Knotjes maken bij paard met lange manen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2510

Knotjes maken bij paard met lange manen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:09

Ik ben zelf al een poosje aan het uitproberen hoe ik mooie knotten krijg, maar het wil me maar niet goed lukken!
De lengte is tot op de schouder en het is een gemiddelde dikte manen.
Hebben jullie tips hoe je deze mooi kan knotten? Ik krijg vaak van die uitgezakte knotsen.
Het is een halve fries dus met officiele wedstrijd moet ik gewoon knotjes in, de manen korter maken is geen optie.
Ik kijk uit naar jullie reactie!

dlientjuh

Re: Knotjes maken bij paard met lange manen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:10

Mischien is knotten met pektouw maken een oplossing? Knipoog
of heb je dat al eens uitgeprobeerd?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:12

je kunt ook een hengstenvlecht maken dat is veel mooier als hij langere manen heeft.
knotjes maken met manen tot de schouder hmmz ik zou niet weten of dat lukt..

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:14

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:16

Hengstenvlecht is inderdaad een optie als de manen te lang zijn, het moet er natuurlijk wel netjes uitzien... Ik zou het gewoon eens proberen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:37

Sorry ik vind knotten bij paarden met lange manen echt geen porum. Eigenlijk vind ik: de rassen waarbij ze lang moeten volgens stamboekvoorschrift: hengstenvlecht en bij alle andere paarden gewoon kort trekken (maar ik hou helemaal niet van lange manen Clown )
Ik zou dus ook een hengstenvlecht maken.
Knotten staan anders zo ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet. Bloos

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:46

Toen ik een paar jaar geleden nog wedstrijden reed(mijn pony had ook super lange manen) maakte ik de manen goed nat, maakte een midden schijding en ging dan knotten, dan heb je dus 2 rijen knotjes.
Je moet dan wel heel strak knotten en echt midden/boven op de manenkam knotten, anders gaan ze aan 2 kanten aan de zijkant hangen en dat is niet zo mooi.
Het voordeel is wel dat je mooie kleine knotjes kan maken, je bent er alleen wel 2x zolang mee bezig.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:49

Urielle schreef:
Sorry ik vind knotten bij paarden met lange manen echt geen porum. Eigenlijk vind ik: de rassen waarbij ze lang moeten volgens stamboekvoorschrift: hengstenvlecht en bij alle andere paarden gewoon kort trekken (maar ik hou helemaal niet van lange manen Clown )

Ik ben het hier mee eens. Als ik iets lelijk vind is het knotten in manen die er eigenlijk niet voor geschikt zijn. Doe dan een hengstenvlecht of laat ze los. Van die lelijke grote knotten wordt het beeld niet mooier.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:58

Mijn pony heeft ook lange manen... gelukkig niet van die super dikke Bloos vroeger moesten wij 4-tal rijden en moest ze dus ook knotjes terwijl ik normaal gesproken ook een hengstevlecht had Bloos

Ik deed altijd vlechtjes maken dubbel vouwen en dan deed ik ze oprollen was voor mij de beste manier.... ja dat ze groot worden tja logisch en echt mooi is het ook niet maar dat oprollen werkte bij mij het beste en dan goed met elastiekjes vast maken Knipoog

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:29

ik maak bij mijn paard ook altijd een hengste vlecht nou heeft hij al lange manen maar ook omdat ik knotjes bij een fries niet mooi vind staan ze hebben er nog nooit iets over gezegt en ik krijg altijd een 7 of een 8 voor de verzorging dus niks aan de hand

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:47

kijk anders eens bij wedstrijden-->juryleden en instructeurs-->poll verzorgingspuntje

en ik ben het er niet mee eens dat sommige manen niet geschikt zijn om knotjes in te maken, het is alleen veel meer oefenen maar dan kunnen ze ook echt zo klein en compact worden als alle andere knotten

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:24

Ik heb ook een pony met lange manen, maar daar deed ik altijd een hengstenvlecht bij in. Alleen voor het 4tal knotten (ik vind het er een beetje raar uitzien als er 3 paarden geknot lopen en één met een hengstenvlecht). Toen pakte ik altijd dunnere plukken manen. Maar echt mooi wordt het niet vind ik. Lachen

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:16

iedereen vind iets anders.... het is maar net waar je van houdt

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:18

O wat ben ik blij dat ik een rasechte fries heb [Met lange manen die dus OF los mogen OF in hengsten/merrievlecht.] Misschien is knotten maken met pektouw iets voor je? Ziet er vaak veel mooier uit en kan wat meer hebben dan elastiekjes. Misschien werkt het met pektouw dus wel! Lachen

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:51

Dat werkt inderdaad al stukken beter!
En het probleem is inderdaad dat ik zijn manen niet los of in een hengstenvlecht mag dragen EN wanneer ik zijn manen kortwiek vind ik ook dát niet bij hem passen.
Ik denk dat het gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen wordt. Ze worden wel steeds mooier maar ik had op de gouden tip gehoopt *LOL*
Maar bedankt voor de reacties, mocht je nog iets weten laat je horen!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:03

de gouden tip staat in mijn eerdere berichtje, daar staat een verwijzing naar een ander topic, waar ik in gereageert heb met een heel verhaal, maar dat ga ik hier nietnog eens vertellen Haha! even zoeken dus!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:03

Als ik jou was zou ik gewoon de manenkam in twee gelijke delen verdelen in de lengte (dus van oor tot schoft) en dan aan twee kanten een hengstenvlecht maken. Let wel dat als het er in zit dat je je paard zijn hoofd niet meer laat zakken tot de grond want dan trekt ie het weer losser. Net voor vertrek maken en dan gewoon laten zitten tot na je proef en dan snel er weer uit, zo heb je ook het minste manen verlies.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:11

en, al gekeken in dat andere topic?? Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:15

Urielle schreef:

Mijn paard heeft manen van ongeveer 50 cm. Toch heb ik al diverse keren een 9 voor de verzorging gekregen, en de andere keren een 8 (het is een kwpn-er waar ik heeel veel knotjes bij maak). En echt, het is super netjes hoor!

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:13

Ja! Heb gekeken naar je bericht, en die heb ik al eens eerder gelezen ÉN gebruikt, was inderdaad de beste methode die ik heb gevonden maar het wordt niet zo netjes als ik altijd bij paarden had met normale lengte manen, maar ik blijf stug door frutselen hoor, vind het er bij jou erg mooi uitzien!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:39

Wat vinden jullie mooer bij Lange manen? met elastiek of met touw?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:28

_angela_ schreef:
Mijn paard heeft manen van ongeveer 50 cm. Toch heb ik al diverse keren een 9 voor de verzorging gekregen, en de andere keren een 8 (het is een kwpn-er waar ik heeel veel knotjes bij maak). En echt, het is super netjes hoor!

Ik vind heel erg veel knotjes niet mooi voor een dressuurpaard, het verlengt de hals en de meeste paarden lijken dan ineens een nek als een giraf te hebben. Kan best zijn dat het bij jouw paard mooi staat naar mijn idee hoor, maar bij het gemiddelde paard niet.
Overigens vind ik het cijfer voor verzorging niet zo veelzeggend want dat is vaak standaard. Heb net zo vaak een 6 gehad voor een paard dat er echt heel mooi bijliep als een 8 of een 9 voor een paard waar ik snel wat piekerige knotjes in had gepulkt (en je kunt me niet vertellen dat er iemand is die een paard met knotjes waar hele pieken uitkomen mooi vindt. Knipoog )

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 07:46

hoi
ik heb ook een paard met lange manen en ik die meestal een hengstenvlecht..
of gewoon los

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:42

Smartiej schreef:
Hengstenvlecht is inderdaad een optie als de manen te lang zijn, het moet er natuurlijk wel netjes uitzien... Ik zou het gewoon eens proberen Knipoog

Je kan ook een matje maken, dat doe ik altijd bij mijn haflinger.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:49

Een hengstenvlecht maken Lachen
een matje vindt ik een stuk minder mooi.