Overstap M2 --> Z1?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Overstap M2 --> Z1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 19:43

Het gaat erg hard bij ons in het M2, in 3 wedstrijden 6 winstpunten.
Dus ik ben maar eens door aan het trainen richting het Z1

Maar wat ik me nu dus afvroeg, wat vinden jullie belangrijk voor zo'n overstap? wanneer ben je daar echt klaar voor?
Ik wil wel pas over als ik wel winst kan rijden, dus niete erst een half jaar onderaan meerijden.

Nog tips voor dingen die jullie vinden dat voor elkaar moet zijn?

MyWishMax

Re: Overstap M2 --> Z1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:45

Tja, de M2 ging bij mij erg zwaar (1e klasse die zwaar ging) maar de Z1 vliegen we doorheen. Vooral je verzameling moet goed zijn, maar ik vind ze makkelijker dan de M2 proeven ook doordat je meer ruimte hebt en eigenlijk hetzelfde moet doen Knipoog

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:46

Ik ga hier even meelezen, ik ga zaterdag voor het eerst Z1 starten. M2 is erg hard gegaan, ben erg benieuwt hoe het ons in de Z afgaat. Ik zal wel laten weten hoe voor mij de overstap was. (Ik rijd wel bij de pony's.)

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:47

ik hoor van iedereen dat Z makkelijker is dan M2...
dus als M2 goed gaat, zal Z ook wel goed gaan...
overgang M2--> Z is volgens mij niet zo groot...

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 06:56

Soms is het een voordeel dat je meer ruimte hebt, soms kan het ook een nadeel zijn. Een travers bijvoorbeeld, als je dat nu net tot E of B kunt volhouden, dan moet je in het Z nog wel even een stukje verder. Je kunt deze afstand vergelijken met een complete lange zijde in een 20x40 bak. Sb. idem dito. Als je dit soort oefeningen in het M net vol kunt houden, dan valt het Z in zo'n grote baan best wel tegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:58

Ik ben zelf nooit Z gestart, wat ik hoorde van bijv. mijn zus was dat het paard op de diagonaal wat onzeker werd met het strekken. Haar eerste Z-paard was vrij klein en die had ter hoogte van X al zoiets van 'Tjemig, zijn we er nou NOG niet?' Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:05

Ik denk dat dit voor ieder paard anders is.
Mijn 'niet al te gemotiveerde' Clown paard gaat echt beter lopen op het moment dat ik een 20x60 bak betreed.
Waar hij in een 20x40 bak net doet of hij het maar amper kan volhouden, gaat hij er in een groter bak veel meer voor.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat sommige paarden niet weten wat ze met al die ruimte en tijd aanmoeten.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:06

Hmm, dit topic hou ik even in de gaten. Ik ga zaterdag voor het eerst onderling Z starten.
M2 ben ik ook heel snel doorheen gevlogen, alle proeven winst en vaak in de prijzen. Verder is Jack een ijverig paard, dat altijd wil, dus ik denk dat die 20x60 ons beter uitkomt(Jack is ook 1.78 Clown , best wel een gepriegel op 20x40 Knipoog ).

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:14

Ik ging ook behoorlijk snel door de M2 heen, maar de Z1 lukt ons nog niet heel goed.. Ik ben nu een paar keer Z1 gestart, alleen binnenwedstrijden.. Moet ik wel eerlijk zijn, buiten loopt hij altijd veel lekkerder..

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 09:16

En wat lukt er niet precies mienetje?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:26

stalleke schreef:
En wat lukt er niet precies mienetje?

Ehm.. Naja hij loopt buiten gewoon veel lekkerder (M2 heb ik dan ook buiten gereden Knipoog )
En tsjah, die grote baan is toch ook wel erg groot voor mijn pony Clown Dus we zijn nu hard aan het trainen om een goede conditie te krijgen Haha!

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:48

Hoi,
Met mijn pony ben ik binnen 1 jaar naar de z gereden en vooral de klaase M2 ging heel snel, zodra je de verzameling goed voor elkaar heb en de eenvoudige wissels gaan goed, je moet wel goed kijken welke proef je moet rijden want bij de ene wedstrijd rij je je proef in een 20x40 bak en de andere 20x60 dus dan moet je wel goed kijken naar de afmeting van de ring.
In het begin had ik wel moeite met de uitgestrekte draf in een 20x60 ring (60 meter in een uitgestrekte draf door zitten is best wel lang hoor). 6 maanden geleden ben ik overgestapt naar de paarden en gelijk in de Z1 begonnen de eerste wedstrijd ging echt niet maar ik moet wel zeggen op dat moment had ik mijn paard pas 3 weken dus we waren echt nog niet een combi, inmiddels hebben wij 29 winstpunten in de Z1 en zijn we overgestapt naar de Z2 wat ik persoonlijk een hele grote overstap vind door de vele changementen afgewisseld met eenvoudige wissels van contra naar contra.
Ik ben wel van mening door de proeven te rijden van het Z1/2 word je er veel handiger in en zal je zien dat het steeds beter word mits het goed gaat met de verzameling
groetjes ashley

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:01

Ben het wel met de meesten eens

M2 naar Z1 is vooral wat extra verzameling, als je hem gewoon goed aan je hulpen hebt en netjes zit en extra verzameling kan laten zien. Eerst gewoon lekker de M2 afmaken, niet te vroeg overgaan, dat is eigenlijk zonde. Je kan beter wedstrijden lekker ontspannen en leuk houden ipv dingen te moeten laten zien die er nog niet helemaal inzitten.

Mijn grootste probleem is nog de 60m, is toch echt een heel lang eind! En wees er zeker van dat je sb prima voor elkaar is en je gangen, het is zonde als je op de stap punten moet laten liggen bv..

Maar als je in de M2 telkens goed beloond wordt zou ik niet weten waarom je de overstap naar het Z1 niet kunt maken Haha!

Succes!!!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:14

ik ben ook behoorlijk benieuwd hoe de overstap naar Z1 is! 60 meter uitgestrekte draf gaat bij mij makkelijk lukken omdat mijn paard zelf grote passen maakt. Alleen moet mijn paard nog echte verzamelde draf en appuyement nog installeren Clown

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:00

Nou, ik heb gister voor het eerst Z1 gestart Haha! !
Viel 100% mee! Hij liep fijn, alleen een eenvoudige wissel mislukte omdat hij wat engs zag. Verder voelde hij goed aan en de uitgestrekte draf ging ook goed Lachen.
210 punten en de beste Z1 combinatie Haha!. In totaal 3e van de Z1/Z2.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:12

Wat ik nog vaak mis is echte rechtgerichtheid en afwerking. Dus rijdt je lijnen, op de letter, bereid je oefening voor en werk je oefening vooral ook af!

And last but not least: probeer je paard meer gesloten en op het achterbeen te zetten. Vaak zat zie ik aanleuningsproblemen, die voortvloeien uit een slecht ondertredend en dragend achterbeen.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:46

Ik vond de Z1 makkelijker dan M2. Fijner in een grote baan Lachen.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:25

Ik ben zaterdag dus voor het eerst Z gestart. Ik vond de bak erg groot, 60 meter strekken is erg lang. Maar ook wel fijn als ze het goed volhouden, wat de mijne dus deed. Verder alleen maar voordelen zo'n grote bak. Fijnere proeven als de M2 vind ik. Trouwens ik reed gelijk 209 en 212 punten, was ook wel erg leuk. Lachen

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:58

Gefeliciteerd!! Heb je nog zien rijden, zag er goed uit!! En wat kan hij goed strekken zeg!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:20

Super zeg!!
Ik ben eens begonnen in de training de oefeningen van het z mee te nemen en dat doet ze eigenlijk heel fijn en makkelijk.. Op school hebben we de mogelijkheid om hc te starten in denk dat ik komende maand misschien eens hc z1 start