Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

limon

Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 09:39

Laatst heb ik mijn eerste wedstrijd gereden. Mijn paard word dit jaar 6 en 1.82 hoogt, heeft dus nog vreselijk last van zijn groei. Zijn achterhand is best nog heel slap (bekend bij een Flemmingh) dus het kost voor hem allemaal nog best veel moeite om de simpelle bassis vol te houden. Omdat er bij ons op stal een wedstrijd werd gehouden, dacht ik het leuk te vinden hem vast te starten. Al is het alleen al voor zijn en mijn ervaring. Nou dit was dus een grote domper! Mijn eerste proef werd ik elk onderdeel afgerekend met te weinig inpuls (164 punten) en mijn tweede proef (waar mijn paard echt dood was van vermoeidheid) werd ik elk onderdeel afgerekend met tact fouten! (144 punten) verder alles netjes op de letter gereden, goed in aanleuning enz. Nou vraag ik me dus af, mogen ze je in een B proef al afrekenen op te weinig inpuls en tact fouten?

Anoniem

Re: Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:41

Ja natuurlijk Ja
Dat is het eerste begin van de basis juist Lachen

Hoe wil je zonder impuls verder komen? Lachen
Van achter, daar begint het.

En taktfouten horen er al helemaal niet te zijn. Zeker niet bij de simpele oefeningen van de B, daar hoort een paard in balans te kunnen lopen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-07 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:43

Lijkt me nogal logisch dat je daar op afgerekend wordt. Impuls en tact zijn basisvoorwaarden, voor een fatsoenlijke proef. En dat komt elk onderdeel terug.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:46

Als jouw paard bij 2e proef al dood is van vermoeidheid dan is het misschien wijs om de veearts te bellen. En ik denk dat je een 6 jarig paard misschien dan toch op een andere manier moet trainen om hem sterk te maken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:48

Vooraan in je proevenboekje staat het scala van de africhting (kala der ausbildung) en daar moet het paard aan voldoen, behalve de verzameling dat wordt in de B niet gevraagd.

Met de nieuwe proeven heb je veel tijd voor oergangen gekregen omdat ze het op de letter niet zo belngrijk meer vinden, maar belangrijker op punten als aanleuning, tact, impuls, rechtgerichtheid.

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent,maar je schrijft zelf dat je weet dat hij nog niet helemaal voor elkaar is. Zo verbaasd ben je niet over het stadium in de africhting, alleen over de punten waarop gejureerd wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:48

Ik vraag me af of je wel goed les krijgt. Als je denkt dat de aanleuning goed is terwijl je een gebrek aan impuls hebt dat klopt er iets niet.
Verder ga ik met janderegelaa mee in het feit dat ik een dierenarts zou bellen voor een 6 jarige die niet in staat is om twee B proeven te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:49

Kan natuurlijk ook zijn dat ze het losrijden niet goed ingeschat heeft en hem eigenlijk al leeg had in de eerste proef.
Dan kan hij met wat spanning er ook nog eens bij, wel flink leeg zijn in de 2e proef Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:53

Maar dan zo moe zijn dat hij geen enkel onderdeel meer takt kan vasthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:55

Nee, dat is ook weer waar.
Takt hoort in een simpele grote volte ed. nooit kwijt te raken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:16

144 punten vind ik trouwens ook wel heel flauw hoor,
met 160 punten is de boodschap ook wel duidelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:25

Opaal schreef:
Zijn achterhand is best nog heel slap (bekend bij een Flemmingh)

Ik weet dat Flemmingh weke lendenen doorfokt maar ik ken geen 6-jarigen die door aanleg een zwakke achterhand hebben Scheve mond
Takt en impuls is je basis, kan hij daar nog niet aan voldoen: thuishouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:26

Ik gelukkig ook niet en ken verschillende flemminghs Lachen

Gezien zijn grote denk ik dan eerder aan ataxie

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:29

runningkawa schreef:
Ik gelukkig ook niet en ken verschillende flemminghs Lachen

Gezien zijn grote denk ik dan eerder aan ataxie

Mag ik vragen wat dit betekend/is Lachen ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:39

Grote paarden hebben simpel gezien veel en veel meer tijd nodig om volwassen en sterk te worden in botten en bespieering dan kleine paarden.
Ik ken flemingh niet zo maar grote paarden ken ik wel. Die van ons zijn respectievelijk 1.74, 1.76 en 1.84 en uit ervaring weet ik gewoon dat zij veel meer tijd nodig hebben om sterk te worden dan anderen. Daar helpen oefeningen mischien wel mee maar je kunt ze niet overhaasten.
Die kleine van mij van 1.74 was pas met 10 echt af.

In ieder geval is takt echter wel het begin en de basis dus heel erg belangrijk vooral voor die grote lummels die moeten echt leren dat ze vier benen hebben en niet vijf. En dat ze actief doorlopen.
Nu kan ik me voorstellen dat de jury er over valt als het paard taktfehlers maakt of zonder impuls lopen. Want wat niet in je hand loopt dat werkt ook niet.
En dat wat niet werkt hoort niet in de proef.

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Ataxie roepen foei jongens pas op je woorden. ataxie is een ongeneeselijke ziekte, en aan een gebrek aam impuls en takt kun je geen ataxie dioagnostiseren.
Bovendien als een ataxie patient alleen maar taktfouten zou maken, dan hoeven 95% van de patienten toch ook niet naar de paardenhemel.

Voor de eigenaresse van het paard zie er op toe dat je paard ruim voldoende te eten krijgt want daar schot het bij de meeste pensionstallen aan. Een standaard rantsoen is noet voldoende voor die kastelen. Zorg dat je hem sterk maakt, dan denk ik aan overgangen, cavaletti en rijd met hem in het bos probeer heuveltjes te rijden dat je zijn achterhand sterkt en rijd hem telkens goed actief naar voren dat die achterhand gaat marcheren.
Sucses. en zolang hij niet sterk genoeg is niet in de proef starten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:50

het is geen kwestie van ff meer bix geven.
mijn tank van 1.78 is dan wel 19, maar die krijgt 3 keer daags 3/4 sportbrok, tegen 3 keer daags 1 kilo voor mijn merrie van 1.61 Haha!
maar ruwvoer en krachtvoer moeten met mekaar samenhangen.

dat een groot paard moeilijker aan mekaar te rijden is, vind ik ook een waar feit.
maar na 4 jaar heb ik bij willem eindelijk eenbeetje achterhand gebruik erin zitten en dat is omdatie gemasseerd is en nu zijn kont spieren aan het los laten is. hij zat jaren muurvast en kon het lichamelijk gewoon niet.
nu hoor ik minder vaak impuls commentaar op mijn protocollen dan een half jaar geleden. maar het is en blijft moeilijk aan elkaar rijden, zeker omdat ik een paard heb wat altijd heeft gesloft en de laatste 4 jaar pas aan het werkis gezet.

misschien moet je eens andere trainingsmethoden proberen. ik weet niet hoelang je traint per dag? ikzelf rij met een wedstrijd maar 15 min los, de rest doe ik in proef 1 en knallen(voor ons doen) doen we in proef 2. als ik hem een half uur voor proef 1 rij, dan istie echt dood in de 2e. koste me heel wat tijd voor ik mijn draai had gevonden met wedstrijden. heb heel wat manieren geprobeerd.

en je paard is nog jong, misschien balkjes lopen e.d goed voor zijn achterhand. dat moest ik ook doen en heb er baat bij gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:55

Dat een groot paard moeilijker bij elkaar te rijden is: eens. Dat ze moeite hebben om als jong paard met die lange stelten overweg te kunnen: eens.
Maar dat hoeft de impuls toch niet in de weg te staan?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:58

Ja natuurlijk. Hoe wil je naar een hoger niveau komen als je paard niet voldoende impuls heeft? Bloos

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:01

zekers maakt het uit,, zoals anderen ook al zeggen, hoe wil je verder komen..zonder impuls

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:02

Ik had de 2e proef niet gestart. Jij geeft aan dat hij doodmoe was (wat mij bekend voorkomt met mijn grote paard die ook nog eens erg sensibel is). Dan kies je dus voor je paard en meld je je af voor proef 2.
Dat ze je afrekenen op taktfouten vind ik opzich terecht, al is 144 dan weer wat flauw inderdaad.

Ik zou lekker even wachten met starten. Veel aandacht besteden aan impuls en sterker maken van het achterbeen. Rechtrichten, overgangen en kilometers maken. Komt het vanzelf goed. Feit is dat sommige grote paarden gewoon veel tijd nodig hebben, dus geef die ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:13

Lichte ataxie, grote paarden, slap in de achterhand en daardoor takt fouten kan zeker goed bij elkaar horen.
Maar zoals eerder ook al gemeld werd, ff da laten kijken
Want idd een 6 jarige hoort niet meer slap te zijn door zijn grote

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:15

hangt er vanaf wat ie tot zn 6e gedaan heeft en in welke periode hij gegroeid is...
de mijne is op zn 5e nog een eind gegroeid en heeft daar juist rond zn 6e last van gehad.. Maar een hele proef vol taktfouten: nee. Wel eens een stukje als hij ging spannen of moe werd, maar niet alleen maar..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:43

Ik vind het terrecht dat je daarop wordt afgerekent. Als ze zelf al zegt dat je paard de pijp leeg had, dan hoor je ook niet meer te starten...

Tact zou je paard ook niet moeten verliezen als het moe is (hooguit als het uitgeput is, en dan heb je echt teveel gevraagt). Impuls kan ik me voorstellen, maar is toch echt een vereiste als je verder wilt komen met je paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:31

Mijn paard van 1.83 was pas op zijn zevende echt op kracht. Maar hij kon op zijn vierde wel een fatsoenlijke B proef lopen. Nog niet met een geweldige achterhand, want daar was hij nog niet sterk genoeg voor.

Ik vind het wel terecht dat je bent afgestraft op de impuls en al helemaal als hij niet tactmatig loopt.
Ataxie zou inderdaad kunnen. Verder moet je overleggen met je instructeur of het in de medische hoek zoeken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:34

Ik vind het ook terecht. Misschien heb je een zandpad in de buurt waar je lekker rechtuit kan draven of galopperen. Mijn bijna 7 jarige van 1.75 begint nu pas sterk te worden maar aan rechtuit rijden heeft hij veel gehad.

Daarnaast heb ik heb van die korrels gevoerd, ben nu de naam kwijt. Zijn groene zeewier korrels die in grote potten bij de DA verkrijgbaar zijn. Kosten ongeveer 60 euro.
Weet iemand wat ik bedoel? Soms heeft een paard een beetje hulp nodig.

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:36

ik snap jou echt helemaal!!!
ze doen de B te streng beoordelen nog vaak!!
maar opzich wat ze zeggen daarop letten en dan kom je er wel