Help!! Pony staakt in de proef

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NRPS97

Help!! Pony staakt in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:14

Vandaag weer gestart (M1) nadat ik een half jaar thuis ben gebleven.
Mijn pony gaat thuis fijn en op wedstrijd gaat het losrijden ook goed.
Zodra ik in de proef zit, gaat het behoorlijk mis.
Ze gaat vierkant door de hoeken, oren in de nek en achteruit slaan.
Dan heb ik haar weer een paar meter aan de praat en dan begint ze weer.
Morgen ga ik nog een poging doen op dezelfde locatie.
Iemand hier ervaring mee??????????

Mexxuna

Re: Help!! Pony staakt in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:57

Ik had zo'n merrie, die liet mij ook altijd zitten,
die gooide haar kop omhoog en zette haar ondernek erop, en ik kon er niets meer mee.
Later heb ik eens een onwijs fijne jury gehad, waarvan ik haar eens flink op haar donder mocht geven in de ring, zodat ze weet dat ze óók in de ring aan mijn hulpen moet blijven, anders bleef ze er een spelletje van maken!
Later is het allemaal goedgekomen! Lachen
Misschien ook eens aan de jury vragen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:03

Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat jij toch iets anders doet als je met je proef begint, dan wanneer je voor jezelf aan het (los)rijden bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn: jouw concentratie voor de proef, of je bent zenuwachtig en gespannen, of je geeft je hulpen ineens wat voorzichtiger, omdat je toch in een proef zit... Dit zijn hele logische dingen, waar we allemaal wel min of meer last van hebben als we een proefje rijden, alleen reageert het ene paard veel sterker op je lichaamstaal dan het andere.
Je kunt het misschien doorbreken door een keer hors concours te starten. Je kunt dan echt gaan rijden in je proefje, als je begrijpt wat ik bedoel, omdat prestatiedrang geen rol meer speelt. Je doet het voor de oefening. Ook kun je dan een zweepje meenemen in je proef, waarmee je hem weer wat aanwijzingen kunt geven. In de M volgen de oefeningen elkaar vrij snel op en het kan ook zijn dat het paard, dat, in combinatie met jouw concentratie of spanning, niet kan verwerken.
Ik heb het ook wel eens gehad en hors concours starten heeft mij toen goed geholpen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:42

Kijk eens wat je pony doet als je thuis een proefje rijdt?
Misschien kan ze de oefeningen opzich wel, maar vind ze het zo snel achter elkaar nog te moeilijk?
Als je weet dat ze je echt aan het klieren is ben ik ook zeer voor (evt HC) starten en een keer goed aanpakken in de ring. Ze zou lang niet de eerste zijn die door heeft gekregen dat ze in de ring geen straf krijgt en niet aangepakt wordt Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:57

Misschien zou je eens in de bak (bij indoor natuurlijk) mogen rijden zonder dat het een wedstrijd is. Als je wel buiten inrijdt en een proefje rijd in de bak kan je kijken of ze hetzelfde doet, als ze dat niet doet weet je dat het aan de spanning van jullie beiden kan liggen. Ook kan je haar dan corrigeren en er dus mee oefenen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:59

Volgens mij mag je als je H.C. start, gewoon een keertje met zweep etc rijden!
Misschien een idee?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:42

Zoals hierboven al staan, gewoon een keer HC starten, dan mag je met zweep starten en je punten tellen ook niet mee, gewoon een oefening dus maar dan kan je wel van de gelegenheid gebruik maken haar eens aan te pakken.

Suc-6