tonglepel op ST op wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

tonglepel op ST op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:25

De vraag staat eigenlijk al in de topic titel, maar ik zal eerst ff een korte uitleg geven.

Ik rijd sinds kort een Z-paardje (weinig wedstrijdervaring dat wel), ik ga hem ook starten in het Z op ST. Maar meneer heeft een erg lenige tong, een heeeeeeel heel heeeel erg lenige tong zelfs, daar is hij tijdens het rijden dus ook telkens mee bezig en daardoor is hij niet lekker los en sneller afgeleid. Nu hadden we er al een tonglepel opgedaan, maar daar kreeg hij de tong nog overheen gewurgd Gestoord, nu hebben we een andere tonglepel en als bij donderslag bij heldere hemel is het 'probleem' weg, hij kauwt fantastisch, is über los en loopt eigenlijk heel fijn (afgezien van de afstemming die we gewoon weg nog moeten krijgen), hij is nu niet meer met zijn tong bezig en krijgt hem er nu echt niet over heen. Maar mag ik hier wel mee starten, met zo'n tonglepel in het Z?

Ik heb in het wedstrijdregelement gekeken, maar ik kan het niet echt vinden, of ik kijk er echt over heen. Ik hoop dat iemand hier er wel antwoord op weet, anders mail/bel ik de KNHS wel.

Alvast bedankt!

Roos_s

Re: tonglepel op ST op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:37

ik weet het niet, maar ik neem aan dat je het van buitenaf toch niet kan zien... ik zou het gewoon doen Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:38

volgens mij mag er met tonglepel gestart worden in het B en L.
ditomdat het een aanleunings probleem is en dit vanaf t M gewoon opgelost moet worden..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:41

Citaat:
Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Het mag dus niet...

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:56

oké dan weet ik voldoende! thx TeeGee, dan dus maar gaan afwisselen met dat ding.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:00

Hoe loopt ie op een trensje dan? Zijn wel meer paarden die S & T te veel vinden in hun mond.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:15

hij loopt beter op ST dan op een normale trens (k rijd hem zelf pas 3 weken hoor Knipoog) maar hij doet dit met een normale trens ook en heeft dit altijd gedaan met die tong (jaa heel vervelend). De oefeningen zijn verder geen probleem eigenlijk, want daar loopt hij met groot gemak doorheen (zowel met trens als ST), maar doordat hij tong er steeds over gooit of daarmee bezig is loopt het niet altijd lekker en nu met die tonglepel, echt een verschil uit duizenden. Maar goed dan moeten we maar weer iets anders verzinnen.

btw ik heb ook niet echt het idee dat het verzet is verder, want verder zijn daar helemaal geen tekenen van.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:09

de tonglepel toegestaan in het Z als je op een trenshoofdstel rijd, met ST is het niet toegestaan.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:58

misschien moet je eens kiijken naar een stang met een hogere tongboog?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:50

judithh schreef:
de tonglepel toegestaan in het Z als je op een trenshoofdstel rijd, met ST is het niet toegestaan.

Waar haal je dat vandaan?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 15:17

@Judith, hij loopt over het algemeen beter op ST dan op een normale trens Lachen (hoewel dat ook niet slecht gaat).
@Marloezzzke, dat is wel een idee, ik zal het eens voorstellen Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:24

en btw, met tonglepel starten met een trensje in het Z mag NIET!

dit mag t/m het M2!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:49

Ik denk eigenlijk dat je helemaal geen Z mag starten! In je profiel staat dat je M1 rijd. Jij moet al Z hebben gereden wil je met een ander paard in het Z starten. Daarbij vind ik het knap dat het een Z paard is met WEINIG wedstrijdervaring.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:52

Er zijn mensen, die mogen een paard direct in het Z starten. Dus het is helemaal niet raar dat het paard weinig wedstrijdervaring heeft. Misschien heeft het paard 1 wedstrijd gelopen en direct een winstpunt gehaald.. Clown Knipoog En ze heeft al bij de pony's Z2 gereden dus mag je bij de paarden 1 klasse lager starten, dus Z1. Haha!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:57

Uit het reglement van de KNHS:

Artikel 145 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B
t/m L2 toegestaan.
[b]2. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:[/b]– een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
– een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d. ***;
– oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere
voorziening,
die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
– borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die
ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de
(voor)singel;
– hoefschoenen;
– een tonglepel wanneer gebruik wordt gemaakt van een stang en trenshoofdstel.
3.
Voor pony’s behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig
en/of van een staartriem toegestaan.
4. Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, thiedeman-
teugel, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een
prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen tijdens prijsuitreikingen
toegestaan in combinatie met een hoofdstel voorzien van enkele trens.

Zoals je hierboven kunt lezen is een tonglepel dus wel toegestaan in de Z als je met een trens rijdt, als je met s&t rijdt mag het dus niet. Dit gaat in op 1 april 2007.
Wat voor een trens gebruik je? Onze Pablo wordt heel druk in zijn mond met een enkel gebroken trens, dan trekt hij zijn tong heel hoog op met het risico dat-ie over het bit komt. Wij rijden hem al jaren met een ongebroken trens, dat vindt hij het prettigst.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:00

TeeGee schreef:
Citaat:
Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Het mag dus niet...

Dit zijn de reglementen TOT 1 april. Vanaf die datum mag je ook in het Z
+ ZZ licht en Zwaar op een trens rijden met tonglepel. Dus niet met S&T en tonglepel

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:06

@aerdenhout1, hoho niet te snel met je oordeel of dat ik wel/niet Z mag starten. Je leest zelf al in mijn profiel dat ik M1 bij de paarden heb gereden, dan moet je ook iets verder kijken en hebben gezien dat ik ook Z heb gereden bij de pony’s. (zoals Ytjuuuh dus in de reactie al onder je zei). Zelf heb ik Z2 drs bij de pony’s gereden en dit paard heeft Z1 gelopen, en idd met weinig wedstrijdervaring, want hij is thuis doorgetraind door die persoon en daarna direct in het M2 en versneld Z uitgebracht, hij is absoluut qua niveau daar klaar voor, maar door blessure van de ruiter niet verder uit kunnen brengen. Dit paard komt ook beter tot zijn recht in de hogere klasses, maar dat doet er ook niet. Ik had hem best in een lagere klasse willen starten, maar dat mag ik niet! Maar goed dit gaat verder off-topic en is de vraag ook niet Knipoog
(btw niet aanvallend opvatten, ik leg het alleen uit)
@Merlijn, thx voor het regelement. Ik heb hem nu bijna altijd op ST aan het lopen, volgens mij heeft hij er normaal een enkelgebroken D-trens inhangen, but don’t shoot me if I’m wrong, ik rijd hem nog niet mega lang (en ik rijd er 4 met alle een ander bit Knipoog), maar ik weet wel dat hij al verschillende bitten erin heeft gehad, het is al minder als toen hij net onder het zadel was, maar hij heeft het dus altijd al gedaan en hij is inmiddels 10.

Heb het er vandaag met m’n trainer over gehad enzo, ik rijd hem nu nog een paar dagen met hoe ik het nu erin heb hangen en dan gaan we die tonglepel gewoon afbouwen (ik kan hem nu wel heel goed belonen voor zijn erg goede gedrag tijdens het rijden), de tonglepel zelf is van leer, wat hij schijnbaar ook erg lekker vindt, dus uiteindelijk laten we gewoon een klein beetje leer om het bit zitten (wat als ik het goed heb, wel mag)