Hoezo geen voorlezer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Hoezo geen voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:07

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het feit dat er regelmatig ruiters/amazones op concours geen voorlezer hebben en dáár, op de wedstrijd zelf nog eens een voorlezer proberen te 'ronselen'.
Dit regel je toch meestal van tevoren?
En sowieso lijkt me het niet echt bevorderlijk voor jezelf, omdat je niet eens zeker weet dat je een kan vinden..?:=
En als je al één vind, wie zegt dat het een 'goeie' is?
Misschien beter uit het hoofd? Verward

Voor de duidelijkheid: ik ben niet 'tegen' deze mensen.. Leen mn moeder ook weleens uit..Maar ik zou het zelf echt niet kunnen..Wat als je er geen vind? En elke keer moet je weer 'zeuren' of iemand je voor wil lezen..

En voor de mensen zonder voorlezer: is het je weleens gebeurd dat je geen voorlezer kon vinden? Wat deed je toen?

Marcato

Re: Hoezo geen voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:10

Ik heb altijd een vaste voorlezer, gelukkig! En daar ben ik heel blij mee! Ik vind het voor mezelf altijd wel een fijn idee dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken.

Alleen heb ik a.s. zateravond wedstrijd en toevallig ben ik dan wel 'voorlezer-loos'. Ik moet voor 1x dus ook ter plekke iemand vragen, haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:11

In principe leer ik mijn proef uit mijn hoofd, want mijn man vertikt het om voor te lezen en ik wil niet van een ander afhankelijk zijn. Maar eigelijk kom je altijd wel iemand tegen op concours die het even wil doen. Ik zou het zelf nooit aan vreemden vragen, alleen mensen die ik al ken ( en waar ik van weet dat ze het kunnen ). Ik leen mezelf overigens zonder problemen uit, kan me er niet echt aan storen ofzo. Ik vind het alleen erg onverstandig als je zo onvoorbereid op pad gaat. Je traint je paard, zorgt dat alles er picobello uit ziet, en dan zou het blijven hangen op zo iets. Dat vind ik een beetje dom van zulke mensen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:12

Ik was vroeger een springruiter, en had me eens ingeschreven voor een dressuurwedstrijdje.
Ik kom daar s'ochtends toe, vriendin die ging komen was daar niet Rolleyes
Kom ik ineens te weten dat ik binnen de 5min mijn proef moest rijden(die ik dus nog nooit geoefend had ofzo, jah wist ik veel Bloos ) dus ik duuw daar dat papier in iemand's handen(die ik ken, maar nog nooit heeft voorgelezen, laat staan een dressuurwedstrijd gezien) hahaha, ok, moet je dus voorstellen hoe dat ging? zal er maar geen tekening bij maken Clown
één ding is zeker, als ik ooit nog eens dressuur doe, neem ik een voorlezer mee Haha!

Rochiril

Ach het gebeurde me wel eens, diegene waarmee ik was moest onverwacht weg, of met 2 combinaties met 1 voorlezen en dan onverhoopt tegelijk moeten starten. Dus wat moet je dan?
Ik heb het vaker gedaan, gewoon even netjes vragen, als men er geen zin, tijd, of wat dan ook voor heeft, dan niet. Ik kende de proef meestal ook wel uit mijn hoofd, en als ik dan niemand kon vinden reed ik m wel zo Lachen
Maar ik zie het probleem niet zo, mij wordt het ook wel eens gevraagd, en die 5 minuutjes kan ik wel sparen om iemand te helpen Knipoog

amaretto20

ik vind dus dat je van te voren een lezer zou moeten regelen
en niet als je op het terrein bent . ik had het vorige week nog
lees een kennis voor wil net de bak uit gaan , komt de volgende ruiter binnen ja wil je me voorlezen en wel hard en vaak !ik zeg ja is goed maar ik lees alles gewoon 2 keer en redelijk hard .ik vind toch wel dat er makkelijk over gedacht word van och ik vind wel een gek die me wil lezen .

Nibbit

Ik ga niet zonder voorlezer op wedstrijd, veel te veel stress, dan meld ik me af Nagelbijten / Gniffelen
Of kijk op de startlijst of er clubgenoten rijden, die bel ik dan ook van tevoren of ze evt kunnen.

Karinnn

Ik regel zelf ook altijd mijn voorlezer van te voren (en 9 van de 10 keer is dat dezelfde)
Alleen kon zij een keer niet en had ik iemand anders (die het zelf voorstelde) geregeld. Helaas kwam hij dus met mijn wedstrijd niet opdagen en zat ik zonder voorlezer. Toen heb ik toch echt iemand moeten ronselen.

Het kan dus iedereen weleens overkomen dat hij/zij zonder voorlezer komt te zitten.

Ik zou overigens nooit op wedstrijd gaan zonder een voorlezer te hebben geregeld. Als ik op wedstrijd ben wil ik me daar niet druk over hoeven te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:17

Ik had nooit hulp op wedstrijd, niemand wilde mee dus ik stond in mijn eentje te klungelen met zadelen ed en had dus ook geen voorlezer. Dom? Misschien, het was de keuze tussen helemaal niet weggaan of in mijn eentje weg.

Eigenlijk was er altijd wel iemand bereid om even voor te lezen en ik kende de proef zelf redelijk goed. Het zorgt wel voor stress. Zelf lees ik overigens ook heel regelmatig voor op concours voor anderen.

Nu gaat mijn vriend mee, hij kan alleen voor geen meter lezen maar al doende leert men Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:21

erleyne schreef:
In principe leer ik mijn proef uit mijn hoofd, want mijn man vertikt het om voor te lezen en ik wil niet van een ander afhankelijk zijn. Maar eigelijk kom je altijd wel iemand tegen op concours die het even wil doen. Ik zou het zelf nooit aan vreemden vragen, alleen mensen die ik al ken ( en waar ik van weet dat ze het kunnen ). Ik leen mezelf overigens zonder problemen uit, kan me er niet echt aan storen ofzo. Ik vind het alleen erg onverstandig als je zo onvoorbereid op pad gaat. Je traint je paard, zorgt dat alles er picobello uit ziet, en dan zou het blijven hangen op zo iets. Dat vind ik een beetje dom van zulke mensen.

Zie dat bedoel ik.. je bent gewoon afhankelijk van iemand (en vaak dan ook nog van een wildvreemde)..
Ik zou dat niet kunnen zelf..maar ben benieuwd hoe het dan bij die mensen zit?

enne @marcato 1x telt niet mee hoor Duivel

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:22

Ik heb ook mijn vaste voorlezer...mijn man. Ik ga met hem mee op wedstrijd, hij met mij, dat is ozne deal en vinden we ook gezellig.
Nu was het een tijdje geleden zo dat hij 's nachts doodziek werd, overgeven, diarrée...no way dat hij met me mee kon.
Ik ging dus alleen. En ik had 's ochtends nog geprobeerd vriendinnen te regelen om te lezen...maar die hadden allemaal andere plannen (logisch, ik bel ze zo vlak van te voren op).
Ik ben zelf helemaal geen stresskip, dus ik ben alleen gegaan. Ik vond het wel prima op zich, alleen minder gezellig, want mijn man en ik hebben het echt altijd erg leuk samen op wedstrijd.
Ik bracht die dag een paard in de M1 uit en eentje in de B. In de M1 vroeg ik aan een mederuiter of haar vader mij ook zou willen voorlezen. Ik ken de proeven doorgaans redelijk, dus als zo'n voor mij onbekende voorlezer een steekje laat vallen, is dat niet erg. Die vader wilde dat wel...dus geen probleem...erg aardige man...allemaal goed opgelost.
later in de middag in de B zie ik een meisje dat ik wel vaker tegenkom en ik vraag aan haar (terwijl ik uitleg dat mijn man door ziekte niet mee kon) of haar vriendin mij zou kunnen voorlezen...
Nou...niet dus....haar vriendin was mee voor haar en niet voor mij (en dan moet je bedenken dat mijn man haar een keer heeft gelezen toen haar voorlezer onvindbaar was en zij in de paniek schoot). Ik was echt perplex.... Ik ben op een wildvreemde afgestapt die ook haar dochter voorlas en die was heel vriendelijk en het werd opgelost....
Ik snap dat dus echt niet. je kunt elkaar toch helpen?
Op de menwedstrijden die wij ook doen gaat het allemaal veel gemoedelijker vind ik.
De proeven volledig uit mijn hoofd rijden vind ik lastig, omdat ik meerdere paarden in verschillende klasses uitbreng. Maar ik ken ze altijd wel aardig....
Ik vond de reactie van dat meisje echt ongepast...maar ik heb me later bedacht dat ze wellicht gewoon heel zenuwachtig was....tja...wat moet je er anders van denken?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:25

hmm da's wel apart..

maar idd het is een kleine moeite..
en als het echt structureel dezelfde is..sja kan ik me wel voorstellen dat het irritant wordt..

Want ze gaan er idd maar iedere keer weer vanuit dat er wel weer iemand zo 'gek' is om ze voor te lezen.. Scheve mond

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:26

Haha, die reactie! Daar kan ik me dus niks voor voorstellen. Inderdaad moet je het maar op zenuwen gooien, want wat een onzin zeg. Als ik een lezer heb, mag die wel zlef beslissen of die nog iemand anders leest, toch?
Ik lees zo vaak mensen die in dezelfde rubriek rijden, ik kan me niet zo goed voorstellen waarom mensen daar moeilijk over doen. Je bent zelf ook blij als iemand je een keer uit de brand helpt!
Overigens kan ik het me goed voorstellen als je meerdere paarden in meerdere klasses start, dat je dan niet alles uit je hoofd leert.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:26

Citaat:
enne @marcato 1x telt niet mee hoor Duivel

Hahahaha! Nou, ik ben ook blij dat ik altijd iemand heb, anders schiet de stress er wel een beetje in.

Ik wordt trouwens ook vaak gevraagd door wildvreemden om te lezen. Vind ik op zich niet erg, maar de manier waarop het soms wordt gevraagd, vindt ik echt vreemd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:27

Ik lees mijn dochter bijna altijd voor, eerder ging er een vriendin mee om te lezen.
Toen ze eerste keren met haar jonge paard starte heb ik ook iemand anders gevraagd om voor te lezen.
Zie het probleem niet zo.
Wat ik 'dommer' vind is dat er conclussie worden getrokken en oordelen geveld zonder dat men de achtergronden kent...

Hoe weet je nu of de ruiter geen voorlezer heeft geregeld als ze er eentje zoekt op de wedstrijd zelf?
Voorlezer kan ziek geworden zijn, ruzie, niet op komen dagen etc etc. In mijn geval: Ik wil ook wel eens een proef zien, ipv achteraf alleen de coupon Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:29

Ik heb ook al 2X zonder voorlerzer moeten starten. had wel iemand geregelt, maar die kon niet op het laatste moment. dus ja, dan kijk ik op de lijst wie er meerijden en als er bekenden zijn ( en die zijn er altijd bij mij Knipoog ) dan vraag ik die altijd voor te lezen.
Ikzelf leen mijzelf ook vaak zat uit om even voor te lezen. kleine moeite toch?
je bent er allemaal voor de lol en om dan even iemand 7 minuutjes uit de brand te helpen, vind ik niet erg Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:30

Meestal wanneer ik op wedstrijd was, las ik er zelf ook een stuk of 6 voor, als het niet meer was. Het bevorderd ook de gezelligheid en de volgende keer wordt jij dan ook geholpen mocht het nodig zijn. (hoop je) Daarnaast had ik een vrij duidelijke stem dus dat was mooi meegenomen.
Zelf had ik altijd wel een vaste voorlezer. Was wat dat betreft een stresskip eerste klas. Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:30

@Alane: dat ben ik wel met je eens..

Maar ik bedoel eigenlijk meer de 'structurele-ik-ga-zonder-voorlezer-op-pad-ruiters'..
Lijkt me niet dat elke keer je vaste voorlezer ziek, zwak of misselijk is?

Maar wil verder niemand veroordelen ofzo hoor! Maar was gewoon benieuwd naar de 'filosofie' achter die mensen..
en wat anderen van dit 'fenomeen' vinden.. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:31

@Alane: Ik ken genoeg mensen die structureel geen lezer mee hebben, de proef niet kennen en dan ook nog (bitchy) commentaar geven op de voorlezer die zo goed is geweest om even in te springen.
Als er iets is waardoor je even een keer geen voorlezer is, dan is dat helemaal geen probleem. Kan iedereen gebeuren natuurlijk. Maar structureel onvoorbereid op pad gaan, dat is een heel ander verhaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:35

Born2BCrazy schreef:
Maar was gewoon benieuwd naar de 'filosofie' achter die mensen..

Geen filosofie. Het is gewoon bar küt als je niemand kent die met je mee wil om te lezen maar het is dan niet anders, ik kan ze moeilijk geboeid meesleuren Clown

Overigens vroeg ik het wel altijd heel beleefd en bedankte ze achteraf ook oprecht voor de hulp.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:35

Urielle schreef:
Born2BCrazy schreef:
Maar was gewoon benieuwd naar de 'filosofie' achter die mensen..

Geen filosofie. Het is gewoon bar küt als je niemand kent die met je mee wil om te lezen maar het is dan niet anders, ik kan ze moeilijk geboeid meesleuren Clown

Dat kan wel, maar dat leest dan ook weer zo moeilijk Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:36

erleyne schreef:
@Alane: Ik ken genoeg mensen die structureel geen lezer mee hebben, de proef niet kennen en dan ook nog (bitchy) commentaar geven op de voorlezer die zo goed is geweest om even in te springen.

sja van dat soort mensen word niemand echt blij Boos!

@urielle: wordt je daar dan niet gestressed van? Lijkt mij niet zo'n fijne voorbereiding Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:39

Was idd een enorme stress. Nou sta ik van te voren al helemaal hyper te pingpongen als ik op wedstrijd moet... Clown
Maar goed, liever evt. uit het hoofd moeten rijden dan helemaal niet weg kunnen. Ik heb zo toch nog 3 jaar aangesukkeld. Knipoog
Ben nu ook echt blij met mijn vriend Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:40

en ik met mijn moeder Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:41

Ik lees ook wel eens anderen voor Ja Ook 'vreemden' maar ben nog nooit afgesnauwd altijd netjes gevraagd en achteraf netjes bedankt.
En heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gezien dat dat gebeurde.