Springwedstrijden, waar wordt op gelet? En hoe rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Springwedstrijden, waar wordt op gelet? En hoe rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 09:28

Hallo,

Ik weet niet of het goed staat hoor Knipoog

Ik ga als het goed is a.s. zondag een springwedstrijdje starten. Officieel.....
Ik heb vorig jaar al een wedstrijdje meegereden, maar het voelde echt een beetje rommelig. Alhoewel we een mooie plaats hadden.
Maar, waar moet ik als ruiter nu goed op letten om een mooi parcours te rijden? En waar let de jury op? En hoe onthoud ik de volgorde van de hindernissen? En hoe rijd ik een snelle tijd, zonder mijn paard in de bomen te jagen?

Meerdere vragen kunnen geplaatst worden Knipoog Leer ik ook nog wat meer...

Kortom tips graag! Haha!

ino_matcho

Re: Springwedstrijden, waar wordt op gelet? En hoe rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:20

Hallo,

Zal je proberen uit te leggen waar wij als juryleden op letten tijdens het parcours. Je start neem ik aan in de klasse B dus je stijlpunten worden ook beoordeeld. Zorg ervoor als je de ring in komt dat je in 1 rechte lijn richting de jury gaat, hier netjes halthoud en groet, dan heb je de eerste 8 of 9 negen al te pakken. Haha!
Tijdens het parcours let ik er vooral op of het tempo van het paard goed is ( niet racen dus..), of de afstanden goed zijn (paard moet geen noodsprong moeten maken), dat je in de goede galop rijdt. Dit word dan beoordeeld bij het punt, wijze van rijden.
Het laatste punt dat beoordeeld word is de houding en zit van de ruiter. Dit kun je zelf goed nagaan! Netjes rechtop zitten tussen de hindernissen, beugels niet te lang en goed meekomen tijden de sprong.

De volgorde van de hindernissen onthoudt je door vooraf het parcours te gaan lopen en als het lukt nog een paar ruiters voordat je zelf moet te bekijken. Zo kun je zien hoe afstanden tussen bepaalde hindernissen zijn.

Een snelle tijd is in de B helemaal nog niet belangrijk, hou een goed grondtempo aan dan ben je prima binnen de tijd! Op snelheid rijden komt in de L pas als je in de barrage komt. Knipoog

Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt! Enne veel succes zondag!! Haha! Knipoog

Groetjesss

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 10:28

Wow thanks voor je uitleg zeg! Ik ga er wat mee doen Knipoog
Ik start 50 en 60 cm trouwens.....hihi

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:29

ik ga dit topic ook even volgen want ik heb zondag ook mijn eerste officiele springwedstrijd,
dus alle tips kan ik ook wel gebruiken
@ino_matcho: op de wedstrijd die ik zondag start komt B als laatst maar er staat niet een begin tijd voor dus dat moet je zelf uitrekenen denk ik maar hoe doe je dat nou goed? ik heb ergens gehoord van 20 tot 25 combinaties in een uur
er is ook een tweedeparcour maar niet iedereen staat daar voor ingeschreven hoeveel moet ik daar bij rekenen (bij de ZZ Z en de M staan 16 van de 52 op papier voor het 2e parcour, en bij de L 21 van de 52) het begint om 9 uur hoelaat zou de B dan beginnen?

ino_matcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:56

Hey Perla,

Je hebt gelijk, er worden er meestal zo'n 20 tot 25 in een uur gerekend. Knipoog Volgens mijn berekening zal de B ongeveer rond 15.00 uur beginnen. Als er geen tijden bij staan hou ik meestal het telefoonnummer voor tijdens de wedstrijd bij de hand. Tegen een uur of 11 even bellen en vragen of zij ongeveer kunnen zeggen hoe laat de B begint. Dit in geval van eventuele uitvallers. Zou zonde zijn als je te laat komt en dus niet meer de mogelijkheid hebt het parcours te verkennen.. Boos!
Hoop voor jullie beide dat het goed gaat zondag en dat jullie wat aan m'n tips gehad hebben!! Haha!

Groetjess

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:11

thanks voor de tips