd Haha! Ik reed alleen als zij geen tijd had, paard werd 3/4 x per week gereden.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:49

Een meisje dat B rijd kan toch niet het zelfde rijden.
Dus niet op haar manier.
Als ze niet heel de tijd aan het trekken en schoppen is kan het denk ik geen kwaad.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:51

Als ze alleen de basisgangen rijdt... en die goed rijdt denk ik niet dat dit consequenties heeft. Zolang ze er maar niet aan zit te trekken en te doen. En ze wel dezelfde hulpen geeft als jij.
Misschien is het ook weleens lekker voor je paardje één of twee "rustige" trainingen in de week.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:51

Volgens mij is dat zowel paard- als ruiterafhankelijk.
Sommige paarden worden lastiger te rijden als er iemand anders op rijdt, anderen niet. Sommige ruiters maken het lastiger voor jou om je paard goed te blijven rijden, doordat ze bijvoorbeeld heel erg gaan zitten schoppen of trekken oid.

Op Duvel, die met mij M2, bijna Z1 loopt, rijdt ook een meisje dat vel minder ver is dan ik, maar zij kan enorm veel van Duvel leren. Als hij iets bij haar niet wil of doet, weet ze dat ze het op de verkeerde manier doet.
Zij heeft overigens wel ook les van iemand waar ik wel achter sta.
Ik heb niet het idee dat Duvel echt slechter wordt van haar, eerder van het feit dat ik zelf (te) weinig kan trainen. Als ik er zelf vaker op zit loopt hij wel beter, maar dan rijdt zij er nog net zo vaak op (de dagen die ik extra rijd, loopt hij normaal aan de longeerlijn of hij loopt buiten).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:01

Persoonlijk zou ik in dit geval het paard liever 2 dagen per week vrij geven dan er een B ruiter op zetten (zeg ik zelf zonder ooit een startkaart te hebben gehad hihi) Het kan het paard meer kwaad dan goed doen. Als je paard een dagje spierpijn heeft bijvoorbeeld neem ik aan dat ze niet de capaciteit heeft om aan te voelen wat er precies vast zit en hoe je dit los moet werken. Als je dit verkeerd aanpakt heb je grote kans dat je paard de volgende keer alleen nog vaster zit dan voordat het meisje reed. Voor een recreatiepaard maakt dit niet zo heel veel uit, maar het is toch vervelend als je zelf 2 dagen daarna een wedstrijd hebt.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:09

Mijn paard en ik starten in de Z1. Onze dochter van 12 rijdt hem ook af en toe en ik kan merken dat ze dat allebei heel leuk vinden: het gaat gepaard met een boel plezier en het is lekker ontspannen! Een beetje lol op z'n tijd is voor een paard ook heel fijn! Hyper!
Dus volgens mij kan het helemaal geen kwaad, mijn paard kan het goed scheiden wie er op hem zit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:01

zolang beide er plezier in hebben en jij er geen grote consequenties aan ondervind kan het prima doorgaan (hoewel ook ik niet 7 dagen per week zou rijden erop) juist die keren dat er even iets minder wordt gevraagd kan voor je paard best fijn zijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:31

Als zij hem lekker over de rug weet te krijgen en hem daarin wat rondjes beweging geeft zie ik er absoluut geen probleem in, juist wel fijn hoor Ja, gewoon wat in die basishouding rondsturen. Is het al een 'gepluk'/'gedoe' voor haar om hem fijn nageeflijk te krijgen zou ik het een heel ander verhaal vinden, dan geef ik 'm idd liever 2 dagen vrij. Maar dat hij die dagen niet op Z-niveau aan de gang is hoeft echt geen nadeel te zijn hoor.

Maar uiteraard is het per paard verschillend, dus gewoon kijken hoe het uitpakt en daar het werk op aanpassen!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:22

Mijn Z2 paard loopt 2 keer per week met een 14 jarig meisje. Ze rijdt de merrie nu 2 jaar. De eerste paar maanden ben ik erbij gebleven en gaf ik aanwijzingen, nu rijdt ze zelf een uurtje per keer. Van de 2 keer heeft ze 1 keer les en de andere keer bij mij in de buitenbak. Het gaat zeer goed, ze rijdt dan ook zeer netjes en schopt, plukt etc niet. Denk dat het per paard verschillend is. De merrie is van zichzelf zeer zeker qua lopen. Ik heb nog een ander Z2 paard en hieraan merk ik het tegelijk als er iemand anders op heeft gezeten. De hele grapjesdoos wordt open getrokken en er is weinig mee te doen. Afhankelijk van paard en ruiter lijkt mij.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:29

Tot afgelopen zomer reed ik een 19 jarig pard in het Z2. Zelf reed ik hem +- 4 dagen in de week en de rest liep hij mee in de manegelessen! Wel ruiters die bleven zitten als hij eens vervelend was, dus geen beginners, maar absoluut geen sterruiters!
Bij dit paard kon het weinig kwaad, had in 8 wedstrijden 12 winstpunten in het Z2.
Ik denk wel dat het per paard verschillend zal zijn. Als jij er geen last van hebt als zij gereden heeft maakt het denk ik weinig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:32

Iemand die gewoon meerijdt met het paard verprutst er niks aan. Je komt in de problemen als er iemand opgaat die er meer aan wil rijden dan ze kunnen. Iemand die gewoon netjes meelift, verbinding kan houden en het paard recht naar voren rijdt, die verbetert er misschien niks aan maar die maakt zeker niks kapot.

Je merkt het zelf het beste, als je veel te corrigeren hebt de dag nadat zij gereden heeft, dan weet je dat het niet zoveel zin heeft. Als je kunt opstappen en wegrijden dan is er imo niks aan de hand.

Ik weet niet wat jij normaal doet, maar ik rijd mijn paard ook niet 6 keer in de week echt voluit.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:36

Ik heb op Taco ook een B ruiter rijden 1x in de week.
Ik heb er totaal geen problemen mee.
Zo wordt Taco tussendoor ook gewoon lekker ontspannen gereden zonder zware oefeningen te doen.
De volgende dag kan ik zo opstappen.

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het voor sommige paarden niet lekker werkt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:45

Zep schreef:
Iemand die gewoon meerijdt met het paard verprutst er niks aan. Je komt in de problemen als er iemand opgaat die er meer aan wil rijden dan ze kunnen. Iemand die gewoon netjes meelift, verbinding kan houden en het paard recht naar voren rijdt, die verbetert er misschien niks aan maar die maakt zeker niks kapot.

Hier ben ik het mee eens, ik heb liever een B ruiter op mijn paard die er lekker rondjes mee rijdt dan een L of M ruiter die het paard loopt te hinderen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:58

Ik ga mee in wat het grootste deel van de mensen al zegt.
Hoewel het misschien wel een beetje afhangt van je paard, ik kan me voorstellen dat een aantal paarden echt consequent aan de hulpen moeten blijven staan. En als je op een gegeven moment steeds een dag bezig bent dit weer op z'n plek te zetten is dat misschien vervelend.

De meeste paarden beschikken wel over een goed aanpassingsvermogen, ikzelf rijd zo'n paard, een manegepaard wat 3 dagen in de week gewoon meedraait in de lessen, zowel beginnend als gevorderd. Nu ik hoger kom merk ik het wel, maar nog steeds past hij zich geweldig aan.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:00

Ik zou het niet willen op mijn paarden, ik train ze dan liever die twee dagen zelf lekker op de basis of ga een stukje stappen. En als ik daar geen tijd voor zou hebben dan zou ik ze lekker de wei of paddock in gooien. Bij ons hebben de paarden zowiezo 1x per week een rustdag, dus dat er niemand op hun rug zit. Als ik het goed begrijp wordt het paard van TS elke dag gereden.....? Ik vind dat niet nodig, maar ken het paard/amazone en situatie niet.
Ik vind idd wel een B ruiter die niet zit te trekken en plukken zal er niet veel aan "kapot" maken, maar beter wordt het paard er ook niet van, waarom dan niet lekker een dagje vrij met weidegang, lijkt mij persoonlijk fijner voor het paard.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:03

Het ligt er ook aan hoe goed het paard bevestigd is. Ik neem aan dat aan het niveau te zien hij dat wel is.
Ik rijdt bijvoorbeeld een 14 jarige ruin die m2 heeft gelopen en ook veel z oefeningen kent. Dit paard is wat ouder en zo goed bevestigd dat ik er niks aan kan verkloten hoor. Sterker nog ik leer nu super veel en het gaat steeds beter!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:14

Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben. Zolang ze maar niet probere oefeningen te rijden. Op mijn pony kan ik niemand anders laten rijden, B ruiters neemt die een loopje mee en bij mensen die hem iets meer aan het werk proberen, raakt hij helemaal overstuur en kan ik hem de volgende dag niet normaal rijden.

Nu doet hij al moeilijk als ik hem een week door iemand anders laat stappen of longeren, hij lijkt dan wel een soort beledigd Knipoog

Maar met een normaal paard Knipoog zou ik het geen probleem vinden Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:30

Ik ben L2 en rij ook op een Z paard van iemand anders, ik ga er morgen voor het eerst mee starten in de L2.
Ik ben heel blij dat ik deze kans krijg, ik leer super veel van het dier!
Mijn vorige paard (liep M2 niveau) vond het juist erg fijn om naast het zware werk af en toe een keer met een kindje (b niveau) door de bak te hobbelen! Lachen
Het hoeft niet persé slecht voor een paard te zijn, denk ik!

marjolein8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 11:04

Bedankt voor de reacties.

Ik ervaar tot nu toe geen veranderingen aan mijn paard. Inderdaar er zit nu 6 of 7 dagen per week iemand op zijn rug. De 5 dagen dat ik hem rij rij ik hem zeker niet iedere dag even intensief maar ja hij wordt inderdaad wel hard aan het werk gezet. het is allemaal nog niet super bevestigd maar het is wel de bedoeling dat we ooit in de toekomst over een jaartje of 1,5 eens over gaan naar het Zz-licht als het zo door blijft gaan.

Dat meisje wil graag wat rijden (ze staat dicht bij me in mijn prive leven, dus wil ik ze best wat laten rijden) Maar ze hoeft er zelf niet beter van te worden of er veel van te leren want ik beschouw mijn paard niet als oefenpaard om het maar even vervelend te zeggen...

Ik twijfel er inderdaad wat aan of 7 dagen per week een zadel op zijn rug niet wat teveel van het goede is.

Nee ze richt hem niet recht en laat hem ook niet in het juiste draf en galop tempo lopen maar misschien is dat wel beter dan rommelen in zijn mond.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:15

Citaat:
Dat meisje wil graag wat rijden (ze staat dicht bij me in mijn prive leven, dus wil ik ze best wat laten rijden) Maar ze hoeft er zelf niet beter van te worden of er veel van te leren want ik beschouw mijn paard niet als oefenpaard om het maar even vervelend te zeggen...

het lijkt me dat dit meisje, hoe dicht ze prive ook bij je staat, beter naar een manege kan voor 1/2x in de week les en dat je daar niet je paard voor uitleent (want ook al vind je je paard geen oefenpaard, dat is het op dit moment natuurlijk wel...).

Ik ben zelf altijd heel voorzichtig met minder ervaren ruiters die op mijn paard zitten, aangezien ze inderdaad veel minder aanvoelen wat stijfheid betreft.
Ik heb nu een bijrijder die Z1 rijdt en wat dat betreft dus meer aan mijn pard kan leren dan andersom (paard is M). Daar heb ik toch een fijner gevoel bij en ik hoef er ook nniet steeds bij te blijven.

ook zou ik inderdaad je paard eens een pleziertje gunnen door lekker een dagje in de wei te mogen of eens een keer lekker buiten uitrazen, 7 dagen werken is niet niks hoor... Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar denk dat je paard het wel lekker vind!

In ieder geval succes met je beslissing(en)!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:01

Denk dat je dat het beste zelf kunt bepalen, als je merkt dat je paard er minder door loopt dan zou ik het natuurlijk niet meer doen, maar als je er nix aan merkt zou ik het niet erg vinden. Is juist leuk voor de meisje, leert ze veel van Lachen

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:18

Ik denk niet dat zit zoveel uitmaakt hoor. Je traint hem al 5 dagen per week zelf, wat al hartstikke veel is. Dan is het juist wel lekker voor je paard als hij de overige 2 dagen niet zo hard hoeft te werken. Ik rijd zelf ook Z1 dressuur op me pony en mijn moeder rijd haar ook regelmatig recreatief en ik merk echt geen verschil. Van 2x in de week gaat je paard niet slechter aan je hulp staan. En misschien kan het meisje dat je je paard verzorgd ook gaan lessen bijv of kan je haar tips geven.