hengstenvlecht moet strakker??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vauban

hengstenvlecht moet strakker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:38

hey!

ik rijd met een fries tegenwoordig wedstrijden.... maar bij m'n laatste wedstrijd kreeg ik nogal een rare opmerking...

er stond:
"hengstenvlecht moet strakker!"

nu vlecht ik mijn paard altijd in (ook bij het gewone oefenen..) en hij zit bij mij altijd even strak...
het probleem is echter dat mijn paard in het achterste stuk van z'n manen (dicht bij de schoft) niet echt lange manen heeft (komt door het borsttuig bij het mennen :S)
dus het is onmogelijk tot helemaal achter aan te vlechten. Ook zit ik met het probleem dat als ik mij paard ingevlochten heb, hij zijn hals een keer goed strekt, en de hele vlecht weer wat losser zit.....

een foto... (beetje wazig..)
Afbeelding
kan iemand me vertellen wat nou precies de bedoeling is???? moet de vlecht zo strak zitten dat hij z'n hals niet kan strekken zonder er een paar haren uit te trekken?

groetjes en alvast bedankt (ik hoop dat het topic goed staat?!?!)

Allejandro

Re: hengstenvlecht moet strakker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:40

Ik heb geen idee. Het ziet er eigenlijk euh, strak genoeg uit Haha! gewoon nog netjes? Lachen

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:42

Ik kan het helaas niet zo goed zien en heb er ook niet al te veel verstand van Knipoog

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:43

rakkertje13 schreef:
Ik heb geen idee. Het ziet er eigenlijk euh, strak genoeg uit Haha! gewoon nog netjes? Lachen

hoe bedoel je dat??? volgens mij zit hij idd strak genoeg maar de jury vond dus van niet.....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:43

hm mja ziet dr toch echt niet verkeerd uit? en idd als ik een hengstevelecht maak, zit ie ook snel wat losser als t paardje dr hals strekt... wat wel helpt is kleinere plukken nemen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:54

Wat ik doe bij mijn merrie Haha! ..... Een hengstenvlecht!!

Neem drie banen zwart elastiek (gewoon het elastiek wat ook in kleding wordt verwerkt en je op een kaart kunt kopen) van ongeveer 80 cm lang, en zet deze in de eerste pluk die je oppakt vast. vlecht nu de banen mee in de drie plukken en neem gewoon elke keer een pluk op bij de baan zoals je dit altijd doet. Door de spanning van het elastiek komt de vlecht ook na het halsstrekken redelijk goed weer in model terug. Je ziet er niets van maar het werkt wel. Ook bij iets kortere plukken blijft de vlecht dan beter zitten. Succes!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:56

Ik kan het op de foto moeilijk zien, maar mogelijk lag de vlecht naast de manenkam i.p.v. erop? Misschien dat dat er mee wordt bedoeld.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 18:14

ChristaMoor schreef:
Wat ik doe bij mijn merrie Haha! ..... Een hengstenvlecht!!

Neem drie banen zwart elastiek (gewoon het elastiek wat ook in kleding wordt verwerkt en je op een kaart kunt kopen) van ongeveer 80 cm lang, en zet deze in de eerste pluk die je oppakt vast. vlecht nu de banen mee in de drie plukken en neem gewoon elke keer een pluk op bij de baan zoals je dit altijd doet. Door de spanning van het elastiek komt de vlecht ook na het halsstrekken redelijk goed weer in model terug. Je ziet er niets van maar het werkt wel. Ook bij iets kortere plukken blijft de vlecht dan beter zitten. Succes!!

dat ga ik eens proberen dank je wel!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 18:15

BrankaZ schreef:
Ik kan het op de foto moeilijk zien, maar mogelijk lag de vlecht naast de manenkam i.p.v. erop? Misschien dat dat er mee wordt bedoeld.

als ik een vlecht maak ligt ie altijd naast de manenkam.... hoe vlecht je als je een hengstenvlecht op de manenkam wilt?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:21

mikeyfreak schreef:
BrankaZ schreef:

als ik een vlecht maak ligt ie altijd naast de manenkam.... hoe vlecht je als je een hengstenvlecht op de manenkam wilt?

Onderlangs vlechten. Dus een pluk die je erbij pakt niet vanaf boven pakken, maar onder de vlecht vandaan erbij pakken. Op die manier druk je de vlecht op de manenkam.
Andere tip: manen in twee helften (links en rechts) verdelen en dan invlechten. Op die manier ligt ie er ook mooi op.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:09

Ja, een hengstenvlecht hoort op de manenkam, maar snap niet dat een jury daar commentaar op geeft.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:42

Wij maakten eerst ook altijd een hengstenvlecht langs de manenkam maar zijn onderlangs gaan vlechten zodat deze erop kwam te liggen.
Echter door het gewicht zakte hij alsnog uit, dus maak ik nu 2 vlechten boven op. Ik vlecht door tot ongeveer 10 cm voor de schoft en dat laatste kleine stukje maak ik een 1 kleine hengstenvlecht bovenop die tot onder het zadel doorloopt.

haffiebecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:12

het makkelijkste is ook onderlangs vlechten vind ik. Dan blijft het ook met hals strekken goed zitten. als dat nog niet genoeg werkt doe ik er ook wel eens elastiek in (maar dan witte, ik heb een haf) werkt super goed! ook moet je het haar echt goed strak trekken zodat het mooi tegen de manenkam blijft zitten.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:12

haha hardstikke bedankt voor de reacties
ik zal ook eens de twee manieren van vlechten uitproberen!

groetjes

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:21

Of je houdt het de volgende keer netjes los.. Mooi uitgeplozen, wat anti-klit er in.. Staat ook mooi:)

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:43

Ik vlecht altijd gewoon bovenlangs, en spray het daarna in met haarlak, blijft prima zitten Ja

niet een mooie foto, maar de vlecht is er duidelijk op te zien.
Uiteraard doe ik alleen op wedstrijden er haarlak in spuiten

Afbeelding